test-2020-bmw-x5-m50i-xdrive-m-performance-parts- (18)

Jsme zvyklí zejména na fakt, že velká SUV mívají zpravidla naftové motory. V testu BMW X5 M50i xDrive jsme si ale vyzkoušeli, že hodně zajímavý je také velký benzinový motor. A jak velké SUV funguje s 530koňovým motorem? To si můžete přečíst na následujících řádcích.

Chytré

Nejnovější generace BMW X5 bylo před více než rokem a půl prvním BMW, které přišlo s přepracovaným interiérem, ale také s mnoha novými prvky výbavy. Mezitím už je ale samozřejmě dostaly i další modely značky. Celkově je však X5 jedním z nejpříjemnějších SUV na trhu. Je prostorné, praktické a „chytré“. Abychom nemluvili jen obecně, pak zmínime například couvací asistent, který si pamatuje posledních 50 metrů jízdy vpřed a pokud ho před couváním aktivujete, úplně přesně tuhle trasu zkopíruje i na zpátečku. Vy tak nebudete muset složitě vycouvávat a budete jen šlapat na plynový pedál.

Dalším příplatkovým prvkem výbavy, který jistě (hlavně ve tmě) oceníte, jsou „chytrá“ přední světla. Ta mají nejen funkci LED Matrix, vykrývající ostatní auta tak, abyste mohli jet stále na dálkové světlomety, ale neoslňovali ostatní, ale navíc (za 38 tisíc) mohou mít i laserové světlomety. Ty dokáží tmu proříznout až do vzdálenost více než půl kilometru.

test-2020-bmw-x5-m50i-xdrive-m-performance-parts- (11)

Hodně zajímavým prvkem, který mají zatím prakticky jen prémiové značky, je i tzv. digitální klíč. Nemyslíme aplikaci BMW Connected, v rámci níž lze auto na dálku odemykat/zamykat, případně zablikat světlomety nebo zatroubit, abyste ho snáze našli na velkém parkovišti, ale přímo BMW Digital Key. Ten byl zpočátku dostupný pouze pro chytré telefony se systémem Android, nyní už ho umějí i zařízení se systémem iOS. BMW Digital Key pracuje na bázi NFC, kdy s sebou už nemusíte nosit žádný klíč od auta. Prostě jen přiložíte telefon ke klice, auto se odemkne, pak umístíte telefon do prostoru s bezdrátovým dobíjením a auto nastartujete. Mínusem je, že abyste telefon spárovali, musíte do autorizovaného servisu, sami to neuděláte.

Nechybějí ani aktivní jízdní asistenty. Jakkoliv je nemusíte mít rádi, v BMW X5 fungují dobře. Jde například o Driving Assistant Professional. Ten do jisté míry dokáže řídit úplně sám, kombinuje totiž adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (umí zastavit za jiným autem a pak se zase rozjet) a aktivní systém udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku. Řidič je však povinen držet volant, což auto kontroluje senzory a jakmile se řidič řízení nevěnuje, asistent se deaktivuje.

Přečtěte si také:  U BMW je svět ještě v pořádku. Představuje nové X5 M50i a X7 M50i s 530koňovou V8

Stylové

Z fotek si můžete všimnout, že tohle BMW X5 vypadá vážně stylově. Na první pohled to dělají nejen 22″ disky kol, ale také lakování metalickým lakem „Carbon Black“ za necelých 29 tisíc korun. Jenže k tomu jsou tady také karbonové doplňky z programu BMW M Performance. Seznam prvků M Performance Parts je poměrně dlouhý a zahrnuje karbonové spoilery po bocích předního i zadního nárazníku, karbonové kryty nasávacích otvorů vzduchu v předním nárazníku k brzdám, karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek, černý polep na boku a koberce v interiéru. Nezanedbatelné jsou i větší 19″ brzdy a třešničkou na dortu jsou fixní středy kol, které podobně jako u modelů Rolls-Royce drží „hlavou vzhůru“.

A stylovost pokračuje i v interiéru. Kromě zmíněných koberečků tu sice nejsou žádné M Performance doplňky, ale to vůbec nevadí. České zastoupení BMW v tomto konkrétním případě vybralo skvělý interiér BMW Individual full leather trim ‚Merino‘ Coffee ‚N Black, za který sice zaplatíte přes 104 tisíc korun, ale na pohled vypadá vážně fantasticky a s exteriérem skvěle ladí. Nechybí tu ani skleněné prvky „CraftedClarity“, což jsou ručně opracované a jemně zatmavené díly z křišťálového skla. Z těch jsou vyrobeny volič automatické převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, ovladač iDrive a tlačítko systému Start/Stop.

Rychlé

Konečně se dostáváme k tomu, co BMW X5 M50i xDrive pohání. Je to stejně jako v nedávno testovaném BMW X6 M50i xDrive benzinový motor V8 s objemem 4,4 litru a s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Technické údaje prozrazují výkon 390 kW/530 koní a točivý moment 750 Nm. Motor pohání všechna čtyři kola, což X5 dovolí zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Standardem pro všechny motorizace bez výjimky je automatická osmistupňová převodovka. Jde o skvělý automat, který za každých okolností ví, co má dělat. Neváhá, řadí rychle a přesto hladce. S výjimkou sportovního režimu, v němž mu automobilka softwarově nastavila přeřazení s drobným cuknutím pro sportovnější pocit z jízdy. Pokud byste přeci jen chtěli řadit sami, pak samozřejmě můžete – buď páčkami na volantu anebo přímo voličem automatické převodovky, přičemž podřazení je pohybem vpřed (tedy po směru brzdění) a řazení vyšších rychlostí je směrem vzad (tedy opět po směru zrychlování).

test-2020-bmw-x5-m50i-xdrive-m-performance-parts- (27)

I když je provozní hmotnost BMW X5 M50i xDrive nezanedbatelných 2325 kg, na akceleraci – a to jak té absolutní z místa (je tu i ‚launch control‘), tak na té pružné – to vlastně není znát. Motor má síly na rozdávání úplně kdykoliv a převodovka se ho (vcelku úspěšně) snaží držet v optimálních otáčkách. Kdykoliv šlápnete na plynový pedál, auto vám jasně dokáže, že všech 530 koní i 750 Nm je plně připraveno. Předjetí pomalého kamionu na okresce tak zvládnete mrknutím oka. Výhodou také je, že je jedno, zrychlujete-li z 50 km/h anebo ze 150 km/h, razance je pořád stejná.

Přečtěte si také:  Dvojtest velkých SUV s benzinovými motory: BMW X5 40i xDrive a Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion (2019)

Na kvalitní silnici překvapí X5 M50i xDrive rychlostí nejen v přímce, ale i v oblouku. S 22″ disky a širokými pneumatikami se silnice drží jako přilepené, a rychlosti a ovladatelnosti pomáhá i integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy (což auto v zatáčce pocitově „zmenšuje“) a adaptivní M podvozek. Na nekvalitní silnici jsou ale velká kola s nízkými pneumatikami také znát. Auto je s nimi (i na komfortní režim) docela tuhé a tlumiče už s tím nic moc udělat nedokáží. Osobně bych šel cestou o něco menších kol. Po zkušenostech s X6, která byla o něco komfortnější, by asi stačily „jen“ 21″ disky (ty jsou u testované motorizace v základu). Ani s těmi nakonec nebude velké SUV vypadat vůbec špatně.

A co spotřeba paliva? Při běžném ježdění nám palubní počítač ukazoval hodnoty kolem 15 l/100 km, při delších cestách dokonce i pod 13 l/100 km. To vzhledem k výkonu motoru i velikosti auta není zase tolik. BMW uvádí v kombinovaném režimu spotřebu kolem 10,5 litru na 100 km. Objem nádrže je slušných 83 litrů, takže u čerpací stanice zastavovat zase tak úplně často nebudete.

Závěr a cena

Po týdenním testování BMW X5 M50i xDrive jsme byli plni dojmů. Tohle auto je vlastně takový „sleeper“, o jehož rychlosti napovídá jen označení na zádi a čtveřice koncovek výfuku, nenápadně vykukujících pod ozdobnými koncovkami v nárazníku. Dynamický potenciál má tohle auto obrovský. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Kvůli velkým kolům s průměrem 22 palců si ale nebudete úplně užívat jízdu na nekvalitních silnicích, protože nízké pneumatiky toho mnoho neutlumí a prakticky vše tak zůstane na tlumičích adaptivního podvozku. Ani tak to ale neznamená, že by snad byl podvozek prkenný a vám by vypadaly všechny plomby ze zubů.

X5 potěší i možnostmi, zejména příplatkové výbavy. V ceníku najdete spoustu velmi zajímavých prvků, týkajících se aktivních asistentů řízení, případně bezpečnosti, ale i komfortu nebo zjednodušení řidičova života na palubě. Je horko? Pusťte si odvětrávání sedadel. Jedete na dlouhou cestu? Pak je tu masáž. A takových věcí je tu nepřeberné množství.

Každá věc ale něco stojí a o prémiových automobilech a jejich výbavě to platí samozřejmě také. Základní verze BMW X5 30d xDrive startuje na 1,835 milionu korun s daní, zatímco základní cena testovaného X5 M50i xDrive je o necelých 700 tisíc vyšší (2,52 milionu korun). Pokud bychom k tomu připočítali příplatkovou výbavu testovaného auta, dostaneme se na 3,5 milionu korun. A to v této ceně ještě nejsou prvky M Performance Parts, to je dalších 211 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X5 M50i xDrive
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4395 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: všech čtyř kol (xDrive)
Výkon: 390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min
Točivý moment: 750 Nm při 1800 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 14.2-13.8 / 8.7-8.5 / 10.7-10.5
Emise CO2: 243-238 g/km
Objem nádrže: 83 litrů
Délka: 4922 mm
Šířka: 2004 mm
Výška: 1745 mm
Rozvor: 2975 mm
Provozní hmotnost: 2325 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 / 1870 litrů
Ceník: ke stažení zde