test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (2)

Porsche rozšířilo v posledních 20 letech svoji nabídku opravdu radikálně. V nabídce má už nějakou dobu i čistý elektromobil Taycan. A právě ten jsme ve verzi turbo vyzkoušeli v rámci krátkého testu.

Nízký, široký, placatý

Porsche Taycan je opravdu zajímavé, tím spíše při živém setkání. Jeho rozměry (délka: 4963 mm, šířka: 1966 mm, výška: 1381 mm) vám sice samy o sobě nic neřeknou, ale vězte, že je to hodně placaté auto. To hodně vynikne i díky bílé barvě testovaného kusu, díky níž ale naopak zaniknou některé detaily na karoserii.

Z designového pohledu jde o auto, které sice typické prvky modelů Porsche má, ale zároveň je jeho design poměrně futuristický. Na první pohled je poznat, že nejde o obyčejné auto. Z čelního pohledu vyniknou „zuby“ pod předními světlomety, v nichž jsou otvory pro usměrnění aerodynamiky a zároveň chlazení brzd. Z bočního profilu je působivá zejména výška a délka auta s pozvolně padající linií střechy, kterou ve vyšších rychlostech narušuje aktivní zadní spojler, vysouvající se z víka zavazadelníku. I díky tomu má Porsche Taycan nejnižší koeficient odporu vzduchu (cx = 0,22) ze všech modelů značky. Vzadu má elektrické Porsche propojené světlomety svítící linkou, jsou navíc opravdu nízké. I tento designový prvek přispívá k tomu, že auto působí tak placatým dojmem. 

test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (4)

Taycan turbo bez turba

Porsche nabízí Taycan v mnoha verzích. Základem je prostě Taycan, nad ním stojí Taycan 4S, pak testovaný Taycan Turbo a nakonec ještě Taycan Turbo S. Jde o čistý elektromobil, který samozřejmě žádné turbodmychadlo nemá, ale v Porsche se rozhodli, že zákazníci toto označení už znají, takže ho zachovají i u elektromobilu. Ono totiž nakonec označení Turbo není dnes ani u 911 už tak úplně pravda, protože přeplňované jsou prakticky všechny modely s výjimkou GT3. I v případě 911 tak jde vlastně o označení výkonové verze.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

Verzi Taycan Turbo pohání dva elektromotory o celkovém výkonu 460 kW/625 koní a točivém momentu 850 Nm. Ovšem je tu ale i funkce overboost, která umožňuje krátkodobě zvýšit výkon až na 500 kW/680 koní! Díky tomu, že elektromobily pohánějí všechna čtyři kola, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 3,2 sekundy a na dvoustovce je za 10,6 sekundy od startu. Ve zrychlování se pak zastaví až u 260 km/h.

Mimochodem Porsche Taycan používá na zadní nápravě dvourychlostní převodovku, což není u elektromobilů běžná věc. První stupeň je kratší – pro sportovní jízdu, ten druhý naopak dlouhý – kvůli nižší spotřebě elektrické energie a delšímu dojezdu.

test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (21)

Nabíjení až 270 kW

Elektrickou energii uchovává Porsche Taycan Turbo v bateriích, ukrytých v podlaze. Jejich celková kapacita je 93,4 kWh, přičemž ta využitelná je 83,7 kWh. Porsche udává dojezd (podle WLTP) mezi 383 až 452 kilometry. Důležité ale je, že Porsche si dalo opravdu hodně záležet na tom, aby řidiče fungování elektromobilu nijak neomezovalo tím, že se například přehřejí baterie. Na chlazení baterií i motoru se v Porsche zaměřili.

I z pohledu nabíjení nabídne Porsche hodně. Sloty na dobíjení má v obou předních blatnících, přičemž ten pro rychlodobíjení je jen vpravo. Taycan je prvním sériovým elektromobilem s 800V systémovým napětím, díky čemuž se dá výrazně zkrátit doba dobíjení. Nejpomalejší dobíjení je pomocí 11kW AC konektoru Mennekes, to nejrychlejší umožňuje naopak až 270 kW DC CCS Combo. V takovém případě dobijete za 5 minut energii na 100 km jízdy (za optimálních podmínek: rychlonabíjecí sloupek CCS > 270 kW, > 850 V, teplota baterie 30 °C až 35 °C a výchozí stav nabití 5 %).

Dobíjecí konektory se otevírají elektricky, nejsou to žádná mechanická dvířka. U každého z dvířek v blatníku je výčnělek, jehož pohlazením zespoda se krytka zasune do blatníku a ukáže se konektor. K dobíjení lze použít nejen kabely z dobíjecích stanic, ale také klasický konektor do běžné 230V zásuvky (z té budete nabíjet přibližně 50 hodin), ale i na 380 V. Vybírat můžete v nabídce příslušenství.

Rychlé, rychlejší, nejrychlejší

Aktivace Porsche Taycan k jízdě se provádí stiskem tlačítka, což je u elektromobilů poměrně netradiční, protože u většiny z nich stačí jen šlápnout na brzdový pedál a „zařadit“. Startovací tlačítko je tu tradičně je na levé straně od volantu, což je odkaz automobilky Porsche na závody v Le Mans, kdy závod startoval s piloty mimo auto. Ti museli do auta doběhnout a startovat teprve pak. Porsche to tedy vymyslelo tak, že řidič levou rukou startuje a přitom už tou pravou může řadit jedničku.

Už u nedávného testu Audi RS e-tron GT, které z Porsche Taycan vychází, jsme jen těžko nacházeli slova na to, jak rychlé tohle auto je. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Taycan jde ještě dál, ačkoliv fyzicky to asi poznat nebude, protože v obou autech dostanou vnitřní orgány celé posádky pořádnou masáž. Akcelerace je dechberoucí. Díky vlastnostem elektromotorů, jejichž maximum točivého momentu je k dispozici prakticky okamžitě, se při jakémkoliv sešlápnutí plynového pedálu okamžitě dostaví náležitá reakce. Čím více na plynový pedál šlápnete, tím ochotněji auto akceleruje. Pokud ho sešlápnete až na zem, členové posádky se praští hlavou o opěrku. Udržet pak hlavu „na svém místě“ bude znamenat velkou zátěž na krční svalstvo.

Přečtěte si také:  Těmto autům se raději vyhněte! Poláci vybrali 20 nejhorších ojetin z bazaru

Díky nízkému těžišti může být podvozek naladěn měkčeji, díky čemuž auto skvěle filtruje nerovnosti, aniž by to znamenalo nějakou nejistotu při jízdě. A to ani při té ostřejší. Že tohle auta váží 2,3 tuny maskuje až neuvěřitelně dobře. A stejně tak maskuje rychlost. Až nebezpečně. Zvláště pro váš řidičský průkaz

test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (25)

Porsche Taycan je sice obdivuhodně rychlé a schopné auto, ale není to primárně sportovní auto. Je to naopak cestovní GT, s nímž se můžete úplně klidně vydat na dlouhé cesty. Na druhý konec republiky vás (sice s pauzou na dobití) doveze rychle, tiše a pohodlně. Na normální jízdní režim (dají se přepínat v infotainmentu nebo otočným ovladačem na volantu) jsou reakce na plyn „normální“, ale vzduchový podvozek je opravdu hodně komfortní (nejen na poměry Porsche, ale i na poměry luxusních limuzín) a řízení jde zlehka.

V normálním jízdním režimu (čistě komfortní tady není, není potřeba) je ale potřeba si zvyknout na chování brzd. Ty jsou vážně obrovské (přední kotouče mají 410 mm, ty zadní 365 mm), což si můžete prohlédnout na fotkách, vždyť 21″ kola jsou jich vpředu opravdu plná.

Protože jde o elektromobil, brzy primárně nepoužívá, ale nejprve využívá rekuperaci energie pro dobíjení baterie, brzdy se do práce zapojují až při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. Ani tak ale nejsou tak úplně citlivé a překvapení můžete být při úplném dobrzďování do zastavení, protože nakonec bude potřeba na plynový pedál vyvinout ještě vyšší tlak.

test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (10)

Změní se to ale ve sportovním režimu, případně v nejostřejším režimu Sport Plus. V těchto režimech jsou brzdy o poznání citlivější a ten rozdíl mezi rekuperací a samotným brzděním destičkami o kotouče je takřka neznatelný. A protože jsou brzdy takto velké, brzdí Taycan opravdu hodně dobře.

Když už jsme nakousli tu rekuperaci, pak je možné její účinek nastavit. Může být buď vypnutá, případně zapnutá anebo v automatickém režimu, kdy si ji bude řídit auto podle konkrétní situace – zda je před vámi auto, jedete z kopce, ve městě, na dálnici a podobně. Zapnout nebo vypnout lze rekuperaci tlačítkem na volantu, případně přes infotainment. I při zapnuté rekuperaci ale auto „brzdí“ poměrně málo a rozhodně ho nelze ovládat tzv. jedním pedálem jako některé jiné elektromobily.

Přečtěte si také:  Test Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir 4×4 (2021)

Mezi jízdními režimy je také jeden s názvem „Range“. Ten upravuje naladění pohonného ústrojí tak, aby dovolil co největší dojezd. Maximální rychlost omezí maximálně na 110 km/h, sníží vzduchový podvozek, aby snížil odpor vzduchu, ale také otupí reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

test-2021-elektromobil-porsche_taycan_turbo- (7)

A jaká je spotřeba elektrické energie? Porsche v technických údajích uvádí 26,6 – 22,9 kWh podle WLTP, ale jezdit se dá úplně bez problému kolem 20 kWh na 100 kilometrů.

Závěr a cena

Porsche Taycan je elektromobil, který v běžném světě opravdu dobře funguje. Při běžné jízdě je tiché a až překvapivě komfortní, při rychlé jízdě je sice také tiché, ale i opravdu stabilní. Navíc můžete omezit nebo vypnout stabilizaci a pak si můžete užít i výjezdy ze zatáček s pohozením zadkem. Nevýhodou může být dojezd jen mezi 300 a 400 kilometry, ale díky až 270kW dobíjení lze energii do baterií dostat zpět docela rychle.

A co prozradí pohled do ceníku? Prémiový elektromobil má opravdu prémiovou cenovku. Nejlevnější Porsche Taycan startuje na 2 285 000 korunách s DPH, testovaný Taycan Turbo ale začíná na 4 324 000 Kč s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Porsche
Typ: Taycan Turbo
Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 460 kW/625 koní (overboost: 500 kW/680 koní)
Točivý moment: 850 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 3.2 s
Maximální rychlost: 260 km/h
Převodovka: dvourychlostní
Spotřeba energie (kWh/km): 26.6 – 22.9 (WLTP)
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita akumulátorů: 93.4 kWh (využitelná 83.7 kWh)
Maximální dojezd: 381 – 450 km (WLTP)
Délka: 4963 mm
Šířka: 1966 mm
Výška: 1381 mm
Rozvor: 2900 mm
Pohotovostní hmotnost: 2305 kg
Objem zavazadlového prostoru: 81 litrů (přední) a 366 litrů (zadní)

Přidat komentář