Test-2021-Audi_RS6_Avant- (23)

Audi RS 6 Avant je nápadně nenápadné. Je to rodinné kombi, které nabídne veškerou praktičnost, ale zároveň ujede spoustě sportovních aut. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. My jsme ho v nejnovější generaci otestovali.

Nápadně nenápadné

..anebo nenápadně nápadné? Je to jedno, protože v případě Audi RS 6 Avant na první pohled poznáte, že to není obyčejný kombík, ale je na něm něco jiného. Přitom to ale není extravagantní nebo snad vulgární. Na testovaném kusu jen do světa zářily některé části předního a zadního nárazníku, ale je to jen konkrétní specifikací. Chcete je mít stříbrné, šedé, černé nebo snad z karbonu? Není problém, zaškrtněte si to v konfigurátoru.

Ačkoliv Audi RS 6 Avant vychází z Audi A6 Avant, zvenku je toho původního hodně málo. Mluvit můžeme jen o předních dveřích, panelu střechy a víku kufru. Všechno ostatní je jiné, vždyť třeba blatníky jsou celkem o 4 cm na každé straně širší a nové jsou i přední světlomety, protože RS6 je jedinou A6 s možností laserových světlometů.

Test-2021-Audi_RS6_Avant- (11)

Tohle auto jako by razilo teorii, že co může být velké, bude velké. Přesto to není karikatura. Podívejte se třeba do podběhů. Tady jsou vážně obrovská kola, mají průměr 22 palců. Anebo ty koncovky výfuků, jeden obrovský ovál na každé straně. A mimochodem, vážně zní skvěle, což si ostatně můžete poslechnout ve videu níže.

Přečtěte si také:  Test Mitsubishi ASX 2.0 SMART MIVEC 4WD CVT LPG (2021)

To interiér je decentnější, běžnou A6 tu poznáte, ale i tak dostanete spoustu drobností, které vás nenechají na pochybách, že sedíte v něčem speciálním. Najdete tu několik znáčků „RS“, ale i startovací tlačítko s červeným obrysem nebo tlačítko „RS“ na volantu, kterým aktivujete jeden ze dvou vámi předvolených jízdních režimů.

Testovaný kus byl vybaven příplatkovými sportovními sedadly RS vpředu (52 800 Kč). Ta mají integrované hlavové opěrky s logem „RS“ (to je i v opěrkách zadních sedadel), výraznější boční vedení, ale i tak jsou vážně pohodlná. Samozřejmostí je, že jsou nastavitelná elektricky.

Test-2021-Audi_RS6_Avant- (39)

To je katapult!

Audi RS 6 Avant je to nejlepší, co modelová řada A6 nabízí a podle toho to také vypadá pod kapotou. V současné generaci přišlo Audi S6 o benzinový motor, má pod kapotou skvělý naftový šestiválec, takže se z něj stalo rychlé a pohodlné cestovní auto. To RS 6 má pod kapotou plnotučný benzinový osmiválec. Ze čtyř litrů objemu dokáže i díky dvěma turbodmychadlům vyprodukovat rovných 600 koní (441 kW) a 800 Nm!

A jestli je rychlé? To si tedy pište! Nestačí si k tomu suše přečíst technické údaje. Tam se sice dozvíte, že z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy a jede až 305 km/h, ale dokud to nezažijete na vlastní kůži, jen těžko pochopíte.

Auto vám dokáže svou dynamiku změřit. Přímo v kapličce přístrojů si v Menu můžete najít „Měření zrychlení“. Tam si můžete vybrat, jestli si chcete nechat změřit zrychlení z 0 stovku nebo na dvoustovku anebo čas na čtvrt míle (cca 400 metrů) nebo osminu míle (cca 200 metrů). My jsme zkoušeli zrychlení na stovku, které vyšlo na 3,5 sekundy, a na dvoustovku, kam se auto dostalo za pouhých 12,1 sekundy.

zrychleni-audi_rs6_avant-0-100_kmh

To, že je auto rychlé z místa, se dá vzhledem k výkonu, pohonu všech kol quattro a skvělé automatické osmistupňové převodovce očekávat, ale dechberoucí je i pružné zrychlení. Sešlápněte plynový pedál až na zem a pořádně se držte. Auto se nadechne, přizvedne (jen velmi decentně) předek a vystřelí vpřed. Je mu jedno, jestli to uděláte v 50 km/h na výjezdu z obce, v 90 km/h na nájezdu na dálnici anebo ve 130 km/h, když skončí omezení na německé dálnici. RS 6 má v každé rychlosti tolik síly, že vás to pokaždé překvapí.

Zatáčí jako ještěrka

A co když přijdou zatáčky? Přeci jen je to velké kombi, které má na délku pět metrů, na šířku dva metry a váží bezmála dvě a čtvrt tuny… Tady přijde další překvapení, protože RS 6 se zatáčkami prosmýkne tak jednoduše jako ještěrka, kterou má quattro ve znaku. Může za to nejen její celkové vyvážení, ale pomáhá tomu i několik příplatkových prvků, které mělo testované auto.

Přečtěte si také:  Síť stanic technické kontroly zveřejnila statistiky spolehlivosti. Japonci nejsou ani na "bedně"

V prvé řadě je to RS Dynamik paket plus (120 600 Kč), který obsahuje opravdu spoustu věcí, mezi nimiž lze vypíchnout například výše zmiňované zvýšení rychlosti na 305 km/h, ale hlavně stálý pohon všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem a sportovním diferenciálem na zadní nápravě nebo dynamické řízení všech kol (zadní kola se natáčejí s předními).

Test-2021-Audi_RS6_Avant- (27)

Zároveň také testované auto vyměnilo sportovní vzduchový podvozek za příplatkový RS sportovní podvozek s Dynamic Ride. Ten kombinuje ocelové vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči, které jsou vzájemně propojeny olejovým vedením. Jeho naladění se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. A přestože jde o ještě sportovnější podvozek, jen těžko se dá uvěřit tomu, jak funguje v komfortním jízdním režimu. Kdyby vás někdo do tohohle auta posadil se zavázanýma očima, jen stěží byste hádali, že jde o nejostřejší audi v nabídce na 22″ kolech s nizoučkými pneumatikami.

Mimochodem tak dokáže jezdit přibližně mezi 12 a 14 l/100 km. Je to navíc mild-hybrid, takže se vám bude stávat, že se při ubrání plynu motor vypne a auto bude plachtit. Palubní přístroje bude v tu chvíli napájet 48V startér/generátor, který pomáhá i při rozjezdech.

Ten komfort je skvělý a každodenní ježdění je s tímhle autem naprostá samozřejmost. To, že tu jsou tak velká kola a naopak nízké pneumatiky ale poznáte zejména na opravdu rozbitých silnicích. Spíše to ale bude vadit subjektivně, než z pohledu jízdy. A když se pak silnice co do kvality zlepší a před vámi se otevře klikatá okreska, to se teprve budou dít věci. Přepnete si do nějakého ostřejšího nastavení – pod tlačítko „RS“ na volantu si můžete uložit svoje dvě předvolená nastavení (přepínají se postupným stiskem tlačítka – původní, RS1, RS2 a opět původní) a máte ho hned po ruce.

Test-2021-Audi_RS6_Avant- (12)

Pokud dáte nejostřejší naladění, celé auto znatelně ztuhne a zostří. Stane se z něj takový svalnatý staffbull. Na lidi je hodný, síly má na rozdávaní a jen čeká, až mu dáte volno. Sešlápněte plyn – nemusíte až na zem, protože stejně RS 6 vystřelí vpřed – a čekejte na první zatáčku. Do té můžete jít na brzdy hodně pozdě, protože tu máme za 271 300 Kč 21″ (!!!) RS karbon-keramické brzdy s leskle červenými brzdovými třmeny. I když je hmotnost nezanedbatelná, při brzdění se tohle auto dokáže skoro stavět na přední. Brzdný účinek je skvělý, navíc brzdy nevadnou.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Evo 147 kW DSG (2021)

Pak jen stačí auto nasměrovat do zatáčky a šlápnout na plyn. Pohon všech kol a příplatkové diferenciály se pak postarají o to, že Audi RS 6 Avant vystřelí ze zatáčky ven, přičemž funkci zadního diferenciálu opravdu cítíte. Auto díky tomu příjemně utahuje stopu.

Působivé je chování podvozku i v ostrém režimu. Jeho naladění je sice tvrdé, ale je stále poddajný a kola mají neustálý kontakt s vozovkou. Do zatáček – ať jedete jakoukoliv rychlostí – se kombík skoro nenaklání a vy si tak připadáte skoro jako v nějaké hře. Na rychloměru se míhají podobné číslice, ale s tím rozdílem, že tady není tlačítko „restart“. Tady je potřeba hodně přemýšlet nad tím, jak moc se do plynového pedálu opřete, protože stačí okamžik a rychlost je taková, že se o ní snad ani nedá ve spojení s okreskami mluvit. A přitom je auto pořád neskutečně stabilní a jisté.

Závěr a cena

Audi RS 6 Avant je auto mnoha tváří. Každá z nich je sice úplně jiná, ale všechny jsou krásné. Testovaný kombík dokáže překvapivě komfortně převézt posádku při běžném cestování (mimochodem můžete mít i tažné zařízení), ale naopak umí být až brutálně rychlé ve chvílích, kdy mu povolíte uzdu. Rozptyl jeho schopností je působivý.

Ovšem to, jak dobré tohle auto je, také náležitě zaplatíte. Základní cena Audi RS 6 Avant startuje těsně pod 3,3 miliony korun s daní. Testovaný kus byl ovšem vybaven mnoha příplatky, které z něj dělají tak skvělé auto. Díky tomu se ovšem cena vyšplhala až nad 4,7 milionu korun s daní.

Pokud navíc chcete opravdu rychlý rodinný kombík, máte na výběr RS 6 anebo Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. Po zkušenostech s AMG před nedávnou modernizací se ale sluší dodat, že je to o poznání drsnější a ostřejší auto, s nímž není tak příjemné každodenní cestování. Umí být ale zábavnější při ostré jízdě, protože ze své čtyřkolky umí odpojit pohon předních kol a stane se z něj čistá zadokolka. A co BMW? To bohužel odpověď nemá, protože má sice skvělou M5 Competition, ale ta se vyrábí jen v sedanu.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: RS 6 Avant
Motor: vidlicový osmiválec
Objem válců: 3996 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol (quattro)
Výkon: 441 kW/600 koní při 6000 – 6250 ot./min
Točivý moment: 800 Nm při 2050 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.6 s
Maximální rychlost: 305 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 11.5 – 11.6
Emise CO2: 263 – 265 g/km
Objem nádrže: 73 litrů
Délka: 4995 mm
Šířka: 1951 mm
Výška: 1460 mm
Rozvor: 2929 mm
Pohotovostní hmotnost: 2150 kg
Objem zavazadlového prostoru: 660 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář