prvni_jizda-2021-skoda_kodiaq_rs_20_tsi_4x4_dsg-predek_u_jezera
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 DSG | Foto: Pavel Srp

Škoda Kodiaq má za sebou modernizaci. Z designového pohledu se neudálo nic zásadního, z toho technického se největší změna odehrála pod kapotou vrcholné verze Kodiaq RS. A právě s tou jsme se při prvních jízdách seznámili.

Modernizace byla vcelku decentní

Když sena Kodiaq před modernizací a po ní podíváte, rozdílů si všimnete hlavně na tvaru světlometů a jejich grafiky. Ty přední jsou vždy fullLED (i když mlhovky v nárazníku jsou halogenové), na přání mohou být také LED Matrix (k tomu pak i LED mlhovky) s odcloňováním protijedoucích anebo před vámi jedoucích aut, což se poprvé objevilo u modernizovaného Superbu, podruhé u nové Octavie a teď v Kodiaqu. Ty zadní jsou také fullLED a mají i dynamické blikače. Z čelního pohledu si můžete všimnout také přepracované kapoty či masky chladiče, která je více vzpřímená, i nového nárazníku.

Přečtěte si také:  Britští záchranáři budou jezdit ve Škodě Octavii Scout. Běžný zákazník ji tam k dispozici mít nebude

Nový nárazník je také vzadu, doplňuje ho i spoiler nad zadním sklem s integrovaným třetím brzdovým světlem. Ten je tu hlavně kvůli lepší aerodynamice a snižování emisí. A přesně z tohoto důvodu nabídne Kodiaq i nová kola. Jde o tzv. „aerokola“, která snižují odpor vzduchu. Na rozdíl od Octavie a Superbu, kde jsou tato „aerokola“ už tak vyrobená, u Kodiaqu je tvoří dodatečné poklice. Jak to vypadá, se můžete podívat v přiloženém videu, kde to ukazuje přímo vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto Martin Hrdlička.

Aerokola jsou v nabídce nejen pro Kodiaq RS (viz video), ale i pro běžné verze. Podle slov Martina Hrdličky dokáže jen tato drobnost u Kodiaqu snížit emise CO2 o jeden až dva gramy (podle verze). A to už je opravdu hodně! Automobilka ale nenabízí jen aerokola, ale i „běžná“ kola. Na Kodiaq nabízí disky s průměrem od 17 do 20 palců.

V interiéru je ale změn výrazně méně a na první pohled je budete muset hledat. Jiné jsou dveřní výplně, některé použité materiály (můžete mít i verzi pro vegany!) či barvy (jak čalounění, tak prošívání) a nový je volant (dvouramenný nebo tříramenný podle verze. Naopak volič automatické převodovky (je fakt obrovský) či fyzický panel s ovládáním klimatizace (díky bohu!) zůstaly beze změn.

Přečtěte si také:  Test BMW 118i (2021)

Posádku může při jízdě potěšit vylepšený audiosystém Canton. Ten nově nabídne centrální reproduktor na vrchu palubní desky, který doplňuje subwoofer v kufru u rezervy a dalších deset reproduktorů v kabině. Dva nové reproduktory jsou také v předních dveřích. Celkový výkon audiosoustavy je až 575 W.

SKODA_KODIAQ_RS-interier
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4×4 DSG | Foto: Škoda

RS má nový motor

Pod kapotou se toho také až tolik neměnilo, tedy s výjimkou Kodiaqu RS. Ten totiž vyměnil původní naftový biturbo dvoulitrový motor za 2.0 TSI, která má i Škoda Octavia RS. Důvodem byly samozřejmě emise, kvůli nimž naftové biturbo skončilo v celém koncernu Volkswagen. Naftový motor, ale ani plug-in hybrid, která má Octavia RS také, se ovšem pro Kodiaq RS nechystá.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 kombi N Line 1,5 T-GDI Mild Hybrid 48V DCT (2021)

Benzinový motor má sice vyšší výkon 180 kW/245 koní (původně 177 kW/240 koní), ale zároveň znatelně nižší točivý moment 370 Nm (původně 500 Nm). I tak má ale auto papírově lepší dynamiku, když z místa na stovku zrychlí za 6,5 sekundy (o 0,5 sekundy lépe) a jede maximální rychlostí až 234 km/h (o 14 km/h více).

Co ale z Kodiaqu RS před modernizací zůstalo, to je systém Dynamic Sound Booster. Jde o reproduktor, který vytváří sportovní zvuk výfuku. Ve srovnání s naftovým eresem zní stejně, ale vzhledem k tomu, že benzinový motor má vyšší otáčky, i Dynamic Sound Booster „točí“ víc. Na poslech je to lepší než řešení pomocí „vibrátoru“ v Octavii RS a je to slyšet uvnitř i venku. Jak to zní ve sportovním režimu si můžete poslechnout v tomto videu.

Pokud se vám to líbí anebo naopak nelíbí, máte několik možností, jak s tím naložit. Intenzita zvuku se liší podle jednotlivých jízdních režimů, přičemž ve sportovním je nejhlučnější, v normálním je slyšet také, ale ve všech ostatních je deaktivovaný. Pokud by vám celkové nastavení předdefinovaných jízdních režimů nevyhovovalo – ať už kvůli tvrdosti podvozku, zvuku samotného Dynamic Sound Booster nebo čemukoliv jinému – je tu možnost nastavit si i individuální jízdní režim. Mimochodem i pokud máte Dynamic Soud Booster vypnutý, ale přepnete převodovku do sportovního módu, aktivuje se.

Přečtěte si také:  Před 110 lety byl představen nejprodávanější model značky Laurin & Klement, řada S

Pro Kodiaq RS je standardem adaptivní podvozek, který se nastavuje ještě „postaru“ pouze ve třech úrovních – komfortní, normální a sportovní. Nejnovější generace Škody Octavia už má totiž „posuvník“, v němž je možné tuhost podvozku ladit opravdu detailně.

Za volantem: pořád spíše kliďas, ale divočejší…

V úplně prvním redakčním testu Kodiaqu RS v roce 2019 jsme psali, že jde jednoznačně o nejlepší Kodiaq, který je v nabídce, ale spíše než RS by si zasloužil znaky Laurin & Klement. A podobné se dá říci i tentokrát.

prvni_jizda-2021-skoda_kodiaq_rs_20_tsi_4x4_dsg-zadek_u_jezera
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4×4 DSG | Foto: Pavel Srp

Kodiaq RS je teď s benzinovým motorem lehčí a působí víc lehkonoze, ale zároveň nepůsobí tak nenuceně. Může za to právě o skoro o čtvrtinu nižší točivý moment. Auto si s tím sice poradí, ale tam, kde se naftové ereso opíralo o newtonmetry, to benzinové se musí opřít o výkon, čímž pádem DSG bleskově podřazuje. Naštěstí to alespoň dělá rychle a prakticky bez prodlevy. To platí pro jízdu někde na dálnici nebo v klidném tempu na okresce.

Přečtěte si také:  Britové v 80. letech postavili šestidveřovou limuzínu z klasické škodovky. Jezdí dodnes

Pokud ale z dálnice sjedete anebo na okresce zvýšíte tempo, naopak se vám to může zalíbit. Motor je lačný po otáčkách, dynamika sice není nijak dechberoucí, ale s relativně velkým SUV dokáže motor slušně hýbat.

Protože jsme při prvních jízdách zavítali do Alp, mohli jsme si užít dostatek zatáčkovitých silnic, na kterých jsme mohli Kodiaq RS vyzkoušet opravdu důkladně. Sportovní tohle auto pořád není, svižné a jisté ale rozhodně ano. I v benzinové verzi je podvozek naladěný skvěle (při klidné jízdě, ale i při rychlejším tempu), takže limitem zůstávají pneumatiky. Kodiaq RS, kterým jsme jezdili, obouval 20″ pneumatiky Continental ContiSportContact 5.

Facelift-SKODA_Kodiaq-2021
Kompletní modelová řada modernizovaného modelu Škoda Kodiaq: Kodiaq, Kodiaq RS, Kodiaq Laurin & Klement a Kodiaq Sportline | Foto: Škoda

Ještě, než jsme do Alp dorazili, vyzkoušeli jsme po cestě spotřebu paliva. Jízda vedla po dálnicích ve Švýcarsku a ve Francii a pak po běžných okresních silnicích i ve městě. Tempo jsme zvolili takové, abychom dodržovali maximální povolenou rychlost (110 km/h na dálnici, 90 km/h na okreskách, 50 km/h ve městě) a spotřeba se dala udržet do 9 l/100 km.

Závěr a cena

Facelift Škody Kodiaq byl poměrně decentní, přesto auto na první pohled prokouklo. Vypadá více svěží, přestože se ladily pouze drobnosti. Jako pozitivní hodnotíme to, že v interiéru zůstala fyzická tlačítka a nešlo se cestou větší digitalizace jako u Octavie, na druhou stranu tu třeba není head-up displej.

Přečtěte si také:  Rychlý test elektromobilu Porsche Taycan Turbo (2021)

Pokud bychom měli zhodnotit první dojmy z prvních pár stovek kilometrů s benzinovým Kodiaqem RS, pak lze opět říci, že jde opět o jednoznačně nejlepší z verzí Kodiaqu (i když ty ostatní jsme zatím vyzkoušeli jen pár kilometrů). A jestli je lepší původní naftový anebo nový benzinový? Asi bude záležet na tom, co vlastně od svého auta chcete… Špatný rozhodně není ani jeden.

6 komentáře

  1. Downpipe, Turbo, intercooler, rampa MPi z Golfu R 7.5. eventuálně 100cc metanolu a jsme tam na 480CV a za ty prachy lepší než Touareg v základu…..

  2. Předražený sráč, co jiného dodat. Pokud si dám do litrové fóbie sportovní sedačky a reproduktor taky to bude hned RS ???

Přidat komentář