test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (2)

Peugeot v rámci loňské modernizace modelu 308 přidal verzi GT na výkonu. Původních 200 koní povýšil na 225 koní, mimo to GT dostalo také filtr pevných částic. My jsme se rozhodli tuto verzi vyzkoušet.

Drobné “učesání”

I když je současná generace Peugeotu 308 na trhu už od roku 2014, při modernizaci se Peugeot soustředil z hlediska designu jen na opravdové drobnosti. Když nebudou obě auta stát vedle sebe, možná si jich ani nevšimnete.

Na přídi si můžete všimnout přepracované masky chladiče, do níž výrobce nově nainstaloval své logo pro všechny verze (GT to tak ale mělo i před faceliftem). Ta je nyní ostřeji tvarovaná a dostala zcela novou výplň. Na jejím vrchu uprostřed si lze všimnout červeného názvu výrobce (obyčejné verze mají název jen plastický, bez výplně). Z dalších změn při modernizaci lze zmínit ještě přepracovaný přední nárazník i grafiku zadních světlometů pro všechny verze bez výjimky.

test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (21)

V interiéru se toho příliš nezměnilo, vlastně se tu nezměnilo nic. Stále je tu poměrně rozměrný středový panel, který na fotkách, ale ani naživo nevypadá nijak krásně, a multimediální systém s obrazovkou, přes níž se ovládá prakticky celé auto. Pokud jedete někam podle navigace a je vám horko, stále musíte udělat několik úkonů, abyste si teplotu změnili. Musíte přepnout na obrazovku klimatizace, teplotu upravit a pak zase přepnout na navigaci. Nejde to po paměti, musíte se na displej podívat.

I když 308 umí jednoduché pokyny navigace mezi budíky taky (vzdálenost a šipka, kam odbočit), v nových modelech 3008, 5008 a i 508 to už Peugeot vyřešil lépe. Ty totiž dostaly novou generaci tzv. i-Cockpitu, tedy už plně digitální kapličky přístrojů. Umístěná je stále na vrchu palubní desky, ale umí měnit zobrazení, takže si na ní lze třeba přednastavit navigaci a na displeji na středovém panelu nechat klimatizaci anebo rádio či cokoliv jiného tam chcete mít. U 308 se toho dočkáme asi až v nové generaci. Škoda.

Zůstaly tu také nešikovně umístěné ovladače vyhřívání sedadel, které se nacházejí v odkládací přihrádce před voličem automatické převodovky. Pokud si tu odložím telefon, už vyhřívání jednoduše nespustím. Je tu také zdířka “zapalovače”, do které když něco zapojím (zpravidla palubní kameru), už se mi tam zase nevejde ani ten telefon (ale budu moci ovládat vyhřívání sedadel). 

test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (36)

 

GT poznáte na první pohled

To, že před vámi nestojí obyčejný Peugeot 308, ale verze GT, poznáte na první pohled. Největší rozdíly jsou na zádi, kde si můžete všimnout dvojice koncovek výfuku. Ty jsou ale falešné (u benzinového i u naftového 308 GT). Na víko kufru výrobce umístil také plaketku GT.

Stejnou plaketku můžete najít i na předních blatnících. Z boku ale vyniknou i typicky tvarované 18″ disky kol s typickým designem. Méně rozpoznatelnou součástí verzí GT je i sportovněji naladěný a nižší podvozek. V přední části je nový nárazník a již zmíněný červená nápis “Peugeot” na vrchu masky chladiče.

Vylepšený motor, nová převodovka

V případě motoru jde o výraznou evoluci toho původního. Nově má ale vyšší výkon (165 kW/225 koní) i točivý moment (300 Nm) a to současně s tím, že dostal filtr pevných částic a třícestný katalyzátor pro redukci emisí.

test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (46)

Motor má po startu (startovací tlačítko nestačí stisknout, ale musíte ho chvíli podržet) tichý a kultivovaný chod, nic nepřipomíná, že by šlo o sportovněji laděnou verzi. Nijak se to nezmění ani při jízdě. Tedy, změnit to můžete tím, že aktivujete režim “Sport”. Ten totiž falešný zvuk z reproduktorů, kromě toho změní osvětlení budíků na červenou, čím přijdete o informace, kde začíná červené pole otáčkoměru. S automatickou převodovkou to ale vlastně řešit nepotřebujete. Ta v Peugeotu 308 GT motor v omezovači nenechá, ale vždy sama přeřadí.

Mimochodem převodovka je tu automatická. Je úplně nová, oproti verzi před modernizací nabízí o dva rychlostní stupně víc – teď je jich tu 8. Jde o skříň s hydrodynamickým měničem, kterou dodává japonský výrobce Aisin. A převodovka nefunguje vůbec špatně, ba právě naopak.

I tak k ní – respektive k jejímu ovládání – putuje jedna výtka. Nabízí samozřejmě možnost manuální změny rychlostních stupňů, jednou z možností jsou páčky pod volantem. Jenže ty nejsou umístěny na volantu, ale na sloupku řízení a jsou velmi malé. Pokud volantem, byť jen o trochu otočíte, už si nepřeřadíte. Volant bych si já osobně také celkově dokázal představit ještě blíže k tělu.

test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (26)

Kromě sportovního režimu tu po faceliftu přibyl i režim ekologický. Přepíná se na stejném tlačítku jako ten sportovní. Po jeho aktivaci jak by se pedál plynu snad obalil molitanem. Reakce motoru se po jeho sešlápnutí zdají velmi ospalé, zrychlovat se autu nechce, ale účel ušetření paliva je díky tomu splněn.

A jak jezdí?

I když jde o sportovněji laděnou verzi, sportování se 308 SW GT tak úplně nelíbí. Má raději klidnější jízdu. To ale neznamená, že se s ní snad nedalo jet ostřeji do zatáček. Jenže převodovka a motor reagují rozvážněji, než by se při “ostřejším” způsobu jízdy hodilo. Také podvozek, respektive jeho měkčí uložení na přední vám neposkytne tolik informací, kolik poskytnou opravdové hot-hatche.

Naopak potěší to, jak je auto pohodlné. I když obouvá 18″ disky kol, dokáže se s nerovnostmi velmi dobře poprat. A to aniž by se do interiéru promítly nějaké výrazné rány nebo rázy. Problém tu ale rozhodně neznamená jednoduchá zadní náprava, Peugeotu se velmi povedlo její naladění.

test-2018-peugeot-308-sw-gt-16-thp-205k- (13)

Závěr a cena

Peugeot 308 GT – ať už ve verzi jako pětidveřový hatchback nebo testované kombi SW – je svižným autem. Dokáže vás rychle – vždyť testované auto má 225 koní a 300 Nm – převézt, ale pro zábavu se s ním na své oblíbené okresky svézt nepůjdete. Na to je tu 308 GTi, která se sice nabízí jen jako 5dveřový hatchback, ale má mnohem ostřejší charakter, navíc i samosvorný diferenciál mezi koly a výkonné brzdy Brembo.

Zdaleka nejvíce ale zaujme praktičnost. Nikoliv ta v interiéru, protože tam je místa tak akorát, ale v zavazadlovém prostoru. Vždyť základní objem kufru je 610 litrů (Octavia Combi má stejnou hodnotu) a po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1660 litrů. To je podle metody VDA, pokud bychom vzali metodu objemu tekutin, pak je to dokonce 660 litrů, respektive 1775 litrů.

Peugeot 308 GT (5D i kombi SW) se nabízí výhradně se dvěma motory a jednou možnou převodovkou. Kromě testovaného benzinového 1.6 PureTech 225 je to také vznětové 2.0 BlueHDi 180. V obou případech je možné motor kombinovat pouze s 8° automatickou převodovkou. Základní akční ceny jsou v současnosti 700 000 Kč za verzi PureTech, respektive 705 000 Kč za BlueHDi.

+
Výkonný a tichý motor Umělý zvuk ve Sportu
Pohodlný podvozek Nehodí se na sportovní jízdu
Velký kufr Infotainment
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 308 SW GT
Motor: 1.6 THP
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 165 kW/225 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 235 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.3 / 5.1 / 5.9
Emise CO2: 136 g/km
Objem nádrže: 53 litrů
Délka: 4585 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1472 mm
Rozvor: 2730 mm
Provozní hmotnost: 1394 kg
Objem zavazadlového prostoru: 610 / 1660 litrů
Ceník: k nahlédnutí on-line zde