BOSCH-25-let-ESP-Mercedes-Benz- (2)

ESP se poprvé objevilo před 25 lety. Prvním autem, které ho mělo, byl Mercedes-Benz třídy S

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: Bosch - 10. 6. 2020


Mokrá cesta, prudký vyhýbací manévr. V minulosti takové situace často skončily v příkopu nebo na svodidlech, a to nezřídka se smrtelným nebo vážným zraněním. Byl to průkopnický vynález, který téměř přesně před 25 lety přinesl řešení: elektronický stabilizační program ESP, který Bosch a Daimler-Benz ve třídě S poprvé uvedli na trh v roce 1995. Od té doby ESP drží vozidla ve stopě i při kritických jízdních manévrech.

Jen v EU podle výpočtů výzkumu nehod společnosti Bosch zachránila ochrana proti smyku za posledních 25 let život asi 15 000 osob a zabránila téměř půl milionu nehod se zraněním osob. Kromě bezpečnostního pásu a airbagu patří ESP k nejdůležitějším záchranným prvkům ve vozidle. „Vývoj elektronického stabilizačního programu byl milníkem pro naši Vision Zero: žádná další oběť dopravní nehody,“ říká člen vedení společnosti Bosch Harald Kröger. „ESP je vynikajícím příkladem toho, co znamená náš slogan ‚Stvořeno pro život‘.“

I když se jedná o inovaci z roku 1995, Bosch ochranu proti smyku nadále vyvíjí a dosud vyrobil více než 250 milionů ESP systémů. Elektronický strážný anděl je dnes v automobilech nepostradatelný. Na celém světě je 82 procent všech nových vozidel vybaveno ESP, v roce 2017 to bylo 64 procent.

BOSCH-25-let-ESP-Mercedes-Benz-1

ESP může zabránit až 80 procentům všech nehod zapříčiněných smykem

Elektronický stabilizační program zasahuje zejména na mokré nebo kluzké vozovce, při vyhýbání se neočekávaným překážkám, jako jsou zvířata na silnici, ale také při příliš rychlém nájezdu do zatáčky. S ESP ve vozidle lze zabránit až 80 procentům všech nehod způsobených smykem. Zahrnuje funkce protiblokovacího brzdového systému (ABS) a systému regulace prokluzu (ASR), ale umí toho ještě mnohem více. Detekuje také smykové pohyby vozidla a aktivně proti nim působí.

Na základě dynamických jízdních údajů ochrana proti smyku identifikuje, zda auto jede tam, kam řidič řídí. V případě odchylek ESP zasáhne. To, co zní jednoduše, vyžaduje komplexní souhru: Pohyb řízení a směr jízdy se pomocí inteligentních senzorů porovnávají 25krát za sekundu. V případě odchylek sníží ESP točivý moment motoru a přibržďuje jednotlivá kola. Pomáhá řidiči zabránit tomu, aby vozidlo dostalo smyk. Dalo by se říct, že nehody způsobené smykem se „vybrzdí“.

BOSCH-25-let-ESP-Mercedes-Benz-3

Průlom po losím testu

Do té doby to byla dlouhá cesta: Vše začalo v 80. letech nejprve nezávislým vývojem pro větší stabilitu vozidel u společností Bosch a Daimler-Benz. Od roku 1992 odborníci obou společností spolupracovali v rámci společného projektu až do uvedení na trh. V roce 1997 pomohl systému prorazit legendární losí test: Při prudkém vyhýbacím manévru v testu švédského automobilového časopisu ztratila třída A rovnováhu, načež Mercedes-Benz začal používat ESP sériově. Od té doby bylo vybavováno systémem ochrany proti smyku stále více vozidel různých výrobců.

Méně nehod, méně zranění, méně úmrtí – i zákonodárci uznali užitečnost ESP a učinili ho povinnou součástí výbavy v mnoha částech světa. Tento systém byl v Evropské unii zaveden postupně, původně od listopadu 2011 pro nové typy osobních a užitkových vozidel a od 1. listopadu 2014 pro všechny nově registrované automobily a užitková vozidla.

ESP v EU povinně!

Argentina, Austrálie, Brazílie, Čína, Ekvádor, Izrael, Japonsko, Kanada, Malajsie, Nový Zéland, Rusko, Jižní Korea, Turecko a USA mají také právní požadavky nebo dobrovolné závazky v oblasti ochrany proti smyku. Zkušenosti z Evropy ukazují: Pokud se počet systémů zvýší, počet nehod se sníží.

Základ pro automatizovanou jízdu

„Systém ESP posunul bezpečnost provozu na novou úroveň,“ říká Kröger. A to napříč různými typy vozidel. Bosch nabízí ESP systémy na míru pro všechny typy pohonů od spalovacích motorů po elektromobily a různá vozidla od nejmenších vozidel až po užitková. Současně je ESP základní technologií pro mnoho asistenčních systémů řidiče a automatizovanou jízdu, s nimiž Bosch pokračuje ve sledování své Vision Zero. „Nové a osvědčené technologie od společnosti Bosch varují a podporují řidiče v kritických situacích, mohou převzít stále přibývající počet monotónních a únavných úkolů. Tímto způsobem nabízejí příležitost dále snižovat počet nehod a úmrtí,“ vysvětluje Kröger. S řidičem nebo bez něj – společnost Bosch bude v i budoucnu eliminovat dopravní nehody v jejich zárodku.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru