Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 19. 7. 2020


Volkswagen Golf prošel s osmou generací jednou z nejradikálnějších proměn ve své dlouholeté historii. Jestliže byl doteď autem pro řidiče, kteří si nepotrpí na výstřelky a ze všeho nejvíce nemají rádi velké změny, tak s tím je teď konec.

Že golf udělal krok do digitálního věku, prozrazuje už svým zevnějškem. Základní rysy sice zůstaly zachovány, už to není ale šedá myš jako v minulosti, o pozornost se teď hlásí nebývale výraznými tvary. Čelní světlomety jsou protažené hodně boků, maska chladiče je úzká skoro jako u elektromobilů a ve svém středu hostí přepracované logo.

Revoluce přichází

Záď už na předchůdce odkazuje více, jsou tady typicky tvarované svítilny standardně s LED technikou, kulaté logo, které slouží i k otevírání zavazadelníku, a pod ním označení modelu. Co byste tady naopak hledali marně, jsou výfuky. Ty jsou jen naznačené chromovým rámečkem, skutečné potrubí se nachází pod autem.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Interiér svým pojetím představuje skutečnou revoluci. Mechanických ovladačů je uvnitř jen pár, takže vnitřek díky tomu působí vzdušně, minimalisticky a dost futuristicky. Zatímco dřív jste se ale za volantem během chvilky zorientovali, protože všechna tlačítka byla logicky rozmístěná, teď budete asi trochu tápat. Tlačítka tu totiž prakticky nejsou.

Vnitřek teď definuje hlavně dvojice velkých displejů, které jsou natočené k řidiči. Sdružené přístroje před řidičem se definitivně zbavily tradičních ručiček a spoléhají se výhradně na displej, v základní verzi s úhlopříčkou 8 palců, u vyšších verzí pak s úhlopříčkou 10,25 palce. Podobné pojetí můžete vidět i u mercedesů, Volkswagen však zašel ještě o krok dál. Ovládání se na dotyk spoléhá opravdu hodně.

V zásadě jediná tlačítka jsou soustředěna okolo tlačítka varovných světel. A jsou celkem čtyři. Jsou to zkrácené volby do asistenčních systémů, klimatizace, asistenta parkování a nastavení auta. Kromě samotného displeje, který se ve verzi Discovery Pro spoléhá na desetipalcový displej, je zde ještě multifunkční lišta s kapacitní technologií. Ta se nachází v jeho spodní části a je rozdělena na tři segmenty.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Dotykový vesmír

Na krajích lišty lze regulovat teplotu klimatizace pro řidiče a spolujezdce, a to buď ťukáním, nebo posunem prstu po liště. Stiskem dvou prstů pak aktivujete vyhřívání sedadel. Střed lišty je vyhrazen hlasitosti audiosystému, opět můžete zvolit buď přidávání po jednotlivých stupních, nebo plynulou regulaci.

Je to docela chytré řešení, problém je, že při jízdě si často opřete prsty právě v místě, kde jsou dotykové plochy, a nevědomky si tak začnete hlasitost regulovat. Samotná klimatizace má v dotykovém rozhraní vedle klasických režimů ještě záložku Smart Climate. Tady jsou režimy jako zahřát ruce, zahřát nohy nebo třeba čistý vzduch.

Infotainment jako takový si zaslouží pochválit za rychlost a přehlednou grafiku. Funguje velmi dobře a po pár dnech si na ryze dotykové ovládání pravděpodobně zvyknete. Jen mám dojem, že s několika tlačítky navíc by bylo ovládání auta o něco příjemnější a hlavně méně rušivé. A dojem z interiéru by tím zas až tolik neutrpěl. Pokud vám dotyk příliš nevoní, nabízí golf také hlasové ovládání, které funguje docela slušně. Umí nastavit teplotu nebo třeba přeladit rádio, což se může hodit ve chvíli, kdy si nemůžete dovolit ťukat po displeji.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Kvalitativně interiér drží stanovenou laťku, bystré oko si ale všimne drobností, kterým dala osmička sbohem. Zmizela například roletka u držáku nápojů nebo stropní držák na brýle, výplně dveří pak působí trochu lacinějším dojmem než u předchůdce. Jsou to ale maličkosti, které se dají oželet. Co naopak potěší, jsou výborná sedadla s dobrou oporou a pěknými materiály, od verze Style jsou navíc ergonomicky tvarovaná, s masáží a elektrickým posuvem.

Z hlediska prostoru se toho mezigeneračně příliš nezměnilo, vyšším pasažérům by ale teď mohl na předních sedadlech překážet středový tunel. Vzadu pak stále platí, že se tady na delší cestu v pohodě vejde i dospělý pasažér. Kufr svým objemem příliš nevyčnívá, standardně nabídne 380 litrů, má však pravidelný tvar a za příplatek možnost dojezdového kola.

Mild-hybridní šetřílek

A revoluce do třetice, tentokrát v motorovém prostoru. Vyzkoušeli jsme totiž mild-hybridní zážehový čtyřválec 1.5 eTSI, který je standardně spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Nenápadné písmenko „e“ značí 48voltovou palubní síť s řemenem poháněným startér-generátorem, jenž ukládá energii do akumulátoru pod sedadlem spolujezdce. Pod sedadlem řidiče se pak nachází měnič napětí.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI

V praxi to znamená, že motor startuje a zhasíná krásně hladce a rychle, takže stop-start není první věc, kterou je potřeba po nastartování vypnout. Tady funguje naprosto neobtěžujícím způsobem a nějakou tu desetinku paliva určitě ušetří. Motoru vedle toho pomáhá v plynulosti, rozjezdy jsou tedy mnohem hladší, zároveň také prakticky zmizela počáteční prodleva při sešlápnutí plynu. Sedmistupňový automat je s motorem velmi dobře sladěný, řadí hladce a bez škubání, jako by i tady mild-hybridní technika pomohla plynulejšímu chodu.

Během jízdy umí motor klasicky odpojovat polovinu válců při nízkém zatížení tak, jako to umí klasické provedení 1.5 TSI. Ovšem vedle toho dokáže také během jízdy zhasnout i celý motor. A dělá tak překvapivě docela často, stačí jen sundat nohu z plynu a motor přejde do režimu plachtění.

Setrvačností ujede opravdu daleko i na rovině s minimální ztrátou rychlosti. Palubní výbavu nebo třeba posilovač brzd v takové situaci živí ona druhá baterie a vliv na spotřebu je tady opravdu znát. Volkswagen tvrdí, že ve srovnání s klasickým 1.5 TSI je jeho mild-hybridní verze zhruba o 10 % úspornější a nemám důvod tomu nevěřit. Cestu na Moravu po D1 jsem absolvoval s průměrnou spotřebou 5,1 l/100 km s příjemným cestovním tempem, celkový průměr za více než sedm stovek kilometrů jsem zakončil s výbornou hodnotou 5,4 litrů na sto.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Modifikovaná platforma MQB Evo se mezigeneračně odrazila také v rozměrech. Na délku měří golf 4284 milimetrů, 1789 mm široký, 1456 mm vysoký a rozvor má hodnotu 2636 mm. Celkově je tak auto trochu delší a nižší a disponuje trochu delším rozvorem. I tentokrát může auto disponovat hned několika typy podvozku. Začíná to jeho samotnou konstrukcí, kde se u slabších motorizací vzadu nachází torzní příčka, od 110 kW najdete vzadu víceprvek. Tím tedy disponoval i náš kousek, který byl dále vybavený adaptivními tlumiči DCC. Ty vyjma klasických jízdních režimů disponují hned patnácti úrovněmi nastavení, a rozdíl mezi krajními polohami je opravdu znát.

Vrcholná verze podvozku v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly funguje výborně. Podvozek je jistý a moc pěkně pohlcuje nerovnosti i v pražských uličkách bez jakéhokoli mlácení v uložení. Na hladkých silnicích golf přidává na plavnosti, ve sportovním režimu ale umí přitvrdit a nabídnout i říznější jízdní projev. V zatáčkách se moc nenaklání, podvozek se umí pěkně opřít o vnější kolo a systém XDS s přibrzďováním toho vnitřního mu v agilitě ještě pomáhá. Je jen škoda, že řízení je hodně přeposilované a moc citu nenabídne. Od sportování je tady ale GTI, takže bych to klasickému golfu moc nevyčítal.

Závěr a cena

Osmé vydání německé stálice přináší spoustu změn. Pokud budete přesedat z minulé generace, asi budete hodně překvapení, jak moc se toho změnilo. Nové pojetí interiéru bude chtít zvyk a i když funguje celkově opravdu dobře, v kombinaci s klasickými ovladači by to bylo úplně dokonalé. Svým jízdním projevem ovšem golf představuje tradiční jistotu, která bezezbytku naplňuje očekávání. Podvozek je jistý, komfortní a dobře odhlučněný, takže kilometry za jeho volantem ubíhají naprosto nerušeně. Výborně se uvedl mild-hybridní motor 1.5 eTSI, který má krásně hladký projev a umí jezdit opravdu úsporně, pokud mu k tomu dáte prostor.

Golf ve verzi Golf vás přijde nejméně na 479.900 Kč. Dostanete litrový tříválec s manuálem na patnáctipalcových plechových discích, LED světla vpředu i vzadu, jednozónovou klimatizaci, digitální přístrojový štít nebo elektrickou parkovací brzdu.  My jsme jezdili ve verzi Style, která vás s daným motorem přijde nejméně na 734.900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf 1.5 eTSI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 5000-6000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,224 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9 / 3.9 / 4.6
Emise CO2:,109 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4284 mm<
Šířka:,1789 mm
Výška:,1456 mm
Rozvor:,2636 mm
Pohotovostní hmotnost:,1380 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru