Nová generace Audi A7 Sportback je nejen podle mého názoru nejhezčím Audi současnosti. Otestovali jsme ji ve verzi 55 TFSI s benzinovým přeplňovaným šestiválcem.

Exteriér zaujme, světla jsou jako z konceptu

Z designového hlediska rozvíjí A7 designový jazyk, s nímž přišla vlajková loď značky, model Audi A8, stojí navíc i na stejné modulární platformě MLB Evo, zároveň se ale drží tvarů karoserie s klesající zádí, kterou měla i v první generaci. Nechybí ani bezrámová okna, která nijak neprofukují ani v rychlostech kolem 200 km/h. Ingolstadtské značce se design jednoznačně povedl, ale je tu i pár drobností, které by šly (alespoň podle mého názoru) udělat lépe.

Pojďme se podívat na přední část. Vidíte ty dvě bradavice v masce chladiče? To jsou radary adaptivního tempomatu a dalších aktivních jízdních asistentů. Proč to nešlo udělat podobně jako v předchozí generaci nebo v nové A8 a schovat to na místo v nárazníku, kde jsou obvykle přední mlhové světlomety? Konec konců ani to čalounění šedou kůží nevypadá naživo nijak krásně…

Test Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Naopak nádherně vypadají přední i zadní světlomety, které působí jako by snad patřily na nějaký koncept. Zadní světla i u A7 procházejí celou šíří zadní části. Grafika světel působí v nerozsvíceném stavu hodně zajímavě a ještě lepší je to po rozsvícení. Zdaleka nejzajímavější je ale hra světel po odemknutí/zamknutí auta ve tmě, protože to se postupně dynamicky rozsvěcují od krajů až po kraje – a to jak přední, tak i zadní světla. A že to vypadá zajímavě, na to se můžete podívat ve videu.

Interiér je oproti A8 stejný, přesto jiný

Interiér se velmi podobá Audi A8, také nabízí tří velké digitální displeje, je ale celkově o něco plebejštější, ačkoliv na první pohled to není příliš poznat. Ostatně stejně jsou na tom i nová Audi A6 a Q8. Na rozdíl od A8 mají ostatní zmíněné modely ale mají středový panel natočený mírně k řidiči. Nemají také vnitřní kliky dveří, kterých se stačí jen dotknout a dveře odskočí, prostě musíte za kliku zatáhnout.

Zcela digitální ovládání funguje jako v Audi A8, a to se všemi stejnými klady i zápory. Pokud jste citlivý na jakékoliv otisky prstů, tady budete trpět. Tím, jak se prakticky jakákoliv součást tohoto velmi chytrého auta ovládá přes displej, budete muset displej utírat pořád. Nutno však uznat, že toto digitální ovládání má nesporné výhody, minimálně na “uklizenosti” a čistotě interiéru. Doba jde kupředu a manuální tlačítka začínají být zbytná. Jakkoliv se nám to může anebo nemusí líbit, stačí se podívat na svět mobilních telefonů…

Test Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Potěší perfektní pozice za volantem, ale i příjemná a pohodlná sedadla. Zkoumavé oko si může všimnout i tradičně perfektního řemeslného zpracování, ale i kvalitních materiálů. Překvapivě dost místa je i na zadních sedačkách, kde jsem měl se svými 180 cm nad hlavou ještě několik centimetrů místa. Stejně jako v minulé generaci, je i v té nové Audi A7 Sportback liftbackem, kufr se tedy otevírá podobně jako například u Škody Octavia s oknem. Díky tomu je do jeho 535 litrů objemu velmi dobrý přístup.

Všechny motory jsou elektrifikované

Do testu jsme si schválně vybrali benzinovou variantu, která se k názvu Sportback podle nás hodí více. Ten aktuálně v českém ceníku ani v konfigurátoru není. Tam nyní najdete jen verzi 50 TDI s třílitrovým naftovým šestiválcem. A po zkušenostech z nedávno testované A8 nebude špatnou volbou ani ten.

Všechny motorizace jsou ve všech nových modelech Audi tzv. mild-hybridní, tedy využívají 48voltovou palubní síť. Tu tvoří kombinace spalovacího motoru, kapalinou chlazeného a řemenem poháněného 48V generátoru a vysoce výkonných lithium-iontových akumulátorů. Funguje to tak, že řemenem poháněný generátor BAS (Belt Alternator Starter) tady slouží jako elektromotor pro podporu jízdy a zároveň jako startér. Auto tak může mezi 30 až 160 km/h plachtit, protože pohyb až na 40 sekund zajišťuje právě generátor a následně startuje také sám motor.

Test Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

V praxi se to má projevit úsporou paliva až 0,7 litru. Jak moc je to reálné, je otázkou, ale v rámci našeho testovacího týdne jsme se pohybovali kolem 9-10 l/100 kilometrů při běžném, možná trochu svižnějším tempu.

Pro benzinový i naftový motor tu je úplně jiná technika. Zatímco verze 55 TDI je spojena výhradně s klasickým osmistupňovým automatem ZF se stálým pohonem všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, testované 55 TFSI má připojitelný pohon všech kol quattro ultra a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. U benzinové verze nejsou poháněna všechna čtyři kola stále, ale hlavně ta přední, přičemž ta zadní kola se připojují. Funguje to tu prediktivně podle aktuálních podmínek a jízdního stylu, nikoliv až v případě potřeby. Slouží k tomu vícelamelová mezinápravová spojka.

Motor vyniká za všech okolností tichým a kultivovaným chodem. Ani po nastartování o něm prakticky nevíte a to ani ve vyšších otáčkách. Možná je to až trochu škoda, ale pro člověka, který se potřebuje dostat z jedné strany Evropy na druhou, je to skvělá zpráva. Neurazí ani dynamikou, ba právě naopak. 250 kW/340 koní a 500 Nm dokáže 1,9 tuny vážící auto rozjet zcela bez problémů, navíc všudypřítomné ticho rychlost často až nebezpečně maskuje.

Test Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro

Celkovou kultivovanost a klid motoru nakonec nejvíce kazí dvouspojková převodovka, která už ze své podstaty nedokáže být nikdy tak hladká jako skříně s měničem točivého momentu. Dokáže být ale naopak velmi rychlá a při akceleraci sází vyšší kvalty rychlostí mrknutí oka. Jenže když se třeba rozhodnete náhle a zničehonic zrychlit z dosavadního klidného tempa, očekávat musíte drobné škubnutí.

Podvozek: vybírejte důkladně

Audi nabízí pro A7 Sportback nepřeberné množství možností, co se podvozku a jeho součástí týká. V rámci samotného podvozku jde o čtyři možnost: klasické ocelové pružiny, sportovní podvozek se sníženou světlou výškou o 10 mm, adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči anebo jako v testovaném autě adaptivní vzduchový podvozek. Kombinovat se to dá s koly s průměrem od 18 do 21 palců, my jsme měli 20″.

Kromě toho, že auto dobře vypadalo, bylo také velmi pohodlné. Podvozek se jen pohupoval a posádka si mohla užívat parádní atmosféry na palubě. Ovšem to jen do té chvíle, než se objevila nějaké ostřejší příčná nerovnost, se kterou si ani adaptivní vzduchový podvozek nedokáže poradit. Do interiéru se dostane nejen “drncnutí”, ale i decentní ráz. S největší pravděpodobností by toto mohla řešit menší kola.

Na druhé straně na kvalitních i nekvalitních silnicích dokáže testované Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro předvést vážně rychlou jízdu. Přilnavost pneumatik a držení stopy je i díky příplatkovému natáčení zadních kol, které auto pocitově zmenšuje, vážně parádní. V tomto případě vás, ale ani auto ostré nerovnosti nijak nerozhodí. Otázkou ale je, jestli vás taková jízda bude bavit… Mně to úplně nebavilo, naopak mě bavilo jezdit s A7 klidně a když je potřeba předjet, tak na to s jistotou příjemného zrychlení šlápnout. Pohodlný podvozek totiž posádku prostě příjemně konejší.

Závěr a cena

Druhá generace Audi A7 Sportback přijela na trh s podobným receptem jako první generace, sází na design. A ten se vážně povedl, vadí mi jen “bradavice” v masce chladiče (mimochodem má je i nová A6). Exteriér, interiér, ale i jízda na kvalitní silnici dokazují, že jde o velmi povedené auto. Ale za to je potřeba také zaplatit…

Novou generaci sportbacku pořídíte za 1 745 900 Kč ve verzi 55 TDI s výkonem 210 kW, respektive za 1 785 900 Kč s testovaným 55 TFSI s 250 kW. Cena může ale rychle naskakovat, příplatkové položky jsou velmi lákavé a navíc jich je vážně hodně. Dobře vybírejte zejména kola a podvozek!

+
Celkové odhlučnění auta Tužší vzduchový podvozek
Logika a možnosti dotekového ovládání infotainmentu Na dotekové ovládání se musí řidič soustředit
Nízká spotřeba paliva a vysoký dojezd Příplatky rychle zvyšují cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A7 55 TFSI quattro
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 250 kW/340 koní
Točivý moment: 500 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5.3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.3 / 5.8 / 7.1
Objem nádrže: 73 litrů
Délka: 4969 mm
Šířka: 1908 mm
Výška: 1422 mm
Rozvor: 2926 mm
Pohotovostní hmotnost: 1890 kg
Objem zavazadlového prostoru: 535 litrů
Ceník: ke stažení zde