Trabant známe nejčastěji jako kouřící a smradlavý dopravní prostředek. Bylo to hlavně kvůli tomu, že měl dvoutaktní motor, u něhož bylo nutné olej přidávat přímo do paliva. Jenže věděli jste, že v první polovině osmdesátých let vznikl Trabant jako elektromobil?

Elektrický Trabant nebyl výrobkem cvikovské továrny, ale československou přestavbu. Vznikl totiž pod rukama Egona Sedláčka při 031 ZO Svazarm v Praze na podzim roku 1984. Na první pohled se od běžného Trabantu neliší, odlišnost prozradí jen maska chladiče s nápisem „ELEKTRIC“. Stačí ale otevřít dveře anebo kapotu a zjistíte, že tady je „něco jinak“.

Přečtěte si také:  Kolik zbylo koní po desítkách let v motoru Trabantu? Výsledek překvapil

Pod přední kapotou totiž už není vzduchem chlazený dvouválec, ale letecký dynamostartér typu GS — 18 MO/24V s výkonem 18 kW. Elektromotor je uložený vpředu napříč. Energii čerpá ze šesti olověných akumulátorů (125 A.h typ 12D1), umístěných v interiéru za předními sedadly. Auto je tedy nyní pouze dvoumístné. Další viditelnou změnou v interiéru je i upravená palubní deska, v níž jsou nové ukazatele: voltmetr pro měření provozního napětí a ampérmetr pro zjišťování jízdních proudů.

Poháněna jsou přední kola, přičemž spojka, převodovka i rozvodovka zůstaly z původního sériového Trabantu 601, vyrobeného v roce 1974. Znamená to, že na kola se výkon elektromotoru přenáší přes klasickou čtyřstupňovou převodovku, nikoliv jako jsme zvyklí dnes, že v elektromobilech neřadíme. Rekuperace při brzdění ale podle testu ve Světě motorů z čísla 50 z roku 1984 zůstalo. Celý si ho můžete přečíst zde.

test-trabant-elektric-svet-motoru-1984
Foto: Trabant.cz

Krátká videoreportáž mluví o 50km dojezdu ve městě a 80 km mimo město. Redaktoři Světa motorů dojezd testoval a v článku se objevilo: „Při jízdě ve dvou na rovné silnici (celkem patnáct přibrzdění a stejný počet rozjezdů na koncích zkušebního úseku) při průměrné rychlosti 53 km/h činil jízdní dosah 63 km. Při jízdě po městě s častým zastavováním před křižovatkou, rozjezdy, překonáváním táhlých stoupání (Vinohradská, Chotkova) se jízdní dosah snížil na 45 kilometrů.“

Přečtěte si také:  Podívejte se na historický dokument, jak se vyráběl Trabant

Elektrický pohon nijak nezlepšil maximální rychlost Trabantu, je to přesně naopak. Maximální rychlost udávaná v reportáži je 78 km/h, přičemž Svět motorů naměřil 64 km/h.