test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (8)

Nová generace Mercedes-Benzu třídy S přichází vždy s řadou dosud nevídaných novinek a nepřeberným luxusem. Nejinak tomu je i u nejnovější generace s označením W223, kterou jsme otestovali ve verzi S 400 d s prodlouženým rozvorem.

Přesně na míru

U německých prémiových automobilek platí, že si – speciálně vlajkové lodě – můžete naspecifikovat přesně tak, jak chcete. Fantazii se meze nekladou, limitem bude snad jen výše vašeho bankovního konta anebo odvaha. Vždyť ceník má 38 stran!

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz třídy S mohl dostat v 90. letech motor W18. Projekt byl nakonec zastaven

Výběr motorizací zahrnuje naftové i benzinové šestiválce, benzinový osmiválec a v nabídce je i plug-in hybridní varianta. Pokud by to nestačilo, nabízí se také verze Maybach, pod jejíž kapotou může být i aristokratický a již vymírající benzinový dvanáctiválec.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (6)

Výběr motoru nebude úplně složitou situací, bude hodně záležet na preferencích, ale s řadovým naftovým šestiválcem, který byl pod kapotou testovaného vozu, rozhodně chybu neuděláte. Má dostatek síly, je perfektně odhlučněn a jeho spotřeba paliva je velmi decentní.

Velkou hlavu ale budete mít při pohledu do položek příplatkové výbavy, protože Mercedes-Benz pro esko nabízí snad cokoliv, na co si vzpomenete. Testované auto mělo příplatky za bezmála 900 tisíc korun. Na cenové nabídce to udělalo více než dvě stránky položek. A stále lze zaškrtávat další. Troufám si tvrdit, že žádná dvě eska na světě nebudou stejně vybavená.

Přečtěte si také:  Test Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase (2020)

Ovšem i u testovaného auta by bylo objevování veškeré výbavy na několik dlouhých zimních večerů. Když se totiž do auta podíváte anebo se ponoříte do položek v Menu, budete stále objevovat nové ovladače i položky. Pokud byste náhodou nevěděli, k čemu co slouží, pak máte v Menu elektronickou uživatelskou příručku, kde se o dané funkci dozvíte vše.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (21)

Některé prvky výbavy jsou u Mercedes-Benzu vcelku zajímavé. Z těch nepotřebných nás zaujal například „4D zvuk“, který je možné nastavit pro všechna čtyři sedadla. Máte možnost si nastavit „intenzitu subwooferu“ při hudbě, přičemž podle toho ucítíte vibraci basů v sedadle. Není to ale subwooferem, nýbrž masážními motorky, a není to úplně příjemné.

Ale jsou tu i prvky, které – nejen jako řidič, ale i člen posádky – oceníte, třeba výběr z několika masážních programů. Pokud ale sedíte za volantem, rozhodně si zamilujete obrovský head-up displej s rozšířenou realitou. Ten umí zobrazit navigační šipky přímo do ulice, kam byste měli odbočit, ukazuje přejetí jízdních pruhů a spoustu dalších možností.

Přečtěte si také:  Rychlý test elektromobilu Porsche Taycan Turbo (2021)

Rozšířenou realitu s tím, kam by měl člověk odbočit, zobrazuje i středový displej multimédií. To sice není úplná novinka – už ji mají i jiné modely Mercedes-Benzu, například třída E – ale jízdu podle navigace to výrazně ulehčí. Samozřejmostí je online navigace, která cestu přepočítává podle aktuální situace a umí cestu operativně měnit tak, abyste do cíle dojeli co nejrychleji (pokud to máte povoleno). A na středovém displeji se může automaticky po zastavení na semaforech zobrazit i obraz z kamery za čelním sklem, ukazující semafory, aby se člověk nemusel v autě nijak naklánět (opět se dá de/aktivovat v Menu).

Středový displej multimédií ale umí mnohem více. Je obrovský, má jemné rozlišení a skvělou čitelnost. Můžete si nastavit, jak intenzivně se musíte displeje dotknout, aby zareagoval, a můžete aktivovat i haptickou odezvu, aby při úspěšném doteku displej „cvakl“. Jde o revoluční prvek, který nově dostávají všechny nové mercedesy – ačkoliv třeba elektromobil EQS jde ještě dál a má v palubní desce tzv. MBUX Hyperscreen – a ovládá se přes něj prakticky celé auto. Tedy pokud chcete…

Pokud nechcete, můžete použít i dotekové plošky na volantu. Jakkoliv jsou dotekové prakticky celé, nestávalo se mi, že bych přepnul něco omylem jako v některých jiných autech. Jak je u nových mercedesů zvykem, je to poměrně intuitivní. Na levé straně volantu ovládáte displej v kapličce přístrojů (ten má několik šablon zobrazení a umí i velmi zajímavé „3D zobrazení“ pomocí povedené grafiky), na pravé straně pak právě středový displej multimédií.

Přečtěte si také:  Test BMW 750i xDrive (2019)

Ale ještě jednodušší je použít nejnovější generaci hlasového ovládání MBUX. Celkově jde o nejlépe fungující (a hlavně fungující…) systém hlasového ovládání, který je navíc vybaven umělou inteligencí a nemusíte na něj mluvit v úplně přesně znějících frázích. V této generaci už jej není třeba vždy oslovovat „Ahoj Mercedesi“, ale na některé pokyny umí zareagovat i bez toho (jestli ho musíte oslovit nebo ne, nastavujete v Menu).

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (14)

Vypisovat, co všechno nové esko umí nebo může umět, by bylo na desítky odstavců. Pokud by vás to zajímalo, pak si můžete otevřít tento starší článek, který vyšel při představení této nové generace vloni na podzim.

Královský prostor

Mercedes-Benz třídy S ve verzi s prodlouženým rozvorem je obrovským autem, vždyť na délku měří 5279 mm a rozvor činí 3216 mm. A v kabině, zejména právě na zadních sedadlech, je to opravdu znát.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Volkswagen ID.4 (2021)

Na předních sedadlech, která vypadají jako ta nejpohodlnější křesla v pětihvězdičkovém hotelu a perfektně obejmou tělo, se sedí perfektně. Nastavitelná mohou být v tolika směrech, že vám na to nebudou stačit prsty obou rukou, a samozřejmě mohou být vyhřívaná i odvětrávaná. Nastavují se elektricky na dveřích, jak je u mercedesu už dlouhé desítky let zvykem. Nastavení bederní opěrky i některých dalších směrů ovšem musíte do Menu středového displeje, stejně jako pro aktivaci masáže (případně aktivujete hlasem).

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (35)

Vzadu je to ještě lepší. Vyhřívání a odvětrávání nechybí, masáž ovšem ano. V zadní části vozidla ovšem můžete využívat alespoň masáž lýtek. Posed je tu perfektní, intimní atmosféru lze navodit zatažením clon na bočních oknech i na zadním skle, přičemž to samozřejmě provádíte elektricky – buď ovladači na dveřích nebo přes tablet mezi zadními sedadly (je-li jím auto vybaveno).

Přečtěte si také:  Test Audi A8 50 TDI quattro (2018)

Testovaný kus byl vybaven paketem Business Class, který zahrnuje velkou spoustu výbavy, včetně zadních sedadel Executive. Ten nabídne dvě oddělená sedadla, přičemž to pravé nabídne relaxační polohu, při níž člověk napůl sedí a leží. Aktivuje se buď tlačítkem na dveřích u ovládání sedadla, případně opět na tabletu.

Jakmile relaxační polohu aktivujete, začne se sedák posouvat vpřed a opěradlo se položí. Ze zadního sedadla vyjede podložka pro stehna a z předního sedadla se vyklopí další podložka, na kterou si můžete natáhnout a položit nohy. Mám 180 cm.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (43)

Mimochodem součástí zmiňovaného Business Class paketu jsou i světlomety „Digital Light“. Ty však v České republice kvůli legislativě nejsou povoleny. A je to velká škoda.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 (2021)

Tisková zpráva je popisuje takto: „Digital Light má v každém světlometu světelný modul se třemi extrémně výkonnými diodami LED, jejichž světlo odráží a usměrňuje soustava 1,3 milionu mikrozrcadel. Vozidlo tedy disponuje celkovým rozlišením 2,6 milionu pixelů. To umožňuje bodově přesné změny v rozložení světla. Asistent dálkových světel je tak při odcloňování protijedoucích vozidel nebo dopravních značek více než 100krát preciznější než 84pixelové světlomety. Také hranice světla a tmy a rozložení světla u všech ostatních funkcí adaptivního osvětlení se vyznačují výrazně vyšší precizností, což optimalizuje osvětlení vozovky v režimech pro jízdu v mlze, na dálnici nebo ve městě.“

Potud jsou to vlastně „jen“ lepší LED Matrix světlomety, ale tisková zpráva k tomu zároveň dodává, že tyto světlomety umějí:

  • Upozornění na rozpoznané úseky s prací na silnici. Systém promítá symbol bagru na vozovku
  • Upozornění na rozpoznané chodce na krajnici a jejich označení bodovým osvětlením
  • Připomenutí semaforu, značky „Stop, dej přednost v jízdě“ nebo „Zákaz vjezdu“ promítáním výstražného symbolu na vozovku
  • Podpora řízení v zúženém jízdním pruhu (práce na silnici) promítáním příslušných vodicích značení na vozovku.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (10)

Jízda jako na létajícím koberci

A jak vlastně nové esko jezdí? Dalo by se to stručně shrnout jedním slovem: SKVĚLE. To by ale byla škoda, protože je to jedno z těch aut, které při jeho řízení uklidňuje. Vzduchový podvozek ve spojení s tichostí v kabině izoluje od okolního světa. Pokud k tomu pustíte skvěle hrající audio Burmester, vnější svět vlastně zmizí zcela.

Označení 400 d prozrazuje, že pod rozměrnou přední kapotou se ukrývá řadový třílitrový šestiválec. Že nastartoval, sice budete vědět, ale jen tak decentně. Je to mild-hybrid, takže mu chybí klasický startér a roztáčí se neznatelně pomocí startér-generátoru, ale naopak mu nechybí možnost deaktivace systému Start/Stop. To je u mild-hybridů spíše výjimkou.

Přečtěte si také:  Rychlý test elektromobilu Porsche Taycan Turbo (2021)

Nedostatkem dynamiky tohle auto rozhodně netrpí. V technických údajích se dočtete o tom, že maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, a že zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 5,4 sekundy. Na palubě to však auto i díky povedenému odhlučnění i celkové jemnosti může maskovat. Podíváte-li si ovšem na rychloměr, všimnete si toho, že ručička letí nahoru překvapivě rychle. A díky devítistupňovému automatu je skvělá i pružnost. Ten má totiž velmi rychlé reakce a vždy přesně ví, jaký rychlostní stupeň má zařadit. Máte tu sice i páčky na volantu k manuální změně rychlostních stupňů, ale je to spíše „jen tak z povinnosti“. Za téměř 900 kilometrů jsem je nevyužil ani jednou.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (7)

V kontrastu s tím, jak dobře tohle auto zrychluje, se až nechce věřit tomu, kolik nafty spotřebovává. Ono totiž není nereálné dostat se na hodnoty spotřeby začínající pětkou a maximálně sedmičku na začátku budete mít snad za každých okolností. Při běžné jízdě se bude pohybovat mezi 6 a 7 l/100 km. Palivová nádrž má objem 76 litrů.

Přítomnost vzduchového podvozku je v takovém autě samozřejmostí. Na jízdě se to projevuje tím, že auto se na silnici vlastně vznáší a veškeré nekvality se snaží zcela zamaskovat. Rány? Rázy? Bouchání? Zapomeňte, od kol se neozve nic. A navíc skvěle zvládá i krátké příčné nerovnosti, s čímž mívají vzduchové podvozky občas problémy.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Mercedes-Benz EQV 300 (2021)

A to to byl vlastně „jen obyčejný vzduchový podvozek“, Mercedes-Benz má v záloze (bohužel jen pro některé motorizace, třeba pro testované S 400 d v nabídce není) ještě tzv. E-Active Body Control, který spolupracuje s 48V palubní sítí a je ještě „chytřejší“.

test-2021-mercedes-benz-s400d-4matic- (45)

I když jde o pět a čtvrt metru dlouhé auto, obratnost je dechberoucí – tedy v případě, že si připlatíte za natáčecí zadní nápravu. Ta je v ceníku ve dvou možnostech: o 4,5° a pak rovnou o 10°. Vypadá to tak, jako by se zadní kola vylomila, ale dokáže to poloměr otáčky zmenšit až překvapivě. Auto ale i při jízdě působí menším dojmem, než jaké ve skutečnosti je. Naladění je navíc opravdu jemné a není třeba si na nic zvykat.

Závěr a cena

Za těch necelých 50 let, kdy třídu S známe, jde o jedno z nejluxusnějších aut na světě, které vždy přicházelo s revolučními prvky. Vždyť to bylo první auto, které dostalo airbag, ABS, ESP a mnoho dalších podobných prvků. A s inovacemi přišla i nová generace eska, ačkoliv dnes je stále těžší překvapit významnými novinkami. Navíc je tiché, pohodlné, dostatečně rychlé, úsporné a chytřejší než člověk.

Přečtěte si také:  Test BMW X6 xDrive40d (2021)

Nemůže tedy překvapit, že cena startuje nad dvěma miliony bez daně. Za to dostanete naftový model S 350 d s krátkým rozvorem a pohonem zadních kol, za delší rozvor připlatíte kolem 100 tisíc. Testovaná verze 400 d se nabízí výhradně s pohonem všech kol a startuje na 2 352 000 Kč bez daně. S prodlouženým rozvorem cena začíná na 2 444 000 korunách bez daně. Testované auto s příplatkovou výbavou vyšlo celkem na 3 262 051 Kč bez DPH, respektive 3 947 081 korun s daní.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: S 400 d 4MATIC L
Motor: řadový šestiválec (R6)
Objem válců: 2925 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol (4MATIC)
Výkon: 243 kW/330 koní při 3600 – 4200 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 1200 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.7 – 8.0
Emise CO2: 176 – 210 g/km
Objem nádrže: 76 litrů
Délka: 5279 mm
Šířka: 1954 mm
Výška: 1503 mm
Rozvor: 3216 mm
Pohotovostní hmotnost: 2090 kg
Objem zavazadlového prostoru: 540 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář