MBUX Hyperscreen je jednou z dominant interiéru modelu Mercedes-Benz EQS. Zanechává mimořádný dojem už svým vzhledem. Jeho ovládání je nečekaně jednoduché. Inovativní systém se také velmi ochotně učí. MBUX Hyperscreen tak ztělesňuje emocionální inteligenci zcela elektricky poháněného modelu vyšší třídy. Velký, klenutý displej zabírá téměř celou šířku interiéru, od levého střešního sloupku A k pravému.

Úžas vyvolá nejen svou nesmírnou velikostí, ale také vysokou kvalitou a pozoruhodnými detaily. Estetické pojetí ze světa high-tech vytváří emocionální dimenzi displeje MBUX Hyperscreen, který je navíc nadán umělou inteligencí. Software se schopností učit se kompletně přizpůsobuje uživateli koncept zobrazování a ovládání a předkládá mu individualizované návrhy pro využívání rozmanitých funkcí informačního a zábavního systému, ale i komfortních a dalších systémů vozidla. Díky tzv. nulové úrovni nemusí uživatel procházet dílčími nabídkami, ani vydávat hlasové povely. Nejdůležitější aplikace jsou nabízeny vždy na nejvyšším místě, v zorném poli řidiče, a to v závislosti na situaci a kontextu. Tímto způsobem je řidič modelu EQS zbaven nutnosti vykonávat velký počet kroků při ovládání. A nejen on. MBUX Hyperscreen je pozorným asistentem i pro spolujezdce vpředu, pro něhož je vyhrazena speciální zobrazovací a ovládací zóna.

Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) radikálně zjednodušil ovládání vozů Mercedes-Benz. Se systémem MBUX, představeným v roce 2018 v aktuální Třídě A, jezdí na celém světě již více než 1,8 milionu osobních vozů Mercedes-Benz. Na MBUX sází i divize lehkých užitkových vozů. Před několika měsíci slavila v nové Třídě S premiéru druhá generace tohoto systému se schopností učit se. Další velký krok následuje nyní v novém modelu EQS, pro který se na přání dodává MBUX Hyperscreen.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 300 d XL 4MATIC (2020)

„Naším systémem MBUX Hyperscreen uskutečňujeme výjimečnou designovou vizi,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér koncernu Daimler Group. „Fascinujícím způsobem v něm spojujeme technologii s designem. Pro zákazníky to znamená nevídaně snadné ovládání. Milujeme jednoduchost a u systému MBUX jsme v tomto ohledu dosáhli nové úrovně.“

„MBUX Hyperscreen je mozkem a současně nervovou soustavou automobilu,“ říká Sajjad Khan, člen představenstva a technický ředitel společnosti Mercedes-Benz AG. „MBUX Hyperscreen stále lépe poznává své uživatele a dříve než musí cestující někde kliknout nebo posunout seznam, nabídne mu na míru střižený a individualizovaný výběr pro ovládání informačního a zábavního systému nebo dalších funkcí.“

Elektrizující vzhled s emocionální vizualizací

MBUX Hyperscreen je příkladem fúze digitálního a analogového designu. Několik displejů je zdánlivě plynule propojeno, a vytváří tak pozoruhodnou, klenutou zobrazovací plochu. Do této velké digitální plochy jsou integrovány analogové výdechy ventilační soustavy, jež tvoří spojení mezi digitálním a fyzickým světem.

MBUX Hyperscreen je zasazen do nepřerušovaného obvodového rámečku z plastu. Jeho viditelná část má náročné třívrstvé lakování v odstínu „Silver Shadow“. U tohoto systému lakování se dosahuje dojmu mimořádně vysoké kvality povrchové úpravy extrémně tenkými mezivrstvami. Ve spodní části systému MBUX Hyperscreen je umístěno integrované dekorační osvětlení, které vytváří dojem, že se zobrazovací jednotka zdánlivě vznáší nad přístrojovou deskou.

Také spolujezdec vpředu má vlastní zobrazovací a ovládací zónu, která zpříjemňuje cestování a přináší cestujícím ještě více zábavy. Zobrazovaný obsah lze individualizovat prostřednictvím až sedmi uživatelských profilů. Zábavní funkce na displeji spolujezdce vpředu jsou však za jízdy k dispozici pouze v rámci legislativních předpisů, které se v jednotlivých zemích liší. Není-li sedadlo spolujezdce vpředu obsazené, promění se displej v digitální ozdobný panel. V tomto případě se na něm zobrazují animované hvězdy, tedy logo Mercedes-Benz.

U centrálního displeje a displeje pro spolujezdce vpředu nalézá uplatnění technika OLED, která nabízí mimořádně brilantní obraz. U této techniky jsou zdrojem světla jednotlivé obrazové body. Obrazové body bez elektrického napětí zůstávají vypnuté a jsou v tomto stavu sytě černé. Naproti tomu aktivní pixely OLED září velmi čistými barvami. Tím vzniká vysoký kontrast – nezávisle na zorném úhlu a světelných podmínkách.

Tento elektrizující vzhled displeje je doprovázen emocionální vizualizací. Veškeré grafické prvky používají novou barevnou kombinaci modré a oranžové. Klasický přístrojový panel se dvěma hlavními kruhovými přístroji byl nově interpretován s využitím digitálního laserového prvku v rámci skleněné optické soustavy.

MBUX Hyperscreen se díky čistému designu displeje a speciálním kotevním prvkům ovládá intuitivně a snadno. Příkladem je styl zobrazování módu EV. Důležité funkce elektrického pohonu, jakými jsou přechodné zvýšení výkonu nebo rekuperace, jsou vizualizovány novým způsobem s využitím prostorově se pohybujících prvků. Mezi nimi se vznáší objekt ve tvaru čočky, a to v souladu se sílami působícími při zrychlování, zpomalování nebo průjezdu zatáčkou. Jedná se o mimořádně působivé a emocionální zobrazení.

Individualizované návrhy pomocí umělé inteligence

Informační a zábavní systémy nabízejí početné a rozsáhlé funkce. K jejich ovládání je často zapotřebí několika ovládacích kroků. Mercedes-Benz vyvinul s pomocí umělé inteligence uživatelskou plochu, která reaguje na kontext. Tím se podařilo dosáhnout dalšího zmenšení počtu kroků nezbytných k interakci.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Mercedes-Benz A 250e (2020)

Systém MBUX aktivně ukazuje uživateli správné funkce ve správný okamžik (příklady jsou uvedeny v dalším textu), a to za přispění umělé inteligence. Schopnost vnímat kontext je nepřetržitě optimalizována jak na základě změn prostředí, tak i chování uživatele. Tzv. nulová úroveň nabízí uživateli dynamické, agregované obsahy z celého systému MBUX a návazných služeb v nejvyšším místě struktury zobrazování informací systémem MBUX.

Mercedes-Benz důkladně a systematicky zkoumal způsob používání první generace systému MBUX. Většina využití se týkala oblastí navigace, rádia/médií a telefonu. Navigační aplikace je proto s kompletním rozsahem funkcí vždy v centru displeje.

Pomocí umělé inteligence je automaticky nabízeno více než 20 dalších funkcí – od aktivního masážního programu přes připomenutí narozenin až po návrh poznámek do seznamu úkolů –, pokud jsou pro zákazníka relevantní. Vývojáři interně označují tento navrhovací modul jako „Magic Module“. Jednotlivé moduly jsou uživateli předkládány na uživatelské ploše v nulové úrovni. Následují čtyři příklady využití. Uživatel může příslušný návrh přijmout nebo odmítnout pouhým jedním kliknutím:

  • Řidič, který cestou domů v úterý večer vždy volá určitému příteli, bude například dostávat v tento den v týdnu a v tuto hodinu návrh příslušného telefonního hovoru. Přitom se objeví navštívenka s kontaktními údaji příslušné osoby a případně i s její fotografií, pokud je v systému uložena. Všechny návrhy systému MBUX jsou vázány na profil uživatele. Pokud v úterý večer řídí EQS někdo jiný, toto doporučení se neobjeví – nebo se objeví jiné, v závislosti na zálibách příslušného uživatele.
  • Pokud řidič EQS používá v zimě pravidelně masážní funkci na principu lávových kamenů, systém se to naučí a automaticky mu tuto komfortní funkci za zimních teplot navrhne.
  • Pokud si uživatel pravidelně zapíná kromě vyhřívání sedadla například také vyhřívání volantu a dalších ploch, je mu to navrženo, jakmile aktivuje vyhřívání sedadla.
  • U podvozku modelu EQS lze zvětšit světlou výšku, což je užitečná funkce například pro strmé příjezdy ke garáži nebo příčné práhy zpomalující dopravu. MBUX si zaznamená polohu GPS, v níž uživatel aktivuje funkci zvýšení světlé výšky. Jakmile se vozidlo podle GPS znovu přibližuje k této poloze, MBUX automaticky navrhne zvýšení světlé výšky modelu EQS.
Přečtěte si také:  Mercedes-Benz třídy S mohl dostat v 90. letech motor W18. Projekt byl nakonec zastaven

Zajímavá čísla, data, fakta

  • MBUX Hyperscreen je složen z mnoha vzájemně zdánlivě splývajících displejů, které vytvářejí pozoruhodnou klenutou zobrazovací plochu o šířce 141 centimetrů. Pro cestující viditelný obraz zabírá plochu 2432,11 cm².
  • Velké krycí sklo je trojrozměrně ohýbáno při teplotách cca 650 °C. Tento proces umožňuje vnímání zobrazovaného obsahu v celé šířce vozidla bez zkreslení, a to nezávisle na poloměru zakřivení krycího skla.
  • Uživatel musí procházet 0 úrovněmi menu, aby se dostal k nejdůležitějším aplikacím. Mercedes-Benz proto hovoří o nulové úrovni.
  • Haptická zpětná potvrzení při ovládání zajišťuje celkem 12 akčních členů umístěných pod plochami dotykových displejů. Dotkne-li se prst určitých míst, dojde na nich k vyvolání citelných vibrací krycího skla.
  • Dvě vrstvy povrchové úpravy krycího skla minimalizují odrazy (zrcadlení) a usnadňují čištění. Samotné ohýbané sklo je vyrobeno z křemičitanu hlinitého, který je mimořádně odolný vůči poškrábání.
  • Mezi bezpečnostní opatření patří: místa žádaného zlomu vedle bočních výdechů ventilační soustavy a pět držáků, jejichž voštinová struktura umožňuje při nárazu cílenou deformaci.
  • Mezi důležité technické údaje systému MBUX patří jeho centrální procesorová jednotka s 8 jádry, 24 GB RAM a přenosová rychlost paměti RAM 46,4 GB za sekundu.
  • Jas displeje se přizpůsobuje okolním podmínkám na základě naměřených hodnot z 1 multifunkční kamery a 1 senzoru světla.
  • Zobrazovací zónu pro spolujezdce vpředu lze individualizovat prostřednictvím až sedmi uživatelských profilů.