Test Audi A8 50 TDI quattro

Mezi luxusními limuzínami je vždycky nabito. Zatímco Mercedes-Benz třídy S přišel před několika měsíci s faceliftem a na facelift BMW řady 7 se již netrpělivě tešíme, vypouští na trh Audi novou generaci A8. A my jsme ji vyzkoušeli v redakčním testu.

Nepěchovaná technologiemi

Nová generace Audi A8 přichází chytřejší než kdy dřív. Nabízí tolik technologií, že by jen jejich výpis vydal na několik stránek. Některé z nich ale ještě nemůže posádka využít, například autonomní řízení úrovně 3, na které ještě není připravena legislativa. Mimochodem asistenčních systémů nabízí auto až 41.

Skvěle zní i možnost připlatit si za aktivní podvozek Audi AI, který podle automobilky přispívá k mnohem vyšší příčné i podélné stabilitě vozu, přičemž zohledňuje zatížení vozu, stav silničního povrchu a aktuální jízdní rychlost. Zároveň zvyšuje úroveň pasivní bezpečnosti, protože například při nouzovém brzdění pomáhá optimalizovat trakci co nejpreciznějším rozdělením působící síly mezi všechna čtyři kola stejně jako to dělá permanentní pohon všech kol quattro. Tím se aktivně vyrovnává tendence karoserie naklopit se dopředu a zároveň se zkracuje brzdná dráha. Mimo to dokáže vůz vyhodnotit hrozící boční náraz a během půl vteřiny zvednout bok, kterému hrozí kolize, až o 80 mm, čímž se zvyšuje bezpečnost posádky.

Test Audi A8 50 TDI quattro

Příplatkový aktivní podvozek Audi AI tvoří elektromechanické akční členy, které jsou součástí každého kola, a v závislosti na situaci dokážou vyvinout sílu potřebnou na regulování pohybu nahoru a dolů. Hlavní slovo má centrální řídicí jednotka, která vyhodnocuje informace dodávané příslušnými senzory a na jejich základě vydává potřebné příkazy magnetem ovládaným ventilům, které plynule regulují intenzitu tlumení každého z tlumičů. Tímto podvozkem ale testované auto vybaveno nebylo, to mělo základní vzduchový podvozek – o tom později.

Z těch pro jízdu důležitých věcí můžeme ještě zmínit přední světlomety, v jejich případě lze volit ze tří možností. Základní LED, lepší HD Matrix LED, které mělo testované auto, anebo Laser Matrix LED. Už prostřední světla svítí perfektně, používají dálková světla téměř pořád, dokáží “vyřezávat” protijedoucí auta i auta jedoucí před vámi a odstiňovat dopravní značky tak, aby se neodrážely řidičovi do očí. Nejlepší laserová světla mají ale ještě větší dosvit a dokáží například paprském označit chodce nebo zvíře. To ale umí například i BMW řady 7. Zadní světla mohou být za příplatek OLED.

48V síť na palubě

Audi A8 následuje Q7, které přišlo jako první s 48V palubní sítí. Model A8 tak patří do skupiny mild-hybridů, kterou tvoří kombinace spalovacího motoru, kapalinou chlazeného a řemenem poháněného 48V generátoru a vysoce výkonných lithium-iontových akumulátorů.

test-audi-a8-50-tdi-210-kw-quattro- (65)

A k čemu je to dobré? Řemenem poháněný generátor BAS (Belt Alternator Starter) zastává dvě role: funguje jako elektromotor a zároveň i jako startér. V rámci své první role poskytuje vozu hnací moment významných 60 Nm. I díky tomu může Audi A8 mezi 30 až 160 km/h plachtit, pohyb až na 40 sekund zajišťuje právě generátor. Ten ale funguje také místo klasického startéru.

Mimochodem spotřeba paliva je u Audi A8 neskutečná. Testovanou verzi 50 TDI pohání slabší třílitrový vznětový šestiválec s 210 kW a 600 Nm. V rámci týdenního testování nebyl problém jezdit za hodnoty začínající číslicí “6”. Díky 82litrové palivové nádrži lze s autem dojet na jedno tankování klidně i více než 1000 km.

Pohonné ústrojí

Možná jste už přemýšleli nad tím, co znamená “50” v označení modelu. Audi A8 je prvním modelem, který dostal nový způsob značení, od teď dostanou číselné označení všechny nové modely. A to nebude z hlediska použitého motoru znamenat nic jiného, než pouhé jeho postaveni v hierarchii. Nebude to mít žádnou spojitost s objemem motoru nebo počtem válců.

Test Audi A8 50 TDI quattro

Audi A8 startuje na českém trhu s dvojicí pohonných jednotek. Jde o testovaný třílitrový vznětový šestiválec 50 TDI a třílitrový vznětový šestiválec 55 TFSI (250 kW). Nabídka pohonných jednotek se bude rozšiřovat a těšit se můžeme nejen na hybridní verze, ale i na model s dvanáctiválcovým motorem. Samozřejmostí je pohon všech kol quattro i automatické převodovky pro všechny motorizace bez výjimky.

Audi A8 potěší skvělým odhlučněním, takže o tom, že je pod kapotou vznětový motor, vůbec nebudete vědět. Maximum točivého momentu je k dispozici už těsně nad volnoběhem, takže z pohledu dynamiky problém pociťovat rozhodně nebudete. Zátah je velmi slušný až k červenému poli, kam ale nemá moc cenu ho vytáčet. Mimochodem zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tahle loď pod šest sekund.

Výborným parťákem je motoru osmistupňová automatická převodovka, která drží motor stále v nízkých otáčkách, často i těsně nad volnoběhem. I díky tomu a i díky perfektnímu odhlučnění tohle auto nebezpečně maskuje rychlost, stačí se zamyslet a na dálnici – aniž byste si toho všimli – rázem jedete (nechtíc) 160 km/h.

Test Audi A8 50 TDI quattro

Jízda

Už víte, že jízda je nesmírně tichá a kultivovaná, motor i převodovka dělají všechno proto, aby posádku neobtěžovala jakýmkoliv cukáním nebo poskakováním. Podobně na to jde i podvozek.

Podvozek je v A8 ale o něco tužší než v eskovém mercedesu nebo sedmičkovém bavoráku, není tak houpavý. Je ale pevný, nerovnosti vymazává, vidíte je, připravujete se na ně, ale auto je přejede a nepřizná. Na druhou stranu se ale třeba přes žlutečerné příčné retardéry nepřenáší tak hladce jako zmínění němečtí rivalové, retardéry pod sebou pocítíte.

I když jde o pětimetrovou limuzínu, potěší jejoi obratnost, která je na úrovní Audi A4. Jak je to možné? Jednoduše. Je tu natáčecí zadní náprava, která se natáčí v rychlostech do 60 km/h v protisměru předních kol a nad 60 km/h ve směru předních kol. mimo jiné i na to, jak to funguje do 60 km/h, se můžete podívat v přiloženém videu. Vytočená zadní kola jsou také vidět na některých fotkách v galerii. Pomoc natáčecí zadní nápravy je tu znát více než v Renaultech, kteří ji nabízejí také. Nezvyk to pro mě byl hlavně při prvním couvání, kdy se auto k obrubníku stočilo více, než jsem očekával a místo plného rejdu, který jsem očekával, jsem musel řízení ubrat.

Interiér je výrazně moderní

Už po otevření dveří se můžete všimnout zcela nového pojetí interiéru. Tomu nyní dominují dva velké displeje na středovém panelu, kterými se ovládá prakticky celé auto, klasická tlačítka tu prakticky nejsou. Hlavním v ovládání auta je vrchní displej multimedií, ten spodní slouží hlavně pro klimatizaci a topení, ale funguje i jako doplňující k tomu hornímu. Například se dokáže proměnit ve velký touchpad, na který lze psát písmena do navigace. Není navíc potřeba čekat, až si systém každé jednotlivé písmenko přečte, ale můžete psát rovnou celý název města přes sebe. Audi si z toho město poskládá. Na spodním displeji také může být několik tzv. “shortcutů” pro rychlé volby.

Oba displeje se ovládají dotekem, a to buď klasickým jako na chytrém mobilním telefonu nebo s odezvou, pak je třeba displej na konkrténím místě opravdu stlačit. Že jste to udělali správně poznáte podle odezvy displeje, simuluje totiž “klasické” tlačítko. Jestli to chcete tak anebo tak, si nastavíte v menu. Uspořádání, pořadí a umístění ikon v hlavním menu si lze podobně jako na plochách chytrého telefonu měnit a nastavit si lze prakticky vše. Možností je nepřeberné množství. Jsem nakonec velmi rád za instruktáž, kterou jsem před převzetím auta dostal, protože možnosti displejů jsou opravdu široké.

Jenže má to i negativa. Kromě toho, že se vše ovládá dotykem, je třeba se soustředit, kam váš prst míří, což odpoutává pozornost od řízení. Druhou věcí je fakt, že já jsem měl od svých prstů displeje neustále upatlané a plné otisků prstů.

Test Audi A8 50 TDI quattro

Povedené divadlo předvedou posádce po startu i po vypnutí motoru výdechy klimatizace. Ty se totiž podobně jako u Jaguarů otevírají a zavírají. Škoda ale, že ty středové jsou při tomto představení trochu trhané, krajní jdou ale krásně hladce. Jsou to sice úplné detaily, ale u auta za více než 3,5 milionu Kč (cena testovaného kusu) se i tyto drobnosti počítají.

Prostorem překvapí i krátká verze

Naše auto je krátká verze, ale i ta je dostatečně prostorná. Na předních sedadlech problém není v žádném směru. Sedí se tu velmi příjemně, k dispozici je i parádní masáž, kterou jsem ocenil při jakékoliv cestě. Od řidiče je dobrý výhled do všech směrů.

Důležitý je u takového auta – i když samozřejmě méně než u A8 L, jenž má o 130 mm delší rozvor – posez na zadních sedadlech. Na nedostatek prostoru si tady nemůže stěžovat nikdo, ani vysoký hubeňour, ale naopak ani silnější postavy. I do krátké verze si lze připlatit za lepší zadní sedačky s infotainmentem a možností ovládat některé funkce auta tabletem ukrytým ve sklopné loketní opěrce. I do krátké verze si můžete pořídit displeje na opěrkách předních sedadel.

Test Audi A8 50 TDI quattro

Závěr a cena

Jde o to nejlepší, co si lze u Audi koupit. Nová generace A8 nabízí některé funkce, které jiné automobilky do aut ještě nezastavěly, na druhou stranu v případě autonomního řízení 3. úrovně je to vlastně stejně zbytečné, protože díky legislativě ho nelze využívat.

Celkově je ale nová generace Audi A8 výrazně zaměřena na technologie budoucnosti, čemuž odpovídá nejen vnější, ale hlavně pak vnitřní design. Ovládání je výhradně “digitální”, na což je potřeba si navyknout a chvíli to bude trvat, ale nabízí se tím nepřeberné možnosti nastavení všeho přesně podle představ majitele anebo řidiče auta.

Cena ale samozřejmě není lidová. Základní, testovaná motorizace 50 TDI vyjde minimálně na 2 449 900 Kč v krátké verzi nebo 2 585 900 Kč v prodloužené verzi L. Benzinové 55 TFSI začíná na 2 558 900 Kč, respektive 2 694 900 Kč.

+
Celkové odhlučnění auta Tužší vzduchový podvozek
Logika a možnosti dotekového ovládání infotainmentu Na dotekové ovládání se musí řidič soustředit
Nízká spotřeba paliva a vysoký dojezd Příplatky rychle zvyšují cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A8 50 TDI quattro
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol (quattro)
Výkon: 210 kW/286 koní při 3750 – 4000 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 1250 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3 / 5.1 / 5.6
Objem nádrže: 82 litrů
Délka: 5172 mm
Šířka: 1945 mm
Výška: 1473 mm
Rozvor: 2998 mm
Pohotovostní hmotnost: 2050 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů
Ceník: ke stažení zde