audi-a6-q8-prvni-seznameni- (1)

Během snad nejteplejšího dne v roce jsme měli možnost se poprvé seznámit jak s novou generací Audi A6, tak se zcela novým SUV v portfoliu značky, které na trh přijíždí s označením Q8. Obě auta nás velmi zaujala, přesto jedno o fous víc.

Audi A6

Audi A6 přijíždí na český trh ve své již osmé generaci. Že vám ty počty nějak nesedí? Ingolstadská automobilka totiž do této řady počítá i Audi 100, pokud ale budeme mluvit jen o označení A6, jde prakticky o čtvrté vydání. Jak velký kus cesty Audi s tímto modelem ušlo, naznačoval náš nedávný test Audi A7 a Audi A8. Oba modely totiž vlastně poodhalily, co nás v A6 čeká.  

Novinka tak přijíždí se stejně ostře přiznanými křivkami, které ale v celku nepůsobí nijak vulgárně. Auto naživo působí velmi elegantně a moderně. Podobné je to v interiéru, kterému vévodí palubní deska se dvěma velkými dotykovými displeji a velmi dobře zpracovaným digitálním přístrojovým štítem. Mimochodem, ještě před asi rokem mi první digitální budíky přišly zvláštní a byla jsem přesvědčená, že si na tuhle vymoženost jen tak nezvyknu. Dnes už vím, že zvyknu. Navíc velmi rychle a ráda. Přístrojový štít je velmi přehledný, je na něj vidět i když na něj svítí sluníčko, a jeho ovládání je velmi intuitivní. Nejinak je tomu v případě dotykových displejů umístěných po řidičově pravé ruce. Zatímco v Audi A8 nejsou tyto displeje nikam natočeny, v A6 i v A7 je ten vrchní mírně směrován na řidiče. Jeho ovládání chce trochu cviku, jakmile se ale jednou zorientujete, zvládnete to i poslepu. Jen ty otisky prstů, které na všech dotykových obrazovkách zůstávají by mě přivádějí k šílenství.

I na to má ale Audi řešení. A6 totiž nabízí kromě ovládacího systému MMI touch response systém hlasového ovládání formou dialogu s internetovou podporou. Hlasovými pokyny v hovorové řeči lze aktivovat nejrůznější funkce vozidla, jako je například i včera velmi důležité ovládání klimatizace. A6 je tak inteligentním partnerem pro vedení dialogu a průvodcem při cestování. Velmi vychytaná funkce, jen je to něco, na co zase asi chvilku budu zvykat.

Bezpečnost především

Poslední dobou to ve světě automobilek vypadá, že soutěž o co nejnižší spotřebu je u konce a nově se všichni předhánějí v tom, kdo má bezpečnější automobily a vychytanější bezpečnostní systémy. V nové generaci A6 je tak možné najít až 39 různých bezpečnostních pomocníků. Mezi ně patří třeba adaptivní asistent řízení, který kromě adaptivního tempomatu a předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu zahrnuje také asistenta pro jízdu zúženým úsekem, jenž podporuje řidiče při řízení vozidla během průjezdu místy, v nichž probíhají stavební práce. V nabídce je ale také asistent pro jízdu v dopravní koloně či Audi active lane assist. Oba systémy pomáhají udržovat vozidlo ve svém jízdním pruhu mírnými zásahy do řízení.

Nová technika motorů

Všechny motory v novém modelu A6 jsou vybaveny novou technikou částečně hybridního pohonu, což znamená, že po modelech A8 a A7 Audi kompletně elektrifikuje již třetí modelovou řadu. Během uvedení na trh bude A6 nabízeno se třemi motory V6. Později bude nabídka rozšířena o čtyřválcové motory TFSI a TDI.

Jedním z motorů je 55 TFSI, což značí zážehovou jednotku V6 3.0 TFSI s nejvyšším výkonem 250 kW/340 koní a maximálním točivým momentem 500 Nm. Ještě vyšší točivý moment, konkrétně 620 Nm, nabízí jednotka 3.0 TDI s označením 50 TDI ve verzi s nejvyšším výkonem 210 kW/286 koní.Třetí do party je agregát s označením 45 TDI, tedy taktéž šestiválec o objemu 3 litrů, který na všechna kola pošle výkon 170 kW/231 koní a točivý moment 500 Nm.

Všechny varianty modelu A6 jsou sériově vybaveny automatickými převodovkami. Zatímco vznětové motory V6 spolupracují s osmistupňovou převodovkou tiptronic, benzinový motor 3.0 TFSI je sériově vybaven sedmistupňovou převodovkou S tronic. Všechny verze s třílitrovými motory mají v sériové výbavě pohon všech kol quattro. V kombinaci s převodovkou tiptronic má A6 samosvorný mezinápravový diferenciál. Verze s převodovkou S tronic sázejí na techniku ultra, která extrémně rychle připojuje pohon zadních kol pouze v případě potřeby. Audi navíc nabízí pro motor V6 TDI sportovní diferenciál.

A co ceny? No, věru prémiové, i když naprosto odpovídající. A6 45 TDI pořídíte za 1 545 900 Kč, A6 50 TDI za 1 630 900 Kč.  V případě verze Avant ceny startují u 45 TDI na 1 612 900 Kč a verze 50 TDI na 1 697 900 Kč. Nejvyšší verze s označením 55 TFSI dorazí koncem roku a proto ceny ještě neznáme.

Na první svezení je A6 příjemné a kultivované auto, se kterým bude radost cestovat na dlouhé vzdálenosti. Ostatně, přesně k tomu je právě model A6 jako stvořený. Na klikatých okreskách, kde první jízda probíhala, si přeci jen lépe vedla druhá novinka v portfoliu Audi, konkrétně model Q8.

Audi Q8

Neklepejte si na čelo. My víme, že teď si myslíte, že jsme se zbláznili. SUV a na okreskách lepší než A6? Ale vezmeme to postupně. Model Q8 je úplná novinka, která hned na první pohled zaujme svým designem. A také svými rozměry. Ale například oproti novému Volkswagenu Touareg, který vypadá zvenku opravdu velký, ale uvnitř zase tolik místa není, nabídne Q8 uvnitř opravdu hodně místa i pro dlouhány. A to je přitom Q8 s vnější délkou 4,99 metru, šířkou rovné dva metry a výškou 1,71 metru sice širší, ale kratší a nižší než sesterský model Audi Q7. A s místem jde v ruku v ruce pohodlí. Q8 má velmi dobře tvarovaná sedadla, jak vpředu, tak vzadu. Připlatit si navíc můžete za kombinaci sportovních sedadel s odvětráváním i vyhříváním. I tato kombinace je u Audi novinkou. Zajímavě u Q8 působí bezrámová okna, která jsou u takového auta výjimečná.

Novinkou je také maska chladiče Singleframe v osmiúhelníkovém designu. Jde o nové poznávací znamení modelů řady Q a krom toho, že trochu bere dech svými rozměry, ukrývá v sobě veškeré radary, laser, ale i prvky pro částečně autonomní jízdu, na kterou je mimochodem Audi plně připraveno a jen čeká na její schválení úřady. První městský ťukanec a pojišťovna zapláče…

Po otevření mohutných dveří budete mít chvíli strach, že se budete muset šplhat vysoko na sedadlo. Jenomže Audi případný problém s nastupováním vyřešilo nižším ukotvením sedačky, a tak se není čeho bát.

Uvnitř najdete prakticky totožný interiér, který nabízí Audi ve všech svých modelech. Nechybí velký displej, znovu orientován spíše na řidiče a jehož průměr je 10,1 palce. Ten slouží k ovládání informačního, zábavního a navigačního systému. Na druhém, menším displeji, který je pod ním, ovládá řidič klimatizaci, komfortní funkce a zadávání textu. Přístroje pak zobrazuje zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho displej s vysokým rozlišením má úhlopříčku 12,3 palce a řidič může na multifunkčním volantu přepínat mezi dvěma styly zobrazování. Audi Q8 je na českém trhu volitelně vybaveno vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus, jehož součástí je modul pro přenos dat Audi connect se standardem LTE Advanced a hotspotem WLAN. Navigační systém rozpoznává preference řidiče na základě dříve projížděných tras, a může mu tak předkládat inteligentní návrhy cílů.

Bezpečný mastodont

I v případě nového SUV si Audi dalo velmi záležet na bezpečnosti. Zaujal nás například asistent pro stav nouze, který v rámci systémových limitů rozpoznává, kdy je řidič nečinný, a v takových situacích jej vizuálně, akusticky a krátkým důrazným přibrzděním vyzve, aby opět aktivně převzal kontrolu nad vozem. Pokud řidič nereaguje, převezme systém řízení vozu Audi Q8 a ve vlastním jízdním pruhu automaticky vůz zpomaluje až do úplného zastavení. Přitom se aktivují ochranná opatření systému Audi pre sense a v závislosti na zemi dojde k automatickému tísňovému volání. Bezpečnost v městském provozu zajišťuje především pět systémů.

Asistent pro průjezd křižovatkou používá radarové senzory středního dosahu na rozích přídě, s nimiž „dohlédne“ do vzdálenosti až 75 metrů. Pokud radarové senzory rozpoznají nebezpečí od vozidel přijíždějících ze stran, upozorní na ně řidiče a v případě potřeby aktivují brzdy. Audi pre sense 360° upozorňuje mimo jiné na vozidla, která se přibližují po stranách. Asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání registruje přibližující se vozidla během pomalé jízdy při zařazeném zpětném chodu, například při couvání z příčného parkovacího místa. Paket doplňuje upozorňování na nebezpečí při vystupování a asistent pro změnu jízdního pruhu.

Příjemné šestiválce

Nové SUV vstupuje na evropské trhy ve verzi Q8 50 TDI, která je osazena motorem 3.0 TDI, který poskytuje nejvyšší výkon 210 kW/286 koní a maximální točivý moment 600 Nm. Díky tomu dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 245 km/h. Přenos hnací síly zajišťuje osmistupňová převodovka tiptronic, která spolupracuje s pohonem všech kol quattro. Na začátku příštího roku bude následovat Q8 45 TDI se vznětovým motorem V6 o výkonu 170 kW/231 koní a Q8 55 TFSI se zážehovým vidlicovým šestiválcem 3.0 TFSI s 250 kW/340 koňmi.

První kilometry

S třílitrovým TDI jsme vyrazili na krátkou cestu po středočeských okreskách a vrátili se s úsměvem na tváři. Auto, ačkoliv má hmotnost 2145 kilogramů, umí projíždět zatáčky s absolutní jistotou a pohodou. Přispívá k tomu ale samozřejmě příplatkové natáčení zadních kol. Při ostřejší jízdě pořád čekáte, kdy se hmotnost projeví, ale dočkáte se toho až na naprosté hraně jízdy. Motor na volnoběh a během klidné jízdy příjemně přede, ale jakmile mu dáte pokyn pedálem plynu, umí se projevit jako správný šestiválec. Z čeho by se ale jeden vzteknul, to je prodleva plynového pedálu na pokyn nohy. Když se budete potřebovat rychle dostat z křižovatky, může to být problém.

Abychom ale nepěli jen ódy. Co se nerovností týče, Q8 fungovala na komfortní režim velmi dobře, ale posádka na zadních sedadlech bude mít pocit, že je na pouti. Auto je v zadní části velmi houpavé a slabším povahám může být i špatně. Jakmile jsme přepnuli do sportovního režimu nastavení auta, začaly se od zadní nápravy na nerovnostech ozývat nepříjemné rány, které tak trochu kazily celkový dojem. Něco takového u prémiového a zbrusu nového SUV prostě nečekáte. Vše ale může vyřešit správná volba podvozku a menších než 22″ kol. Mimochodem Q8 je na trh dodávána se třemi variantami odpružení.

Inteligentní podvozek

Podvozek s elektronicky řízenými tlumiči se dodává sériově. Na přání je k dispozici adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension s elektronicky řízenými tlumiči, a to buď s komfortní, nebo sportovní charakteristikou. Audi Q8 s adaptivním vzduchovým odpružením má o 15 mm nižší světlou výšku než verze s podvozkem s ocelovými vinutými pružinami, u něhož činí světlá výška 220 milimetrů. Prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select lze u adaptivního vzduchového odpružení nastavit čtyři režimy činnosti a měnit světlou výšku karoserie až o 90 milimetrů – v závislosti na přání řidiče a jízdní situaci. Do rychlosti jízdy 30 km/h může řidič zvýšit světlou výšku až o 50 milimetrů. Se zvyšující se rychlostí jízdy se světlá výška postupně automaticky snižuje. Tím se snižuje aerodynamický odpor vzduchu a zvyšuje jízdní dynamika.

Při rychlosti jízdy nad 160 km/h, nebo pokud řidič zvolí v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select režim dynamic, je světlá výška o 40 milimetrů nižší než v normální poloze. U stojícího vozidla umožňuje systém navíc snížení o 65 milimetrů pod normální polohu, což usnadní nakládání zavazadel. Jsme přesvědčeni, že v případě adaptivního vzduchového odpružení žádné rány přítomny nebudou.

Q8 bude oficiálně na český trh uvedeno v srpnu a jeho cena začíná na 1 945 900 Kč. Ale stejně jako v případě A6, je i toto cena pouze základní, a tak fakt, že je pod u prémiových značek magickými 2 miliony Kč, je jen dobrý marketing. Například balíček Paket Gravity stojí 245 000 Kč a do auta přidá 4zónovou klimatizaci, elektrická přední sedadla, zadní parkovací kameru, kožené čalounění a vyhřívání předních sedadel, ale také Audi Virtual Cockpit a MM navigaci plus. Jestli je toto za cenu bezmála čtvrt milionu hodně nebo tak akorát, necháme na posouzení každého zvlášť.

Audi Q8 se mi hodně líbila pro svou „mastodontnost“, ale zároveň pro zcela jistou jízdu a velké pohodlí na palubě. Ano, je ale pravda, že mám jistou slabost pro silná SUV. 😊 Na Q8, respektive na její redakční test, se opravdu těším.