Psal se rok 2019, kdy automobilka Audi uvedla na trh své velké elektrické SUV, které dostalo jméno e-tron. Toto označení se začalo propisovat na všechny elektrické modely, přičemž se k němu postupně přidává i označení konkrétního modelu. Nejnovějším přírůstkem je Audi Q4 e-tron, který jsme vyzkoušeli v rámci prvního seznámení.
Dvě karoserie a několik pohonných verzí
Audi Q4 e-tron je menší než Audi e-tron, ale stejně jako ono, nabídne dvě karosářské varianty. Zájemci budou moci vybírat mezi „klasickým“ pětidveřovým SUV anebo stylovější verzí Sportback s klesající zádí za B-sloupkem, kterou jsme si pro první testování vybrali i my.
Obě karosářské verze byly vyvíjeny s ohledem na co nejlepší aerodynamiku, což se projevilo nejen na tvaru samotné karoserie, ale také na některých detailech – například na prolisech ve vnějších zpětných zrcátkách, optimalizovaných discích kol (tzv „aerokolech“), které třeba u modernizovaného Kodiaqu dokáží ušetřit 1-2 g CO2 na km, a podobně. Sportback má aerodynamický odpor nižší, než verze SUV (i díky klesající zádi a křidélku rozdělujícímu zadní okno), což v řeči čísel znamená 0,28, respektive 0,26. I díky tomu je pak dojezd Q4 e-tron Sportback ve srovnání s Q4 e-tron ve stejné verzi vyšší o 8 až 9 km.
Vybírat můžete i z několika motorizací. V úplném základu je to Q4 35 e-tron, které jako jediné používá menší baterie (celkových 55 kWh, z toho využitelných 52 kWh). Jeho výkon je 125 kW/170 koní, točivý moment 310 Nm a poháněna jsou zadní kola.
Následují verze Q4 40 e-tron a Q4 50 e-tron quattro, jež elektrickou energii ukládají do 77kWh baterií (využitelná, respektive 82 kWh plná kapacita). Verze 40 nabídne 150 kW/204 koní a 310 Nm, přičemž je poháněna opět pouze zadní náprava. Vrcholná verze má elektromotory na přední i zadní nápravě, takže nabízí pohon všech kol, celkový výkon 220 kW/299 koní a točivý moment 460 Nm. To postačuje ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a k dosažení (elektronicky omezené) nejvyšší rychlosti 180 km/h.
Z důvodu hospodárného provozu se elektromotor na přední nápravě připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci. Ovšem Audi k tomu zároveň dodává ještě upozornění na možnost ztráty výkonu při specifických teplotách či úrovni nabití baterie.
Odstupňované je i dobíjení, respektive jeho rychlost. Dobíjení je možné jak střídavým (AC) tak i stejnosměrným (DC) proudem. U verze s malým akumulátorem je to až 7,4 kW (AC), respektive až 100 kW (DC) stejnosměrným proudem, u té s velkým je to pak až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (DC).
Baterie se dobíjejí i při jízdě rekuperací, ale nijak výrazně to dojezd neprodlouží, jen se sníží spotřebu elektrické energie. Kromě toho, že je tu klasický režim „D“ pro jízdu vpředu, tak je tu také režim „B“, který aktivuje zvýšenou rekuperaci. To znamená, že pokud budete přidávat, nic divného se dít nebude, ale jakmile sundáte nohu z plynového pedálu, začne auto výrazněji zpomalovat, resp. skoro až brzdit. Jde pak o tzv. jízdu označovanou jako „one pedal feeling“, kdy lze při dostatečném předvídání auto ovládat pouze pravou nohou – šlapete na plynový pedál a auto akceleruje, sundáte nohu a začne brzdit. Neumí to ale až do zastavení. Abyste úplně zastavili, budete muset použít klasické brzdy.
Je tu ale (jen na režim „D“) možnost aktivovat si tzv. automatickou rekuperaci. Auto si pak bude samo určovat, kdy bude pomocí rekuperace brzdit (například před křižovatkou, před zatáčkou, pokud dojedete nějaké auto a podobně) a kdy bude jen plachtit.
Zepředu Q8, zezadu vidíte prvky A7 a v interiéru jako v A3
Když se na auto podíváte, uvidíte jasné prvky designu, které automobilka Audi používá. Z čelního pohledu připomíná tvar světlometů Audi Q8, zezadu je to zase A7 Sportback. V obou případech je to více či méně podobné podle toho, jaké světlomety bude Q4 e-tron mít. V základu jsou fullLED světlomety, ale ty přední nemají denní svícení s možností personalizace a v případě těch zadních svítí jen samotné světlomety a pruh mezi nimi je na ozdobu. Pokud si připlatíte za LED Matrix, pak dostanete možnost upravit si vzhled denního svícení (přes infotainment) a vzadu bude svítit celý světelný pruh, který umí i animace v rámci funkce Coming home, respektive Leaving home.
Verze Q4 e-tron Sportback je z boku autem, které byste možná na první pohled nedokázali zařadit. Silueta s padající zádí za B-sloupkem a spoiler na víku kufru by mohl zmást. Mimochodem zajímavé je, že Sportback, ač na pohled méně praktický, nabízí podle technických údajů větší zavazadelník.
Pokud znáte „malé“ Audi, pak budete v interiéru jako doma. Ten na první pohled vypadá jako v Audi A3, včetně panelu s ovládáním klimatizace a topení. K tomu tu slouží klasická fyzická tlačítka, doplněné o displeje, ukazující hodnoty.
Zvykat si budete muset na volant s dotekovými ploškami k ovládání některých funkcí auta a infotainmentu. Nejednou se mi stalo, že jsem se jich při otáčení volantem dotkl a přepnulo se rádio nebo zobrazení v kapličce přístrojů. Volant je zploštělý z horní i spodní části, ale na přání můžete mít i volant klasicky kulatý.
Středová konzola nabízí spoustu odkládacích prostorů a její část se vznáší ve vzduchu. Pod ní je přihrádka k bezdrátovému dobíjení telefonu a další odkládací schránky. Další obrovský prostor je i pod středovou loketní opěrkou.
Protože Audi Q4 e-tron i Q4 e-tron Sportback stojí na platformě MEB, kterou využívají i Škoda Enyaq iV nebo Volkswagen ID.3 a ID.4, může také mít head-up displej s rozšířenou realitou, který umí zobrazovat šipky navigace přímo do odbočky nebo ukazuje, které auto sleduje adaptivní tempomat a podobně. A to je velmi šikovná věc.
Jak jezdí?
Pro první seznámení jsme si vybrali to nejlepší z nabídky. Dostali jsme do ruky klíč od Audi Q4 50 e-tron Sportback quattro. To znamená dvojici elektromotorů, díky čemuž má auto pohon všech čtyř kol a výkon 220 kW/299 koní a točivý moment 460 Nm. Přední elektromotor se ale připojuje jen v případě potřeby, nefunguje pořád. Zátah je při akceleraci ale působivý, navíc bez přerušení, protože není potřeba řadit. V rozletu vás pak zastaví 180 km/h, protože to je hodnota elektronicky omezené maximální rychlosti.
Pružnost auta je parádní, navíc vzhledem k tomu, že je na palubě klid a ticho, maskuje to rychlosti. Ve městě se tak snadno může stát, že místo pocitových 50 km/h jedete přes 60 km/h. Totéž se může stát i mimo město, ale tady už aspoň trochu slyšíte pneumatiky a aerodynamický hluk.
Potěší stabilita – a to jak ta v přímce, tak zejména v oblouku. Baterie jsou totiž uloženy v podlaze, což výrazně snižuje těžiště a náklony karoserie. Do zatáček se tak můžete vrhat v překvapivě (zejména pro vás při pohledu na rychloměr) vysokých rychlostech, aniž byste od auta cítili jakoukoliv nervozitu. I samotné průjezdy jsou neutrální, auto není nedotáčivé ani přetáčivé.
A co spotřeba paliva? Když si budete chtít na okreskách užít trochu rychlosti, pak počítejte přibližně s 25 kWh/100 km, ale pokud pojedete normálně, dostanete se i pod 19 kWh/100 km. Dojezd u testované verze je podle tabulek až 497 kilometrů v jízdním cyklu WLTP, reálně jsme ale neměli možnost to vyzkoušet, protože za volantem auta jsme ujeli jen něco přes 100 km.
Závěr a cena
Audi Q4 e-tron vypadá i jezdí dobře a ukazuje, že elektromobilita postupuje rychle vpřed. Aby také ne, když si už za 14 let s největší pravděpodobností nekoupíme nové auto se spalovacím motorem. Když se podíváme na to, jaký pokrok udělaly elektromobily za posledních 10 let, je to obrovský rozdíl. Audi Q4 e-tron je auto, se kterým ujedete přes čtyři stovky kilometrů a z 0 na 80 % ho dobijete za něco přes půl hodiny (bude záležet na verzi). A to je jedna pomalá káva na čerpací stanici…
České zastoupení Audi už na nejnovější elektromobily přijímá objednávky. Q4 e-tron je v současnosti už schopné zákazníkům dodat, ale Sportback ještě nikoliv, ten přijde až na podzim. Ceny startují na 1 159 900 Kč za Q4 35 e-tron, respektive 1 212 900 za Sportback. Testované Q4 50 e-tron Sportback quattro je vůbec to nejdražší z nabídky a začíná na částce 1 548 900 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.