prvni-jizda-2021-mercedes-benz-e-300-facelift- (12)

Mercedes-Benz představil facelift třídy E. Stejně jako při příchodu současné generace, i tentorát je tu několik novinek, které se v mercedesech objevují poprvé. My jsme před pár dny měli možnost se s autem projet.

A vyzkoušeli jsme rovnou dvě modernizovaná éčka. Na první kilometry jsme se posadili za volant sedanu E 300 a plug-in hybridního kombi E 300 de 4MATIC kombi.

Upravený vzhled

V posledních letech se modernizace modelů z hlediska designu drží spíše při zemi, jde jen o malé retuše a podobně to bylo například i u Mercedes-Benzu třídy C, ale u třídy E je to jinak. Verze před modernizací i po ní se liší na první pohled, což platí hlavně pro sedan, protože kombi se vzadu příliš nezměnilo. Mimochodem ani po modernizaci nechybí outdoorová verze All Terrain.

Přečtěte si také:  Test mild-hybridu Ford Focus kombi 1,0 EcoBoost Hybrid (2020)

Pozměněná je přední část. Auto dostalo jiná přední světla (tvar i grafiku), ale i přepracovanou masku chladiče. Její výplň i barva se liší podle zvolené výbavové linie. I modernizované éčko je standardně vybaveno LED světlomety. V základu jde o světlomety MULTIBEAM LED, za příplatek je možné pořídit MatrixLED světlomety ULTRA RANGE.

Upravena je i zadní část, kde jsou nové světlomety, zasahující do víka zavazadelníku, která se podobají těm, jež dostaly modely CLS a CLA. Nový je i nárazník a víko zavazadlového prostoru. U všech ostatních verzí byl upraven design vnitřních částí zadních svítilen.

prvni-jizda-2021-mercedes-benz-tridy-e-facelift

Novinky se objevují také v interiéru. Základní architektura zůstala, ale je tu nový volant s ovládáním. Logika ovládání s dvěma touchpady zůstala – a to je dobře – jen se změnil jejich design. Jinak tvarované jsou i páčky na volantu pro manuální řazení, ale nezměněny zůstaly páčky blikačů a voliče automatické převodovky, éčko tedy nedostaly ty „nové“, s nimiž přišla poprvé současná generace třídy A. Nové jsou také některé materiály a barvy, ale i nová generace systému MBUX s inteligentním hlasovým ovládáním, s čímž souvisí také nová grafika digitálního přístrojového štítu.

Potěší také zajímavá funkce, kterou je adaptivní nastavování sedadla řidiče. Po zadání tělesné velikosti na multimediálním displeji nebo prostřednictvím „Mercedes me“ se sedadlo automaticky přesune do zpravidla vhodné polohy, kterou si řidič už jen jemně doladí. U sedadel lze využít i další funkci, kinetiku sedadel ENERGIZING, která za jízdy podporuje drobnými pohyby sedáku a opěradla žádoucí změny v držení těla při sezení. V nabídce je samozřejmě i klasická masážní funkce.

Nová generace asistenčních systémů

Nová třída E je vybavena nejnovější generací asistenčních systémů Mercedes-Benz pro kooperativní podporu řidiče. Sedany a kombi dokážou díky tomu vyřešit i situace, v nichž řidič nereaguje. Funkci rozpoznávání držení volantu zajišťují nyní kapacitní senzory, což zvyšuje komfort ovládání při částečně automatizované jízdě. K tomu, aby řidič signalizoval asistenčním systémům, že má auto i nadále pod kontrolou, postačuje, aby se volantu jen dotýkal. Předtím bylo jako zpětná vazba zapotřebí mírné otáčení volantem. Ve věnci nového volantu se nachází vložky s příslušnými senzory, které zaznamenávají, zda se řidič volantu dotýká. Jakmile systém rozpozná, že řidič nemá ruce po určitou dobu na volantu, spustí se postupně výstražná upozornění a po nich při pokračující neaktivitě řidiče následuje aktivace asistenta pro nouzové zastavení.

Třída E je standardně vybavena aktivním brzdovým asistentem, který dokáže v mnoha situacích zabránit autonomním brzděním kolizi, nebo alespoň zmírnit její intenzitu. Systém dokáže při rychlostech, obvyklých v městském provozu, brzdit také před stojícími vozidly nebo přecházejícími chodci a v závislosti na situaci dokonce zabránit kolizi. V rámci paketu asistenčních systémů je toto nyní možné i při odbočování přes protisměrný jízdní pruh.

Na přání lze paket asistenčních systémů rozšířit o několik funkcí Intelligent Drive. Mezi ně patří aktivní asistent pro dodržování rychlostních limitů, reagující na změny omezení rychlosti jízdy pomocí mapových podkladů a informací od asistenta pro rozpoznávání dopravních značek. Součástí systému je rovněž přizpůsobování rychlosti jízdy v závislosti na projížděné trase, například před zatáčkami, kruhovými objezdy, mýtnými bránami, křižovatkami ve tvaru T nebo před odbočováním či sjezdy z dálnic a rychlostních silnic. Zapne-li řidič aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s funkcí přizpůsobování rychlosti jízdy na základě projížděné trasy, dokáže auto reagovat dokonce na aktuální dopravní zpravodajství. V ideálním případě k tomu dochází ještě dřív, než je řidič, nebo radarové a kamerové senzory, schopen překážku v dopravě zaregistrovat. Při rozpoznané dopravní koloně se rychlost jízdy sníží preventivně na cca 100 km/h, pokud se řidič vědomě nerozhodne jinak.

V dopravní zácpě na dálnici může pak aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně při rozpoznaném značení jízdního pruhu dalekosáhle a s vysokou dostupností převzít úkol udržování vozidla v jízdním pruhu a bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu při jízdě rychlostí až cca 60 km/h. Vozidlo se dokáže znovu automaticky rozjet, pokud neuplyne více než jedna minuta od zastavení. Aktivní asistent řízení podporuje řidiče na víceproudých silnicích funkcí pro vytvoření uličky pro záchranáře, díky níž je vozidlo udržováno u okraje jízdního pruhu. Vozidlo se přitom na dálnicích orientuje podle vozidel v okolí a rozpoznaného podélného značení, a to při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h. Pokud systém nerozeznává žádné jízdní pruhy, orientuje se třída E jako dosud podle vozidla vpředu.

Rozšířenou ochranu cestujících nabízí aktivní asistent pro sledování slepého úhlu s upozorňováním na nebezpečí při vystupování. Systém dokáže reagovat na vozidla ve slepém úhlu a kritické oblasti aktivním brzdovým zásahem. Nyní kromě toho může cestujícím ve stojícím vozidle před vystupováním signalizovat vizuální výstrahou na vnějším zpětném zrcátku, že se v kritické oblasti přibližuje vozidlo nebo jízdní kolo. Jakmile cestující v tomto okamžiku zatáhne za kliku dveří, zazní navíc akustické upozornění a dekorační osvětlení na dveřích začne blikat červeným světlem. Systém rozpoznává účastníky silničního provozu, kteří projíždějí kolem vozidla rychlostí více než 7 km/h. Funkce je k dispoziciu stojícího vozidla až tři minuty po vypnutí zapalování.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia nabízí nejširší nabídku pohonných jednotek. Vybere si (téměř) každý

Aktivní parkovací asistent se systémem PARKTRONIC a 360° kamerovým systémem umožňuje automatické zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa. Systém usnadňuje vyhledání a výběr vhodného parkovacího místa, jakož i zaparkování vozu a vyjetí z parkovacího místa (pokud bylo vozidlo zaparkováno automaticky), a to na podélná a příčná parkovací místa nebo do garáží. Nová třída E je poprvé také schopna rozpoznávat a používat parkovací prostory, které jsou na větších parkovištích vyznačeny pouze jako plochy. Kamerový systém s rozsahem snímání 360° přenáší na multimediální displej ještě věrnější obraz včetně rozšířeného zorného úhlu po stranách. Systém může při vyjíždění z parkovacího místa upozorňovat řidiče na vozidla přijíždějící ze stran a v případě rizika brzdit.

Za volantem

Mercedes-Benz nabízí pro modernizované éčko čtyřválcové i šestiválcové motorizace a nechybí ani osmiválcová AMG. Všechny motory ve faceliftovaném éčku jsou spojeny s automatickou převodovkou 9G-Tronic (výjimkou jsou verze AMG). Na výběr je z pohonu zadních, případně všech kol 4Matic. My jsme si pro první kilometry vybrali sedan E 300 a kombi s plug-in hybridním motorem E 300 de 4MATIC kombi.

Šedý sedan s označením E 300 pohání dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Pokud byste chtěli „ohrnovat nos“, pak vězte, že dynamika je to poslední, co by mu chybělo. Jeho výkon je totiž hodně slušných 190 kW/258 koní a točivý moment vrcholí 370 Nm, což znamená zrychlení z 0 na stovku za 6,2 sekundy a omezenou maximální rychlost na 250 km/h.

Motor je po startu i při jízdě příjemně tichý, ostatně jako zbytek auta. Na odhlučnění si dal výrobce záležet. Třeba jen elektrické stahování oken skoro ani není slyšet. Potěší i pružnost motoru, která je ve spojení s rychlou a intuitivně řadící převodovkou vážně dobrá. Předjet auto na okresní silnici je absolutně bezproblémové. K divočení vás ale auto nabádat nebude, je naladěno komfortně.

A může za to hlavně podvozek, který může být na přání vzduchový. Díky tomu se pak auto na silnici jen tak příjemně nadnáší a přitom skvěle tlumí nerovnosti. A to i krátké příčné, s čímž mají některé jiné automobily problém.

Přesednutí do plug-in hybridu potvrdila tichost auta. Baterie sice nebyly úplně nabité, protože s autem se jezdilo po celý den na krátké testovací trasy, ale i tak jízdu na elektřinu auto využívalo. Při bezemisní jízdě byl v interiéru takový klid, že by bylo slyšet snad i šeptajícího spolujezdce ze zadního sedadla.

V modernizované verzi je plug-in hybridní jednotka v podobné konfiguraci jako před modernizací. Jde o naftový čtyřválcový dvoulitr se 143 kW/194 koňmi a 400 Nm, doplněný o elektromotor s 90 kW/122 koňmi a 440 Nm. Kromě úspornějšího provozu – budete-li nabíjet baterie – se dočkáte i překvapivé dynamiky, vždyť z místa na stovku zrychlíte za 5,9 sekundy.

Elektromotor akceleraci výrazně pomáhá, jeho zapojení je ale opravdu jemné. Poznáte to však na bleskových reakcích na sešlápnutí plynového pedálu. Při připojení spalovacího motoru se nedočkáte jakéhokoliv škubnutí nebo cuknutí, vše je zcela hladké. Řízení energie se dá provádět přes volič jízdních režimů, kde je kromě obvyklých sportovních a jiných režimů také elektrický.

I v tomto případě, ačkoliv je auto o poznání těžší než čtyřválcový benzin, je podvozek naladěn komfortně a auto se na silnici příjemně nese.

Přečtěte si také:  ESP se poprvé objevilo před 25 lety. Prvním autem, které ho mělo, byl Mercedes-Benz třídy S

Závěr a cena

Seznámení to byla s oběma auty velmi krátká, na obsáhlejší dojmy si musíme počkat až do klasického redakčního testu. I tak jde ale o jednu z největších změn v rámci modernizace třídy E. Přinesla totiž nejen výrazně pozměněný design, ale také nové motorizace, ale i upravenou techniku. Éčko ale stále nabízí komfortní jízdu, parádní odhlučnění a moderní jízdní asistenty. Modernizace se navíc dotkla nejen sedanu, ale i kombi, kupé a kabrioletu.

Ceník startuje na 1 318 900 Kč s DPH za sedan v benzinové verzi E 200, naftové E 220 je dražší o 67 tisíc korun. Za plug-in hybrid si ale oproti základnímu benzinu budete muset připlatit skoro čtyři sta tisíc. Karoserie kombi je za příplatek přibližně 60 tisíc korun.