test-2020-audi_a3_35_tfsi-S-tronic- (12)

Nejnovější generace Audi A3 je tu a my jsme se na ni podívali v testu. Do toho dorazila verze s benzinovým motorem 35 TFSI a s automatickou převodovkou. Co se pod tímto označením skrývá a jak tohle auto jezdí, se dozvíte během dalších řádků.

Nová generace, ale podobný designový recept

Audi A3 sice přijíždí v nové generaci, ale designový recept si drží podobný. Čtvrtá generace působí už na první pohled moderně, dělají to zejména tvary světlometů. Ty přední mají totiž něco jako „zuby“, zakusující se do nárazníků. Tyto „zuby“ slouží nejen jako denní svícení, ale časem by mělo být možné si v segmentu 3×5 nastavit vlastní světelný podpis. Rozsvítit přes multimediální systém jednotlivé segmenty do nějakého znaku, třeba písmene „C“, „P“ či jiného.

Z boku nic zajímavého nepřekvapí, testovaná verze Sportback je klasickým pětidveřovým hatchbackem, stojícím na osvědčené koncernové platformě MQB Evo. A nepřekvapí nakonec ani pohled zezadu, i tady si A3 ponechává odkaz na předchozí generaci, ale i tady najdeme diodovou hru světlometů. A to nejen v rozsvíceném stavu, ale i v rámci uvítání.

To interiér je jiná „písnička“. Tady je vše jinak. Stejně jako Volkswagen Golf a Škoda Octavia, i Audi A3 dostalo zcela nový volič automatické převodovky. Jde jen o jakýsi malý joystick. Kolem něj se nachází ještě dotekový ovladač multimédií (funguje, ale intuitivní to zrovna úplně není) a na druhé straně startovací tlačítko. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že právě v Audi vypadá tato část hůře, levněji, než u zmíněných konkurentů. Z hlediska funkčnosti tomu ale není co vytknout.

Přečtěte si také:  Audi Avus Quattro: koncept s motorem W12, který přišel před 30 lety, se do výroby nedostal

Zcela nové tvary dostala přístrojová deska. Nápaditě jsou řešeny výdechy klimatizace u řidiče, jsou totiž po obou stranách kapličky přístrojů a na první pohled si jich nelze nevšimnout. Ty spolujezdcovy jsou naopak šikovně skryty v palubní desce přímo před ním.

Nejvíce potěšil fakt, že v Audi A3 se ovládání klimatizace nepřesunulo do multimediálního systému, jako v případě mainstreamových koncernových sourozenců, ale posádka má k dispozici stále klasická tlačítka pod dotekovým displejem.

test-2020-audi_a3_35_tfsi-S-tronic- (33)

35 TFSI: co je to zač?

Audi se před pár lety rozhodlo změnit označování motorů, takže podle číselného označení rozhodně nelze jednoznačně poznat objem motoru. Důvodem byl nástup elektromobility. Označování není úplně složité, má to své logické návaznosti. Čísla na zádi značí oblast výkonu, kde se motor nachází. Například pro 150 koní se tedy používá označení „35“ a je jedno, jestli jde o 150 benzinových koní, jako v testovaném případě, anebo naftových koní, jako u nedávno testované Audi A4 35 TDI.

Už jsme tedy prozradili, že auto pohání 150koňový (110 kW) benzinový motor. Jde o čtyřválec s objemem 1,5 litru a s přeplňováním turbodmychadlem. V případě kombinace s automatickou (dvouspojkovou) převodovkou S tronic jde navíc o mild-hybrid se 48V startér-generátorem. To pomůže zejména při prvotních reakcích pohonné jednotky po sešlápnutí plynového pedálu a je pravda, že auto je po pobídnutí plynem vcelku živé.

Jenže ta živost nevydrží úplně dlouho a pokud se chcete nejen rozjet, ale i zrychlovat, začne motor působit letargickým dojmem. Ne snad, že by auto nejelo, ale je to takové mdlé. Motor je úplně bez emocí, ostatně vlastně jako celé auto. To zjednodušeně dělá všechno správně, ničím neotravuje, ale za srdce nechytne.

test-2020-audi_a3_35_tfsi-S-tronic- (3)

Potěší ale velmi dobrým odhlučněním motoru, podvozku, ale i z hlediska aerodynamického odporu. Stejně tak zanechá pozitivní dojmy i hodnota spotřeby paliva. S autem se dá běžnou jízdou pohybovat kolem 6 l/100 kilometrů. Pokud vyrazíte za město a pojedete podle předpisů, počítejte i s ciframi těsně nad pěti litry. Něco málo sundá i technologie CoD, která dokáže při nízké zátěži deaktivovat dva válce.

Povedený podvozek

Testované Audi A3 mělo příplatkový paket S line, který mimo jiné obsahuje tvrdší a o 15 mm snížený sportovní podvozek, ale i 18″ kola. Panovaly tak u nás obavy z toho, zda nebude auto příliš tuhé. A hned první metry ukázaly, že naše starosti byly liché.

Přečtěte si také:  Máte doma jeden z těchto youngtimerů? Rozhodně jej neprodávejte, jeho cena poroste

Podvozek dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti, bez rázů a ran. Kola se drží asfaltu, neodskakují ani na rozbitých cestách a v zatáčkách se A3 nijak nenaklání. Ostřejší tempo ji nevyvede z míry, stejně jako pražské centrum plné kočičích hlav. Velký podíl na tom jistě má víceprvková zadní náprava, jakož i příplatkový adaptivní podvozek Audi drive select.

test-2020-audi_a3_35_tfsi-S-tronic- (17)

Závěr a cena

Nové Audi A3 je na trhu a designově se povedlo. Nabízí decentní, přesto nápaditý exteriér a zajímavý interiér. Ovšem právě v interiéru se nemůžeme ubránit dojmu, že je až příliš podobný octavii, golfu a leonu. Oproti nim nám také vadí zpracování okolí voliče automatické převodovky, působí o poznání obyčejněji. Naopak oceňujeme to, že je parádně odhlučněný.

Testovaná verze 35 TFSI je nejvýkonnější benzinovou verzí, ale z pohledu řidiče působí motor takovým neradostným dojmem. Pomalé ale tohle auto není, jen prostě a jednoduše nepředvádí to, co byste od technických údajů pocitově čekali. V SEATu Leon se tento motor projevoval o poznání radostněji, a to i přesto, že neměl pomoc mild-hybridu. Přitom pomalé testované Audi A3 rozhodně není a předjet pomaleji jedoucí auto na okresce zvládá naprosto bez problémů.

Pohled do ceníku také prozradí, že cenovka je oproti zmíněné trojici konkurentů vcelku znatelně výše. Jasně, Audi nabízí lepší techniku a materiály, infotainment a jeho ovládání a hlavně prestiž. Nejlevnější Audi A3 Sportback 30 TFSI s litrovým tříválcem vyjde na 652 900 Kč, testované 35 TFSI S tronic vás vyjde minimálně na 762 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A3 Sportback 35 TFSI CoD S Tronic
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1498 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 8.4 s
Maximální rychlost: 224 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0 – 4.7
Emise CO2: 115-109 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4343 mm
Šířka: 1816 mm
Výška: 1449 mm
Rozvor: 2636 mm
Pohotovostní hmotnost: 1355 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
Ceník: ke stažení zde