Před několika týdny se i u nás začala prodávat nová generace Audi Q7 a ta je, (nejen) co se designu týče, revoluční, je větší, je hranatá a s tou předchozí si ji nemůže splést nikdo. Je také lehčí a prostornější, ale hlavně mnohem lépe jezdí. Vyzkoušeli jsme ji verzi 3,0 TDI quattro.

Nové Audi Q7 přichází po 10 letech od uvedení první generace v druhé generaci se zcela novým designem. Obrovská přední maska Single frame, pro Audi tak typická, je u nové Q7 tak velká, že zabírá prakticky celý předek. Někomu se to nemusí líbit, já s tím problém nemám. Vadí mi snad jen umístění přední registrační značky, která v masce tak nějak „trčí“. Z boku jde o typické SUV a zezadu zase o typické „nové“ Audi s působivými dynamickými zadními blikači. Naživo ale Q7 vypadá mnohem lépe než na fotkách.

test-audi-q7-30-tdi-quattro-at-p2

Pod kapotu si v současné době můžete vybrat z trojice motorizací, dvou naftových 3.0 TDI (160 kW a 200 kW) a jedné benzínové 3.0 TFSI (245 kW), všechno jsou to šestiválce, čtyřválce v nabídce pro ČR (možná zatím…?) nenajdete. Nám se do testu dostala silnější z naftových verzí 3,0 TDI s výkonem 200 kW/272 koní a točivým momentem 600 Nm. Je to tentýž motor, kterým jsme se nedávno svezli v A6. V tomto případě byl však motor spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic (ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu), ne jako v A6 se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S Tronic. A to byla o poznání lepší konfigurace!

Motor má za všech okolností kultivovaný projev a je perfektně odhlučněn. Ani po studeném startu se do interiéru nepřenáší žádné klepání nebo dunění, vlastně jen víte, že je nastartováno. Když se motor zahřeje, často ani nebudete vědět, že je v chodu. Stačí ale polechtat plynový pedál a Q7 radostně vystřelí vpřed.

test-audi-q7-30-tdi-quattro-at-p1

Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je podle technických údajů otázkou pouhých 6,5 sekundy (platí pro testované sedmimístné provedení) a maximální rychlost je 234 km/h. Auto má dostatek síly prakticky kdykoliv, v jakýchkoliv otáčkách, vždyť maximum točivého momentu je dostupné již od 1 500 ot./min a vydrží až do 3 000 ot./min. V 3 250 ot./min pak slovo přebírá výkon, jehož špička vydrží až do 4 250 ot./min. V přímce je Q7 skvělé, předjíždět se s ním rozhodně bát nemusíte.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 kombi N Line 1,5 T-GDI Mild Hybrid 48V DCT (2021)

Ale co když přijdou zatáčky? Ani tam se auto neztratí a příjemně překvapí. I díky natáčecí zadní nápravě, respektive řízení všech čtyř kol. Díky tomu je totiž Audi Q7 neskutečně agilní, rychlé a přesto v zatáčkách působí lehce. V některých vlásenkách budete žasnout, jaká čísla se vám budou na displeji rychloměru ukazovat a v jakých rychlostech je auto schopné oblouky projet. Takové jízdě pomáhá i mezigenerační snížení hmotnosti o více než tři metráky.

Jedním z velkých překvapení je spotřeba paliva. Po více než 900 najetých kilometrech svítila na palubním počítači cifra 8,6 l/100 km. To je na tak velké auto s hmotností dvou tun a přeplňovaným šestiválcem, jehož potenciál jsme občas naplno využili, opravdu skvělá hodnota! A to mělo auto při převzetí najeto jen 177 km! Když se budete snažit, dostat se pod 8 l/100 km nebude zase až takový problém.

test-audi-q7-30-tdi-quattro-at-p4

Řidič má k dispozici několik jízdních režimů, které auto přizpůsobí. Můžete se tak z něj stát komfortní společník na dlouhé trasy, který je i díky vzduchovému podvozku neskutečně pohodlný (i na 21″ discích!) a krajinou jen proplouvá, a nebo může být ve sportovním režimu naopak tuhý a můžete s ním prohnat i několik „závodníků“ na okreskách. K dispozici je také offroadový režim, jenž opět přenastaví celé auto a dokáže vzduchový podvozek i zvýšit, přesto jsme se do většího terénu, než na pole, raději nepustili.

Automobilce se velmi povedl interiér. Ačkoliv je Q7 hodně velké auto a nabízí i v interiéru dostatek prostoru, všechny ovládací prvky jsou po ruce. Materiály a zpracování je na vysoké úrovni a celkově se uvnitř budete cítit příjemně. Větší by však mohlo být vnitřní zpětné zrcátko, vypadá podobně jako to ve Škodě Fabia. Příjemný pocit v kabině podporuje i mnoho high-tech vymožeností, mezi které lze zcela jistě zahrnout digitální kapličku přístrojů Virtual Cockpit, jejíž zobrazení se dá měnit od jízdních dat, přes navigaci, telefon a další, či jejich zobrazení zvětšovat nebo zmenšovat. K navigaci Audi používá Google Mapy, takže se i v navigaci budete cítit jako přímo v ulicích. Zadávání dat (nejen) do navigace je díky obrovskému dotykovému panelu před řadící pákou opravdová hračka!

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz Crosstar e:HEV 1.5 i-MMD Executive e-CVT (2020)

Je působivé, jaký je v autě klid. Od již zmíněného odhlučnění motoru lze plynule přejít k odhlučnění ostatních částí auta. Do auta se nedostávají prakticky žádné ruchy. Výjimečně se ozve nějaký zvuk jen od podvozku a to pouze po přejetí opravdu výrazných nerovností. Dokonce i motorek stahování oken je tichý!

test-audi-q7-30-tdi-quattro-at-p3

Testované Audi Q7 bylo vybaveno sedmi sedačkami ve třech řadách. Třetí řada sedadel se schovává do podlahy a vyklápí se elektricky stisknutím tlačítka. Jak je u podobných provedení zvykem, místa na nich není přehršel, ale na kratší výlet se na nich dají převézt i průměrně vzrostlí dospělí.

Prémiová značka musí nabízet prémiovou výbavu, a tak je kromě LED předních i zadních světel možné objednat také asistent nočního vidění, který se aktivuje pouhým stisknutím tlačítka. V kapličce budíků se stav před vozidlem zobrazí na displeji a s jistou nadsázkou pak k jízdě prakticky ani nepotřebujete světla… Nešikovné jen je, že je obraz poměrně malý a řidič musí hodně sklopit zrak. Umístění na displeji navigace na vrchu středového tunelu by možná bylo lepší.

Audi Q7 nás překvapilo svým komfortem i kultivovaností, které jsou na prvotřídní úrovni. Se silnějším naftovým motorem nebudete navíc trpět nedostatkem dynamiky ani přílišným vírem na bankovním účtu, co do spotřeby paliva. Základní cena 1,6 milionu za slabší naftový motor 3,0 TDI s pohonem všech kol nezní nijak dramaticky a na silnici se chová spíše jako VELKÝ hatchback než jako velké SUV. Pro Audi tentokrát jednoznačně palec nahoru!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: Q7
Motor: vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2 967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 200 kW/272 koní při 3 250 – 4 250 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.5 s
Maximální rychlost: 234 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.2 / 5.4 / 5.7
Emise CO2: 149 g/km
Délka: 5 052 mm
Šířka: 2 212 mm
Výška: 1 741 mm
Rozvor: 2 994 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 135 kg
Objem zavazadlového prostoru: 770 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde

Comments are closed.