Za volantem: Audi R8 Coupé V10 Plus 5.2 FSI quattro S tronic

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 11. 11. 2015


Včera se pro novináře konaly první seznamovací jízdy s auty nominovanými do letošní ankety Auto roku 2016 v České republice. Mezi auty připravenými ke svezení se v druhé řadě nenápadně krčila i tahle šedá placka, zapsat se do pořadníku na jízdu byla vlastně povinnost. Mluvím o novém Audi R8, které se na běžný trh ještě ani nepodívalo.

Za volantem auta jsem strávil asi jen půl hodiny, ale i tak ve mně zanechalo hluboké dojmy. Až tak hluboké, že jsem se o ně s vámi rozhodl podělit. Neberte to ale jako klasické první jízdní dojmy, na to bylo moc málo času i najetých kilometrů, spíše to je takový emocionální popis velmi příjemného zážitku s trochou faktů navrch.

Už když k autu přicházíte – v mém případě to bylo zezadu – působí teatrálně. Nízká a široká silueta, křídlo, které má silnější verze Plus (slabší verze má elektricky výsuvné křídlo), dvojice obrovských koncovek výfuku a velký difuzor. Působivé. Ale podobné je to i z boku, který si ponechal karbonový nádech před zadním kolem a kde je klika schovaná pod prolisem, ale i zepředu, kde vás na první pohled zaujme velká typická maska chladiče Audi Single Frame i všudypřítomné otvory pro přívod vzduchu. Zlověstně působí i všudypřítomné hrany, oblinu tady snad nenajdete ani jednu. Futuristicky a technicistně vypadá také interiér s takřka závodním volantem, na němž najdete nejen ovládání multimédií a budíků Audi virtual cockpit, ale také přepínač jízdních režimů a červené startovací tlačítko.

za-volantem-Audi-R8-V10-quattro-AT-p2

Nová, již druhá generace Audi R8 přijíždí na trh s výhradně atmosféricky plněnými motory. To ale není to hlavní, to hlavní totiž je, že mají válce s uspořádáním do „V“ a je jich 10. Deset! Tohle auto má motor uložený uprostřed a vy ho můžete za jízdy vidět (tedy jen jeho kousek) ve zpětném zrcátku a nebo zvenku pod zadním sklem. A mohu vám prozradit, že tenhle motor nejen nádherně vypadá, ale i zní. A také neúnavně žene auto vpřed!

Aby také ne, vždyť základní (ano, zní to v tomto případě zvláštně…) verze Audi R8 V10 Plus 5,2 FSI má výkon 449 kW/610 koní (v 8 250 ot./min) a točivý moment 560 Nm s vrcholem v 6 500 ot./min. To auto jede už přibližně od 3 000 ot./min neskutečně, ale se vzrůstajícími otáčkami je zátah stále intenzivnější. Přeřaďte na začátku červeného pole, otáčky spadnou a těšte se na opětovný mohutný a nepřetržitý mohutný tah se zvukovým doprovodem, který nenahradí sebelepší hudba.

Když budete chvíli pozorovat rychlost na budíkách, nebudete věřit tomu, jak intenzivně letí nahoru. A vůbec to nejzajímavější je to, když na konci obce sešlápnete plyn až na zem. Auto s sebou trhne, zatlačí vás do sedaček a během chviličky jsou na tachometru rychlosti, za které by vás policisté možná zastřelili i na dálnici. A R8 je přitom neskutečně stabilní, jako by se ani nic nedělo. Přenos síly na silnici zaručuje nově vyvinutý pohon všech kol quattro a jde mu to báječně.

A pak přijde další vesnice, a vy potřebujete zabrzdit na 50 km/h. Obrovské brzdové třmeny se zakousnou do brutálních karbon-keramických kotoučů, a kdyby R8 nebyla taková placka, možná by se i přes předek překulila dopředu. A to bylo 18°C a na autě zimní pneumatiky…

za-volantem-Audi-R8-V10-quattro-AT-p3

Je po jízdě, výfuky „cinkají“, já stále sedím skoro na zemi v perfektních sedačkách a nechce se mi z auta ven. Ještě naposledy stáhnu obě boční okna a párkrát prošlápnu na neutrál plynový pedál, abych slyšel tu symfonii. Na výfuku jsou otevřené zvukové klapky a mně se ježí chlupy snad i na zadku. Ten motor vystřelí do otáček během chviličky a s takovým zvukem, že bych to mohl dělat celé dny, týdny, měsíce…

Jsem rád, že podobná auta na trhu ještě jsou. Sice si Audi R8 asi nikdy nekoupím, protože základní cena je 4,9 milionu Kč, ale vždycky, když ho uvidím, vzpomenu si na těch pár desítek minut za jeho volantem. Díky Audi! :)

Je možné, že kdybych za volantem strávil více času, možná bych z auta tak nadšený nebyl (i když o tom dost pochybuji), ale vzhledem k tomu, že jsem do něj přesedl z tříválcového Citroënu C4 Cactus, byl to zážitek o to intenzivnější… :D

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,R8 Coupé V10 Plus
Motor:,vidlicový desetiválec (V10)
Objem válců:,5 204 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,všechna čtyři kola (quattro)
Výkon:,449 kW/610 koní při 8 250 ot./min
Točivý moment:,560 Nm při 6 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.2 s
Maximální rychlost:,330 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická (S tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,17.5 / 9.3 / 12.3
Emise CO2:,287 g/km
Objem nádrže:,73 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1 630 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru