test-2018-bmw-m760i-xdrive-v12- (60)

BMW se rozloučí s motory V12, V8, ale i se čtyřturbovým naftovým třílitrem

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Automotive News Europe - Foto: Pavel Srp - 6. 3. 2020


BMW v příštích letech a desetiletích výrazně promění svoji nabídku. S tím už ostatně začalo. S některými motory se budeme muset poměrně brzy rozloučit, nahradí je elektromotory, zatímco jiné s námi prý zůstanou ještě desítky let.

To mimo jiné prozradil magazínu Automotive News Europe v rozhovoru šéf výzkumu a vývoje automobilky BMW Klaus Fröhlich. Rozhovor se točil hlavně o budoucnosti toho, co bude automobily nových generací pohánět.

BMW se na elektromobilitu připravilo už před pár lety, protože elektromobily a plug-in hybridy má v nabídce už dlouhou dobu. V současné produkci je jich velká spousta napříč celou modelovou paletou, čemuž pomáhá i fakt, že pro některé modely mnichovská značka používá platformu CLAR, s níž přijela v roce 2015 tehdejší nová generace řady 7, jež je na elektromobilitu připravena.

Svezli jsme s dvěma největšími BMW. První kilometry za volanty řady 7 a X7

Pro příští rok chystá BMW její modernizaci, protože za těch pět let se situace (nejen) v konstrukci baterií výrazně změnila. Baterie jsou nyní menší, přesto s větší kapacitou, takže je bude moci značka použít a uložit jinak. Dojezd plug-in hybridních modelů by se tak mohl zvednout na 80, 100, ale i 120 kilometrů. Současně s tím bude možné použít i větší palivové nádrže.

Současný problém elektromobilů vidí Klaus Fröhlich hlavně v ceně baterií a v tom, že zatím stále neexistuje dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. To mluvíme o Evropě, na východ od nás je to ještě horší. Třeba v Rusku jste s elektromobilem prakticky ztracení. I tak ale tvrdí, že přibližně půl milionu stávajících zákazníků značky, kteří si více či méně elektrifikované auto pořídili, jej nejčastěji nabíjí doma anebo v zaměstnání.

Klaus Fröhlich očekává, že do roku 2030 bude v Evropě pomyslný koláč prodeje modelů BMW tvořit přibližně čtvrtina plug-in hybridních modelů, polovina modelů se spalovacím motorem a zbytek budou elektromobily.

Policie bude jezdit hybridními luxusními limuzínami BMW

Šéf vývoje se rozpovídal také o tom, co lze očekávat v rámci nabídky spalovacích motorů. A pro nás, kdo máme rádi velké a výkonné motory, to nejsou úplně dobré zprávy. S jistotou skončí motor V12, který pohání BMW M760Li xDrive. Toho se totiž prodá jen několik tisíc kusů ročně, což není rentabilní.

Bez nástupce bude i motorizace M50d, což je řadový naftový šestiválec s objemem tří litrů a přeplňováním čtveřicí turbodmychadel. Překvapením může být také fakt, že z nabídky zmizí i dieselový 1.5litrový tříválec, jenž se montuje do malých modelů BMW a MINI. Nahnuté to má i osmiválec M50i, protože prakticky stejné hodnoty výkonu nabídne podle Fröhlicha šestiválcový plug-in hybrid, který má navíc výrazně nižší emise. 

Dobrou zprávou pro některé ale může být fakt, že spalovací motory tady s námi ještě několik desítek let prý budou. Klaus Fröhlich očekává, že v případě naftových čtyřválců a šestiválců to bude 20 let, u benzinových motorizací alespoň 30 let.

Diskuse zabředla i na téma vodíkového pohonu, který má v nabídce jen pár automobilek na světě a BMW mezi nimi není. Na vývoji vozidel s vodíkovým palivovým článkem prý značka spolupracuje s Toyotou, která nedávno uvedla druhou generaci vodíkového modelu Mirai. Problémem ale prý je, že taková auta jsou až 10x dražší než klasické elektromobily. V příštím desetiletí se prý vodíkových článků dočkáme pod kapotami SUV modelů X6 a X7.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru