Mercedes-Benz v první polovině letošního roku uvedl na trh novou generaci třídy E. Designem navazuje na již představené modely, technikou je však bez problémů předčí. A co ještě nové éčko umí? To jsme zjišťovali v redakčním testu, do kterého přijela verze Mercedes-Benz E 220 d.

Nové generace vozů Mercedes-Benz třídy S, třídy C, ale nově i třídy E jsou si na první pohled velmi podobné. Karoserie se stejnými tvary, podobně tvarovaná přední i zadní část a konečně i světla. Pro někoho to může být mínus, pro jiného plus. Na ulici si však modely můžete poměrně jednoduše splést. Otázkou je, zda budeme éčko brát jako menší eSko nebo větší céčko. Design je však bezesporu působivý a slibuje něco výjimečného, což podporuje také znak automobilky, trojcípá hvězda majestátně stojící na kapotě (pro základní výbavu a testovanou výbavu Exclusive).

To interiér se nezapře. Designem i použitím dvou digitálních přístrojů, které sama automobilka označuje jako „širokoúhlý kokpit“, se blíží vlajkové lodi, třídě S. Digitální přístroje ukazují na jedné straně klasické ukazatele rychlosti, paliva a podobně a nahrazují tak analogové ručičkové budíky, na straně druhé jde o displej multimedií, navigace a podobně. Displeje se dají ovládat nejen prostřednictvím ovladače na středovém tunelu za řadící pákou, ale také z volantu. Ovladače na volantu totiž nejsou obyčejná tlačítka, ale nově jde o dotykové plošky. Na levé straně se ovládá displej před řidičem, na pravé straně obrazovka infotainmentu. Citlivost si lze nastavit ve třech úrovních. Zajímavé řešení, které vyžaduje trochu zvyku, ale jde o dobrý nápad.

test-mercedes-benz-e220d-at-p3

Interiér se celkově Mercedesu povedl. Prvotřídní materiály, povedený design a příjemné detaily, které perfektně dotvářely luxusní celek. Vždyť se stačí podívat jen na samotné startovací tlačítko, které nebylo pouhým jednobarevným knoflíkem s nápisem “start”, ale kusem čehosi, čemu někdo věnoval náležitou péči. Skvěle zvolená byla také barva čalounění, protože hnědá kůže pocit výjimečnosti dotvářela. Z auta je také velmi dobrý výhled, pokud by to však přeci jen nebylo dostatečné, nabízí se použití 360° kamerového systému, jenž auto zobrazí z “ptačí perspektivy”.

Prostoru je v autě mnoho, dokonce snad více než by se dalo čekat. Mezigeneračně éčko vyrostlo. Je o 43 mm delší (celkem 4 923 mm) a o 65 mm se protáhl také rozvor náprav (nyní 2 939 mm). Šířka zůstala prakticky zachována. Sedadla jsou ukotvena hodně nízko, ale rozpětí výškového nastavení je bohaté. Stýskat si tak nebude dvoumetrový hromotluk, ale ani drobná žena. Tak slavné to však není na zadních sedadlech. Nikoliv však z hlediska prostoru, ale zejména díky faktu, že sedadla jsou ukotvena poměrně vysoko a mají krátké sedáky. Vyšší cestující se také mohou otírat o střešní čalounění, střecha totiž padá poměrně brzo dolů.

O pohon testovaného vozu se staral základní vznětový agregát. Jde o čtyřválec s označením 220 d, který prozrazuje dvoulitrový objem, výkon 143 kW/194 koní a 400 Nm točivého momentu. Jde o zcela nový motor, který se pod kapotu nastěhoval v rámci nové generace. Oproti tomu předchozímu je výkonnější. Z 0 na 100 km/h se Mercedes-Benz E 220d dostane za 7,3 sekundy a v rozletu ho nakonec zastaví až číslice značící 240 km/h. A to i přes fakt, že jeho objem je o 0.1 litru nižší.

To se pozitivně projevuje na spotřebě paliva, ale i na vypouštěných emisích CO2 do ovzduší. Kombinovaná spotřeba paliva má být podle technických údajů jen 3,9 l/100 km, realita je však v klidném tempu přibližně o litr vyšší. Pokud budete jezdit svižně, počítejte s maximálně sedmi litry.

test-mercedes-benz-e220d-at-p4

Motor svůj čtyřválcový původ nezapře, přesto jsou jeho nepříjemné vibrace sníženy na minimum a jeho odhlučnění je také na velmi dobré úrovni. Agregát je pružný, znatelně zatahuje už pod hranicí dvou tisíc otáček za minutu. Spolupracuje výhradně s devítistupňovou převodovkou 9G-Tronic, která je skvělá. Řadí rychle, intuitivně, přesto velmi hladce. Převodovka si však jede stále “na svojí klidné notě“, sportování a zběsilé měnění rychlostních stupňů po ní chtít nemůžete.

Testované éčko do testu přijelo se selektivními pasivními tlumiči Agility Control, nemělo skvělý vzduchový podvozek Airmatic. I tak se auto chovalo i s 18″ disky velmi jistě. Tlumiče totiž mění svou charakteristiku v závislosti na zdvihu (při menším zdvihu se uvolní – změknou, při větším – například při ostřejší jízdě – naopak ztuhnou). O jakékoliv odezvě řízení nelze mluvit, přesto je každé otočení volantu autem jasně následováno. Je překvapivě agilní (neplést se “sportovní“).

Jen samé superlativy lze psát o jízdě na kvalitním povrchu, v autě je klid, je jisté a příjemné. Stačí však, aby přišla nějaká díra, a rázem je tu velká změna. Pokud v oblouku vjedete do díry, očekávat můžete nepříjemné rozvlnění karoserie a v hraničním případě i uskočení zádě. Mohou za to zejména pneumatiky typu runflat s tvrdými bočnicemi, které vám dovolí dojet i několik desítek kilometrů na poškozené pneumatice. Podobné problémy mají i vozy BMW. Pneumatiky sice pomohou s dojezdem, jsou však tvrdé a těžké, což se nepříjemně projevuje právě na jízdních vlastnostech.

test-mercedes-benz-e220d-at-p2

Nový Mercedes-Benz třídy E je velmi chytré auto, dokonce prý nejchytřejší na světě, což nám při tiskové konferenci v polovině května sdělili přímo sami zástupci automobilky. Éčko totiž nabízí aktivní asistenty řízení, které umí samy řídit nejen na dálnicích, ale i v místech, kde není velmi dobré dopravní značení a nebo kde zcela chybí – v takovém případě je však nutné, aby před vámi jelo jiné auto, kterého se Mercedes “chytí” a bude ho “sledovat”. Skvělá věc do dopravní zácpy, protože tento systém navíc spolupracuje s adaptivním tempomatem, a tak umí sám zastavit a pak se i rozjet (do 15 sekund, pak musíte dát pokyn dotykem plynového pedálu). Do 40 km/h není třeba držet volant. Nad 40 km/h je pak třeba volant držet, přesto se vůz o jízdu dokáže postarat sám. Podobně jako vozy Tesla umí už nové éčko měnit samo jízdní pruhy, tato funkce je však zatím v České republice deaktivovaná, protože se čeká na vyřešení této věci z hlediska legislativního. Při aktivovaném aktivním asistentovi řízení bude stačit aktivovat ukazatel změny směru jízdy a pokud vůz vyhodnotí, že změna jízdního pruhu je bezpečná, do pruhu vedle sám přejede.

Dalším velmi zajímavým počinem je možnost dálkového parkování. Tuto funkci jsme však sami nevyzkoušeli, protože v současné době je dostupná pouze pro majitele systému iOS, tedy pro mobilní telefony Apple. Verze pro Android zatím není. Že systém funguje, jsme však viděli naživo v praxi. Stačí do telefonu nainstalovat aplikaci Remote parking pilot, která je ke stažení zdarma, spárovat ji s vozem a pak už je to jen na vás. Tuto funkci oceníte zejména ve chvílích, kdy vedle vašeho auta zaparkuje někdo jiné auto velmi blízko a nebo pokud máte například úzkou garáž. Vůz se řídí sám prostřednictvím parkovacích senzorů, a tak nehrozí jeho poškození.

Nutno uznat, že nové éčko je velmi povedeným autem, kterému snad k dokonalosti chybí jen hladkost šestiválce. Není to však problém, protože v nabídce je také verze E 350 d, která právě tento problém řeší. Pod kapotou může být vidlicový šestiválcový motor. Později bude vyměněn za řadový šestiválec. Mercedes-Benz třídy E se v lecčem vyrovná vlajkové lodi, třídě S, nejen technikou (mnohdy jí i předčí, ale to by měl vyřešit facelift eSka v příštím roce), ale bohužel (tak to vidím já..) i vzhledem.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Mercedes-Benz
Typ:E 220 d
Motor:vznětový čtyřválec
Objem válců:1 950 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:zadních kol
Výkon:143 kW/194 koní při 3 800 ot./min
Točivý moment:400 Nm při 1 600 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7.3 s
Maximální rychlost:240 km/h
Převodovka:devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):4.7 / 4.1 / 4.3
Emise CO2:112 g/km
Objem nádrže:50 litrů
Délka:4 923 mm
Šířka:1 852 mm
Výška:1 468 mm
Rozvor:2 939 mm
Pohotovostní hmotnost:1 680 kg
Objem zavazadlového prostoru:540 litrů
Ceník:ke stažení ZDE