Nová emisní norma Euro 7 by měla začít platit v polovině roku 2025, ale EU stále nepředstavila její finální podobu ani prováděcí předpisy. Automobilky tak stále neví, jak mají svá auta upravit tak, aby Euro 7 zvládala plnit. Volkswagen i kvůli tomu volá po ročním odkladu platnosti a o další rok pro implementaci na všechna vozidla. „Je zapotřebí několik let přípravného období,“ uvádí automobilka ve svém prohlášení.
Zrovna Volkswagen je po kauze „Dieselgate“ velkým propagátorem elektromobility, ale i tak se mu nelíbí, že Euro 7 má být v platnosti už za rok a čtvrt. Chce, aby ji EU odložila alespoň o další jeden rok. Podle webu Automotive News Europe by totiž hrozilo, že pokud by norma opravdu vstoupila v platnost v červenci 2025, jak je aktuálně v plánu, musel by Volkswagen kvůli tomu na několik měsíců pozastavit výrobu asi poloviny svých modelů.
Důvod odložení je podle několika evropských automobilek fakt, že za tak krátkou dobu, která do zavedení zbývá, se nebudou dát potřebné úpravy na autech zvládnout vyvinout, zhomologovat a zavést do výroby. Na výrobní procesy jsou totiž navázáni i další dodavatelé, kteří budou muset potřebné nástroje a stroje také vyrobit.
Euro 7 má zachytávat prach z pneumatik a brzd. Budou nová auta vypadat takto?
Evropská komise ale kontruje s tím, že Euro 7 je potřeba naopak přijmout co nejdříve, aby byly škodlivé emise z dopravy sníženy na minimum co nejdříve. Emise se nově nebudou týkat pouze výfukových plynů jako v současnosti, ale také prachu z brzd a z pneumatik. O tom, jak se budou tyto emise měřit, a tedy i jakým způsobem by je měly automobily zachytávat, se však zatím neví vůbec nic. Situaci před časem v rozhovoru komentoval i šéf vývoje podvozku a agregátu v automobilce Škoda Martin Hrdlička.