test-2021-opel_crossland-15_cdti- (14)

Podvody s najetými kilometry jsou jedním z nejčastějších problémů na trhu s ojetými vozy. Tyto podvody navíc nezákonně navyšují cenu ojetého vozidla. Jak odhalila nedávná studie, nejvíce ohroženi koupí vozu s pozměněnými údaji na tachometru jsou kupující prémiových německých vozů.

TOP 10 modelů vozů s nejčastěji stočenými kilometry

Studii realizovala společnost carVertical, která analyzovala více než 700 000 reportů s historií ojetých vozů, vytvořených v období od listopadu 2020 do listopadu 2021, s cílem sestavení seznamu vozů s nejčastěji stočenými kilometry. Analyzováno bylo osmnáct různých trhů, včetně Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, České republiky, Litvy, Lotyšska, Estonska, Ukrajiny, Bulharska, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska, Spojených států a Itálie.

graf1

Z údajů o počtu najetých kilometrů vyplývá, že vozem s nejčastěji stáčenými kilometry je BMW M5. Bylo zjištěno, že něco málo přes třetinu kontrolovaných modelů mělo s největší pravděpodobností stočené kilometry. Tato jediná statistika však podceňuje rozsah problému se stáčením tachometrů u vozů BMW – jak již nedávno upozornil pan Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical, v tomto seznamu dominují vozy BMW: „Polovinu seznamu TOP 10 tvoří vozy tohoto výrobce. Koreluje to s poptávkou po ojetých vozech BMW na různých trzích. Z údajů také vyplývá, že drahé vozy mají častěji stočené kilometry, což je třeba brát v potaz při hledání ojetého vozidla.“

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

Na druhém a třetím místě se umístily vozy BMW řady 7 a Subaru Outback s 33,4 %, resp. 31,8 % pravděpodobností na stočené kilometry. Audi A8 bylo pátým nejčastějším vozem se stočeným stavem, zatímco Audi A7 Sportback obsadil desáté místo s o něco více než čtvrtinou (25,8 %). Právě u těchto vozů v rámci studie došlo k nejvyššímu stočení počtu najetých kilometrů.

Matas Buzelis dále vysvětluje, že přítomnost vozů prémiového segmentu mezi nejčastějšími vozidly se stočenými kilometry je důvodem vyšších zisků. Stáčení tachometru je relativně levný a jednoduchý proces, který poskytuje neférovým prodejcům automobilů dodatečný peněžní příjem.

Starší auta mají častěji pozměněný stav tachometru

graf2

Jak už vyplývá z průzkumu, při koupi ojetého vozu je nutné zkontrolovat stav najetých kilometrů, zejména pak u starších vozidel. Nejoblíbenější modely s nejvyšším počtem stočených kilometrů byly vyrobeny v letech 2006 až 2016. Odborník na automobily, Matas Buzelis, však zdůrazňuje, že existuje souvislost mezi pravděpodobností podvodu a třídou vozu: „Seznam vozů s nejčastěji stáčenými kilometry se skládá převážně z vozů prémiové třídy, ale jsou zde i modely ekonomické třídy. Setkáváme se tady s nižším podílem na celkovém počtu modelů se stočenými kilometry. Vozy Subaru, Ford a Volkswagen patří do stejné věkové skupiny jako vozidla vyšší třídy. Zdá se, že vozy s nejčastěji stáčenými kilometry jsou staré 5 až 15 let.“

Nejnovějším modelem na tomto seznamu je Ford Mustang. Budoucí majitelé šesté generace tohoto výkonného Mustangu by měli dbát zvýšené opatrnosti a ověřit si historické údaje o počtu najetých kilometrů na internetu. Majitelé BMW M5 z roku 2006, řady 5 z roku 2007 a BMW X5 by měli rovněž prověřit, zda má jejich vůz skutečně uvedený počet najetých kilometrů.

Přečtěte si také:  Průzkum ukázal, z jakých aut je nejlépe a naopak nejhůře vidět

Matas Buzelis vysvětluje, že u nejnovějších modelů může být změna stavu tachometru poněkud složitější. U novějších vozů je také méně pravděpodobné, že budou vybrány pro stáčení kilometrů kvůli stavu najetých kilometrů, které ujely od doby, kdy byly zcela nové: „Nemá smysl stáčet kilometry u vozu, který má na tachometru řekněme 50 000 nebo 80 000 kilometrů. Kupujícím se ale vždycky vyplatí zkontrolovat, zda jsou tyto údaje na tachometru skutečné nebo ne.“

Naftové vozy bývají stáčeny častěji

graf3

Většina modelů automobilů se stáčenými kilometry je vybavena vznětovými motory. Jak zdůrazňuje automobilový odborník pan Buzelis, bylo tomu tak vždy: „Dieselové automobily jsou konstruovány tak, aby ujely větší vzdálenosti, což znamená, že u těchto vozidel je větší pravděpodobnost podvodů s počtem najetých kilometrů. Situace se však může v budoucnu změnit, protože prodej dieselových vozů pozvolna klesá.“

Přečtěte si také:  Test Audi A6 allroad 55 TFSI (2021)

„Pokud se podíváme na čísla, jasně vidíme, že obvykle téměř 80 nebo 90 procent modelů se stočenými kilometry, je typu diesel. Vezměme si například Volkswagen Phaeton – z deseti modelů, u kterých došlo ke změně stavu tachometru, je devět z nich vybaveno dieselovými motory a pouze jeden je poháněn benzínovým motorem,“ dodává Buzelis.

Skupiny benzinových a naftových vozů BMW řady 6 jsou téměř totožné, ale benzinové verze jsou mnohem populárnější. V některých případech se v nabídce vybraných modelů dieselové motory nevyskytují dokonce vůbec. Zážehový typ paliva je jedinou možností pro BMW M5 a Ford Mustang.

Až 80 procent ojetých vozů je opraveno po havárii, skoro 70 procent kupujících se to ale nedozví

Podvody s počtem najetých kilometrů zvyšují hodnotu ojetého vozu

Společnost carVertical analyzovala hodnotu vozidel, které měly stočené kilometry a zjistila, že 16,1 % vozidel zkontrolovaných během posledních 12 měsíců trpělo tímto neduhem. Vzhledem k tomu, že podvody s počtem najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozy poměrně časté, je důležité používat online kontroly historie vozů, abyste se také nestali obětí tohoto podvodu.

Přečtěte si také:  Audi nově nabízí matné laky pro vrcholné modely TT, TTS, TT RS, Audi Q3 a RS Q3

Zatímco kupující vozů ekonomické třídy jsou vystaveni o něco menšímu riziku nepříjemných zkušeností s vlastnictvím, nejvíce ohroženi jsou ti, kteří si kupují dieselové vozy prémiové třídy staré 5 až 15 let. Právě u tohoto typu vozidel se stáčení kilometrů vyskytuje nejčastěji. Také u výkonných modelů se vyskytuje vysoký počet případů podvodů s počtem najetých kilometrů. Pořízení takového vozu bez ověření jeho historie na internetu může mít za následek finanční pohromu.

Přidat komentář