Audi použilo název allroad poprvé už v roce 1999 na modelu A6 Avant. Tehdy šlo o auto upečené podle stejného receptu jako je tomu i dnes. Původní model s karoserií kombi – u Audi pojmenovaný jako Avant – dostal výrazné oplastování, které mělo podpořit jeho off-roadové ambice. Tento recept dodnes používá velká většina automobilek napříč celým trhem. U Audi se verze allroad ale propadly i do nižších tříd, třeba do A4. Jeden takový allroad A4 jsme vyzkoušeli.

Do redakční garáže na týden zaparkovalo Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro v bílé barvě. Na pohled auto vypadající skvěle, ale co jízda? Bude alespoň tak dobrá jakou předvedlo nedávno testované “obyčejné” Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro? První rozdíl najdeme hned, jak nakoukneme do osvědčení o registraci vozidla, kde se dočítáme, že náš allroad má třílitr s výkonem 160 kW, tedy slabší verzi. Kombík jsme měli s 200 kW verzí. Jenže to po startu stejně nepoznáme, zaujme nás hlavně to, jak je motor nádherně klidný, kultivovaný a jeho běh sametový. Zvuk je tichý, přesto dává tušit, že čtyřválce se šestiválcům (a i “víceválcům“) prostě a jednoduše nemohou vyrovnat. O to více to bylo znát při přímém srovnání se čtyřválcovým Mercedesem-Benz E 220 d, který vedle Audi působil trochu jako traktor…

test-audi-a4-allroad-30-tdi-quattro-p1

Ačkoliv jde o slabší verzi, i jeho 160 kW/218 koní a 400 Nm točivého momentu umí s autem pořádně zacvičit. Vždyť udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 6,6 sekundy a maximální rychlost je 231 km/h. Návykový je zejména točivý moment, díky němuž nemusí převodovka neustále odřazovat a motor se dokáže vcelku důstojně sebrat už od nízkých otáček. Mimochodem, slabší testovaná verze motoru 3.0 TDI 160 kW je spojena s dvouspojkovou převodovkou, zatímco v silnější 200 kW verzi řadí tiptronic s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Příjemným překvapením je spotřeba motoru, na níž nedosahují ani některé čtyřválce. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, což je spíše hodnota z říše snů, ale jezdit s tímhle autem kolem 6 l/100 km není zase tak úplně nereálné. Mezi 6 a 7 l/100 kilometrů se budete při běžné jízdě pohybovat prakticky vždy.

test-audi-a4-allroad-30-tdi-quattro-p2

Těžší šestiválec může ale znamenat horší jízdní vlastnosti – zejména při sportovnější jízdě – navíc v případě Audi, která motory umísťuje hodně dopředu, nad nápravu nebo i před ní. V tomto případě ale velkou vrozenou nedotáčivost maskuje auto skvěle, může za to nejen poměrně složitá přední náprava a celkové naladění auta, ale také skvělý adaptivní podvozek.

A právě podvozek byl společně s motorem další z těch opravdu povedených věcí, které se nám na celém autě líbily nejvíce. Komfortní režim je opravdu komfortní a jízda je nesmírně pohodlná. Na každodenní ježdění skvělá volba. Ačkoliv jsou tlumiče v tomto nastavení hodně měkké, není auto tolik houpavé jako je třeba Škoda Superb. Změna jízdního režimu (u allroadu v základní výbavě) na sportovní však přílišné změny nepřinese. Přesto to neznamená, že byste se z utažené zatáčky vyřítili po střeše ven rovnou do příkopu. I s měkčím podvozkem je jízda nadmíru jistá, přesto se k vám jako řidiči od auta nedostanou prakticky žádné informace.

V čem se ale verze allroad liší od běžné á-čtyřky? Věru toho není mnoho, v zásadě jde o designový paket sestávající z předního a zadního nárazníku, rozšířené podběhy kol spolu s o 34 mm vyšší světlou výškou. Motorizace jsou omezeny pouze na ty s pohonem všech kol. Uzávěrku diferenciálu nebo výškově nastavitelný vzduchový podvozek – jako to měla první A6 allroad – tady budete hledat marně. Co naplat, dnešní doba už výletům do terénu příliš nepřeje. Lidé se i s takovými auty raději projíždějí po městě a na parkovištích nákupních center. Přesto je v tomto případě přenos výkonu na silnici stále zajišťován pomocí stálého pohonu všech kol přes diferenciál Torsen.

test-audi-a4-allroad-30-tdi-quattro-p3

Interiér je prakticky beze změny. Testované auto mělo nejen digitální budíky Audi Virtual Cockpit (za příplatek), ale allroad má v základu také velký 8″ displej na vrchu palubní desky. Přiznám se, že se mi však jeho zasazení do palubky vůbec nelíbí a vypadá, jako by ho tam spíše někdo dodělal. Naopak digitální přístrojový štít se mi líbí, nabízí 4×2 možnosti zobrazení a nepřeberné množství informací v nich. Také sedadla jsou skvělá, pohodlná, přesto příjemně tvrdá s dostatečným bočním vedením a jízda v nich nebude problém ani několik dlouhých hodin. K pohodlnému cestování pomáhá také tvar řadící páky, který může sloužit jako odkládací plocha pro zápěstí při práci s ovladačem MMI.

Interiér je poměrně prostorný, čtveřici cestujících pojme zcela bez problémů. Přesto je potřeba dozadu posadit osoby s maximální výškou cca 185 cm, protože pak už hrozí kolize s čalounění stropu. Pátému cestujícímu, který by snad chtěl sedět vzadu uprostřed, to na delší cesty rozmluvte, protože díky vyvýšenému sedadlu a širokému tunelu zde není mnoho místa. Zavazadelník nepatří s objemem 505 litrů v základním uspořádání a nebo 1 510 se sklopenými sedadly mezi největší, přesto alespoň nabízí pravidelný tvar.

S Audi A4 allroad se nám po celý týden jezdilo skvěle. Nejvíce překvapilo kultivovaností projevu i komfortem celého auta. Jako celek bylo auto sladěno naprosto skvěle. Potěšila také dynamikou ve spojení se střídmou spotřebou paliva, ale pak jsme se podívali do ceníku… Základní cena testované verze s testovanou motorizací začíná nad 1,3 milionu Kč, testované auto dokonce přeskočilo dva miliony. Ovšem na druhou stranu nutno dodat, že při řízení (a nebo prostě při jízdě…) jste ten “dvoumilionový pocit” vlastně měli…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A4 allroad quattro
Motor: vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2 967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (quattro)
Výkon: 160 kW/218 koní při 4 000 – 5 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 250 – 3 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.6 s
Maximální rychlost: 231 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (S-tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6 / 5.2 / 5.3
Emise CO2: 143 g/km
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4 933 mm
Šířka: 1 874 mm
Výška: 1 455 mm
Rozvor: 2 912 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 765 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde