2021-kveten-porsche_roadtrip

Vyzkoušeli jsme pětici Porsche. Tím nejzábavnějším bylo nakonec to nejstarší a nejpomalejší

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 6. 2021


Koncem minulého týdne jsme pěkně postupně za sebou vyzkoušeli pětici Porsche. Přesedali jsme z jednoho do druhého a ujeli celkem více než tři stovky kilometrů. Každé z aut se liší na pohled, ale i jízdně. A jak se nám jednotlivé modely líbily? To si můžete přečíst v následujících řádcích.

Byl pátek ráno, budík zvonil o hodně dříve, než jsem zvyklý, ale mělo to dobrý důvod. Dnes mě totiž čeká roadtrip s pěti modely Porsche. Na startovní čáře musím být kolem osmé ráno a hned, jak na místo dorazím, flotila aut už tu stojí. Ten pohled se neomrzí.

Po rychlém kafi a potřebném briefingu se dozvídám, že nás dnes čeká výlet oklikou na Ještěd, přičemž vyzkoušíme kus dálnice, ale pak už hlavně vedlejší okresky. To zní zajímavě, zejména při opětovném pohledu na ta auta, do kterých se za chvíli posadíme. Jsme rozdělení do dvou skupin, přičemž auta máme takřka stejná. Mě dnes čeká – v takovém pořadí, v němž jsem do nich usedal – Porsche Cayenne Turbo Coupé, Panamera GTS Sport Turismo, Taycan Turbo S, 718 Cayman S a jako třešnička na dortu krásné červené 911 Turbo S.

https://www.facebook.com/automaniacz/photos/3843451569097294/

Porsche Cayenne Turbo Coupé

První část cesty z pražského Proseku, která vedla po dálnici a pak kousek i po okreskách, jsem absolvoval v Porsche Cayenne Turbo Coupé. A to bylo rozhodně překvapení, speciálně po nedávném testu Audi SQ7 TFSI. Tohle auto je totiž mnohem komfortnější a nepůsobí tak „sportovně“, přestože má stejný základ motoru, ale ještě vyšší výkon.

Pod jeho kapotou se totiž nachází čtyřlitrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, jehož výkon je 404 kW/550 koní a točivý moment 770 Nm. Díky tomu, pohonu všech kol a automatické převodovce dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 3,9 sekundy a maximální rychlost je 286 km/h. To platí pro verzi, vybavenou paketem Sport Chrono a to „moje“ auto (stejně jako všechna ostatní) mělo.

Nejvíce překvapil komfort na dálnici, kdy byla kabina „na jednom místě“ a nikam se nehnula. A bylo jedno, jestli je pod koly hladký asfalt, nějaká nerovnost nebo zvlnění. Na okreskách pak ve sportovním režimu Cayenne Coupé překvapil tím, že podvozek prakticky minimalizoval náklony. Do zatáček sice bylo cítit, že jde o velké a docela těžké auto, ale přesto na jakékoliv pokyny volantem reagovalo překvapivě hbitě a do zatáčky se stočilo vcelku ochotně – samozřejmě s přihlédnutím právě k velikosti a hmotnosti.

2021-kveten-porsche_roadtrip-4

Zajímavé bylo i naladění motoru a to, jak svých 550 koní a 770 Nm podával. Na rozdíl od Audi SQ7 TFSI to totiž nebylo nijak výbušné, ale naopak prakticky lineární po celou cestu otáčkoměrem. Byla to taková drtivá síla, která na mokrém lesním asfaltu dokázala roztočit na místě všechna čtyři kola, ale přesto téměř stejně táhla až k červenému poli.

Porsche Panamera GTS Sport Turismo

Kolona aut jela celou dobu za sebou a přesouvali jsme se vždy o jedno auto dopředu. Po Cayenne Coupé přišla na řadu Panamera GTS s praktičtější karoserií s označením Sport Turismo. Je to takový hodně stylový shooting brake a musím se přiznat, že se mi líbí víc než klasická Panamera.

Její naladění se hodně blíží Cayennu, z něhož jsem přesedl, ale Panamera má výhodu v nižší karoserii, díky čemuž může být v normálním jízdním režimu ještě o něco komfortnější. Je to auto, se kterým budete chtít každý den jezdit do práce i po městě, protože nerovnosti dokáže odfiltrovat s takovou jistotou, jako by snad ani nešlo o sportovní auto.

2021-kveten-porsche_roadtrip-7

A pak přepnete do sportovního režimu a ty správné geny Porsche se okamžitě projeví. Panamera ztuhne, ale zase ne nijak moc, pořád jde o auto s poddajným podvozkem, které až překvapivě dobře tlumí nekvalitu silnice, po které s ní jedu. A stejně jisté je auto i pokud přijde série nerovností v rychle projížděné zatáčce. drží se pneumatiky asfaltu jako by snad byly přilepené.

Stejně jako Cayenne Coupé dokáže Panamera maskovat rychlost, což může být opravdu nebezpečné pro váš řidičák. Zároveň má motor naladěný ostřeji, s výraznějšími reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu. Průběh výkonu navíc není tak lineární jako u Cayenne – ostatně tohle je verze GTS. V základu je tu stejný motor V8, ale jeho naladění je jiné. Výkon je 353 kW/480 koní a točivý moment 620 Nm. I přesto dokáže zrychlit na stovku také za 3,9 sekundy a jede dokonce 292 km/h.

Porsche Taycan Turbo S

Z rychlé současnosti následoval přesun do rychlé budoucnosti. První zkušenost s Porsche Taycan už mám za sebou, protože před pár týdny jsem testoval Porsche Taycan Turbo. Bylo pro mě vážně velkým překvapením, jak tohle auto funguje. Ta pružnost, rychlost, ale hlavně ovladatelnost je dechberoucí.

2021-kveten-porsche_roadtrip-2

Rozdíl v dynamice Taycanu Turbo a Taycanu Turbo S je pocitově prakticky nepostřehnutelný, přesto se technické údaje odlišují. Turbo S, které je tím nejvýkonnějším z nabídky a kterým jsem se vozil v rámci tohoto roadtripu, poskytuje při běžném cestování 460 kW/625 koní, ale v rámci krátkodobého overboostu umí až 560 kW/761 koní a působivých 1050 Nm. V takovém případě dokáže s použitím funkce Launch Control zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 2.8 sekundy!

Díky tomu, že elektromobily mají maximum točivého momentu prakticky od nízkých jednotek stovek otáček, jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu vás zarazí do sedačky. Poháněná jsou všechna čtyři kola a elektronika umí točivý moment rozdělovat přesně tam, kde je ho potřeba, přesto nemá Taycan s přenosem výkonu na silnici takřka žádné velké problémy. Tedy pokud jedete na suchu. Jakmile zašlápnete plynový pedál do podlahy na mokru, všechna čtyři kola proklouznou, aby je vzápětí decentně zpomalila stabilizace.

Vše navíc probíhá za ticha, kdy se ozývá jen aerodynamika a decentní „pískání“ elektromotoru. Taycan navíc nemá problém s přehříváním baterií při ostré jízdě, takže ho můžete ždímat jak chcete až do té doby, než mu dojde elektřina v bateriích. Ty mají využitelnou kapacitu 83,7 kWh a udávaný dojezd přes 300 km.

2021-kveten-porsche_roadtrip-3

Porsche 718 Cayman S

Z toho nejmodernějšího jsem pak přesedl naopak do toho nejstaršího. Vidět to je už na pohled, protože interiér Caymanu svá léta prozradí. Je to špatně? Podle mě rozhodně ne. K takovému autu mi mechanická tlačítka a ovladače, stejně jako klasický „nedigitální“ volič převodovky sedí. Ještě zajímavější je ale posed, protože se tu sedí skoro na zemi a auto si tak nějak vlastně „oblékáte“.

I první nastartování překvapí, protože Cayman má motor uprostřed, mezi nápravami, tedy za hlavami cestujících. Malé sportovní kupé vám při jízdě do uší pouští parádní soundtrack a to i přesto, že jde „jen“ o plochý čtyřválec. Jde o 2,5litrový turbomotor s výkonem 257 kW/350 koní a točivým momentem 420 Nm. Zdá se vám to ve srovnání s předchozími modely málo? Samo o sobě možná je, ale musíte k tomu přidat fakt, že tohle malé kupé váží jen 1355 kg (hmotnost prázdného auta). I proto dokáže z 0 na stovku zrychlit za 4,4 sekundy (s převodovkou PDK) a maximální rychlost je 285 km/h.

Jenže tady nejde o absolutní dynamiku, ale o to, jak se auto celkově chová, jak reaguje na řidičovy pokyny a jak ho poslouchá. I když jde zdaleka o nejstarší, nejpomalejší a nejlevnější auto, užijete si za jeho volantem nejvíce zábavy. Tedy v případě, že vás baví zatáčky a nejen jízda v přímce, protože pak by byl „vítěz“ jiný.

Cayman nemá jako jedno z mála podobných aut motor umístěný vpředu, ale naopak mezi nápravami. To mu dává lepší těžiště, ale zároveň může „kousnout“ při opravdu ostré jízdě, protože se bude otáčet kolem své osy, nikoliv jako „kyvadlo“. Jeho přilnavost (měl pneu Michelin Pilot Sport 4) a jistota je ale dechberoucí a řidiče poslouchá s chirurgickou přesností.

Na rozdíl od všech ostatních aut ho můžete „ždímat“ a přitom je stále jistý. Díky jeho již několikrát zmiňovaným rozměrům a hmotnosti se zatáčkami proplétá jako lasička a jeho brzdy jsou ostré jako břitva. Tohle je čistokrevná okresková radost, až závidím kolegovi, který s ním vyjížděl klikatými silničkami nahoru na Ještěd…

Porsche 911 Turbo S

Králem v přímce je ale Porsche 911 Turbo S. To ukrývá v zádi uložený 3,8litrový šestiválcový boxer s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Výkon je 478 kW/650 koní a točivý moment 800 Nm. A co tohle auto dokáže? Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy, na dvoustovce je za 8,9 sekundy a tak to pokračuje až k 330 km/h.

2021-kveten-porsche_roadtrip-5

Za poslední dobu jsem vyzkoušel hodně opravdu rychlých aut včetně Audi RS 6 Avant, takže jsem při prvním sešlápnutí plynového pedálu až na zem čekal hodně… Jenže to, co přišlo, to překonalo. Jak tohle auto zrychlilo, to jsem ještě nezažil. Když na rychloměru byly takřka během mrknutí oka hodnoty, za které by mi sebrali řidičák i na dálnici, následoval asi minutový smích. Na nic jiného jsem se nezmohl. Musel jsem vyzkoušet, jestli se mi to nezdálo. A nezdálo. Porsche 911 Turbo S zrychluje vážně brutálně.

To ale není to jediné, co mi nechtěl mozek pobrat. To další byly reakce motoru na pohyb plynovým pedálem. Skoro jako by se zdálo, že motor má čidlo přímo v mé hlavě a ví, kdy chci přidat, protože jakmile jsem změnil polohu pedálu o milimetr, reakce motoru tomu odpovídala. Byla blesková, navíc taková, že auto vystřelilo vpřed. Takhle reaguje dnešní auto, svázané přísnými emisními limity? To přece není možné!

Kvůli této své rychlosti ale není 911 Turbo S tak zábavná v zatáčkách jako 718 Cayman S, protože je prostě moc rychlá a moc dobrá. Ve stejných rychlostech, kdy se v Caymanu neskutečně bavíte, se v téhle 911 můžete šťourat v nose, protože je to pro ni prostě nudně pomalé. Jenže v Porsche to moc dobře ví, takže auto naladili tak, že s ním nebudete trpět při každodenním dojíždění do práce. Není sice tak poddajná jako Cayenne nebo Panamera, s nimiž jsem jezdil na začátku, ale přesto je (na normální jízdní režim) pohodlnější než spousta mnohem obyčejnějších a výrazně levnějších aut.

2021-kveten-porsche_roadtrip-6

Skvělý den s různými charaktery

Tenhle roadtrip, který jsem si s pár kolegy novináři vyzkoušel, je primárně určen pro zákazníky značky, aby modely Porsche nasáli a mohli se tak nejen příjemně svézt (tempo bylo překvapivě rychlé), ale také si případně vybrat model, který je pro ně ten pravý. Je skvělé přesedat z jednoho auta do druhého a zjišťovat, jak se liší jejich naladění.

Dobré je, že Porsche ve své modelové řadě nabízí pro každého něco. Vybere si chalupář, stejně jako manažer, který potřebuje jen občas něco převézt, stejně jako zapálený méně zkušený anebo naopak opravdu velmi zkušený řidič. A vlastně se nakonec nemusíme ani tolik bát elektrické budoucnosti, protože Porsche ukazuje, že i elektromobily mohou být zábavné…


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru