MEB-podvozkova-platforma-skoda-enyaq-iv

Baterie jsou základem elektromobilu. A tak je logické, že jsou i největší součástí modulární platformy MEB, kterou dostávají elektromobily koncernu Volkswagen včetně nového SUV Škoda Enyaq iV. Samotná platforma se ale skládá z celé řady dalších prvků.

MEB je obdobou platformy MQB, kterou používají vozy Škoda se spalovacími motory a hybridním pohonem. Je však speciálně vyvinuta pro potřeby elektromobilů, a tak se od MQB výrazně liší.

Volkswagen Group představuje novou podvozkovou platformu MQB

O automobilových platformách se často hovoří jako o jakémsi „autolegu“, ale u MEB to platí více než kdy předtím. Z jednotlivých standardizovaných komponent lze s velkou měrou flexibility vytvořit Auto téměř libovolných proporcí a účelů.

„Modulární platforma pro elektromobily je skvělým základem čistě elektrických vozů značky Škoda. Nabízí různé možnosti kombinací kapacity baterie a výkonu elektromotoru. Platforma MEB tak dokáže splnit individuální požadavky našich zákazníků a přizpůsobit se jejich zvyklostem v používání vozu. Také nám umožňuje v budoucnu vyvíjet další technicky inovativní vozy Škoda iV,“ popisuje řešení Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za oblast Technického vývoje.

Toto jsou základní stavební prvky MEB:

Baterie

Modul s bateriemi je největší a nejtěžší částí platformy. Tvoří ho masivní hliníkový rám, do kterého se vkládají moduly s články baterie. Celek v podstatě tvoří podlahu vozu a jeho spojení s karoserií (ta zůstává samonosná) zvyšuje konstrukční tuhost auta. Podlahová baterie je konstrukčně velmi variabilní: rám může mít v podstatě libovolné rozměry.

Přečtěte si také:  Volkswagen Financial Services zvýhodňuje podmínky operativního leasingu aut pro drobné podnikatele

Momentálně je k dispozici jedna velikost a do rámu lze osadit až dvanáct bateriových modulů, z nichž každý obsahuje 24 bateriových článků. V takovém případě vznikne baterie o hmotnosti zhruba 309 kilogramů s celkovou kapacitou 82 kWh, z toho 77 kWh je k dispozici pro použití k pohonu vozu. Baterie střední velikosti má hmotnost 232 kilogramů a obsahuje devět modulů s celkovou kapacitou 62 kWh (58 kWh využitelných). Nejmenší baterie má osm základních modulů, hmotnost 206 kilogramů a kapacitu 55 kWh (z toho 52 kWh využitelných). Součástí konstrukce je i systém chlazení a managementu baterie a samozřejmě konektory.

baterie-skoda-Enyaq-iv

Řídicí elektronika a nabíjení

Baterii je pochopitelně potřeba nabíjet, a proto je součástí platformy MEB standardizované technické řešení pro nabíjení a potřebná výkonová elektronika, která řídí nejen nabíjení, ale také následně dodávku energie k pohonu. Systém podporuje jak nabíjení střídavým proudem, tak proudem stejnosměrným. 

Nabíjení střídavým proudem je podporováno v úrovních 2,3 kW (domácí zásuvka, nebo kabel Mode 2 s řídicí elektronikou) a 7,2 a 11 kW (zásuvka 400 V, veřejné dobíjecí stanice, wallbox, kabel Mode 3). Rychlonabíjení stejnosměrným proudem pak může fungovat s výkony 50, 100 nebo dokonce 125 kW a nabíjecí kabel (Mode 4) je v takovém případě vždy součástí samotné nabíjecí stanice. Konstruktéři vozu mohou zvolit, které výkony budou podporovány, například rychlodobíjení s nejvyšším výkonem 125 kW podporuje Enyaq iV v nejvyšších verzích 80, 80x a RS.

Elektromotory

O pohon elektromobilů postavených na platformě MEB se primárně stará elektromotor umístěný u zadní nápravy. Elektromotor je tak kompaktní, že se bez problémů vejde do klasické sportovní tašky, jeho hmotnost je asi 90 kilogramů. Maximální výkon tohoto elektromotoru je 150 kW, v nabídce jsou i slabší varianty s výkonem 132 a 109 kW. U variant s pohonem všech kol je pak u přední nápravy umístěn ještě další elektromotor, který pomáhá ve dvou úrovních zvýšit systémový výkon na 195 nebo 225 kW, kterými bude disponovat Enyaq RS iV. Přední motor je menší a kompaktnější a celá platforma si vystačí s těmito dvěma motory. Přesto jejich různé verze a vzájemné kombinace vytváří pestrou paletu pohonů. Motory vyžadují i chlazení, to je řešeno pomocí klasického radiátoru v přídi vozu a oběh chladicí kapaliny zajišťuje elektrické čerpadlo.

Převodovka

Síla elektromotorů není na kola přenášena přímo, ale přes jednoduchou jednostupňovou převodovku. Důvodem je fakt, že motor se může točit rychlostí až 16 000 otáček za minutu a toto tempo je nutné pro přenos na kola snížit. Převodový poměr je tu zhruba 1 : 10 (u modelu s maximální rychlostí 160 km/h) a konstrukčně ho převodovka dosahuje pomocí dvou menších ozubených kol. Naopak není třeba řešit například zpětný chod, tedy couvání auta. To zajistí elektromotor jednoduše otáčením v opačném směru než při jízdě vpřed. Díky konstantnímu točivému momentu elektromotoru (až 310 Nm) není nutné řešit řazení, které by zefektivňovalo přenos výkonu, stačí tedy skutečně ona jedna „rychlost“. Díky tomu je převodovka velmi kompaktní a tvoří s elektromotorem jeden modul.

Konektivita

Podobně jako u platformy MQB je jakousi volnou součástí řešení MEB i palubní systém konektivity a infotainmentu. Ten je pojat v kompletně digitální podobě, takže palubní deska obsahuje dva displeje: malý s provozními údaji před řidičem a velký displej palubního systému. Samozřejmostí je konektivita v sítích mobilních operátorů, takže vozy s platformou MEB mohou využívat řadu on-line služeb a nabídnou i možnost dodatečně dokupovat některé funkce. Novinkou platformy MEB je také head-up displej s prvky rozšířené reality.

skoda-Enyaq-iv-infotainment

Přečtěte si také:  Elektromobil Audi e-tron GT bude "znít silně a progresivně – jako pravé Audi". Dostane E-zvuk

Asistenční systémy

Platforma MEB je od počátku vyvíjena s vizí podpory autonomního řízení úrovně 3, u kterého se již nebude řidič na určitých trasách (třeba na dálnicích) muset plně věnovat řízení. To je samozřejmě hudbou budoucnosti a takové schopnosti získají vozy postavené na platformě MEB postupným vývojem, nicméně od počátku se počítá, že funkce autonomní jízdy obstarají tři vysoce výkonné počítače (ICAS). Výkonný výpočetní hardware tak dnes pohání obvyklé asistenční systémy i řadu novinek na tomto poli.