test-2019-bmw-m5-competition- (11)

Jestli vám 600 koní v BMW M5 bylo málo, pak pro vás má BMW řešení. Aktuálně si totiž můžete koupit i 625koňové M5 Competition. A my jsme ho vyzkoušeli v parádní červené barvě v redakčním testu.

Je o něco výkonnější než M5

BMW M5 je aktuálně v nabídce jako běžná verze, ale i jako BMW M5 Competition, které má v základu stejné pohonné ústrojí, ale díky upravenému nastavení řídící jednotky přidalo 19 kW/25 koní výkonu. Točivý moment zůstal beze změny. Na kola tak jde 750 Nm, které jsou však k dispozici v o 200 ot./min širším spektru otáčkoměru.

Pod přední kapotou je tedy 4,4litrový motor V8 se 460 kW/625 koňmi a točivým momentem 750 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 3,3 sekundy (o 0,1 rychleji než M5), na 200 km/h to trvá 10,8 sekundy (o 0,3 sekundy rychleji).

Test BMW M5 M xDrive (F90)

Výfuková soustava má v obou verzích M5 elektronicky řízené klapky upravující zvuk, které lze ovládat samostatným tlačítkem na středovém tunelu vedle řadící páky. Protože u testovaného auta jde o verzi Competition, pak si můžete všimnout, že čtveřice koncovek (jakož i jiné detaily auta) jsou vyvedeny v černé barvě. Oproti běžné M5 je v tomto případě zvuk výfuku hutnější, a to i přes fakt, že do potrubí přibyl filtr pevných částic, který zpravidla pár decibelů ubere. Zvuk auta je parádní. A to nejen v nízkých otáčkách, kdy vážně příjemně brumlá, ale i v těch vyšších, kde se projevuje velmi jadrně.

Úpravy i na podvozku

Přívlastek Competition neznamená jen více výkonu, ale i další úpravy – třeba na podvozku. Ten má o 7 mm nižší světlou výšku, ale také o 10 % tužší pružiny. Přepracována byla i charakteristika a nastavení aktivních tlumičů. BMW mimo jiné na přední nápravě použilo větší odklon kol či nové a pevnější uložení stabilizátoru. Úpravy jsou i na zadní nápravě, kde jsou místo gumových silentbloků použity kloubky, ale i stabilizátor s větším průměrem. Inženýři zapracovali i na dalším zlepšení reakce na otočení volantem, protože o 55 % zpevnili uložení motoru. BMW M5 Competition tak na pokyny volantem reaguje opravdu ochotně a směr mění bleskově.

Výchozí BMW M5 bylo prvním modelem značky, který přišel s revolučním pohonem všech kol M xDrive. Od něj ho pak převzaly další modely, včetně BMW M5 Competition. Běžně jsou poháněna všechna čtyři kola. Můžete si nicméně vybrat, zda půjde o “běžný” xDrive, případně o sportovní naladění ‘4WD Sport’, které více upřednostňuje zadní nápravu. A pak je tu ještě pohon pouze zadních kol. Ten se ale dá (na rozdíl od čtyřkolky) aktivovat pouze s vypnutým stabilizačním systémem. A to pak auto pneumatiky žere vážně rychle…

 

Bleskové reakce

Motor, který auto pohání, používá dvojici turbodmychadel umístěnou mezi oběma řadami válců. Ta jsou propojena se spalovacími prostory kříženými výfukovými svody. Důvod? Rychlejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu, protože kompresor turbodmychadla se díky krátkým dráhám výfukových plynů roztáčí opravdu bleskově. A reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou vskutku rychlé, rozhodně vám nepřijde, že byste museli na reakci turbodmychadel čekat. Šlápněte na plyn a rovnou se připravte na zátah. Není to ale kopanec do zad, jako u Mercedes-AMG E 63 S, je to totiž – na poměry 600koňových aut – poměrně “jemné”.

Ovšem ‘jemné’ ještě neznamená, že by snad akcelerace nebyla výrazná. To právě naopak, leč zátah přijde tak nějak pozvolna. ?Motor ale rozhodně nepůsobí nijak zle. Pokud budete jezdit na komfortní režim motoru, převodovky i řízení, klidně může jít o auto na každý den, ačkoliv oproti M5 je M5 Competition o něco tužší. Ve srovnání s AMG E 63 S je ale bavorák celkově měkčí.

Několik aut v jednom

Vidíte ta dvě červená tlačítka na volantu? Píše se na nich ‘M1’ a ‘M2’. Ta slouží pro uložení předvoleného nastavení auta – motoru, převodovky (rychlosti řazení i výšky otáček), podvozku, ale i stabilizačního systému. V našem případě jsme pod ‘M1’ měli sportovní režim čtyřkolky, vypnutou stabilizaci a vše, kromě řízení, v nejostřejším módu. Pod ‘M2’ jsme měli vše v nejostřejším režimu a k tomu vypnutou stabilizaci s pohonem zadních kol. Vy si tam ale přes iDrive můžete nastavit cokoliv jiného.

test-2019-bmw-m5-competition- (44)

Vyjíždíte z města na svoji oblíbenou okresku? Nemusíte složitě přepínat jednotlivé jízdní režimy (ladí se to všechno zvlášť, ne jako v běžných BMW jediným přepnutím režimu), ale jen stisknete tlačítko na volantu (pokud máte omezenou nebo vypnutou stabilizaci, pak musíte 2x pro potvrzení) a předvolené nastavení se aktivuje. Vjíždíte zpět do města? Pak stačí to stejné tlačítko opět stisknout a vrátí se původní nastavení. Chytré a rychlé!

Je rychlé. Ale nenápadně!

Pokud se budete přesouvat po pracovních schůzkách, můžete počítat s tím, že na komfortní režim motoru nepoznáte – samozřejmě pokud nebudete plynový pedál drtit až na zem – že krotíte více než šest stovek koní. To na komfortní režim podvozku sice poznáte, že nejde o běžnou pětku, ale ani centrum Prahy s kočičími hlavami se pro váš zadek nestane utrpením. I přes velká kola, pevnější uložení náprav a tuhé tlumiče auto filtruje nerovnosti lépe než některá jiná auta, respektive i jejich nesportovní verze…

Nastavit si můžete i převodovku. Kromě komfortního i sportovního režimu je možné si tlačítky na vrchu jejího voliče určit otáčky, v nichž bude rychlosti měnit. Rozsah je velký, takže to může při klidné jízdě být jen těsně na volnoběhem, ale třeba i těsně před červeným polem otáčkoměru.

test-2019-bmw-m5-competition- (35)

Při klidném ježdění můžete čekat, že spotřeba paliva (minimálně 98oktanového benzinu) se bude pohybovat mezi 12 a 13 l/100 kilometrů. Jen by si auto rozhodně zasloužilo více než 68litrovou palivovou nádrž. Pokud na plynový pedál budete tlačit, palivo z nádrže bude doslova mizet před očima…

Benzin z nádrže může mizet rychleji i při zdánlivě normální jízdě. Co to znamená? Najedete na dálnici, lehce přidáte a zaberete se do hovoru se spolujezdci. “Taková pohodová jízda,” říkáte si. Auto je tiché, komfortní, ale ostatní auta dnes jedou nějak pomalu. Zdání klame, protože když se podíváte na rychloměr, místo očekávaných 140 km/h se ručička otírá o čísla kolem dvoustovky. Tohle auto je naladěno na mnohem vyšší rychlosti než ty, kterými se můžeme pohybovat po silnicích, čemuž odpovídá i pocit při jízdě.

V ostrém tempu…

Ale vy si přece kupujete BMW M5 nebo M5 Competiton proto, abyste se občas svezli, abyste prohnali všech těch 625 plnokrevníků pod kapotou, že? Nastavte nejostřejší režimy, zvuk z výfuku zostří, stejně jako reakce auta na jakékoliv pokyny. Pohněte plynovým pedálem o milimetr a u auta se dočkáte odezvy. A to nejen ve vysokých otáčkách, ale i v těch nízkých, protože točivý moment je značný.

test-2019-bmw-m5-competition- (24)

Pokud si nejste úplně jistí svými řidičskými schopnostmi, můžete využít třeba “jen” sportovní režim čtyřkolky a režim stabilizace MDM (M Dynamic Mode), který její zásahy posune. Při ostré jízdě nechá záď decentně vybočit, aby její postup následně omezil a auto se nepřetočilo. Pokud budete chtít jet opravdu rychle a efektivně (nikoliv efektně), pak vás tento režim nebude nijak omezovat, protože ho v BMW M naladili opravdu benevolentně.

Chcete-li ale zatáčky projíždět smykem, lze stabilizaci zcela vypnout. Respektive s pohonem zadních kol se pojí výhradně vypnuté DSC. Pak stačí jen do plynového pedálu v zatáčce ťuknout o něco více a díky dlouhému rozvoru se auto předvídatelně a poměrně zlehka začne přetáčet. Díky ostrému a rychlému řízení je kontra naprosto jednoduchou záležitostí. Potěší také, že není třeba využívat maximálního výkonu a driftovat lze díky velkému točivému momentu a bleskově reagujícímu elektronickému zadnímu diferenciálu klidně ve 2000 ot./min.

Dechberoucí je přilnavost auta. Díky vcelku agresivně nastavené geometrii náprav lze i utažené zatáčky projíždět takovými rychlostmi, za které byste u policie měli problémy i na běžné české dálnici. Za volantem se přitom ani nezapotíte. To vše ale platí samozřejmě v případě, že i při takovém řízení používáte mozek…

test-2019-bmw-m5-competition- (2)

Závěr a cena

Nové BMW M5 Competition na pohled oproti původní “obyčejné” M5 nepřináší, vlastně jde jen o drobnosti jako černá loga a podobně, která zejména s červeným lakem testovaného auta skvěle kontrastovala. Červený bavorák se na silnici rozhodně neztratil a mezi lidmi vzbuzoval pozitivní reakce.

A podobně pozitivní reakce vzbuzoval i od volantu, protože při rychlé jízdě jde o vážně jisté auto s perfektní ovladatelností. Naopak při klidné jízdě je sice tužší (více než běžné  M5), ale nikoliv tak, abyste si kvůli tomu do práce raději brali taxík.

A co pohled do ceníku? Nejlevnější pětkové BMW 518d vyjde v základu na 1,275 milionu korun. Běžné BMW M5 ale stojí více než dvakrát tolik. Jeho cena totiž začíná částkou 3 173 300 Kč. A paket Competition? Za ten budete muset připlatit dalšího čtvrt milionu korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M5 M xDrive
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4395 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (M xDrive)
Výkon: 460 kW/625 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 750 Nm při 1800 -5800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.3 s
Maximální rychlost: 305 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 14.4 / 8.1 / 10.7
Emise CO2: 243 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4966 mm
Šířka: 1903 mm
Výška: 1469 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1865 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení ZDE