test-bmw-530d-xdrive-g30

Nové BMW řady 5 přijíždí podobně jako přibližně před rokem a půl nová generace BMW řady 7 s mnoha novinkami a změnami. Z hlediska designu se opět přiblížila vlajkové lodi, ale podobností je celkově mnohem víc.

Vzhledem k tomu, že řady 3 a 5 jsou z hlediska prodejů nejdůležitějšími modely, je jasné, že si na nich musí dát automobilka záležet.

Design exteriéru

Vzhled nové generace BMW řady 5 s interním označením G30 není nepodobný větší řadě 7. Přední světla jsou protažená až k masce chladiče, s čímž však poprvé přišla modernizovaná řada 3. Ta má navíc poměrně velké ledviny tak typické pro nejnovější BMW, navíc s aktivními klapkami pro zlepšení aerodynamiky. Vždyť verze 520d EfficientDynamics Edition má koeficient odporu vzduchu Cx jen 0,22.

test-bmw-530d-xdrive-g30

Přední světlomety jsou vždy LEDkové, v základu “obyčejné”, za příplatek jsou k dispozici adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování, LED ukazatelů směru jízdy a s asistentem dálkových světel BMW Selective Beam. Laserové světlomety pětka mít nemůže, ty zůstanou výhradně pro řadu 7 a plug-in hybridní BMW i8, ale podle zástupců značky to nové adaptivní světlomety s dosvitem až 500 metrů (laser cca 600 metrů) dostatečně vynahrazují.

Boční pohled prozradí nové výdechy v předních blatnících, ale také poměrně sportovní siluetu s nedlouhými převisy. Při pohledu zezadu může zaujmout dvojice koncovek testované verze 530d, ale také design, který jasně odkazuje na styl značky. 

Design interiéru

Ani interiér nezůstal za očekáváním, hned po otevření dveří na nás dýchne atmosféra moderny a luxusu. Velké digitální displeje, kvalitní materiály a dobře známá architektura a rozvržení. Digitální displej se nachází nejen na vrchu palubní desky jako multimediální centrum a navigace, ale také v kapličce přístrojů přímo za volantem a nebo v panelu klimatizace.

test-bmw-530d-xdrive-g30

Novinkou je také to, že displej multimédií může mít úhlopříčku až 10,25 palce s rozlišením 1440 x 540 pixelů a umožňuje individualizaci menu dle přání uživatele. Displej dostal novou grafiku a dá se ovládat dotykem (otočný ovladač na středovém panelu samozřejmě zůstal také). K ovládání lze nově použít také hlas nebo gesta.

Sedmá generace pětkového BMW dostala oproti předchůdci o 70 % větší head-up displej. Ten zobrazuje nejen aktuální rychlost, ale může zobrazovat také navigační pokyny včetně tvaru křižovatky, stanice rádia, některá varování a podobně.

Příjemnou atmosféru na palubě pomůže dotvořit nejen prostorový audiosystém Bowers & Wilkins s diamantovými výškovými reproduktory, ale také paket Ambient Air, jenž dokáže interiér vozu příjemně provonět.

test-bmw-530d-xdrive-g30

Surround View a automatické parkování

Pro usnadnění manévrování dostalo BMW řady 5 systém Surround View, který je souborem kamer kolem celého vozu. Díky tomu se lze na auto podívat nejen z ptačí perspektivy, ale také z jiného úhlu, kde bude vidět přímo i auto. K dispozici je i funkce nouzového brzdění, která auto zastaví v případě, že parkovací senzory umístěné kolem celého vozu detekovaly možnost nárazu do překážky.

BMW řady 5 dostalo také BMW Display Key, tedy “klíč” s dotykovým displejem. Pomocí toho lze sledovat stav vozu, například zda je uzamčený, nepotřebuje-li servis, lze vidět hladinu paliva v nádrži a dojezd. Zároveň lze nastavit čas odjezdu a v tuto dobu bude auto vytopeno nebo vychlazeno.

Klíč lze využít i pro samočinné parkování. Vůz lze pomocí klíče samočinně vyparkovat z garáže nebo řady zaparkovaných automobilů aniž by kdokoliv seděl na místě řidiče. Bohužel lze jezdit pouze dopředu nebo dozadu, systém neumí zatáčet jako to umí třeba nový Mercedes-Benz třídy E. Jak toto parkování funguje u BMW řady 7 se můžete podívat ve videu:

Pohonné ústrojí

Testovaný sedan byl vybaven nejoblíbenějším motorem v nabídce. Verze 530d nabízí řadový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem o výkonu 195 kW/265 koní, ale hlavně točivý moment 620 Nm. Maximum krouťáku je navíc dostupné už od 2000 ot./min, což slibuje velmi příjemný zátah prakticky kdykoliv. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Jsou to podobné hodnoty, které nabízelo v minulé generace dvěma turbodmychadly přeplňované BMW 535d xDrive. Pokud by vám ale takové parametry nestačily, můžete se poohlédnout po vrcholném čtyřmi turby přeplňovaném BMW M550d xDrive!

Praktické svezení ukázalo, že motor netrpí jakýmkoliv nedostatkem síly, naopak ji má při běžných jízdních podmínkách víc než dost. Díky lehké konstrukci BMW EfficientLightweight navíc mezigeneračně klesla pohotovostní hmotnost až o 100 kg, což se pozitivně projevuje nejen na dynamice, ale také na ovladatelnosti této bezmála pětimetrové limuzíny.

Standardem je pro novou generaci BMW řady 5 automatická osmistupňová převodovka ZF (jedinou výjimku tvoří pouze základní verze 520d), volitelně je v nabídce pohon všech kol xDrive (příplatek 60-70 tisíc dle verze), jímž byl testovaný model vybaven. Ten, jak je obvyklé, k trvale poháněným zadním kolům připojuje podle potřeby pomocí lamelové spojky pohon přední nápravy.

test-bmw-530d-xdrive-g30

Jízda

Motor potěší nejen svou dynamikou, ale také kultivovaností či spotřebou paliva. Tabulky slibují kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km. Není asi žádným překvapením, že jsme takových hodnot dosáhnout nedokázali, ale jezdit za cifry začínající šestkou není problém prakticky vůbec. Zábavní, svižná jízda na okreskách s využíváním potenciálu motoru i vlastností podvozku znamenala spotřebu 7,7 l/100 km.

Podvozek je na tomhle autě jednoduše skvělý. Auto totiž dostalo systém Adaptive Drive, což je kombinace systémů Dynamic Drive (adaptivní stabilizátory) a Dynamic Damper Control (aktivní tlumiče – nejsou ale vzduchové jako u řady 7). Inženýři auto skvěle naladili nejen z hlediska komfortu, ale také z hlediska jízdních zážitků při sportovnější jízdě. Pokud by ani to nestačilo, v nabídce je i zatáčení zadních kol. Cena za tyto dva příplatkové prvky je sice dohromady cca 130 tisíc Kč, ale určitě se to vyplatí. A proč?

Zkuste se s takovým autem svézt na svých oblíbených okresních silnicích a poznáte to sami. Auto se tím pocitově zmenší, bude vám připadat lehčí. Užijete si s ním možná i lépe než s menší trojkou… Jen škoda toho nepříliš upovídaného řízení. Komfortem podvozek potěší ve městě, kde ani přes přítomnost 19″ pneumatik run-flat nepustí do interiéru nepříjemné pazvuky. V minulých generacích se od podvozku duté rány ozývaly. 

test-bmw-530d-xdrive-g30

Závěr

Nové BMW řady 5 se opět nebezpečně přibližuje BMW řady 7, nenabízí sice tolik místa na zadních sedadlech nebo tak pohodlný podvozek, nabízí ale – zejména v případě bohatě vybaveného testovaného vozu – mnohem zábavnější jízdní vlastnosti. Navíc bez nepříjemných kompromisů. Tohle se BMW opravdu povedlo.

Ceník začíná naftovým čtyřválcem 520d s manuální převodovkou za 1 292 200 Kč. Nejlevnější benzínovou verzí je 530i s přeplňovaným čtyřválcem, za kterou zaplatíte minimálně 1 398 800 Kč. Testované BMW 530d xDrive startuje na částce 1 599 000 Kč. Kombi BMW řady 5 Touring přijde ještě tento rok, stejně jako by se měla objevit také vrcholná verze M5.

+
Auto nabité moderními technologiemi Z některých úhlů až příliš podobné řadě 7
Design a zpracování interiéru Nevelká palivová nádrž
Spotřeba motoru Příplatky jednoduše zvedají cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 530d xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 195 kW/265 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 620 Nm při 2 000 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.8 / 4.6 / 5.0
Emise CO2: 132 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4 936 mm
Šířka: 1 868 mm
Výška: 1 479 mm
Rozvor: 2 975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 770 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení ZDE