2019-bmw-7-a-x7-prvni-jizda- (11)

BMW uvádí v letošním roce modernizovanou řadu 7, ale spouští také prodej největšího SUV v historii, modelu X7. S oběma “sedmičkami” jsme se počátkem týdne svezli.

BMW řady 7: co přinesl facelift?

Modernizaci nové sedmičky představilo BMW v lednu, nic výrazného se ale neměnilo. Stále jde o velkou čtyřdveřovou limuzínu s dvěma možnými délkami (liší se o 14 cm na rozvoru). Interiér se při faceliftu příliš nezměnil, nové jsou tak hlavně výhradně digitální palubní přístroje před řidičem, které poprvé dostalo nové BMW X5.

Nové jsou ale některé prvky vnějšího designu. Nejvíce diskutovaný je čelní pohled, kam po modernizaci přibyly obrovské přední ledvinky (jsou větší o 40 %!). Naživo jsou dokonce ještě větší než na fotkách. K tomu v BMW přidali ještě nižší přední světlomety.

Změny najdeme i na zádi, ačkoliv nejsou tak výrazné. Tady jsou nová, nižší zadní světla, která doplňuje světelný pruh táhnoucí se přes celou šíři auta. Nově tvarovaný je i zadní nárazník.

A co pohonné ústrojí? Nejlepší zprávou je, že v nabídce i pro Evropu zůstává obří vidlicový dvanáctiválec (M760Li). K tomu jsou tu benzinové šestiválce (740i) a osmiválce (750i) a také vznětové šestiválce s přeplňováním jedním (730d), dvěma (740d) anebo čtyřmi turbodmychadly (750d).

Na ekologicky smýšlející řidiče pak čeká plug-in hybrid v několika verzích BMW 745e, BMW 745Le a BMW 745Le xDrive. Po modernizaci dostal nový benzinový motor. Dvoulitrový čtyřválec byl totiž vyměněn za třílitrový šestiválec s celkovým výkonem téměř 400 koní. Dojezd čistě na elektřinu je podle verze 50 až 58 kilometrů.

2019-bmw-7-a-x7-prvni-jizda- (42)

BMW X7: největší!

Největší SUV v historii představila mnichovská značka ještě před koncem roku 2018. Ani to nemá ledvinky o moc menší, ale díky velikosti samotné karoserie to naživo tak výrazně nepůsobí. Přední část je přesto působivá. Auto je celkově jedno z největších mezi velkými SUV. Ve všech směrech ho překonává jen Rolls-Royce Cullinan. Například Bentley Bentayga je ve všech rozměrech menší a třeba Range Rover je prozměnu širší a vyšší.

Stejně tak, jak se sedmička a x-sedmička liší zvenku, liší se i uvnitř. X7 má totiž už “nový interiér”, s nímž přišla X5. Přišla tak o to po desítky let pro BMW typické uspořádání ovladačů. Klimatizace se tak přesunula výše mezi výdechy, pod nimiž je pak řada dalších ovladačů. Ani startovací tlačítko a tlačítko deaktivace Start/stop systému není napravo od volantu, ale nyní je na středovém panelu vedle voliče automatické převodovky.

Ani pro X7 nechybí možnost mít skleněné prvky “CraftedClarity”, tedy z ručně opracovaného, jemně zatmaveného křišťálového skla. Jde o volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, ovladač iDrive, ale také tlačítko systému Start/Stop.

Toto SUV se nabízí výhradně se třemi řadami sedadel v šestimístném nebo sedmimístném provedení. Všechna sedadla jsou kompletně ovládaná elektricky. Naše auto mělo šestimístné uspořádání a na všech šesti sedadlech je dostatek prostoru. I na třetí řadě sedadel, kam se tedy samozřejmě trochu obtížněji nastupuje.

Pokud jsou obsazeny všechny tři řady sedadel, zbyde v zavazadlovém prostoru stále ještě místo pro 326 litrů nákladu. S dvěma řadami sedadel (a třetí sklopenou do podlahy v kufru) můžete naložit dokonce 750 litrů. Nakládání zavazadel je ulehčeno díky dvojitému víku zavazadelníku, které je standardně ovládáno elektricky. Díky standardně dodávanému vzduchovému podvozku je také možné snížit nákladovou hranu.

2019-bmw-7-a-x7-prvni-jizda- (44)

Pohodlí je základ

S oběma auty jsme se svezli v rámci mezinárodní prezentace počátkem tohoto týdne a měli jsme tak jedinečnou možnost je porovnat přímo proti sobě. To, co mají obě auta společné, je pohodlí. Obě mají standardně vzduchový podvozek a posádce to dávají jasně najevo. BMW řady 7 je ale o poznání houpavější, v nastavení jízdních režimů je tu i “Comfort plus”, to X7 má “jen” Comfort. Překvapením bylo, že řada 7 dá posádce o něco výrazněji vědět o krátkých příčných nerovnostech, X7 je umí přežehlit lépe.

Díky vzduchovému podvozku umí obě auta eliminovat ponořování přídě při brzdění a naopak zvedání přední části při akceleraci. Funguje to při běžné jízdě parádně, auto je prakticky neustále v jedné výšce. Výjimkou jsou jen ostré brzdy nebo naopak akcelerace na plný plyn.

Obě auta se na silnici chovají tak, že byste jim jejich rozměry opravdu neřekli. Mohou za to nejen natáčecí zadní náprava, ale i aktivní stabilizátory a konečně právě i vzduchový podvozek. Po téměř tisícovce kilometrů, kterou jsme na střídačku s oběma auty dohromady ujeli, ale jízdně více překvapilo právě BMW X7. Ta stabilita a jistota jízdy nejen v přímce, ale zejména v oblouku je dechberoucí.

V případě X7 jsme měli verzi 40i xDrive, tedy základ nabídky s šestiválcovým benzinovým třílitrem s 250 kW a 450 Nm. I když jde o základní motor, tak je jeho dynamika velmi slušná. Z 0 na 100 km/h je už za 6,1 sekundy a maximální rychlost činí 245 km/h. A to i s pohotovostní hmotností 2320 kg. Pocitově ale – i díky jemnosti a perfektnímu odhlučnění – auto tak rychlé není. Podívejte se však na to, jak stoupají údaje na rychloměru. Podobný problém pak můžete mít i na dálnici, protože díky odhlučnění si ve 130 km/h budete připadat, že jedete “mimoměstskou rychlostí”, rozhodně ne dálničním tempem. Samozřejmostí jsou zde adaptivní tempomat (s aktivními asistenty řízení) či omezovač rychlosti, které váš řidičský průkaz ochrání.

V případě BMW řady 7 jsme jezdili ve verzi 750i, tedy s modelem, který poháněl sametový benzinový 4,4litrový vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním. Jde o nově vyvinutý motor s výkonem 390 kW/530 koní a točivým momentem 750 Nm, což je oproti původnímu motoru nárůst o 60 kW/80 koní a rovných 100 Nm. Motor už jsme testovali v BMW M850i xDrive a tam nás svým naladěním příjemně překvapil. Nejinak tomu bylo i pod kapotou vlajkové lodi.

2019-bmw-7-a-x7-prvni-jizda- (38)

Jeho zvuk je lahodně sametový, do interiéru ale příliš neproniká. Stejně jako v X7 je i tady perfektní odhlučnění. V rámci faceliftu dostala řada 7 kvůli ještě lepšímu zvukovému komfortu tlustší skla. Po zavření dveří jste tak od venkovního světa prakticky zcela izolovaní.

Výkonu má při jízdě osmiválec dostatek, technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za rovné čtyři sekundy (i díky standardnímu pohonu všech kol xDrive) a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. S motorem je spojena osmistupňová automatická převodovka, která umí bleskové přeřadit nahoru, ale i dolů a přitom je řazení za všech okolností jemné. Totéž samozřejmě platí i pro X7.

U sedmičkového BMW se očekává, že majitel auta bude sedávat i vzadu. I když jsme jezdili autem, které nebylo s označením “L”, tedy bez prodlouženého rozvoru, místa na zadních sedadlech bylo i tak dost, v prodloužené verzi to tak bude ještě lepší. Posádka na zadních sedadlech může mít k dispozici v loketní opěrce tablet, kterým může ovládat část výbavy auta, ale také sledovat údaje o jízdě (spotřeba paliva, aktuální poloha, rychlost a podobně). Tablet je stále od Samsungu, ale grafika je zcela nová.

To X7 nenabízí, ale oba modely mohou mít zezadu na opěradlech předních sedadel obrazovky. To opět není žádná novinka, ale novinka je fakt, že mohou být dotykové. Nebude tak potřeba neustále hledat dálkový ovladač. I na těchto obrazovkách BMW připravilo novou grafiku.

Obě auta jsou tím nejlepším, co aktuálně BMW nabízí, přesto bylo větším překvapením právě X7. To, jak tohle obrovské SUV dokáže jezdit, jak jisté dokáže být v opravdu ostrém tempu – projeli jsme si hodně ostře i Dobšinský kopec na Slovensku, kde se jezdí závody do vrchu. Poznat z toho samozřejmě více než dvou a čtvrt tunová hmotnost ve finále je, ale rychlost v zatáčkách byla působivá. A podobně překvapily i ostré a nevadnoucí brzdy. V brzdách řady 7 taková jistota nebyla, ale do jisté míry to bylo i použitými pneumatikami, protože X7 obouvala Pirelli P Zero.

Cena

Co se cen týká, pak je o něco levnější BMW X, které ve verzi 30d xDrive startuje na 2 172 300 Kč. Nejlevnější BMW řady 7 v nabídce je model 730d s pohonem zadních kol za minimálně 2 338 700 Kč.