test-2021-skoda_octavia_rs-20_tdi-4x4-dsg- (8)

Škoda Octavia nabízí velký rozptyl motorizací i výbav, přičemž na úplném vrcholu nabídky stojí verze s přídomkem RS. A právě na Octavii RS se teď podíváme v redakčním testu. Vyzkoušeli jsme naftový liftback s pohonem všech čtyř kol a převodovkou DSG.

„Osvědčená“ i nová technika

Škoda Octavia RS přidá s každou generací v rámci pohonného ústrojí nějakou novinku. První generace byla v nabídce výhradně jako benzinové 1.8T 20V, ale druhá generace přidala na výběr mezi naftovým a benzinovým motorem. V případě třetí generace jste si mohli naftové eReSo objednat i s pohonem všech kol a nejnovější čtvrtá generace přidává plug-in hybrid. Hybridní Octavii RS iV jsme už v testu měli, teď se budeme věnovat naftové čtyřkolce.

Musí to zaznít hned na začátku. Škoda Octavia RS není sportovní auto, ale prostě a jednoduše ta nejlepší verze z nabídky, která může mít pod kapotou jen ty nejvýkonnější motory. Je to prostě a jednoduše verze výbavy a pokud ji tak budete brát, pak můžete být jen příjemně překvapení.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tdi-4x4-dsg- (3)

Octavia RS nabízí výraznější design s jinými nárazníky a černými prvky namísto chromových. Od všech ostatních modelů ji rozeznáte na první pohled. U testovaného liftbacku se mi hodně líbí spojler na víku kufru. S trochou fantazie jde o takový malý „kachní ocásek“… A samozřejmě je také leskle černý, ostatně jako maska chladiče, všechny lišty, nápisy anebo kryty vnějších zpětných zrcátek. Jediné, kde chrom zůstal, jsou nakonec jen přední znak a kola.

Přečtěte si také:  Závodní škodovka z letošního Dakaru bourala. Selhaly jí brzdy v závodě

Trochu jiný je také interiér. Tady je místo dvouramenného volantu, který mají běžné octavie, volant tříramenný, v jehož spodním rameni je znak RS. Nová jsou také sportovněji tvarovaná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, výraznějším bočním vedením, specifickým čalouněním a logem RS na opěradlech. Specifické je i čalounění a dekory.

Naftová čtyřkolka s automatem

Pod kapotou modrého testovacího kousku jsme měli nejnovější evoluci naftového čtyřválce 2.0 TDI Evo se 147 kW/200 koňmi a 400 Nm. Zajímavější informací ale je, že na rozdíl od staršího 2.0 TDI 140 kW (ten se do Octavie RS TDI naštěstí nikdy nedostal), už funguje i v nízkých otáčkách a není potřeba tak dlouho čekat na nafouknutí velkého turbodmychadla.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tdi-4x4-dsg- (17)

Pokud by vás evoluční technika zajímala detailněji, pak čtěte dál, v opačném případě můžete tento odstavec přeskočit. Čtyřválec 2.0 TDI Evo 147 kW má blok motoru z hliníku a také hliníkové písty se sadou pístních kroužků s optimalizovaným třením. Jsou použity jiné ojnice a silnější ojniční čepy s průměrem 54 mm místo 48 mm. Pro zajištění vyváženějšího chlazení je turbodmychadlo chlazené kapalinou.

Maximum krouťáku je k dispozici už od 1750 ot./min a to je přesně ta oblast, kde se při normální jízdě – a takových bude s naftovým eReSem ve čtyřkolce nejvíce – budete pohybovat nejčastěji. Motor se při akceleraci může opřít o točivý moment a převodovka DSG nemusí zbytečně podřazovat. Pokud byste ovšem plynový pedál sešlápli ještě více, převodovka podřadí vcelku ochotně. A rychle. A jsou tu samozřejmě i páčky na volantu pro možnosti manuální změny rychlostních stupňů.

Sportovní auto to vážně není

Samotný motor není z nejtišších, navíc ho v interiéru podporuje falešné hučení od „vibrátoru“ v motorovém prostoru. Ten se spustí po jakémkoliv startu, respektive auto startuje v normálním režimu, i když jste přijeli na ekologický nebo individuální. Přiznám se, že mně tenhle falešný zvuk přijde trapný a otravný, takže po nastartování následovalo několik kliknutí na displeji infotainmentu – nejprve změna jízdního režimu, následně ještě deaktivace systému Start/stop. Škoda, že občas infotainment startoval opravdu pomalu a bylo třeba čekat.

test-2021-skoda_octavia_rs-20_tdi-4x4-dsg- (22)

Jízdní režimy se od sebe docela liší, speciálně v tom ekologickém je auto očekávatelně hodně ospalé. V tom sportovním jako byste ho naopak polili živou vodou, ale sportovní geny se v něm přesto neprobudí. Motor je bez jakéhokoliv vzrušení, nemá žádnou výkonovou špičku a akcelerace nemá šťávu. Sportovní jízdu si tak s tímhle eReSem neužijete vůbec.

Naopak běžné, bez problémů i svižnější cestování je přesně to, k čemu se Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4×4 hodí ideálně. Standardně mají eReSa sportovní a o 15 mm snížený podvozek, v příplatkové výbavě je možné pořídit i adaptivní podvozek DCC (testované auto ho mělo). Jeho tuhost se nastavuje podle jednotlivých jízdních režimů, případně je možné jej naladit podle vašeho přání v individuálním režimu na posuvníku – už tu nejsou jen tři režimy, mezi nimiž lze přepínat.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Audi Q5 TFSI e quattro (2021)

Ve stejném týdnu se nám v redakci sešla dva modely RS, kromě octavie jsme testovali také Audi RS 6 Avant. Srovnávat obě auta rozhodně nechceme, ale velkým překvapením bylo právě naladění podvozku, kde se nejvíce projevuje diametrálně odlišná cena. Octavia RS totiž byla i na 19″ kolech výrazně méně pohodlná a poddajná než RS 6 s 21″ koly.

Pohon všech čtyř kol je zajišťuje vícelamelová kapalinová spojka. Ta funguje zcela automaticky. Naftové verze (čtyřkolky tím spíše) také nedostaly na přední nápravu elektronickou uzávěrku diferenciálu VAQ, ta je vyhrazena výhradně benzinovému 2.0 TSI a nemá ji plug-in hybridní Octavia RS iV. Vadí to? Vlastně ani ne, protože při běžné jízdě se prakticky nedostanete do situace, kdy by přední kola neměla potřebnou trakci.

A co spotřeba paliva? Technické údaje slibují, že liftback Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4×4 DSG spotřebuje v kombinovaném režimu 5,0 l/100 km, ale podle našich zkušeností se konzumace nafty pohybuje spíše mezi 6,0 a 7,0 l/100 km, což ale vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1602 – 1711 kg i s řidičem není špatná hodnota.

Dvě tuny na kouli

I verze RS nabízí z výroby možnost montáže tažného zařízení. Nelze jen u plug-in hybridních verzí Octavia iV a Octavia RS iV. Automobilka v ceníku nabízí buď jen přípravu (za 5000 Kč), případně celé sklopné a elektricky odjistitelné tažné zařízení (18 800 Kč).

skoda_octavia_rs-tdi-trabant

A není to jen na převoz kol na dovolenou, ale za auto budete moci zapřáhnout i velký karavan, případně vlek na převoz lodí, závodních aut nebo třeba trabantů. Na kouli totiž můžete u čtyřkolek naložit až dvě tuny, předokolky jsou omezeny 1600 kg.

Závěr a cena

Testovaná naftová čtyřkolka je u octavie RS tou nejpraktičtější verzí. Nabízí vytříbený design modelů RS, ale zároveň relativně úsporný motor se slušným točivým momentem a naladěním na bezproblémové dlouhé cesty. Výkonu není málo, ale šťávu motor nemá, takže se pro jakékoliv sportování nehodí. Oceníte ho ale vždy, když pojedete někam dál.

Přečtěte si také:  Jak správně a bezpečně naložit náklad do auta? Čím naplnit střešní box a proč zapnout pásy, i když na sedadle nikdo nesedí?

Pohled do ceníku prozradí, že čtvrtá generace Škody Octavia RS se nabízí se třemi druhy pohonu: benzinovým 2.0 TSI, naftovým 2.0 TDI a plug-in hybridním (v kombinaci s benzinovým 1.4 TSI). V případě benzinové verze lze volit mezi manuální převodovkou a DSG, plug-in hybrid a nafta jsou k dispozici výhradně s DSG. U nafty si pak můžete vybrat mezi pohonem předních kol anebo všech kol. Nejlevnější RS je to benzinové s manuálem, které aktuálně startuje na 889 900 Kč, nejdražší je naopak to testované s aktuální cenou od 954 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia RS 2.0 TDI 4×4 DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní při 3600 – 4100 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 243 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0
Emise CO2: 131 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4702 mm
Šířka: 1829 mm
Výška: 1456 mm
Rozvor: 2681 mm
Pohotovostní hmotnost: 1602–1711 kg
Objem zavazadlového prostoru: 600 / 1555 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář