Test Škoda Kodiaq RS (2019)

Modely značky Škoda, které nesou označení RS, jsou předurčeny k úspěchu. Po úspěších současné generace Octavie RS si tento znáček před nedávnem oblékl i Kodiaq. A jaké největší SUV v nabídce škodovky nesoucí označení RS je? To jsme se pokoušeli zjistit v redakčním testu.

Poprvé jsme se s novou Škodou Kodiaq RS seznámili začátkem prosince ve Španělsku a na tamějších silnicích se nám auto líbilo, jakkoliv jsme v něm vlastně žádnou sportovnost nenašli. I tak nás ale auto velmi zaujalo a těšili jsme se tak na stovky kilometrů za jeho volantem v českém prostředí.

Design je vycizelovaný

Verze nesoucí označení RS – mimochodem má nový znak, pouze červený – vypadá na první pohled téměř nerozeznatelně od verze Sportline. Podle mě to není špatně, protože jde o velmi povedené a decentní vylepšení běžné verze.

 

test-2019-skoda-kodiaq-rs-16

Pokud RS srovnáme s obyčejným kodiaqem, pak si můžeme všimnout obou přepracovaných nárazníků. Ten zadní také dostal pro modely Škoda RS typický červený pruh tvořený odrazkami táhnoucí se celou šíří. Kromě toho vyčuhuje dvojice chromovaných koncovek výfuku, ovšem funkční je pouze ta levá, pravá je falešná, ale ukrývá se za ní generátor zvuku výfuku. Na karoserii můžeme nalézt také také několik lesklých černých doplňků jako vertikální lamely mřížky chladiče i její vnější rámeček, lišty kolem bočních oken, kryty zpětných zrcátek či podélný střešní nosič vozu. To běžné verze nemají.

Oproti Kodiaqu Sportline se odlišuje RS nejen znáčky “vRS” v masce a na víku zavazadelníku, ale také obrovskými 20“ koly Xtreme, ale i červenými brzdovými třmeny, které pod koly prosvítají. Ty se zakusují do hodně velkých brzdových kotoučů s průměrem 340 mm vpředu a 310 mm vzadu.

Změny doznal také interiér. Ten dostal nové čalounění dveřních výplní a sedadel Alcantarou v kombinaci s červeným prošíváním. Trochu méně se nám ale líbil dekor na palubní desce, který má připomínat karbon, ale působí to “levně”. Osobně by se mi více líbil černý klavírový lak, který by více seděl k vnějším černým doplňkům. V základní výbavě RS je digitální přístrojový štít, jenž nabízí i zobrazení “Sport” s otáčkoměrem uprostřed. Nesmějí chybět loga “vRS”, která jsou umístěna na volantu, na sedadlech a na hlavici řadící páky.

test-2019-skoda-kodiaq-rs-34

Motor má spoustu točivého momentu

Pod kapotou Škody Kodiaq RS není žádný benzinový pětiválec nebo šestiválec, ale vznětový čtyřválec. Jde o dvěma nestejně velkými turbodmychadly přeplňovaný dvoulitr TDI, jenž je naladěn na 176 kW/240 koní a točivý moment 500 Nm. Výkonnější naftový motor žádná škodovka předtím nikdy neměla – mimochodem superbu by také slušel!

Motor je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a s pohonem všech čtyř kol. V této konfiguraci dokáže tento kodiaq zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a v testované pětimístné verzi jede maximálně 221 km/h (v sedmisedadlové: 7.0 sekundy a 220 km/h).

Motor v praxi potěší pružností, převodovka DSG navíc nepodřazuje zbytečně a zběsile a nechá motor často využívat vysoký točivý moment. Jeho maximum je totiž dostupné už od 1750 ot./min a trvá do 2500 ot./min (mimochodem Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI je nalazen stejně). Takové chování převodovky skvěle koresponduje s klidnou jízdou. Když je potřeba zrychlit, tak auto prostě zrychlí. Pokud by mu přece jen příval newton metrů nestačil, podřadí a nechá promluvit koně, přičemž vrchol výkonové křivky leží ve 4000 ot./min.

test-2019-skoda-kodiaq-rs-20

Motor se tu však projevuje o poznání agilněji než u již zmíněného tiguanu, speciálně ve sportovním jízdním režimu, který auto celkově přitvrdí – včetně adaptivních tlumičů. Že by měl Kodiaq RS při běžném ježdění nedostatek výkonu se tvrdit nedá. Předjíždět na okresní silnici, ale i na dálnici lze zcela v klidu a bez starostí. Auto je v této verzi příjemně svižné, ačkoliv samozřejmě nelze čekat omračující zatlačení do sedadel.

A spotřeba? Vlastně docela příjemné překvapení, Ačkoliv se v technických údajů dočtete hodnoty 7,4 l/100 km ve městě, 5,8 l/100 km mimo město a 6,4 l/100 km v kombinovaném provozu, je potřeba počítat s tím, že palubní počítač bude ukazovat hodnoty spíše nad 8litrovou hranicí. I tak jde na 60litrovou palivovou nádrž dojet poměrně daleko.

Je slyšet. I zvenku

A protože má jít o sportovní verzi, tak to musí dát také náležitě vědět do světa. Exteriérem ani interiérem příliš nekřičí, ale umí (doslova) křičet “výfukem”. Proč ty uvozovky? Je to jednoduché, protože výfuk je tichý, ale jeho zvuk imituje systém Dynamic Sound Boost.

test-2019-skoda-kodiaq-rs-podhled

To je „reproduktor“, jenž se ukrývá za pravou koncovkou výfuku, není přímo v něm. Samostatná řídící jednotka sbírá signály ze sběrnice CAN bus a podle otáček motoru, zařazeného rychlostního stupně, rychlosti apod. vydává zvuk. Je to velmi podobné řešení, které už můžeme znát z Audi SQ7 TDI.

Zvuk, který se podobá pětiválci od Audi, se nedá nijak vypnout. Jeho intenzitu mění řidič volbou příslušného jízdního režimu s tím, že ve sportovním režimu je samozřejmě zvukový doprovod nejintenzivnější. Nastavení Dynamic Sound Boostu lze samozřejmě také upravovat v rámci jízdního režimu Individual. Neaktivní je tento systém defaultně jen v ekologickém režimu, v komfortním režimu dopomáhá výfuku decentně, v normálním režimu a v režimu Snow už poměrně hodně a logicky nejvíce a velmi výrazně v režimu sportovním. V každém případě jde o příjemněji znějící doprovod než v Octavii RS, kde to řeší reproduktory v autě.

Podvozek naladil kouzelník

O tom, že Kodiaq RS není sportovní auto, svědčí i naladění (adaptivního) podvozku. Neznamená to ale, že by nebyl rychlý, ba právě naopak. I díky tomu, jak je podvozek naladěn, dokáže tohle ereso vykružovat zatáčky tak, že to nejednoho řidiče hatchbacku překvapí. Jednoznačně jde o jednu z nejlepších věcí na celém autě, která však dotváří celkový pozitivní dojem z jízdy.

test-2019-skoda-kodiaq-rs-autodrom-most-foto-petr-kantner-

Jakkoliv by se podle označení RS mohlo zdát, že by snad podvozek mohl být tvrdý, není tomu tak. Je naopak velmi komfortní, speciálně v komfortním jízdním režimu. To ovšem zase neznamená, že by byl houpavý. Auto je v komfortním režimu velmi pohodlné, do zatáček se sice nakloní, ale posádku příjemně a jistě konejší. Přepnutí do sportovního režimu znamená, že podvozek zpevní, ovšem nijak výrazně nepřitvrdí. Spíše eliminuje náklony, ale kola se stále drží silnice, neodskočí (a to i přesto, že už jsme zmínili, že jsou to velké 20″ disky!).

Podvozek je naladěn na rychlou a jistou jízdu bez ohledu na povrch pod koly. Pokud chcete cítit každý kamínek a do zatáčky se ani nenaklonit, pak se budete muset podívat u konkurence. Kodiaq RS je totiž spíše měkčí, ale velmi jistý prakticky v jakékoliv jízdní situaci.

Hravost u něj ale také nenajdete. Jeho jízdní chování je nastaveno přísně neutrálně, spíše nedotáčivě. Zadní nápravu do práce zapojuje jen do takové míry, ale té přední pomáhala. Na suchém, ale ani na mokrém asfaltu se nikdy nestane, že by zadek jakkoliv utekl do strany. V oblouku je spíše cítit, jak zadní náprava auto příjemně tlačí vpřed.

test-2019-skoda-kodiaq-rs-11

Má rekord na Nürburgringu, ale sportovní není

Asi jste zaznamenali, že Škoda vzala Kodiaq RS na Nürburgring, posadila do něj Sabine Schmitz a rozhodla se zajet rekord. A to se povedlo. Severní smyčku tohoto epického okruhu s ním německá závodnice za 9 minut 29 sekund a 84 setin sekundy, což znamená, že jde o nejrychlejší 7místné SUV.

Sabine Schmitz to komentovala slovy: „Kodiaq RS mě na trati opravdu baví. Škoda s tímto modelem naplno využila potenciál velkého SUV. Klidně si umím představit, že bych ho na Nordschleife v budoucnu potkávala častěji.“ Zajímavé. I proto jsme se rozhodli, že Kodiaq RS na okruhu vyzkoušíme také. Vzali jsme ho tedy na pár kol na mostecký okruh.

Byl konec března, teplota vzduchu byla asi 7°C a na autě jsme měli zimní pneumatiky. Tři kola na mosteckém okruhu potvrdila, že sportovní geny sice auto má, ale sportovní rozhodně není. I ve sportovním režimu se v ostrém tempu naklánělo, jakkoliv ho podvozek držel. Potěšily také ostré a účinné brzdy. Vlastně to ale nakonec stejně nebyla zábava, mnohem více jsem si užíval svižnou jízdu na okreskách a ještě více komfortní kochání se krajinou.

Závěr a cena

Škoda Kodiaq RS je auto, které si bere všechno dobré z běžného Kodiaqu, ale přidává ještě spoustu dalšího dobrého. Jednoznačně jde o ten nejlepší Kodiaq z nabídky jak z pohledu ceny a výbavy, tak ale i jízdy a celkového fungování. Z mého čistě subjektivního pohledu by si ale spíše než znak RS zasloužil označení Laurin & Klement, protože v sobě splňuje vše, co by nejlepší verze SUV spojovat měla. Umí být velmi pohodlný, ale zároveň má výkonný motor, který poslouží i jako součást bezpečnosti (když je potřeba přidat, auto se bez problémů rozjede).

A vadí mi na něm ještě dvě drobnosti. První je již zmiňovaný “karbonový” dekor a tou druhou je fakt, že i přesto, že jde o auto, které nestojí “pár korun”, tak v případě výbavy s bezklíčkovým vstupem je senzory pro odemčení dveří vybaven pouze přední pár dveří. Pokud chcete na zadní dveře, budete muset auto odemknout dálkovým ovladačem anebo nejdříve vložit ruku na kliku předních dveří. Alespoň že 5. dveře mají možnost otevření tzv. virtuálním pedálem…

A co cena? Vlastně to ve srovnání s výbavou sportline není tak špatné. Jasně, budete muset připlatit 138 tisíc (Kodiaq Sportline 2.0 TDI 140 kW DSG 4×4), ale v rámci toho dostanete nejen výrazně lepší, pružnější a výkonnější motor, ale také bohatší výbavu (ve standardu navíc např.: FullLED světlomety, digitální přístrojový štít, adaptivní podvozek DCC, apod.) Základní cena RS je 1 189 900 Kč včetně DPH za pětimístnou verzi, v případě sedmimístné budete muset připlatit 15 tisíc korun. 

+
Projev a síla motoru Dekor se vzorem karbonu v interiéru
Působivé nalazení podvozku Falešné koncovky (a zvuk) výfuku
Naprosto jednoznačně nejlepší Kodiaq v nabídce Dodací lhůty
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Kodiaq RS 2.0 TDI 176 kW 4×4 DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 176 kW/240 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.9 s
Maximální rychlost: 221 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.4 / 5.8 / 6.4
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4699 mm
Šířka: 1882 mm
Výška: 1685 mm
Rozvor: 2790 mm
Pohotovostní hmotnost: 1880 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 / 1 960 litrů
Ceník: ke stažení zde

Foto: Pavel Srp, Petr Kantner