Škoda Kodaiq RS (2020)

Test Škoda Kodiaq RS Challenge (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 28. 5. 2020


Nejvýkonnější vznětový čtyřválec z koncernových skladů si škodovka nechala výhradně pro sportovně laděnou verzi RS svého největšího modelu. Už teď je ale jisté, že jeho čas se vzhledem k přísným emisním limitům pomalu naplňuje. Šušká se, že ho nahradí verze kombinující zážehový motor s elektromotorem, což by vzhledem k aktuálnímu portfoliu nebylo překvapením.

V aktuálním provedení se Kodiaq RS loučí speciální edicí Challenge, která přihazuje solidní nálož výbavy. Taky vás ale největší škodovka přijde nejméně na 1,4 milionu korun. Za své peníze ovšem dostanete pořádný kus auta. Na délku měří 4,7 metru a díky velkorysému rozvoru 2790 milimetrů se do auta vejdou tři řady sedadel. Zvýšený podvozek dovolí lehký terén a motor o výkonu 240 koní s autem dokáže slušně zahýbat. Zní takhle recept na dokonalé rodinné auto?

Všeuměl z Boleslavi

Verze RS nese typické poznávací znaky sportovních škodovek. A mohli bychom říci, že je v záplavě služebních kodiaqů jasně rozpoznatelná, nebýt Kodiaqu se sportovním paketem Sportline. Jeho vzhled je až na pár detailů totožný, plnotučné RS tak vedle odznáčků odhalíte podle jiných kol, trochu odlišné mřížky v předním nárazníku nebo odrazky roztažené přes celou šířku toho zadního. Líbí se mi, a to i tím, že to nepřehání velkými spoilery, ale zároveň dává jasně najevo, že není obyčejnou verzí.

Škoda Kodaiq RS (2020) - zadek

V interiéru se o to snaží ještě výrazněji, najdete tady sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, poměrně zdařilou imitaci karbonu a lány rudě prošívané Alcantary, která se objevuje třeba i na dveřních výplních. Vnitřku se rozhodně nedá upřít snaha zapůsobit. K tomu se přidává robustní zpracování a dobrá ergonomie.

U vrcholného infotainmentu Columbus sice budete marně hledat kolečko pro regulaci hlasitosti, ale taková klimatizace má pořád klasické ovladače a většinu úkonů obstaráte přes logicky rozmístěná tlačítka.

Z hlediska nabízeného prostoru je kodiaq obří, přední sedadla poskytují bohatou podporu v oblasti ramen i stehen, vytknout se jim dá snad jedině absence nastavitelné délky sedáku. Spoustu místa nabídnou i sedadla ve druhé řadě, a to v oblasti kolen i hlavy. Pokud se rozhodněte využít i třetí řadu sedadel, je možné druhou řadu posunout víc dopředu ve prospěch té třetí. Sedm pasažérů sice kodiaq odveze, poslední dvě místa jsou ale hlavně pro děti. A spíše nouzově, protože s jejich využitím klesne objem zavazadelníku na 230 litrů. V pětimístném uspořádání, kdy jsou sedadla uložena v podlaze, je objem kufru skvělých 715 litrů.

Škoda Kodaiq RS (2020) - interier

Konečně táhne

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvoulitr na naftu se ve škodovce objevuje poprvé, svými parametry je zcela totožný jako je tomu v jiných koncernových modelech. Motor tak ze sebe dostane 176 kW/240 koní a hlavně tučných 500 Nm točivého momentu. Spárovaný je s převodovkou DQ500, která má sedm stupňů, spojky v mokré lázni a stručně řečeno – funguje výborně.

Rozjezdy jsou hladké, bez jakéhokoli škubání, převodovka vedle toho ráda nechá promluvit točivý moment, takže zbrkle nepodřazuje. Výsledkem je velmi důstojný výkon, který máte k dispozici pod pravým kotníkem prakticky permanentně. Díky dvěma turbům má motor mnohem širší spektrum využitelných otáček, takže i když váží prázdný kodiaq bezmála dvě tuny, umí s ním motor moc příjemně zahýbat.

Ani velmi svižné dálniční tempo tak autu nedělá sebemenší problémy, protože i tady umí velmi obstojně zrychlovat. Že mu dochází síly začne odhalovat až v rychlostech nad 200 kilometrů v hodině.

Škoda Kodaiq RS (2020) - motor

Jestli má agregát nějaké temnější stránky, je to hlavně spotřeba. Záleží ale na úhlu pohledu, dynamika odpovídá šestiválcovým motorům a se spotřebou tomu zkrátka není jinak. V běžném tempu tak počítejte s nějakými 8 až 9 litry, dynamické svezení spotřebu vyžene do dvouciferných hodnot, výjimkou pak nejsou ani hodnoty okolo 12 litrů na sto. Nepříjemné je to hlavně v kombinaci s 60litrovou nádrží, která podle tempa vystačí na nějakých 500 až 700 kilometrů na jedno tankování.

Standardně má kodiaq obří dvacetipalcová kola, podvozek verze RS přitom neprošel žádnými technickými změnami. Obavy byly na místě, výsledek je ovšem velmi zdařilý. Auto umí harmonicky tlumit nerovnosti, na výmolech není prkenné a neodskakuje. A s přispěním standardně montovaných adaptivních tlumičů DCC dokáže v komfortním režimu přidat i onen houpavý efekt, který vnímané pohodlí ještě zvyšuje.

Tenhle podvozek se opravdu povedl, což poznáte ve chvíli, kdy trochu ostřeji říznete zatáčku. Karoserie se trochu nakloní, kola zakleknou a eresový kodiaq velmi ochotně zareaguje na otočení volantem. Agilitu vedle toho umocňuje variabilní převodový poměr řízení, takže se s volantem příliš nenadřete. Nemá smysl tvrdit, že tohle auto jezdí jako motokára, na to je příliš velké a těžké. Na poměry velkých SUV ale dokáže zatáčky projíždět velmi svižně s velkou mírou mechanické přilnavosti. Přitom za sebou vezete další dvě řady sedadel a ohromný kufr.

Škoda Kodaiq RS (2020) - kolo

Sportovní kodiaq má v rukávu ještě docela zajímavou technickou parádičku. Ve škodovce tomu říkají Dynamic Sound Boost a jde o systém, který prostřednictvím reproduktoru vylepšuje zvuk motoru. Nachází poblíž tlumiče výfuku a v závislosti na zvoleném jízdním režimu má auto buď docela obyčejný naftový zvuk, nebo, v těch sportovnějších režimech, mnohem basovější projev. Pokud se vám to nebude zamlouvat, je možné to samozřejmě vypnout, v opačném případě si můžete užít o něco zajímavější projev vznětového dvoulitru.  

Závěr a cena

Pokud si pod logem RS nepředstavujete nekompromisní sporťák, ale spíš příjemně svižný stroj s poddajným podvozkem, bude se vám Škoda Kodiaq RS líbit. Jde o ohromné auto, do kterého se vejde početná rodinka, horské kolo nebo třeba skříň od babičky. K tomu přibaluje příjemně silný motor, který je do velkého SUV jako stvořený. Zaskočit vás může snad jedině spotřebou, ta ale odpovídá výkonu a samozřejmě i velikosti auta. Za šest zkrátka tohle auto nikdy jezdit nebude. Kouzlo Škody Kodiaq RS tak spočívá hlavně v tom, že všechny atributy dokáže zabalit do skvěle sladěného celku.

Cena od 1,4 milionu možná na první pohled nevypadá příznivě, ale jak už tady padlo, je to ohromný kus auta s velkou užitnou hodnotou, parádní výbavou a skvělými jízdními vlastnostmi. A v takovém případě si Škoda svoji cenovku bez problému obhájí.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Kodiaq RS
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,dvě turbodmychadla
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,176 kW/240 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1750-2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,7.0 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 5.7 / 6.2
Emise CO2:,164 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4699 mm
Šířka:,1882 mm
Výška:,1686 mm
Rozvor:,2790 mm
Pohotovostní hmotnost:,1928 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 715 / 1950 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru