BMW řady 5 GT je na trhu již pátým rokem, nejde tedy o žádnou novinku. Podobně jako “obyčejná” pětka ale prošlo nedávno faceliftem, který pozměnil motorovou paletu a zaměřil se decentně i na design. Vyzkoušeli jsme jednu z nejprodávanějších, ne-li vůbec nejprodávanější verzi 530d GT xDrive.

Ačkoliv BMW tohle auto nazývá řadou 5, postaveno je na lehce upraveném podvozku vlajkové lodi automobilky, řady 7 (mají dokonce stejný rozvor náprav). Nabízí praktickou pětidveřovou karoserii liftback s bezrámovými dveřmi, vyvýšený posez a spoooooustu místa nejen vpředu, ale zejména vzadu. Otázkou nicméně zůstává, jestli má tohle auto smysl. Není to ani sedan, ani kombík ani MPV ani SUV.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p1

Interiér je typickým BMW. Pokud jste někdy nějaké moderní BMW vlastnili, budete přesně vědět, kam sáhnout a čím a kde se co ovládá. Pokud jste u BMW nováčkem, ani tak nebudete dlouho tápat. Ovladače jsou rozmístěny intuitivně. Přední sedadla nabízejí královský prostor a možnost jejich seřízení je prakticky nekonečná. Ani cestující na zadních sedadlech si na nedostatek prostoru stěžovat nemohou a dámy si budou moci snad klidně přehodit nožku přes nožku. Pokud však na výšku měříte cca 190 a více cm, možná budete v kontaktu se stropnicí.

A co zavazadelník? Jeho víko se vyklápí buď celé i s oknem a nebo bez něj podobně jako u Škody Superb. Vzhledem k vnějším rozměrům auta by se mohl objem 500 (či až 650 pokud posunete zadní sedačky zcela vpřed) litrů zdát jako malý, kufr je však prakticky a pravidelně tvarovaný. Pokud zadní sedačky sklopíte, vzroste objem pro zavazadla až na 1 750 litrů.

Důležité ale ve finále je, jak se s autem jezdí. Nutno uznat hned na začátek, že hmotnost o metrák přesahující dvě tuny, je na autě znát. Zejména na brzdách, kdy se auto zhoupne dopředu. Fyzika nejde zamaskovat ani v zatáčkách, kde je tu masu cítit, nicméně neznamená to, že by 5 GT bylo neohrabané. Na své rozměry i hmotnost totiž zatáčí celkem ochotně.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p2

Při faceliftu do ceníku přibyl základní čtyřválec 2,0 l spalující naftu a ostatní motorizace byly posíleny, výjimkou samozřejmě není ani testovaný řadový šestiválec 30d. Z objemu 3,0 l nabídne výkon 190 kW/258 koní. Působivý je také točivý moment 560 Nm, jehož maximum je dostupné už od 1500 ot./min, což je ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou (jiná volba k 5 GT ani není) zárukou vcelku bezproblémové dynamiky nejen na papíře (zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s a maximální rychlost 243 km/h), ale i v praxi.

Přečtěte si také:  Test BMW 216i Active Tourer (2019)

Automatická převodovka je perfektní, řadí hladce nahoru i dolů, navíc prakticky nemá prodlevu. Pro závodů-chtivé řidiče nabízí samozřejmě manuální režim a pádla pod volantem, ale jsme zpátky u té obrovské více než dvoutunové masy, jíž BMW 5 GT je, a u toho, že takovou jízdu si vlastně ani pořádně neužijete.

Přiznám se, že ačkoliv měla 5 GT adaptivní podvozek, nějak jsem se nemohl ubránit dojmu, že si s autem neumí úplně poradit. Jeho nastavení se liší s jednotlivými profily jízdy od sportovního s omezenou stabilizací (stabilizace se ale dá úplně vypnout) po komfortní. Ovšem nejkomfortnější režim Comfort+ se mi zdál být poněkud nešťastným, protože “zadek” je v tomto nastavení až příliš měkký a auto ho tahá za sebou. Nejlepší volbou je z hlediska ovladatelnosti i pohodlí, podle mého názoru, “obyčejný” Comfort nebo normální režim.

test-bmw-530d-GT-xdrive-at-p3

BMW 5 GT je autem, které se nejvíce hodí na dlouhé přesuny po dálnici, kde osmistupňová převodovka drží při povolené sto třicítce otáčky i hluk pěkné nízko, podvozek se jen tak pohupuje a spotřeba se drží hluboko pod 9 l/100 km. Obecně byla spotřeba příjemným překvapením. Dvouciferných hodnot se při normální jízdě prakticky nedočkáte a jen při častém poskakování po městě nebo jízdou vyšší než povolenou rychlostí po dálnici překonáte devítilitrovou hranici, na okresce zase dokáží údaje palubního počítače ukázat hodnoty menší než 8 l/100 km. Na konci testu svítila na displeji palubního počítače hodnota 8,8 l/100 km.

A to i přes to, že BMW má pohon všech kol xDrive, který jsme se rozhodli vyzkoušet na zasněžených silničkách v horách. BMW si se zapnutou stabilizací udržuje neutralitu, která díky preferenci zadní nápravy přechází v přetáčivost. Stabilizace je však naladěná tak, aby veškeré tyto přetáčivé tendence citlivě, avšak nekompromisně řešila a auto se do smyku nedostalo. Pokud stabilizaci omezíte a nebo dokonce vypnete, dočkáte se naprosto jisté přetáčivosti. Opět jsme ale u té hmotnosti, díky niž je potřeba při klouzání dbát zvýšené opatrnosi, a která prostě v sebelepším autě nedokáže ošálit fyzikální zákony.

BMW řady 5 GT je autem, které dává smysl, pokud chcete “něco jiného”. Je někde na pomezí mezi pětkou, sedmičkou a opulentní X6. BMW 530d GT xDrive je nicméně luxusním Gran Turismem, které vás zcela bez problémů převeze přes půl Evropy, naložíte do něj celou rodinu a vyrazíte na lyže a nebo přestěhujete starožitnou komodu po babičce. Sportovní geny v něm ale budete hledat marně. Jenže opravdu byste je po takovém autě chtěli?

Přečtěte si také:  Dvojtest Peugeot 208 Active Puretech 75 a 208 GT Line Puretech 130 (2020)

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:BMW
Typ:530d GT
Motor:řadový šestiválec
Objem válců:2 993 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:4×4 xDrive
Výkon:190 kW/258 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:560 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:6.2 s
Maximální rychlost:243 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):7.2 / 5.6 / 6.2
Délka:5 004 mm
Šířka:1 901 mm
Výška:1 559 mm
Rozvor:3 070 mm
Pohotovostní hmotnost:2 120 kg
Objem zavazadlového prostoru:500 – 650 / 1750 l
Ceník:k nahlédnutí tady