test-2020-bmw-m850i-xdrive-gran-coupe- (3)

BMW nahradilo šestku osmičkou. Stejně jako dříve u řady 6, nabízí nyní i u řady 8 karosářské varianty Coupé, Cabrio i Gran Coupé. První dvě jsme už testovali, tentokrát přišel čas na velké čtyřdveřové Gran Coupé.

Do testu přijela verze v parádní šedé matné barvě s benzinovým osmiválcem, který ladili specialisté BMW M Performance. Vypadá to, že se máme na co těšit…

Je sexy…

To první, čeho si na jakémkoliv autě všimneme, je jeho design. A osmičkové Gran Coupé je vážně pěkné. Naživo vypadá mnohem vyváženěji než osmičkové kupé. Matný metalický lak BMW Individual Frozen Bluestone za 102 960 Kč odhaluje všechny křivky 5072 mm dlouhé, 1932 mm široké a 1407 mm nízké karoserie. Majestátně působí velká maska chladiče, tím spíše, pokud ji vidíte ve zpětném zrcátku. Není to ale ta „velká maska“, kterou má třeba modernizovaná řada 7.

Gran Coupé si zachovává všechny prvky typické pro Coupé, takže si po otevření dveří můžete všimnout jejich bezrámové konstrukce. To je parádní detail, který však při jízdě nijak neruší. Odhlučnění je prvotřídní a přes bezrámová okna do interiéru neproniká žádný hluk.

test-2020-bmw-m850i-xdrive-gran-coupe- (8)

Interiér se od řady 8 Coupé v přední části v zásadě ničím neliší. Osmička už má „novou“ palubní desku se zcela přepracovanou architekturou. Pokud přesedáte ze staršího BMW, budete si muset chvíli zvykat, ale věřte mi, že po několika minutách na palubě budete přesně vědět, kde co je, a budete to ovládat poslepu. Před řidičem je i nový, zcela digitální přístrojový štít. S oběma těmito revolučními prvky přišla nová generace BMW X5. Už u ní ale někteří noví majitelé kritizovali, že otáčkoměr jde proti směru hodinových ručiček. Je totiž umístěn po pravém okraji displeje, protože jinak to prý podle BMW vyřešit nešlo. Současně se ale už podle zákulisích informací pracuje na tom, aby se dalo zobrazení změnit.

Překvapením je vnitřní prostor, protože kromě předních sedadel se pohodlně usadíte i na těch zadních. Mezi nimi je středový tunel, kde lze ovládat některé prvky auta (hlavně čtyřzónovou klimatizaci). Dost místa mají nad hlavami i nadprůměrně vzrostlí cestující, což je vzhledem k vnějšímu tvaru vcelku nečekané.

Přečtěte si také:  BMW M3 jezdí po Nürburgringu. Ukazuje vpředu velké ledvinky

…ale i rychlé!

Nová osmička používá ve své konstrukci nejmodernější materiály, což napovídá logo „Carbon Core“ na B-sloupcích. Toho si všimnete hned, jak otevřete dveře. Základem auta je modulární platforma CLAR, s níž poprvé přišla aktuální generace BMW řady 7 v roce 2015. Osmička Gran Coupé sice váží dvě tuny, ale hmotnost bavorští snižovali všude, kde se dalo. Vždyť třeba dveře i střecha jsou z hliníku, kapota z plastu a podobně. 

Ještě zajímavější ale je, jak umí velká osmička maskovat hmotnost při jízdě. Jasně, nad fyzikou trochu švindluje třeba adaptivním podvozkem či natáčecí zadní nápravou (a podobně), ale lehkost a jistota, s jakou dokáže projíždět zatáčky, je dechberoucí. Na to se ostatně můžete podívat ve videu.

Jízdně jde o skvělé auto – a to jak při klidném, tak i při ostrém tempu. Jeho vlastnosti jsou mnohem vyváženější než u osmičkového coupé a celkově jde (alespoň podle našeho názoru) o lepší auto. Na jedné straně dokáže vážně rychle a přesto s naprostou jistotou letět po zakroucených okreskách (pomáhá i pro M850i standardně dodávaný M sportovní diferenciál na zadní nápravě), ale na druhé straně umí být až překvapivě pohodlnou limuzínou s podvozkem naladěným snad i lépe, než má modernizovaná sedmička. I když mělo testované auto 20″ kola, od podvozku se neozvala ani jediná rána a kola držela na silnici jako přilepená.

Nakonec jediné, kde se fyzika ošálit nedá, jsou brzdy. Abyste to nepochopili špatně, auto brzdí skvěle, protože má ve standardu M sportovní brzdy (s třmeny v modré barvě), ale tu hmotu prostě cítíte. A cítíte i to, že s ní mají co dělat pneumatiky.

Jízdu doplňuje také skvělý zvuk osmiválce. Výfuk má aktivní klapky, takže v komfortním režimu se motor ozývá jen tak z dálky, ovšem po přepnutí do sportovního režimu se to změní v pořádné hromobití. Zvuk je hutný, auto po ubrání a přeřazení prská, a dává jasně najevo, že svých 530 koní a 750 Nm umí využít.

Horší stránkou je spotřeba paliva. Za kolik je schopné tak velké a výkonné auto jezdit? Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 10 l/100 kilometrů, počítejte ale spíše s 13 až 14 l/100 km.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Passat 2.0 TSI 140 kW DSG (2019)

test-2020-bmw-m850i-xdrive-gran-coupe- (25)

Chytré a připojené

Kromě skvělého motoru, vyvážených jízdních vlastností a působivého zvuku potěší nová osmička i nejmodernějšími technologiemi ve výbavě. V dnešní době, kdy automobilky nabízejí zčásti automatizované řízení, si i do osmičky můžete pořídit Driving Assistant Professional. Jde o soubor aktivních asistentů kombinujících adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (umí zastavit a opět se sám rozjet), aktivní systém udržování v jízdním pruhu a aktivní ochranu před nárazem z boku. Díky kombinaci těchto prvků dokáže auto jet „samo“, řidič ale musí držet ruce na volantu.

Nechybí ani asistent couvání. Ten je obsažen ve standardní výbavě pro všechny verze v rámci paketu Parking assistant. Couvací asistent si umí zapamatovat cestu, kudy auto jelo vpřed a při couvání ji bude kopírovat. Funguje to až na vzdálenost 50 metrů.

Pro obsluhování auta už dávno nepotřebujete klíč anebo dálkový ovladač – BMW má i velký BMW Display Key s dotekovým displejem – ale stačí vám jen mobilní telefon. Pro odemknutí a zamknutí (i další spíše informativní funkce) lze využít prakticky jakýkoliv chytrý telefon s aplikaci BMW Connected. Pokud ale máte mobilní telefon Samsung některé z nejvyšších řad, můžete klíč od auta klidně zavřít doma do trezoru a dál ho neřešit. Pokud si připlatíte za “Komfortní přístupový systém” můžete pak telefon používat nejen k odemykání a zamykání auta, ale i k jeho startování. Telefon k tomu bude využívat NFC (Near-field communication).

Telefon (po potvrzení vašeho administrátorského účtu v autorizovaném servise) přiložíte ke klice a auto se odemkne, stejně to bude fungovat i pro zamčení. Pokud budete chtít nastartovat, umístíte telefon do slotu pro bezdrátové nabíjení před řadící pákou. Pokud máte telefon Apple, pak bohužel tuto funkci využívat nemůžete.

test-2020-bmw-m850i-xdrive-gran-coupe- (36)

Závěr

BMW řady 8 navázalo na předchozí řadu 6, kterou nahradilo, velmi úspěšně. Designově je sice složitější a není tak „drsné“, ale speciálně v testované verzi Gran Coupé na ulici opravdu zaujme. I přes tvary karoserie, které kombinují klasický čtyřdveřový sedan s nízkým a širokým kupé, nejde o nepraktické auto. Na zadních sedadlech je spousta místa nejen pro nohy, ale i pro hlavu. Čtveřice pasažérů na palubě nebude strádat vlastně za žádných okolností. Poměrně prostorný je i 440litrový zavazadlový prostor.

Přečtěte si také:  Streckenn představil upravené BMW řady 8. Je to "rozdvojená osobnost"

Tím nejlepším na celém autě je nicméně motor. Velký, 4,4litrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly má působivé hodnoty už „na papíře“, ale teprve na silnici se ukáže, jak moc rychlá osmička opravdu je. Vždyť tento pětimetrový sedan dokáže z místa na stovku zrychlit za 3,9 sekundy! Navíc skvěle zní. Je jen potřeba sledovat rychloměr (anebo rozměrný head-up displej), protože auto tu rychlost až nebezpečně maskuje.

Větší by ale mohla být palivová nádrž, protože 68 litrů není při přibližně 14litrové spotřebě paliva úplně mnoho.

A co prozradí pohled do ceníku? BMW řady 8 Gran Coupé si můžete pořídit pouze se šestiválcovými (840i a 840d) nebo osmiválcovými motory (M850i). Standardem je pohon všech kol xDrive, výjimkou je pouze základní BMW 840i, u něhož je na výběr mezi zadním pohonem, připadně za příplatek 93 600 Kč čtyřkolkou xDrive. Cena testovaného BMW M850i xDrive Gran Coupé začíná na 3 287 700 Kč s DPH, což je překvapivě o 80 600 Kč méně než v případě BMW M850i xDrive Coupé (3 368 300 Kč).

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:M850i xDrive Gran Coupé
Motor:vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:4395 ccm
Plnění motoru:2x turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min
Točivý moment:750 Nm při 1800 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:3.9 s
Maximální rychlost:250 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):9.9 – 10.0
Emise CO2:226 – 229 g/km
Objem nádrže:68 litrů
Délka:5072 mm
Šířka:1932 mm
Výška:1407 mm
Rozvor:3023 mm
Pohotovostní hmotnost:1995 kg
Objem zavazadlového prostoru:440 litrů
Ceník:ke stažení zde