Nová, již třetí generace Mercedes-Benz CLS byla představena před rokem. Jde o model, který založil novou třídu. A my jsme se nyní podívali na zoubek černému kousku s novým řadovým šestiválcem 400 d a pohonem všech kol.

“Stále vypadá, jak má”

I třetí generace CLS navazuje na tvary těch předchozích dvou. Jde o čtyřdveřový sedan, jehož svažující se střecha má navozovat tvary karoserie modelů coupé. Oproti minulé generaci má ale mnohem atletičtější tvar s užšími předními, ale i zadními světlomety. Mimochodem ty přední má podobné s novou generací třídy A. Ani tentokrát nechybějí parádní bezrámové dveře.

Karoserie potěší ale také účinností, respektive velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu. Jeho hodnota je totiž pouze 0,26, čemuž napomáhá i zakrytování částí podvozku, speciálně tvarované kryty vnějších zpětných zrcátek, jakož i prahových nástavců.

test-2018-mercedes-benz-cls-400d-4matic-p2

Naživo působí nové CLS parádním dojmem, jakkoliv na něm černá barva spoustu zajímavých zákoutí zakrývá. Perfektně mu sednou 20″ vícepaprsková kola s leštenými plochami. Přiznám se ale, že se mi (ani naživo) moc nelíbí tvar zadních světlometů, působí na mě trochu malým dojmem. Je také škoda, že se pro třetí generaci nepočítá s karoserií Shooting Brake.

Interiér je typický mercedes

Černá karoserie je v testovaném CLS doplněna červeným interiérem. Je to ďábelská kombinace, která ale naživo vypadá vážně dobře. Interiér je navíc vyroben z kvalitních materiálů a bylo dbáno na precizní montáž s minimálními mezerami. Na chybičky tady není prostor.

Překvapilo ovládání palubních systémů a multimédií. Na rozdíl od nového áčka má totiž cé-el-eso stále “starý” systém s kolečkem a krycím touchpadem. Nová generace třídy A už má výhradně touchpad. Nechybí ale nový volant s touchpady, s nímž přišlo faceliftované éčko a dostala ho i modernizovaná třída S. Na jeho ovládání se rychle zvyká, protože levým dotekovým touchpadem se ovládá displej před řidičem, v kapličce přístrojů, a tím pravým středový displej multimédií. Ovládání na středovém tunelu tak nakonec nebudete potřebovat prakticky vůbec.

test-2018-mercedes-benz-cls-400d-4matic-p3

Mercedes-Benz si potrpí na detaily, takže kromě perfektních švů a zpracování nabídne i hry s osvětlením. Kromě skvěle svítících hlavních chytrých LED světlometů, máme na mysli zejména bohaté možnosti ambientního osvětlení anebo drobnosti ve stylu osvětlení výdechů klimatizace a jejich reakce na zvýšení či snížení teploty. Pokud teplotu zvýšíte, rozsvítí se výdechy na moment červeně, pokud ji snížíte, tak naopak modře.

A jak je to s prostorností? Interiér se musel přizpůsobit speciálním tvarům karoserie, takže je na zadních sedadlech stále poměrně skromné místo pro hlavu. S mými 180 cm ale nebyl s posezem a výraznějším nedostatkem prostoru problém. Velmi nízká jsou i skla automobilu, přesto si nemyslím, že by posádka trpěla pocitem stísněnosti.

Při jízdě potěší, jak je uvnitř auto tiché. Pokud se motor převaluje v nízkých otáčkách, kde ho devítistupňová automatická převodovka často a ráda v komfortním jízdním režimu udržuje, nedává o sobě prakticky vědět. Tiché je tu vše, včetně elektrického stahování oken, protože motorky prakticky není slyšet. Nejhlučnější tu tak je hučení od 20″ pneumatik.

test-2018-mercedes-benz-cls-400d-4matic-p6

Hodně výkonu, přesto příznivá spotřeba

S výjimkou základního naftového provedení 300 d byste pod kapotou našli výhradně řadové šestiválcové motory. Ten, který byl pod kapotou testovaného černého CLS, je tím nejvýkonnějším vznětovým v nabídce. Díky dvoustupňovému přeplňování se pyšní 250 kW/340 koňmi a točivým momentem 700 Nm, což autu uděluje velmi příjemné dynamické schopnosti. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou rovných pěti sekund.

Kromě základního čtyřválce 300 d jsou také všechny ostatní verze standardně vybaveny pohonem všech čtyř kol 4Matic. Vrcholné CLS 53 AMG má vylepšený pohon 4Matic+. Standardem pro všechny “obyčejné” verze je automatická devítistupňová převodovka 9G-Tronic, AMG má 9° převodovku AMG SPEEDSHIFT TCT.

Motor je při klidné jízdě velmi tichý, vědět o něm budete pouze po výraznějším přidání plynu. Současně s tím ale dojde k mohutnému přívalu točivého momentu, což znamená velmi slušnou akceleraci. Nedostatek dynamiky byste neměli pocítit v žádné situaci, lhostejno zda pojedete ve městě anebo po německé dálnici.

test-2018-mercedes-benz-cls-400d-4matic-p5

Vyžádá si za to přitom poměrně málo pohonných hmot. Na hodnoty kombinované spotřeba nafty (5,6 – 5,8 l/100 km), které uvádí výrobce, jsme se nedostali, ale i sedmilitrová hodnota při běžném ježdění zní na bezmála pětimetrové auto skvěle, co říkáte?

Jistý a pohodlný podvozek

Celkové naladění auta vás nenutí nikam pospíchat, spíše si budete užívat klid a pohodu na jeho palubě. Napomáhá tomu nejen všudypřítomné ticho, ale také pohupování příplatkového vzduchového podvozku, kterému nakonec nevadí ani 20″ kola.

Neznamená to ale, že by snad v zatáčkách nedokázalo překvapit. Dokáže. Sice se nakloní, ale i přes spíše měkčí naladění podvozku působí jistě. A to je s přihlédnutím k faktu, že pohotovostní hmotnost je 1935 kg, velmi potěšující. Pro větší sportování si ale Mercedes-Benz připravil jiné auto s podobným tvarem: Mercedes-AMG GT 4door, který navíc dostane i plnotučnou osmiválcovou AMG verzi.

test-2018-mercedes-benz-cls-400d-4matic-p4

Závěr a cena

Nový Mercedes-Benz na nás celkově působil jako menší a obratnější, třída S. Pohodlím sice trochu zaostává, ale stále nám přijde lepší (z pohledu pohodlnosti) než jeho nejbližší a nejnovější konkurent v podobě Audi A7 Sportback. BMW na CLS aktuálně odpověď nemá, řada 6 Gran Coupé skončila, a tak je třeba počkat na osmičkové Gran Coupé, které by ale mělo stát o stupínek výš. No, uvidíme.

Jisté ale je, že nový Mercedes-Benz CLS je v testované konfiguraci s nejvýkonnějším vznětovým motorem a příplatkovým vzduchovým podvozkem za 50 tisíc korun parádním polykačem kilometrů. Sedněte do něj a jeďte tisíc kilometrů, i díky příplatkovým masážním sedadlům z něj vylezete čilí. A víme, o čem mluvíme, protože jsme s tímhle autem vyrazili na dlouhou cestu do Rumunska na off-roadové radovánky s mercedesími SUV.

Jenže… Tohle konkrétní auto vyjde se všemi příplatky na téměř 2,5 milionu korun. Nejlevnější položkou v ceníku je čtyřválcová vznětová verze 300 d za 1 568 000 Kč, testované 400 d je však o takřka čtvrt milionu dražší.

+
Ticho a klid při jízdě… …kazí ho hučení pneumatik
Komfortní podvozek Méně místa na zadních sedadlech
Spotřeba paliva Příplatková výbava jednoduše zvyšuje cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: CLS 400 d 4Matic
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2925 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol
Výkon: 250 kW/340 koní při 4400 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 1200 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6
Emise CO2: 148 g/km
Objem nádrže: 70 litrů
Délka: 4988 mm
Šířka: 1890 mm
Výška: 1435 mm
Rozvor: 2939 mm
Pohotovostní hmotnost: 1935 kg
Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů
Ceník: ke stažení zde