test-2019-volkswagen-golf-gti-tcr- (1)

Volkswagen těsně před koncem výroby podpořil Golf nejostřejší verzí z celé nabídky. Řádně přiostřil GTI a přidal mu označení TCR. Po vzoru svého okruhového závoďáku. A my jsme si tohle auto vzali do testu.

Decentní vylepšení vzhledu

Volkswagen Golf GTI je kultovní model, vždyť přišel už před více než 40 lety. Za tu dobu je tu v osmi generacích a platí za sázku na jistotu v případě, kdy chcete svižné auto, ale stále bez problémů použitelné na každodenní ježdění. To beze zbytku platí pro běžná GTÍčka, pro to s označením TCR už méně. Na trhu jsou mnohem tvrdší a drsnější hot-hatche.

TCR dostalo oproti běžnému GTI dávku stylu navíc. Karoserie dostala nové černé, případně karbonové doplňky. Pod předním nárazníkem je nový spoiler, stejně jako na prazích nebo pod zadním nárazníkem. Nechybí samozřejmě všechna červená písmenka ‘GTI’ v v nové masce chladiče i na víku zavazadelníku. Testované auto dostalo příplatkový polep boku, podle něhož lze naprosto bezpečně poznat, že jde o verzi TCR.

test-2019-volkswagen-golf-gti-tcr- (49)

Podobně decentní to bylo v interiéru. Bezpečnostní pásy dostaly červenou linku po stranách a nová jsou sportovní sedadla se speciálním čalouněním určeným právě pro Golf GTI TCR. Vše ostatní najdete pak i v “obyčejném” Golfu GTI, což je podle mě trochu škoda. Dokázal bych si představit větší odlišení, když už jde o limitovanou edici vrcholného modelu…

290 koní a 380 Nm

Výraznější úpravy proti Golfu GTI má verze s přídomkem TCR pod kapotou. Tady je sice stále dvoulitrový přeplňovaný motor TSI, ale s výrazně vyšším výkonem. Na přední kola posílá přes sedmistupňovou převodovku DSG, což je jediná možnost, 213 kW/290 koní a točivý moment 380 Nm. Předním kolům s přenosem takového výkonu na silnici pomáhá diferenciál s elektronicky řízenou svorností.

Dynamika není vůbec špatná. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 5,6 sekundy, pomáhá mu v tom Launch control, což si můžete prohlédnout v přiloženém videu, a jede maximálně 250 km/h. Za příplatek je možné omezovač rychlosti posunout až na 264 km/h. Motor je naladěn poměrně výbušně a po sešlápnutí plynu se dostavuje adekvátní reakce. Táhne sice lineárně, ale výrazně.

Ovšem není to jen o motoru, ale i o brzdách a podvozku. Obojí prošlo pro GTI TCR změnou. Podvozek je za příplatek adaptivní DCC, který jsme měli v autě. Ten navíc dostal tvrdší pružiny, jež ho ve srovnání se standardním GTI sníží o 5 mm, oproti běžným Golfům celkem o 20 mm. A je znatelně tužší ve všech režimech. I v tom komfortním. Na vyšší tuhosti se podepisují i příplatková 19″ kola se semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2. Ty naše už měly něco málo za sebou a na mokru prakticky nedržely, jakmile však silnice oschla, děly se věci.

Brzdy jsou větší a mají vrtané kotouče. Jejich účinek je jistý, nástup rychlý, ale ne přehnaně a dají se dávkovat. Potěšilo, že ani při ostrém ježdění na mých oblíbených okreskách plných zatáček nevadly.

Je rychlý, ale…

Do Volkswagenu Golf GTI TCR jsme přesedli jen chvíli po Peugeotu 308 GTi, takže jsme měli poměrně jasný obrázek o tom, jak rozdílná obě auta jsou. U Francouze je vše hlavně o přední nápravě, za kterou tahá zbytek auta. Je chvílemi potřeba reagovat na to, že zadní náprava vlaje ze strany na stranu. A to se vám v golfu nikdy, opravdu nikdy nestane.

test-2019-volkswagen-golf-gti-tcr- (23)

Volkswagen Golf GTI TCR je vyvážený a obě nápravy pracují vždy spolu. Neměl jsem tu pocit, že ačkoliv jde o předokolku, zadní náprava je tu navíc. Naopak se řidič při ostré jízdě mohl spolehnout na to, že auto bude stabilní za jakýchkoliv okolností.

Přenos výkonu na silnici problém není, pomáhají tomu právě i (zahřáté) semislicky. Navíc auto poslušně následuje pokyny volantem a ochotně zatáčí. S připraveným autem na výjezdu není problém dávat plný plyn a auto ze zatáčky vystřelí. Nedostatek výkonu? Nepociťoval jsem ho.

Volkswagen autu sice nenechal mechanickou ruční brzdu, nahradil ji elektronickou na tlačítku, ale zůstala možnost omezení anebo deaktivace stabilizace (ESC). A není potřeba to dělat nijak složitě přes Menu multimediálního systému, ale je na to samostatné tlačítko vedle voliče převodovky.

test-2019-volkswagen-golf-gti-tcr- (45)

Výtky směřují k převodovce DSG. Tedy nikoliv absolutně, protože při běžné jízdě za pracovními schůzkami anebo do obchodu funguje dobře. Rychlosti mění neznatelně a řidič se o její fungování nemusí vůbec starat. Jenže jakmile tempo vzroste, převodovka má často svojí hlavu. Manuální režim neznamená manuální režim, protože převodovka sama odřadí – nahoru i dolů – a páčky pod volantem jsou tu tak mnohdy navíc. Lepší je tak vlastně nechat vše na převodovce a jen šlapat na pedály.

Závěr a cena

Jízda je jistá a vlastně i bezpečná. Ale protože je auto naladěno tak dobře jako celek, postrádá jízda – ať je jakkoliv rychlá nebo pomalá – vzrušení. Rychlost si tady nemusíte zasloužit, auto je tak dobré, že vám ji dá samo. A je to výtka? Pro některé řidiče určitě, ale pro drtivou většinu rozhodně nikoliv. Naopak, je potřeba smeknout před Volkswagenem, že tak auto umí naladit. Na denní ježdění je auto sice trochu tužší, ale rozhodně ne tak, že bych ho chtěl v pražském centru na “kočičích hlavách” zaparkovat, zamknout a jít raději pěšky.

A cena? Ta základní v případě GTI Performance startuje na 870 900 Kč. Za verzi TCR zaplatíte ale už minimálně milion korun (1 021 900 Kč). K tomu přidejte pár příplatkových prvků a jste rázem přes 1,1 milionu, kde startuje Golf R (1 126 900 Kč).

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Volkswagen
Typ:Golf GTI TCR
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1984 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:předních kol
Výkon:213 kW/290 koní při 5500 – 6400 ot./min
Točivý moment:380 Nm při 1950 – 5300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:5.6 s
Maximální rychlost:264 km/h
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):8.3 / 5.8 / 6.7
Emise CO2:152 g/km
Objem nádrže:50 litrů
Délka:4268 mm
Šířka:1790 mm
Výška:1482 mm
Rozvor:2626 mm
Pohotovostní hmotnost:1335 kg
Objem zavazadlového prostoru:380 / 1270 litrů
Ceník:ke stažení zde