skoda-vision-e- (1)

Elektromobil (zkráceně EV, z anglického Electric Vehicle) je velice rozsáhlý pojem a ve svém nejširším smyslu zahrnuje jakýkoliv vůz, který ke svému pohonu používá elektřinu. Elektromobily lze rozdělit na elektromobily na baterie (BEV, z anglického Battery Electric Vehicles), hybridní elektromobily (HEV, z anglického Hybrid Electric Vehicles) a elektromobily na vodíkový pohon (FCEV, z anglického Fuel Cell Electric Vehicles). Elektromobily na baterie využívají k pohonu pouze elektromotor(y), elektřinu získávají primárně z dobíjecích stanic a uchovávají ji v bateriích. Příkladem tohoto typu elektromobilu je chystaný elektrický model ŠKODA CITIGO. Hybridní elektromobily se od BEV liší tím, že se v nich kromě elektromotoru nachází také spalovací motor.

Elektromobil na vodíkový pohon má, stejně jako BEV, pouze elektromotor, ale liší se způsobem uchovávání, resp. získávání elektřiny – FCEV obsahuje nádrž na vodík a svazek palivových článků, ve kterých se vodík chemickou reakcí přeměňuje na elektřinu a vodní páru. To zní jako velice slibné řešení, avšak vzhledem ke konstrukční složitosti a výrobním nákladům zůstává vodík přinejlepším hudbou budoucnosti.

Hybridní elektromobily lze dále dělit, a to dvěma způsoby. Prvním způsobem je dělení podle hnacího ústrojí na sériové, paralelní a kombinované hybridy.

  • Sériový hybrid je poháněn čistě elektrickým motorem a spalovací motor slouží pouze k dobíjení baterií. Jeho nejsilnější stránkou je městský provoz a především jízda stylem stop-and-go, při níž dosahuje spalovací motor nízké efektivity.
  • Paralelní hybrid může být poháněn buď čistě spalovacím motorem, nebo kombinací spalovacího a elektrického motoru. Oproti sériovému hybridu je efektivnější při vyšších rychlostech a je levnější, jelikož si vystačí s bateriemi o menší kapacitě.
  • Sériový/paralelní hybrid umí podle potřeby přepínat mezi sériovým a paralelním režimem a kombinuje tak výhody obou dvou. Díky tomu může být poháněn jak pouze elektromotorem, tak pouze spalovacím motorem, případně jejich kombinací.

pros-cons-plug-in-hybrid-czech

Druhý způsob dělení hybridních elektromobilů je podle stupně hybridizace na micro, mild, full a plug-in hybridy.

  • Micro hybrid se od běžných vozů na spalovací motor liší pouze tím, že má systém Start/Stop a funkci rekuperace brzdné energie. Tu micro hybrid využívá k dobíjení akumulátoru, což vede k nepatrnému snížení spotřeby paliva a snížení emisí CO2>/sub>. (V dnešní době to zní jako samozřejmost, ale před pěti až deseti lety byly micro hybridy ve světě velkým tématem.)
  • Mild hybrid je již sice vybaven elektromotorem, avšak k pohonu kol po celou dobu jízdy využívá spalovací motor. Elektromotor pouze vypomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu nebo zrychlování. Mild hybrid tedy odpovídá paralelnímu hybridu z předchozího členění. Účelem mild hybridu je buď snížit spotřebu auta, nebo zvýšit dynamiku už tak dost výkonného vozu.
  • Full hybrid je plně hybridní vůz, což znamená, že dokáže jezdit čistě na elektrický pohon, nakolik mu to tedy kapacita baterií dovolí (odpovídá tak kombinovanému hybridu z předchozího dělení).
  • Plug-in hybrid Rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem (který by se dal považovat za full hybrid verze 2.0) spočívá v tom, že u full hybridu se baterie dobíjí pouze při brzdění nebo spalovacím motorem, zatímco plug-in hybrid (PHEV, z anglického Plug-in Hybrid Electric Vehicle) lze nabíjet také ze zásuvky či dobíjecí stanice. Do této kategorie se řadí například připravovaný model SUPERB PHEV, který bude představen veřejnosti v průběhu roku 2019.

infographics-electrovehicles-czech