test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (3)

Test Audi SQ7 TFSI quattro (2021)

Autor: Pavel Srp -  Foto: Pavel Srp - 27. 5. 2021


Když chcete rychlé SUV, tak máte dnes na výběr hodně možností. Od malých, přes střední, až po ta velká s benzinovými osmiválci pod kapotou. A jedním takovým je i Audi SQ7 TFSI, které nedávno vyměnilo naftový motor za benzinový a my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

Když osmiválec vystřídá osmiválec

Audi v posledních letech udělalo u svých modelů s označením S (S4, S5, S6, S7, SQ7 a SQ8) velkou změnu u motorizací. Zatímco u běžných osobních modelů vyměnilo benzinový motor za naftový, tak u těch s označením Q to bylo právě naopak. Původní Audi SQ7 totiž bylo nabízeno s motorem 4.0 TDI V8, po faceliftu se sice ještě chvíli s naftovým motorem nabízelo, ale pak ho definitivně vyměnilo za dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitrový benzinový osmiválec.

Na jednu stranu je to škoda, protože naftový osmiválec byl vážně skvělý – lhostejno, zda u Audi SQ7 TDI nebo SQ8 TDI anebo u Volkswagenu Touareg V8 TDI. Motor měl obrovský točivý moment už takřka od volnoběžných otáček a působivý zátah, přitom ale z nádrže neodsával moc nafty. Emisní normy jsou ovšem neúprosné a neustále se zpřísňují, takže naftový osmiválec se poroučel do motorového nebe.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (11)

V případě benzinového Audi SQ7 TFSI tu ale máme auto, které dynamikou překvapí nejen řidiče a jeho posádku, ale hlavně okolní řidiče. A to neplatí jen v přímce, ale i na klikatých okresních silnicích. A to přesto, že váží 2275 kg. Hmotnost sice cítit je, ale auto s ní umí překvapivě dobře pracovat, čemuž pomáhá stálý pohon všech kol quattro a samosvorný mezinápravový diferenciál a několik dalších vychytávek, o kterých se dočtete více o pár odstavců níže.

Přečtěte si také:  Manhart upravil Audi S3. Má teď vyšší výkon i krouťák než pětiválcové Audi RS 3

Abychom mluvili konkrétně, pak vězte, že pod pravou nohou máte 373 kW/507 koní a 770 Nm, což znamená, že tenhle mastodont zrychlí z místa na stovku za pouhých 4,1 sekundy (SQ7 TDI bylo pomalejší o značných 0,7 sekundy) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h, kde se akcelerace znatelně zasekne, jinak by zrychlování mohlo pokračovat dál. Působivá je dynamika nejen absolutně, ale i při pružném zrychlování, čemuž pomáhá skvěle řadící osmistupňová automatická převodovka.

Jakékoliv reakce na sešlápnutí plynového pedálu doprovází náležitá reakce, ačkoliv ten prvotní zátah byl u naftového motoru kvůli vyššímu točivému momentu (900 Nm) výraznější, jakmile se benzinový motor nadechne, vystřelí auto vpřed. Uděláte-li to v 50 km/h, 90 km/h, 130 km/h anebo 200 km/h, vždycky vás ta razance překvapí.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (19)

Na silnici je tužší

To platí v případě, kdy chcete jet s autem dynamicky. Co když se ale chcete jen nudně a pomalu přesunout z místa A do místa B? Auto přepněte do automatického nebo klidně i komfortního režimu. Převodovka v tu chvíli přeřadí a začne udržovat nízké otáčky a motor celkově zjemní a ztiší se.

A změkčí i podvozek, ale ani tak to nebude nijak houpavě komfortní jízda. Testované Audi SQ7 TFSI totiž obouvalo obří disky s průměrem 22 palců (na pohled kola tak velká nepůsobí, že?). Ale to zase neznamená, že by to byl nějaký „udrncaný trakař“, to rozhodně nikoliv, přesto bylo o pár dní dříve testované Audi RS 6 Avant na 21″ kolech v komfortním módu o poznání pohodlnější. Jeho podvozek byl ostatně jedním slovem: báječný.

Mimochodem pro Audi Q7 se standardem adaptivní vzduchový podvozek, ale SQ7 dostává jeho sportovní verzi. Ta mimo jiné snižuje světlo výšku o 15 milimetrů a je o něco tužší. Testovaný kus byl navíc vybaven příplatkovým paketem podvozku Advanced za téměř 145 tisíc korun.

test-2021-audi_sq7_tfsi-quattro- (12)

A to je prvek, nad kterým byste měli opravdu přemýšlet, pokud se alespoň občas chcete svézt svižně v zatáčkách. Dostanete totiž elektromechanickou stabilizaci náklonu karoserie (pomocí aktivních stabilizátorů), sportovní diferenciál na zadní nápravě, díky kterému se auto lépe stáčí do zatáček, ale také řízení všech kol, tedy s natáčecím zadním nápravy. Tyhle věcí velké Audi SQ7 pocitově znatelně „zmenšují“ a „zlehčují“, svým způsobem vlastně ohýbají fyziku.

Černé doplňky vypadají skvěle

Audi SQ7 přijíždí s decentně pozměněným designem, který sice na první pohled jasně říká, že tohle není obyčejná Q7, ale zároveň to není nic vulgárního. U testovaného auta z fotek jde o modrý lak Navarra, který doplňoval černočerný designový paket, jenž do temné barvy zabarvil všechny původní lesklé prvky jako ozdobné lišty kolem oken, masku chladiče, ale i všechny nápisy a loga. Vypadá to zajímavě, nejvíce pak z čelního pohledu.

Přečtěte si také:  Audi RS Q e-tron E2 je lehčí a aerodynamičtější evoluce závoďáku pro Rallye Dakar

Mimochodem vidíte ty čtyři koncovky výfuku na zádi? Na rozdíl od Audi S6 nebo Audi S7 Sportback jsou pravé, respektive do nich opravdu ústí výfuk. A i díky tomu tohle auto taky parádně zní, což je v dnešní době poměrně nečekané (ano, má filtr pevných částic). Ve výfuku jsou klapky, které dokáží zvuk upravit a pokud nastavíte dynamický mód, auto nejen znatelně přiostří (reakce na plyn, tuhost od podvozku i od řízení, apod.), ale také bude hlučnější. Zvuk si ostatně můžete poslechnout v tomto videu.

Závěr a cena

Prospěla SQ7 výměna motoru? Záleží na úhlu pohledu. S tím naftovým nepůsobila tak „sportovně“, což teď působí a vlastně i tak umí jezdit – jakkoliv to někomu může znít jako blbost… Současně s tím ale také vzrostla spotřeba paliva, která se nejčastěji pohybuje mezi 12 a 13 l/100 km. Palivová nádrž má objem 85 litrů. I když má motor 507 koní, dá se s autem jezdit úplně klidně, přičemž je příjemně tiché. Tužší je ale podvozek, ovšem to s 22″ disky není zase tak divné. 

Přestože jde o sportovní verzi, neztratila nic ze své praktičnosti, takže bez jakýchkoliv problémů odveze pětici cestujících, ale zároveň i dostatek nákladu, protože objem zavazadelníku je 803 litrů. A pokud by to nestačilo, pak můžete využít i příplatkové tažné zařízení.

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější Audi Q7 startuje na 1 805 900 Kč, za což dostanete základní Q7 45 TDI quattro s třílitrovým motorem V6 TDI se 170 kW/231 koňmi. Testované Audi SQ7 TFSI je ovšem o necelý milion dražší a v základu vyjde na 2 642 900 Kč. Testované auto bylo navíc vybaveno mnoha příplatky, takže se jeho celková cena vyšplhala až k téměř 3,8 milionům korun. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi SQ7

Motor:

vidlicový osmiválec (V8)

Objem válců:

3996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

373 kW/507 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

770 Nm při 2000 – 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.1 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

12.0 – 12.1 l/100 km

Emise CO2:

276 – 278 g/km

Objem nádrže:

85 litrů

Délka:

5067 mm

Šířka:

1970 mm

Výška:

1743 mm

Rozvor:

2996 mm

Pohotovostní hmotnost:

2275 kg

Objem zavazadlového prostoru:

805 litrů

Štítky: , , , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *