Velké motory mizí nejen z luxusních modelů, ale i z těch supersportovních. Podobný problém řeší s motorem V12 i automobilka Lamborghini. Se svým mateřským vlastníkem, kterým je koncern Volkswagen, se dohaduje o jeho budoucnosti. VW tvrdí o jeho budoucnosti jednoznačné ‚NE‘.
Motory V12 jsou pro vrcholná Lamborghini typická už od dob modelu Miura a v Aventadoru ho lze najít i dnes. Menší Huracán ale má menší V10, kterou lze najít i v Audi R8. O tom, že by ale V12 mohlo definitivně skončit, se aktuálně hovoří čím dál tím více, a jsou za tím samozřejmě přísnější emisní limity.
Lamborghini vidí v zachování motoru V12 „povinnost“, zatímco koncern Volkswagen, který Lamborghini prostřednictvím značky Audi vlastní, chce motor menší. Pokud bychom si ale mysleli, že motor V10 v Huracánu by mohl zůstat, pak bychom se také pletli. Plán totiž je, že se do všech modelů Lamborghini nastěhuje čtyřlitrový vidlicový osmiválec, který už pohání SUV Urus.
Ovšem není to jen z důvodu přísných emisí, ale i o vývoji. Úprava aktuálních motorů V10 a V12 pro nové emisní normy platné v letech 2020 a 2021 by si mohla podle odhadů vedení koncernu Volkswagen vyžádat až 800 milionů eur, což je více než 20 miliard korun. A to je na automobilku, která ročně prodává jednotky tisíc aut vážně přespříliš.
S tím ale vedení italské značky nesouhlasí a považuje tyto odhady za přemrštěné. Tvrdí, že oba nové modely dokáže postavit přibližně za 370 milionů eur, tedy v přepočtu asi za 9,5 miliardy korun, z čehož by cca 50 milionů eur (1,29 miliardy korun) měla stát samotná úprava motoru V12.
Bude zajímavé sledovat, jak tohle dopadne, protože nejde až tak úplně o dynamiku a výkony nového motoru – vždyť z motoru 4,0 V8 by Lamborghini také dostalo až 800 koní – ale spíše o prestiž. Jisté ale je, že nástupce současného Aventadoru na trh jen tak nepřijde. Místo původně plánovaného roku 2020 se nyní mluví o roce 2022, ale šušká se dokonce až o 2024. Původní zákulisní zprávy tak asi budou muset být upraveny…
Lamborghini Aventador S nabízí mnoho nových prvků, v pražském showroomu je k vidění první kus