Test BMW M850i xDrive Coupé (2019)

Autor: Pavel Srp - 10. 3. 2019


BMW udělalo v posledních letech a měsících ve své modelové paletě pořádnou rošádu. Kromě toho, že opět některé řady a modely ubyly, jiné přibyly. Jedním z těch, která jsou nová je také BMW řady 8. A to jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

BMW řady 8 se neobjevuje v nabídce mnichovské značky poprvé. Velké kupé s kódovým označením E31 bylo prodáváno už v 90. letech minulého století. Pod kapotou nemělo nic menšího než vidlicový osmiválec, ale většina verzí vyjela s aristokratickým pětilitrem V12. Poháněna zde byla pouze zadní kola.

Léta však postoupila, stejně tak přísné emisní limity, takže na dvanáctiválec v nové generaci můžeme zapomenout. V nabídce je benzinový motor V8 s objemem 4,4 litru a třílitrový vznětový šestiválec. A my jsme vyzkoušeli právě benzinové BMW M850i xDrive.

Obrazem: BMW oslavuje 25. výročí řady 8 s fanoušky a majiteli

Nahrazuje šestku, rozměrově je podobné

Nové BMW řady 8 nahrazuje řadu 6. A tady právě začala ona rošáda. Původní BMW řady 5 GT je nyní BMW řady 6 GT a původní Coupé, Cabrio a Gran Coupé z nabídky postupně vymizela. Důvod byl právě příchod vrcholného, sebevědomého BMW řady 8. Mnichované na něj hodně spoléhají, vždyť ho prezentují jako „THE 8“ (stejně jako modernizovanou řadu 7, která v Ženevě hrdě nosí „THE 7“) a na svém českém webu je to „OSMIČKA“.

Na trh se nová řada 8 dostane ve všech třech stejných karosářských variantách jako předchozí řada 6. Prodeje odstartovalo Coupé, záhy přijde kabriolet a později ještě čtyřdveřové Gran Coupé. Zajímavé jsou rozměry nové osmičky. Pokud byste čekali, že bude větší než šestka, pletli byste se. Novinka je totiž o 4,3 cm kratší, o 4,4 cm nižší, ale o 8 mm širší. Kratší je o 3,3 cm i rozvor. Navenek ale auto působí i díky svým rozměrům velké, hlavně „placaté“.

Není to sporťák, je to GT

Filozofie se nicméně za těch bezmála 30 let vlastně nezměnila. Ani dnes není osmičkové BMW žádným sportovním autem. Tedy alespoň zatím, než (už letos) přijde BMW M8… Je to relativně pohodlné a velké kupé, s nímž klidně a rádi pojedete na opravdu dlouhý výlet. Ten v testované konfiguraci může ve sportovním režimu doplňovat hutný zvuk výfuku, který si, jak jsme u modelů BMW M Performance zvyklí, sem tam odplivne a zaprská. To si ostatně můžete poslechnout v přiloženém videu níže.

Aby také ne, když ho pohání skvělý vidlicový osmiválec, který je evolucí toho původního, který se nacházel v původním BMW řady 6. Díky objemu 4,4 litru a dvojici turbodmychadel posílá na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku 530 koní a 750 Nm. A to je opravdu hodně.

Rychlost, jakou tohle auto dokáže jezdit v reálném světě, je působivá. Navíc je jisté, samozřejmě i díky velmi nízkému těžišti a „chytrému“ pohonu všech kol. Je cítit, jak neustále pracuje, aby auto tlačil vpřed. Na suchu se zadek asfaltu drží jako klíště. Když už ujede do strany, je to jen na moment, aby vám pak přišlo, že vás někdo zatáhl za předek jako na laně a auto zase letělo rovinkou vpřed. Zásadní podíl na tom má i „M sportovní diferenciál“, což je vlastně aktivní zadní diferenciál. Jakkoliv je však tohle auto opravdu rychlé, není brutální a stále působí jemně.

Sportovní režimy dle libosti

Nechybí samozřejmě možnost změny jízdních režimů, díky čemuž lze z osmičky udělat relativně pohodlný kočár anebo naopak velmi pevné auto reagující na všechny vaše povely prakticky bez prodlení. Sportovní režimy jsou tu navíc hned tři: Sport, Sport+ a dokonce Individual, v němž si můžete auto upravit podle sebe. V každém z nich se ale rovnou otevřou klapky ve výfuku, ztuhne řízení i podvozek a zostří se reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

test-2019-bmw-m850i-xdrive-coupe- (58)

Vlastně pak zapomenete i na rozměry a hmotnost, která ale není zase tak vysoká, jak by se dalo očekávat. Vždyť pohotovostní hmotnost je „jen“ 1965 kilogramů. Zdá se vám to hodně? Vlastně to až tolik není, oproti šestce je lehčí o 90 kg. Třeba předchozí BMW 650i Coupé s pohonem jen zadních kol vážilo 1870 kilogramů a třeba nedávno testované a mnohem menší BMW M2 Competition s manuální převodovkou a pohonem zadních kol ukáže na váze 1550 kg. Na osmičku totiž v Mnichově použili hodně hliníku a karbonu – testované auto mělo navíc příplatkovou M karbonovou střechu za 81 302 Kč, což kromě snížení pohotovostní hmotnosti snižuje i těžiště.

Tohle auto působí v zatáčkách hodně lehce, ještě mnohem menším a lehčím dojmem. Důvod, proč tomu tak je, poznáte už po prvních metrech. Zadní náprava je natáčecí a pomáhá auto stočit do oblouku. Dvoutunová hmotnost je cítit nakonec jen na brzdách. Ovšem na zimních pneumatikách v teplotách kolem 10°C brzdí auto i tak výtečně. Nemalý podíl na tom má fakt, že na rozdíl od M840d má testované M850i v základu tzv. M sportovní brzdy.

Pokud přepnete do komfortního režimu, auto zjemní, rozhodně nevyměkne. Testovaný model sériová 20″ kola, která má z výroby, ale obouval 19″ disky se zimnímu run-flat pneumatikami. Na pohled by kola rozhodně alespoň palec navíc snesla… Při jízdě je stále cítit to, že adaptivní podvozek je tužší, přesto není auto uskákané a od kol se neozývají žádné rány (u předchozí 6 bohužel ano). Je tu jasně znát zcela odlišný přístup než u kupé Mercedes-Benz třídy S. Zatímco bavorák je stále sportovněji zaměřený, tak mercedes je hlavně pohodlný. Rozhodování tak bude o mnoho jednodušší než u sedanů Mercedes-Benz třídy S a BMW řady 7

BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky oslavuje dnešní padající hvězdy

Nová architektura kabiny

Po otevření dveří budete možná překvapeni, protože je tu zcela nový interiér s nímž poprvé přišlo BMW X5. Zapomeňte na „stará“ BMW, tohle je nová doba. Původní architektura rozložení ovládání je pryč. Ovládání klimatizace a topení je pod displejem mezi výdechy a teprve pod tím je ovládání audiosystému. Pro dlouholetého uživatele BMW to bude sice zmatení, ale jen chvíli, než se naučí sáhnout rukou jinam. Rozložení tlačítek – ano, BMW zůstalo u tlačítek, nedalo ovládání všeho přes displeje! – je intuitivní a jasné.

Podobnou radikální změnou prošel i panel přístrojů za volantem. Ten je nově výhradně digitální s jasným rozložením prvků. Otáčkoměr a rychloměr na něm zůstanou vždy, ale to je pro mě subjektivně trochu problém. Otáčkoměr je totiž v pravé části a jeho grafika jde zespoda nahoru, tedy vlastně podobně jako u peugeotů proti směru hodinových ručiček. Alespoň, že je tu obrovský (ale můžete si ho v Menu klidně zmenšit) head-up displej.

Nový je i středový panel kolem voliče automatické převodovky – manuál v nabídce není a nebude. Ten byl v testovaném autě vybaven příplatkovými prvky „CraftedClarity“ z ručně broušeného křišťálového skla za 17 602 Kč. Paket obsahuje podsvětlený volič převodovky s číslicí „8“, ovladač hlasitosti rádia, ovladač iDrive, ale také startovací tlačítko, které se tam přesunulo.

test-2019-bmw-m850i-xdrive-coupe- (62)

Na vrcholu i technologiemi

S novou generací X5 má řada 8 i další společné prvky, jde zejména o pokročilé aktivní jízdní asistenty i další technologie. Pokud máte mobilní telefon Samsung některé z nejvyšších řad, můžete „klíče“ od auta klidně zavřít doma do trezoru a zapomenout na ně. V rámci standardní výbavy „Komfortní přístupový systém“ totiž můžete odemykat a zamykat auto, ale i ho startovat jen díky svému telefonu. Ten bude s autem komunikovat přes aplikaci BMW Connected na základě NFC (Near-field communication). Telefon tak přiložíte ke klice a auto se odemkne, opačně to funguje i pro zamknutí. K nastartování je pak potřeba telefon umístit do přihrádky před řadící pákou, kde je nejen anténa NFC, ale také slot pro bezdrátové dobíjení. První aktivaci a spárování telefonu a auta je však potřeba provést u autorizovaného dealera. BMW Digital Key, jak se tato funkce jmenuje, se aktivuje vždy na 1 rok s nutností prodloužení.

Zajímavým pomocníkem je i asistent couvání. Ten je obsažen ve standardní výbavě pro všechny verze v rámci paketu Parking assistant. Couvací asistent si umí zapamatovat cestu, kudy auto jelo vpřed a při couvání ji bude kopírovat. Funguje to až na vzdálenost 50 metrů.

Protože jde o cestovní GT, nepřekvapí v dnešní době ani to, že umí do jisté míry jezdit samo. Ceník totiž obsahuje i položku Driving Assistant Professional za 50 414 Kč (to je o 20 tisíc méně než u X5). Tento systém pomůže řidiči například s řízením v kolonách a pomalu jedoucím provozu. Kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (umí zastavit a opět se sám rozjet) a aktivní systém udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku. Auto tak dokáže jet samo, musí ale cítit aktivitu řidiče – monitoruje pohyby volantu. Nejde o autonomní řízení, ale pouze o aktivní podporu řidiče. Nicméně to funguje parádně, aktivace se provádí společně s aktivací tempomatu přímo na volantu. Mimochodem i v tomto případě platí, že tempomat je adaptivní, ale lze ho přepnout na „klasický“ bez dodržování vzdálenosti od vpředu jedoucího auta.

test-2019-bmw-m850i-xdrive-coupe- (21)

Závěr a cena

Nové BMW řady 8 je vlastně docela povedenou reinkarnací kultovního kupé s vyklápěcími světly z devadesátých let. Z určitých úhlů pohledu není bezchybné. Odveze prakticky jen dvojici pasažérů, i když jde o auto 2+2, protože na zadní sedadla se usadí maximálně předškoláci a i tak nestrčí nárty pod přední sedadla. Stejně tak nepříliš velká 68litrová nádrž a apetit velkého benzinového motoru neslibují příliš dlouhý dojezd. Subjektivně se mi příliš nelíbí ani exteriér, ale v rámci celého testovacího týdne jsem se setkával u lidí spíše s opačným názorem. Tím by se dala ukončit negativa.

Pak už jsou tu jen samá pozitiva. Tohle auto poutá pozornost – opět i díky příplatku za karbonové doplňky jako jsou nádechy v předním nárazníku, vnější zpětná zrcátka, odtrhová hrana na kufru – má pěkný zvuk a je opravdu hodně rychlé. Když chcete.

V nabídce jsou aktuálně dvě verze. Základní naftové BMW M840d xDrive stojí 2 694 900 Kč, ale BMW M850i xDrive začíná až na 3 357 900 Kč. Je to dáno nejen motorem, ale hlavně bohatší základní výbavou. Testované auto se s příplatkovou výbavou vyšplhalo až těsně pod čtyřmilionovou hranici. Všechny ceny v článku jsou s DPH.

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Opravdu rychlé a přitom jisté auto,Vyšší spotřeba paliva
Moderní technologie,Žádné místo na zadních sedadlech
Motor má zvuk,Subjektivně překombinovaný design
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M850i xDrive Coupé
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,4395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min
Točivý moment:,750 Nm při 1800 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.8
Emise CO2:,224 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4843 mm
Šířka:,1902 mm
Výška:,1352 mm
Rozvor:,2822 mm
Pohotovostní hmotnost:,1965 kg
Objem zavazadlového prostoru:,420 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Foto: Lukáš Fabián, Pavel Srp

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru