test-2018-peugeot-308-gti-p1

Mezi rychlými hatchbacky je dnes opravdu velký výběr a na své si tak přijde každý. Pro ty, kteří chtějí každodenní použití s výkonem na požádání v nabídce něco je. Pro ty, kteří se chtějí za volantem hlavně bavit v nabídce něco je. A v nabídce je i něco pro ty, kteří chtějí jezdit hlavně rychle. Peugeot 308 GTi se nejvíce hodí do té poslední kolonky, ale…

Geny Peugeot Sport

Tohle auto není jen tak nějaký Peugeot 308, na jeho naladění a nastavení se podílelo závodní oddělení značky Peugeot Sport. A projevuje se to zejména v motoru, kde byly vyměněny i poměrně zásadní věci v útrobách. Mezi hlavními částmi můžeme jmenovat Kované hliníkové písty, zesílené ojnice a pístní kroužky, pánve ojničních ložisek s využitím polymerů, zesílené šrouby ojnic…  A tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Důležité je navíc také vážně velké turbodmychadlo Garett.

Není to ale jen motor, technici si dali záležet i na dalších součástech auta, takže 308 GTi má i jinou manuální šestistupňovou převodovkou, která musí umět bez problémů zvládat 330Nm točivý moment. Její dva hřídele jsou nyní opískované (metoda shot‑blasting) a ozubená kola prošla hloubkovou karbonitridací. Díky tomuto termochemickému postupu zvyšujícímu obsah uhlíku a dusíku se zlepšila odolnost dílu vůči opotřebení i únavě materiálu. Ve prospěch lepší akcelerace byly také zkráceny převody.

test-2018-peugeot-308-gti-p2

Výkon ale zdaleka není vše, ten by navíc nebyl ničím, pokud by se nedal využít. Peugeot 308 GTi tak dostal přepracované zavěšení kol. Přední náprava má tužší pružiny a tlumiče dostaly hydraulické dorazy, jejich uložení je tužší a prodloužené tak, aby byl zaručen nejen zvukový komfort a od podvozku se neozývaly rány, ale aby kola stále držela kontakt s vozovkou. 270 koní je totiž na dvě pneumatiky vážně hodně. S přenosem na silnici jim ale pomáhá (mechanický) diferenciál s omezeným prokluzem Torsen.

Posíleny byly také brzdy. Na předních kolem jsou mnohem větší, kotouče mají průměr 380 mm a zakusují se do nich čtyřpístkové červeně lakované třmeny. Zadní náprava dostal 268mm kotouče. Je jen škoda, že při jakémkoliv prudším brzdění se rozblikají výstražné blinkry – lhostejno, zda jedete v normálním a nebo sportovním režimu. Brzdy jsou ale příjemně ostré, s dobrým dávkování a nevadnou.

Na pohled ne úplně nápadný, ale rozhodně sebevědomý

Když se na Peugeot 308 GTi podíváte, na první pohled – pokud nemáte auto s dvoubarevnou kombinací Coupe Franche jako my – o sobě svůj potenciál až tolik neprozrazuje. Ze zadního pohledu vyniknou dvě koncovky po obou rozích nárazníku, z boku velká kola s velkými červenými brzdami a z čelního pohledu jsou to červené linky v nárazníku a masce chladiče. Nejsou tu žádné výrazně široké blatníky, velká křídla, ani spoilery jako mají některé jiné modely. Pro někoho škoda, pro jiného naopak radost. Do jaké skupiny patříte vy?

test-2018-peugeot-308-gti-p3

Ani interiér není nijak zásadně proměněn. I tady je tolik diskutovaný i-Cockpit (budíky na vrchu palubní desky), malý volant a kovová hlavice řadící páky, ale i multimediální systém, přes který se ovládá prakticky celé auto. Designově nic moc…

Verze GTi ale dostala několik drobností, které z interiéru dělají mnohem lepší místo k jízdě. Volant je čalouněný kůží a dostal červené prošívání, logo GTi a na vrchu červený pásek, který prozrazuje aktuální natočení přední kol. Nové jsou pedály a opěrka nohy z nerezové oceli či hliníkové plakety na prazích s nápisy PEUGEOT SPORT. Nejlepší jsou ale sportovní sedadla, která perfektní drží tělo i v těch nejostřejších zatáčkách, nejsou ale úplně kamarádské pro prostorově výraznější postavy. 

Pojďme za volant

První stisk startovacího tlačítka neudělal nic. Aha, musí se chvilku podržet, dobře. Po startu motor neudělá žádné divadelní představení, nevystřelí, není hlučný, nic. Opět jsme u toho, že někomu to bude vadit, jinému nikoliv. Tohle auto prostě do světa nekřičí. O to víc ale nakonec dokáže překvapit.

test-2018-peugeot-308-gti-p4

Řazení by zasloužilo trochu více mechaničnosti, ale hlavně kratší dráhy. V zimě a v létě navíc neoceníte sice krásnou, ale kovovou řadící páku. Ta vás totiž v létě bude pálit, v zimě k ní naopak přimrznete. Až se ale srovná její teplota s vaší rukou, oceníte její tvar, do ruky padne skvěle.

Líbí se mi také posez, na rozdíl o některých kolegů nemám problém s výhledem na budíky na vrchu palubní desky. Moje pozice sedačky a volantu je v tomto velmi dobrá, oceňuji, že se dá opěradlo poměrně dost narovnat a volant jde přitáhnout hodně k tělu. Sedadla navíc nabízejí skvělé boční vedení. Povedlo se.

A jak to celé funguje na silnici?

Už první metry prozradí tuhý podvozek, ale i zbytek auta. Není to však prkenná záležitost. Potěší i ochota zatáčet, přičemž reakce na otočení volantu jsou rychlé. Už od první setiny sekundy ale nepotěší sportovní režim. Je to sice věc subjektivní, ale podle mého přináší spoustu negativ, které jedno pozitivum v podobě ostřejších reakcí plynového pedálu nevyváží. Tak třeba vážně hlučný a navíc úplně falešný zvuk motoru nebo zrudnutí otáčkoměru, kvůli čemuž se ztratí “červené pole”. Ono snad bude lepší dělat, že tam tohle tlačítko ani není…

test-2018-peugeot-308-gti-p5

Peugeot 308 GTi je sice vybaven mnoha elektronickými asistenty, pomocníky a podobně, ale jeho jízdní projev dopřeje vlastně několik příjemně “mechanických vlastností”, ačkoliv na Subaru WRX STI zdaaaaaleka nemá. Základem je samosvor mezi předními koly. S tím je potřeba pracovat, což zkušený řidič jistě bude umět. Na suchu je totiž jeho funkce fenomenální, auto pod plynem krásně vtáhne dovnitř zatáčky. Problém ale může nastat na mokru nebo jinak kluzkém povrchu – třeba na kamínkách po zimě – protože tím, jak jsou “obě kola spojena” začnou se protáčet obě a auto půjde po tečně ven. Na plyn je třeba jit na mokru opatrněji, a pokud tak budete činit, odmění se vám 308 GTi až překvapivě příjemnou trakcí.

Motor se naplno – i díky velkému turbodmychadlu Garrett – projeví až přibližně nad třemi tisíci otáček, příjemný zátah má ale i v mnohem nízkých otáčkách. Jeho zátah je hutný a rozhodně se nedá nazvat lineárním, spíše naopak příjemně decentně graduje, až překvapenému řidiči občas zasáhne omezovač otáček. Po ubrání plynu uslyšíte odfuk turba a při přeřazení se občas ozve i vážně decentní ranka.

Podvozek je tužší, ale kola jsou prakticky neustále v úzkém kontaktu s vozovkou a je to potřeba, protože Peugeot 308 GTi dokáže dosahovat na běžných okreskách vážně překvapivě vysokých rychlostí. V těch však občas překvapí chování zadní nápravy. Ta se zejména na brzdách občas odstaví, někdy je to zábavné, jindy to může řidiče překvapit. Dá se s tím ale nakonec docela pěkně pracovat, díky vypínatelné stabilizaci můžete auto před zatáčkou rozhodit a pak ji projet celou s vlajícím zadkem…

test-2018-peugeot-308-gti-p6

Potěší i spotřeba paliva, která se při klidné jízdě může klidně pohybovat kolem 8 l/100 kilometrů. Pokud na plynový pedál budete tlačit, pak ale spotřeba samozřejmě razantně vzroste. Palivová nádrž má objem 53 litrů.

Závěr a cena

Když Peugeot 308 GTi srovnám s ostatními hot-hatchi, dal by se spíše než ke “každodennímu” SEATu Leon Cupra přiřadit spíše k Hondě Civic Type R. Stojí ale mezi nimi, protože nejen, že se dá bez problémů používat na každodenní ježdění, ale dokáže překvapit i na okruhu. Je ale poměrně “jednostranný” a není tak zábavný jako například Hyundai i30 N.

Peugeot nabízí 308 GTi výhradně v pětidveřovém provedení s manuální převodovkou. Cena startuje na 820 tisících Kč, dostanete ale vše – minimálně z řidičského pohledu – ve standardní výbavě. Zajímavý je příplatek za dvoubarevné lakování, které mělo testované auto, ten činí 25 tisíc Kč.

+
Výkon a zátah motoru Sportovní jízdní režim (zvuk)
Rychlost auta Není tak zábavný jako některé jiné hot-hatche
Nenápadný vzhled a neklidný zadek Nenápadný vzhled a neklidný zadek
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 308 GTi
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol + samosvorný diferenciál
Výkon: 200 kW/270 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 330 Nm při 1900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.1 / 4.9 / 6.0
Emise CO2: 139 g/km
Objem palivové nádrže: 53 litrů
Délka: 4253 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1472 mm
Rozvor: 2620 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 280 kg
Objem zavazadlového prostoru: 470 / 1 309 litrů
Ceník: ke stažení zde