Škoda představila Superb SportLine už před více než rokem na autosalonu ve Frankfurtu, první auta ale na silnici vyjel teprve před pár týdny. A my jsme se mu podívali na zoubek v redakčním testu.

Do redakce nepřijela Škoda Superb poprvé. Už jsme jich tu pár měli. Tentokrát to byla verze Superb SportLine s druhým nejsilnějším benzínovým motorem 2.0 TSI s výkonem 162 kW, pohonem předních kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Jde tedy o stejný motor, který nabízí Škoda Octavia RS. Superb však může mít ještě silnější verzi s 280 koňmi (výhradně s DSG a pohonem všech kol). Verze SportLine tak do jisté míry nahrazuje verzi RS, ačkoliv její příchod zatím stále nikdo nevyvrátil (ovšem ani nepotvrdil).

A v čem se verze SportLine od ostatních verzí liší? Nejde vlastně o žádné zběsilé úpravy, spíše decentní podtržení osobnosti. Nová jsou 18″ nebo za příplate 19″ kola (případ testovaného auta), má zatmavená skla od B-sloupku či o 15 mm nižší podvozek. Design exteriéru zakončuje paket černých doplňků – například odtrhová hrana na víku zavazadelníku, maska chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek či linka ve spodní části dveří. V kombinaci s červenou barvou testovaného vozu to vypadalo skvěle.

Drobných změn se dočkal také interiér, kam putovala sportovnější sedadla s čalouněním kombinujícím látku a Alcantaru (v základu elektricky nastavitelná), dekorativní lišty připomínající uhlíkové vlákno s logem SportLine před spolujezdcem, černé čalounění stropu nebo hliníkové kryty pedálů.

Z hlediska techniky se neupravovalo nic výrazného. Kromě sníženého podvozku jde například o možnost přepnout stabilizační systém do sportovního režimu ESC Sport, což pro běžné verze není možné, deaktivovat se nedá. V zatáčkách pomáhá “elektronická uzávěrka diferenciálu” XDS+, která funguje tak, že prokluzující vnitřní kolo přibrzdí brzdami. Nejde tedy o funkci VAQ, kterou má Škoda Octavia RS 230. Součástí sériové výbavy je také možnost volby jízdního profilu, která byla schovaná hluboko v Menu. Systém upravuje charakteristiky řídící jednotky motoru, řízení, klimatizace a reakce převodovky DSG.

Jenže Superb ani ve verzi SportLine a na sportovní režim jízdy není sportovním autem. V základu není adaptivní podvozek DCC a nebyl ani v testovaném autě. Základní podvozek je sice snížený, přesto je stále nastaven hodně komfortně. V zatáčkách se karoserie nakloní a při přejezdu nerovností se zhoupne (ovšem ne nepříjemně). I na této verzi je jasně znát, že stále cílí spíše na pohodlí než na opravdové sportování a “dovádění” na okreskách.

test-skoda-superb-sportline-20-tsi-162-kg-dsg-p2

Naopak podvozek je i s 19″ koly naladěn tak, že od kol ani od náprav nepřipustí jakýkoliv nepřístojný zvuk či chování. Super je jistý, tichý a polyká kilometry s takovou jistotou, jakou by mu některé jiné, i prémiové vozy mohly na nekvalitních silnicích závidět.

Pod kapotou testovaného auta jsme měli turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI se 162 kW/220 koňmi a točivým momentem 350 Nm. Se Superbem vážícím 1,5 tuny si umí poradit docela slušně, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za rovných sedm sekund a maximální rychlost je 245 km/h. Na mokru ale předním kolům často chybí trakce. Čtyřkolka však pro tento motor v nabídce není, stejně jako manuální převodovka.

Motor tak v každém případě spolupracuje se šestistupňovým dvouspojkovým DSG. Převodovka sice není z nejhladších, ale rychlostní stupně směrem nahoru řadí opravdu rychle, směrem dolů je to občas o něco pomalejší. K celkovému pojetí auta se ale hodí. Pokud by se vám přeci jen její výběr rychlostních stupňů nelíbil, máte možnost si je změnit manuálně – pomocí páček pod volantem nebo pohyby samotným voličem převodovky. Při běžné jízdě je to ale vlastně zcela zbytečné.

test-skoda-superb-sportline-20-tsi-162-kg-dsg-p3

Jde o poměrně silný přeplňovaný benzínový motor, který pohání velké auto. Spotřeba paliva je velmi závislá na tom, jak moc budete šlapat na plynový pedál. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou mezi osmi a devíti litry benzínu na 100 kilometrů.

U Superbu je důležitý také vnitřní prostor, v tomto ohledu si nelze stěžovat. Přední i zadní sedadla nabízejí prostoru přehršel. Rozvor náprav je opravdu dlouhý (2 841 mm), což přináší pro nohy zadních cestujících tolik místa, kolik často neumějí nabídnout ani jiné automobily z vyšších tříd. Prostorný je i zavazadlový prostor, do něhož přistupuje rozměrnými pátými dveřmi, jeho objem je 625 litrů v základní uspořádání a až 1 760 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel.

Verze Sportline stojí v ceníku těsně pod vrcholnou verzí Laurin & Klement, cenový rozdíl je pouze pět tisíc Kč. Nabízí drobné změny vzhledu, jiná kola i decentní proměnu techniky. Stále jde ale o pohodlnou “loď”, která velmi dobře a zvládne přesun na dlouhé cesty. Základní cena verze SportLine startuje na 860 tisíci Kč s 1,8 TSI 132 kW, v testované verzi za něj zaplatíte minimálně 975 tisíc Kč.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Škoda
Typ:Superb
Motor:2.0 TSI
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1 984 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:předních kol
Výkon:162 kW/220 koní při 4 500 – 6 200 ot./min
Točivý moment:350 Nm při 1 500 – 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7.0 s
Maximální rychlost:245 km/h
Převodovka:šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):7.8 / 5.3 / 6.2
Emise CO2:142 g/km
Objem nádrže:66 litrů
Délka:4 861 mm
Šířka:1 864 mm
Výška:1 468 mm
Rozvor:2 841 mm
Pohotovostní hmotnost:1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:625 / 1 760 litrů
Ceník:k nahlédnutí zde