test-2021-elektromobil-audi_e-tron_s_sportback- (3)

Jak jsou úsporné, tak jsou líné. A jaké další mýty o elektromobilech znáte vy? I když – pravda – Audi e-tron S je skutečně trochu úkaz, přiznáváme. Někoho v Ingolstadtu totiž napadlo, jaká by to byla paráda zastavět do macatého SUV tři motory s 500 koni, a někoho dalšího v témže bavorském městě pak dojmula představa, že by tenhle elektrokolos skutečně vyjel na silnici. Ještěže tak!

Světla pro strašpytly

Adjektivum „macatý“ je silně eufemistické. Audi e-tron je prostě hrubě velké, snad až obtloustlé SUV, které už před dvěma lety na silnici vzbudilo možná víc rozpaků než obdivných chvalozpěvů. Pět metrů na délku! Na druhou stranu se zploštělou střechou v zadních partiích karoserie má mnohem dynamičtější (a líbivější) kontury, navíc působí opticky subtilněji.

Trochu kupé, trochu sportback. Hlavně ale pořád přepychově prémiové auto s designovými finesami. Krásný je světelný pruh vzadu, působivé jsou pahýlky s kamerou místo zpětných zrcátek (byť jejich praktické použití není tak pohodlné jako u jiných modelů). Pohledný je katalánsky ohnivý lak, vymakané je automatické otevírání i zavírání krytky napájení. Drobnosti co potěší.

test-2021-elektromobil-audi_e-tron_s_sportback- (21)

Naprosto parádní jsou pak přední digitální matrixy (za trochu méně parádních 136 tisíc) s milionem mikrozrcadel a nevídanými projekčními schopnostmi: prostě se s vámi na zdi parkoviště dokážou vizuálně pozdravit i rozloučit. A nejen to – e-tron teď báječně prosvěcuje každý temný kout na sebestrašidelnější okresce a dokáže na asfaltu vyčarovat světelný pruh s návodnými šipkami pro lepší orientaci na trase.

Špice nejvyšší ligy

Vnitřek e-tronu (a to vlastně platí pro všechny soudobé modely Audi) je kvalitativně na špici nejvyšší ligy automobilového mainstreamu. Pokoje Four Seasons hadr. Výtečnou ergonomií je automobilka nyní už pověstná, skloubení tří digitálních displejů taktéž funguje, byť ten nejspodnější pro ovládání klimatizace působí mnohdy zbytečně. Není dnes ale ve výsledku už levnější než hardwarová tlačítka?

Přečtěte si také:  Nový elektromobil Mercedes-Benz EQB představen. Značka říká, že je to "elektromobil v rodinném balení"

Haptické ovládání je o zvyku, ale možná vás bude rozčilovat. Naopak jistě uvítáte, že dvě třetiny palubky se naklánějí směrem k řidiči, který z graficky jednoduchého rozhraní s perfektním rozlišením vždy velmi přesně odečte cokoli, co v tu chvíli potřebuje. Co dál? Mohutné opěrátko zápěstí pro pohodlnou manipulaci s automatickou převodovkou, široké sedáky, velký prostor v loktech a celkem dost prachu a otisků prstů na lesklých plochách.

test-2021-elektromobil-audi_e-tron_s_sportback- (30)

Do kufru naskládáte 615 litrů zavazadel, o 45 méně než do klasického zaobleného e-tronu. A pozor, hrana je dost vysoko. Pod kapotou je pak místo na 60 litrů, takže ideálně na kabeláž. Méně místa je u verze sportback i na zadních sedadlech, logicky jde o daň za emotivněji laděnou siluetu. Ale jde o pár centimetrů, nic závažného.

Sázka na výkon

Teď konečně ta hlavní devíza – tři motory! Kdo to má? No v době uvedení auta na trh to neměl nikdo. Audi slavilo premiéru. Sportovně pojatý e-tron S těží s agregátů, které automobilka už v trochu jiném rozestavení použila u klasického e-tronu. Verze S má vpředu elektromotor se 150 kW a vzadu u kol dvojici jednotek o výkonu 264 kW. Výsledek? Lepší vektorování točivého momentu, ergo přesnější a odladěnější vykružování nejostřejších zákrut.

Skoro dvě a tři čtvrtě tuny těžké auto přes brutální výkon při kickdownu (370 kW a 973 Nm) díky technice v „podpalubí“ nepůsobí tak hromotlucky jako obyčejný e-tron. Je živější, je dravější, je agresivnější. Stovku dá za 4,5 vteřiny.

test-2021-elektromobil-audi_e-tron_s_sportback- (5)

No a taky to znamená, že auto spotřebuje mnohem víc nastřádané energie v baterkách. Ještě víc než už tak docela žravé klasické vydání. Využitelných 86 kWh se dá dobíjet u stojanů s výkonem až 150 kW, nicméně pokud si budete chtít svezení užít, za papírových 28 kWh na 100 kilometrů prostě na okreskách nepojedete. Dohromady ujede e-tron S v kombinovaném režim kolem 300 kilometrů.

Přečtěte si také:  Prototyp elektromobilu Renault 5 připomíná legendární reklamy. Umí "mrknout okem" s plně rozsvícenými světly

Auta jsou o prioritách a e-tron S si jednoznačně zvolil tu výkonnostní. Exceluje v ní. Jinak umí být taky spořádaným a nadstandardně tichým parťákem, rodinným převozníkem nebo mimořádně komfortním SUV (a to i na gigantických 21pacových kolech). Jenže od toho je tu běžný e-tron, verze S je prostě postavená na zážitcích z rychlé jízdy. Zážitcích, které vás v základu vyjdou minimálně na 2,5 milionu.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: e-tron S Sportback
Motor: elektromotor
Palivo: elektřina
Pohon: všech kol
Výkon: 370 kW / 496 koní
Točivý moment: 973 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 4.5s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva (Wh/km): 27.6
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 86 kWh
Homologovaný dojezd: 360 km
Délka: 4902 mm
Šířka: 1976 mm
Výška: 1615 mm
Rozvor: 2928 mm
Provozní hmotnost: 2695 kg
Objem zavazadlového prostoru: 615 / 1655 litrů
Ceník: ke stažení zde