test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (3)

Když chcete rychlé SUV, tak máte dnes na výběr hodně možností. Od malých, přes střední, až po ta velká s benzinovými osmiválci pod kapotou. A jedním takovým je i Audi SQ7 TFSI, které nedávno vyměnilo naftový motor za benzinový a my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

Když osmiválec vystřídá osmiválec

Audi v posledních letech udělalo u svých modelů s označením S (S4, S5, S6, S7, SQ7 a SQ8) velkou změnu u motorizací. Zatímco u běžných osobních modelů vyměnilo benzinový motor za naftový, tak u těch s označením Q to bylo právě naopak. Původní Audi SQ7 totiž bylo nabízeno s motorem 4.0 TDI V8, po faceliftu se sice ještě chvíli s naftovým motorem nabízelo, ale pak ho definitivně vyměnilo za dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitrový benzinový osmiválec.

Na jednu stranu je to škoda, protože naftový osmiválec byl vážně skvělý – lhostejno, zda u Audi SQ7 TDI nebo SQ8 TDI anebo u Volkswagenu Touareg V8 TDI. Motor měl obrovský točivý moment už takřka od volnoběžných otáček a působivý zátah, přitom ale z nádrže neodsával moc nafty. Emisní normy jsou ovšem neúprosné a neustále se zpřísňují, takže naftový osmiválec se poroučel do motorového nebe.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (11)

V případě benzinového Audi SQ7 TFSI tu ale máme auto, které dynamikou překvapí nejen řidiče a jeho posádku, ale hlavně okolní řidiče. A to neplatí jen v přímce, ale i na klikatých okresních silnicích. A to přesto, že váží 2275 kg. Hmotnost sice cítit je, ale auto s ní umí překvapivě dobře pracovat, čemuž pomáhá stálý pohon všech kol quattro a samosvorný mezinápravový diferenciál a několik dalších vychytávek, o kterých se dočtete více o pár odstavců níže.

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz Crosstar e:HEV 1.5 i-MMD Executive e-CVT (2020)

Abychom mluvili konkrétně, pak vězte, že pod pravou nohou máte 373 kW/507 koní a 770 Nm, což znamená, že tenhle mastodont zrychlí z místa na stovku za pouhých 4,1 sekundy (SQ7 TDI bylo pomalejší o značných 0,7 sekundy) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h, kde se akcelerace znatelně zasekne, jinak by zrychlování mohlo pokračovat dál. Působivá je dynamika nejen absolutně, ale i při pružném zrychlování, čemuž pomáhá skvěle řadící osmistupňová automatická převodovka.

Jakékoliv reakce na sešlápnutí plynového pedálu doprovází náležitá reakce, ačkoliv ten prvotní zátah byl u naftového motoru kvůli vyššímu točivému momentu (900 Nm) výraznější, jakmile se benzinový motor nadechne, vystřelí auto vpřed. Uděláte-li to v 50 km/h, 90 km/h, 130 km/h anebo 200 km/h, vždycky vás ta razance překvapí.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (19)

Na silnici je tužší

To platí v případě, kdy chcete jet s autem dynamicky. Co když se ale chcete jen nudně a pomalu přesunout z místa A do místa B? Auto přepněte do automatického nebo klidně i komfortního režimu. Převodovka v tu chvíli přeřadí a začne udržovat nízké otáčky a motor celkově zjemní a ztiší se.

A změkčí i podvozek, ale ani tak to nebude nijak houpavě komfortní jízda. Testované Audi SQ7 TFSI totiž obouvalo obří disky s průměrem 22 palců (na pohled kola tak velká nepůsobí, že?). Ale to zase neznamená, že by to byl nějaký „udrncaný trakař“, to rozhodně nikoliv, přesto bylo o pár dní dříve testované Audi RS 6 Avant na 21″ kolech v komfortním módu o poznání pohodlnější. Jeho podvozek byl ostatně jedním slovem: báječný.

Mimochodem pro Audi Q7 se standardem adaptivní vzduchový podvozek, ale SQ7 dostává jeho sportovní verzi. Ta mimo jiné snižuje světlo výšku o 15 milimetrů a je o něco tužší. Testovaný kus byl navíc vybaven příplatkovým paketem podvozku Advanced za téměř 145 tisíc korun.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (12)

A to je prvek, nad kterým byste měli opravdu přemýšlet, pokud se alespoň občas chcete svézt svižně v zatáčkách. Dostanete totiž elektromechanickou stabilizaci náklonu karoserie (pomocí aktivních stabilizátorů), sportovní diferenciál na zadní nápravě, díky kterému se auto lépe stáčí do zatáček, ale také řízení všech kol, tedy s natáčecím zadním nápravy. Tyhle věcí velké Audi SQ7 pocitově znatelně „zmenšují“ a „zlehčují“, svým způsobem vlastně ohýbají fyziku.

Černé doplňky vypadají skvěle

Audi SQ7 přijíždí s decentně pozměněným designem, který sice na první pohled jasně říká, že tohle není obyčejná Q7, ale zároveň to není nic vulgárního. U testovaného auta z fotek jde o modrý lak Navarra, který doplňoval černočerný designový paket, jenž do temné barvy zabarvil všechny původní lesklé prvky jako ozdobné lišty kolem oken, masku chladiče, ale i všechny nápisy a loga. Vypadá to zajímavě, nejvíce pak z čelního pohledu.

Přečtěte si také:  Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 (2021)

Mimochodem vidíte ty čtyři koncovky výfuku na zádi? Na rozdíl od Audi S6 nebo Audi S7 Sportback jsou pravé, respektive do nich opravdu ústí výfuk. A i díky tomu tohle auto taky parádně zní, což je v dnešní době poměrně nečekané (ano, má filtr pevných částic). Ve výfuku jsou klapky, které dokáží zvuk upravit a pokud nastavíte dynamický mód, auto nejen znatelně přiostří (reakce na plyn, tuhost od podvozku i od řízení, apod.), ale také bude hlučnější. Zvuk si ostatně můžete poslechnout v tomto videu.

Závěr a cena

Prospěla SQ7 výměna motoru? Záleží na úhlu pohledu. S tím naftovým nepůsobila tak „sportovně“, což teď působí a vlastně i tak umí jezdit – jakkoliv to někomu může znít jako blbost… Současně s tím ale také vzrostla spotřeba paliva, která se nejčastěji pohybuje mezi 12 a 13 l/100 km. Palivová nádrž má objem 85 litrů. I když má motor 507 koní, dá se s autem jezdit úplně klidně, přičemž je příjemně tiché. Tužší je ale podvozek, ovšem to s 22″ disky není zase tak divné. 

Přestože jde o sportovní verzi, neztratila nic ze své praktičnosti, takže bez jakýchkoliv problémů odveze pětici cestujících, ale zároveň i dostatek nákladu, protože objem zavazadelníku je 803 litrů. A pokud by to nestačilo, pak můžete využít i příplatkové tažné zařízení.

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější Audi Q7 startuje na 1 805 900 Kč, za což dostanete základní Q7 45 TDI quattro s třílitrovým motorem V6 TDI se 170 kW/231 koňmi. Testované Audi SQ7 TFSI je ovšem o necelý milion dražší a v základu vyjde na 2 642 900 Kč. Testované auto bylo navíc vybaveno mnoha příplatky, takže se jeho celková cena vyšplhala až k téměř 3,8 milionům korun. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: SQ7 TFSI
Motor: 4.0 V8 TFSI
Motor: vidlicový osmiválec
Objem válců: 3996 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (quattro)
Výkon: 373 kW/507 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 770 Nm při 2000 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.1 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.0 – 12.1 (WLTP)
Emise CO2: 276 – 278 g/km
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 5067 mm
Šířka: 1970 mm
Výška: 1743 mm
Rozvor: 2996 mm
Pohotovostní hmotnost: 2275 kg
Objem zavazadlového prostoru: 805 litrů