Škoda Octavia Scout byla v předchozí generaci velmi oblíbeným autem. Nabízela nejen odlišný vzhled díky oplastování, ale také pohon všech kol a zvýšený podvozek. Před několika týdny se začala slavnostně prodávat druhá generace Scoutu ve třetí generaci Octavie. Naváže na úspěchy svého předchůdce? Pokusili jsme se to na vrcholné verzi 1,8 TSI 4×4 s pohonem všech kol (bez něj si ji totiž objednat nelze) zjistit.

Nutno uznat, že Octavia Scout vypadá na pohled dobře, ačkoliv několik drobností se mi úplně nelíbí. Celkově se ale proměna oproti běžným verzím povedla. Přední část je decentní, a to i přes velký kontrast bílého laku karoserie a kombinace černých a stříbrných ochranných plastů. Z boku vyniknou outdoorové plastové nástavce blatníků (ukrývajících 17″ kola) a prahů. K zadní části mám ale malou výtku, oplastování nárazníku vypadá zvláštně. Vypadá to tak, jako by to tam vlastně nepatřilo a dodělal to tam někdo dodatečně.

test-skoda-octavia-combi-scout-18-tsi-dsg-4x4-p1

Základem Scouta je nicméně lepší prostupnost (lehkým, nenáročným) terénem, tedy spíše polní cestou. Není to žádný off road, ale o 31 mm oproti běžné verzi (o 32 mm oproti verzi 4×4) zvýšená světlá výška na 171 mm je i tak vyšší než u některých SUV. Scout je také sériově vybaven paketem pro špatné cesty, a tak má na podvozku mnohem více plastových krytů, jež chrání motor, brzdové vedení, ale také třeba zadní ramena. Jakýkoliv přednastavený terénní režim (jako má třeba Yeti) byste tu ale hledali marně.

Pod kapotu Škody Octavia Scout si můžete objednat jen silnější motory z nabídky. V nabídce je tak dvojice agregátů 2,0 TDI s výkony 110 kW/150 koní a 135 kW/184 koní (stejný motor má i Octavia RS) a nebo testovaný benzínový přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI 132 kW/180 koní. Silnější 2,0 TDI a 1,8 TSI jsou spojeny výhradně s převodovkou DSG, slabší 2,0 TDI naopak pouze s manuální skříní.

test-skoda-octavia-combi-scout-18-tsi-dsg-4x4-p2

Octavie s pohonem všech kol jsou ale tak trochu technickým oříškem. Oproti předokolkám totiž mají o 30 Nm vyšší točivý moment (dosahuje hodnoty 280 Nm), ale dvouspojkové DSG má naopak o stupeň méně, je tedy 6°. Důvodem je, že sedmistupňové DSG je konstruováno jen do 250 Nm.

Podobně jako u Yetiho 1,8 TSI DSG 4×4 mi ale přišlo, že sladění motoru a převodovky není tak perfektní, jaké by mohlo být. Při rozjezdu z místa jí to trvá déle než bych čekal, občas s přeřazením váhá – a je jedno jestli nahoru nebo dolů. Vzhledem ke skutečnosti, že pádla pod volantem škodovka nedodává ani za příplatek, do toho nemůžete rychle a jednoduše “promlouvat”. Pro “manuální” řazení je třeba volit jednotlivé stupně přesunem samotného voliče převodovky do manuálního režimu a “řadit” jeho pohybem vpřed nebo vzad.

Motor má díky svému výkonu velmi dobré dynamické schopnosti. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h nepotřebuje ani 8 sekund a dokáže uhánět maximální rychlostí až 216 km/h. Přemýšlíte-li o spotřebě paliva, pak to bude jen a jen na těžkosti vaší pravé nohy. Ani tak to ale není žádný zázrak. Dostat se pod 8 litrů kombinované spotřeby je v podstatě nemožné a je potřeba počítat spíše se spotřebou (podle palubního počítače) s hodnotou kolem 9 l/100 km.

test-skoda-octavia-combi-scout-18-tsi-dsg-4x4-p3

Poslední dobou je radost sedět za volantem škodovek – povedený podvozek má nejen nová Fabia, ale i Citigo Monte Carlo, které jsme dnes dopoledne vrátili – hlavně v případě, že máte rádi pohodlnější naladění podvozku. Nemyslete si ale, že to znamená houpavou jízdu bez špetky sportovnosti. U Scoutu je to podpořeno nejen již zmíněnou vyšší světlou výškou, ale také profilovým číslem pneumatik 50 i samotným sladěním tlumičů a pružin. Přes nerovnosti se Octavia Scout přenáší s lehkostí a běžné výmoly a výtluky prakticky nezaznamenáte, ty větší auto sice neschová, ale velmi dobře utlumí. Přitom není problém užít si jízdu klikatou okreskou s jistým vedením stopy. Velký podíl na tom zcela jistě má i sofistikovanější nezávislé zavěšení zadní nápravy, které mají všechny čtyřkolky automaticky.

Octavia Scout je, narozdíl od “obyčejné” čtyřkolky, v nabídce pouze s karoserií Combi, a tak nabízí spoustu místa pro zavazadla. Základní objem zavazadelníku 610 litrů se dá sklopením opěradel zadních sedadel do roviny zvětšit až na 1 740 litrů. Královský posez mají i všichni členové posádky. Na předních i zadních sedadlech si pohodlně sednou i dlouháni a zvládnout dlouhou cestu nebude problém.

Jenže… Za to všechno je potřeba taky pořádně zaplatit. Základní cena 694 900 Kč se nezdá jako nijak závratně veliká, ale testované auto se nápadně blížilo miliónové hranici. Když už do ceníku nakouknete, je potřeba, abyste příplatky přidávali opatrně. Některé z nich jsou sice v řádu pár stovek, ale ono se to nasčítá a hned je to o čtvrt milionu více.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia Combi Scout
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 132 kW/180 koní v 5 000 ot./min
Točivý moment: 280 Nm v1 350 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 216 km/h
Převodovka: dvouspojková šestistupňová (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.5 / 5.9 / 6.9
Délka: 4 685 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 531 mm
Rozvor: 2 679 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 447 kg
Objem zavazadlového prostoru: 610 / 1 740 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady