prvni_jizda-2021-skoda_enyaq_sportline_iv_80x-1

Škoda Enyaq iV je v nabídce automobilky další velkou evolucí. Automobilka nejprve začala prodávat verze s pohonem zadních kol a „běžných“ výbavách, teď k nim přidává verze s pohonem všech kol s označením 80x i sportovněji střižený Sportline. A právě autem s oběma novinkami jsme se poprvé svezli.

Verze Enyaq Sportline iV

Výbava Sportline se od běžného Enyaqu iV liší. Méně zkušené oko změny na první pohled možná neodhalí, ale pokud se vedle sebe postaví běžná výbava i Sportline, změn si všimnete na první pohled.

Škoda Enyaq Sportline iV dostal spoustu prvků v černé barvě, které nahrazují původní chromové. Jde například o rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, ale také například nápisy a označení na zadních dveřích. Jiná jsou také kola s průměrem až 21 palců.  Ta navíc díky sníženému (a sportovnímu) podvozku (vpředu -15 mm, vzadu -10 mm) lépe vyplňují podběhy. Zapomenout nesmíme ani na černé kryty vnějších zpětných zrcátek a plaketku „Sportline“ na předních blatnících. Drobné změny jsou i v kokpitu. Tou nejvýraznější jsou nová sedadla s výraznějším bočním vedením a integrovanou opěrkou hlavy. Jiný je oproti běžnému enyaqu také sportovní tříramenný volant nebo dekor na palubní desce s imitací karbonu

Škoda představuje elektrický Enyaq iV ve verzi Sportline. Nabídne snížený podvozek a až 21palcová kola

Je to taková designová předzvěst toho, co můžeme očekávat od chystané verze Enyaq RS iV. Ta má mimochodem nabídnout pohon všech kol a výkon až 220 kW. Nejrychlejší a nejvýkonnější škodovka historie by se měla objevit počátkem roku 2022.

S dvěma elektromotory a 195 kW

Výbava Sportline bude v České republice v nabídce jak s menší 62kWh baterií (Enyaq iV 60, celkový výkon 132 kW), tak zejména s tou větší o kapacitě 82kWh (Enyaq iV 80, celkový výkon 150 kW), kterou bude možné kombinovat i s pohonem všech čtyř kol (Enyaq iV 80x, celkový výkon 195 kW). Standardně má enyaq i ve výbavě Sportline jen jeden motor na zadní nápravě, pro verzi s pohonem všech kol pak automobilka přidává další elektromotor na přední nápravu. Maximální rychlost je i tak u všech variant elektronicky omezena na 160 km/h. 

Přečtěte si také:  Test Ford Puma ST X 1.5 EcoBoost (2021)

Základní Enyaq iV 60 nabídne podle škodovky dojezd více než 400 km, Enyaq Sportline iV 80 dojede více než 520 km a Enyaq Sportline iV 80x zvládne podle automobilky přes 500 km. Udávané hodnoty jsou podle metodiky WLTP.

prvni_jizda-2021-skoda_enyaq_sportline_iv_80x-2

Technicky vypadá verze Enyaq Sportline iV 80x tak, že na zadní nápravě je umístěný synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a točivým momentem 310 Nm, k němuž se přidává na přední nápravě umístěný asynchronní elektromotor s 80 kW a 162 Nm. Výkon obou motorů se ale nedá přímo sčítat, výsledkem je tak celkových 195 kW a 425 Nm. Dynamika na papíře vůbec není špatná, na stovku se tento elektromobil dostane za 6,9 sekundy.

Zmiňovaných 195 kW a 425 Nm nemáte pod pravou nohou kdykoliv. Automobilka upozorňuje, že je potřeba splnit několik podmínek. Důležitá je teplota vzduchu, ale také teplota samotného akumulátoru (23 °C – 50 °C), který musí být nabitý na minimálně 88 %. V neposlední řadě je to také celkový stav akumulátoru. Pokud vše splníte, pak je vám zmiňovaných 195 kW k dispozici pouze po dobu maximálně 30 sekund. Práce a spolupráce obou motorů se také liší v rámci jízdních režimů. Jinak samozřejmě funguje v režimu Eco a úplně jinak v režimu Sport.

Za volantem

Auto je překvapivě komfortní, za což vděčí svému nízkému těžišti. To snižuje právě použitá podvozková platforma MEB, která má uložené akumulátory v podlaze mezi nápravami. I elektrický enyaq samozřejmě může mít adaptivní podvozek DCC, jehož tuhost se dá měnit nejen změnou jízdního režimu, ale také samostatně – není tu jen komfortní, normální a sportovní režim, ale grafický posuvník.

První dojmy: Elektromobil Škoda Enyaq iV je vlastně příjemné, skoro normální auto

Stejně jako při první jízdě se Škodou Enyaq iV 80, tak i ve verzi Enyaq Sportline iV 80x se ukazuje, že výkon ani točivý moment nepřicházejí skokově, ale postupně. Ve srovnání s benzinovým autem s podobným výkonem je zátah jiný, negraduje, ale je prakticky lineární a i kvůli tomu auto nepůsobí tak rychle. Jenže při pohledu na rychloměr je… Působivá je akcelerace z místa, kdy auto bez jakéhokoliv zaváhání vystřelí vpřed.

Enyaq táhne téměř stejně od městských rychlostí až po ty dálniční, přičemž od cca 158 km/h na rychloměru se akcelerování zpomalí a zcela se zasekne na 164 km/h, kde zasahuje omezovač. V autě je v tu chvílí slyšet aerodynamický hluk, ale přesto si posádka může povídat poměrně tichým hlasem. Akumulátory jsou u škodováckého elektromobilu chlazené a ani čtvrthodinová jízda v v omezovači rychlosti je nepřehřála. Dokonce bez problémů zvládají i ostrou jízdu v zatáčkách stylem „brzda-plyn“, kdy se rychlost omezovači rychlosti také blíží.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Volkswagen ID.4 (2021)

Potěšila stabilita auta a to nejen v přímce při vysokých rychlostech, ale zejména na klikatých okreskách. I když tohle auto váží více než dvě a čtvrt tuny, tak se do zatáček stáčí překvapivě ochotně. Stabilizační systém do práce téměř nezasahuje a jako řidič si můžete hrát s přenosem hmotnosti. To, že 21″ kola testovaného kusu přeci jen něco váží, poznáte až při opravdu ostrém tempu, kdy už se ukáže, že auto je stále naladěno bezpečně nedotáčivě.

Závěr a cena

Škoda Enyaq iV je elektromobilem, který dobře vypadá i dobře jezdí. Potvrdilo se to nejen při prvních jízdách na jaře, ale i teď s verzí Sportline. Ta lépe vypadá a přidává i několik prvků výbavy. Když už jsme nakousli ten design, tak jsme jezdili s verzí se svítící maskou chladiče ‚Crystal face‘. A to naživo vypadá poměrně zajímavě. Ostatně podívat se na to můžete ve videu níže.

Automobilka zveřejnila ceník nových verzí svého elektromobilu začátkem tohoto týden. V případě verze s pohonem všech kol (80x) kopíruje základní výbava již prodávané verze iV 60 a iV 80 s jednou výjimkou. Zatímco vozy s pohonem zadních kol vystačí s 50 kW DC nabíjením, Enyaq iV 80x je standardně dodáván se 130 kW DC rychlým nabíjením.

Doporučená prodejní cena pro základní úroveň interiéru Loft kombinující látku a umělou kůži s hliníkovým broušeným dekorem byla stanovena na 1 277 900 Kč včetně DPH. Za úroveň interiéru Lodge v kombinaci přírodní vlna/látka s hliníkovým dekorem se připlácí 16 500 Kč, kožený interiér Lounge s šedým dekorem znamená příplatek 34 500 Kč, Suite v černé kůži s černým dekorem Piano stojí o 41 000 Kč více než výchozí verze a za ecoSuite s hnědou kůží Cognac a černým dekorem Piano se připlácí 49 000 Kč. Enyaq Sportline iV 80x startuje na ceně 1 357 900 Kč včetně DPH.