MINI přišlo před nějakou dobou s novou generací svého nejprodávanějšího modelu a my jsme se po zkušenosti s pětidveřovým modelem Cooper S tentokrát podívali na zoubek verzi z opačného konce nabídky. V redakčním testu jsme vyzkoušeli MINI One D.

Novodobé MINI se poprvé objevilo v roce 2001, o 5 let později ho vystřídala druhá generace a ta třetí, aktuální je na trhu přibližně rok. I v nejnovější generací jasně poznáte, s jakým autem máte tu čest. Tvary exteriéru se změnily jen drobně a auto lehce povyrostlo (do všech směrů včetně rozvoru). Příliš změn se neodehrálo ani v interiéru. Stále jde o jedno z nejstylovějších aut, která jsou na trhu.

test-mini-one-d-p3

Tou největší změnou je ale technika, resp. motory. Pod kapotu se dostaly nově tříválce a právě i jeden z nich je pod kapotou vozu, kterému se v následujících odstavcích budemě věnovat. Je potřeba se tak malé motorizace obávat? Neztratí tím MINI svůj pověstný styl? A nebo je to prostě jen „nový motor“?

MINI One D tvoří základ naftové nabídky. Pod kapotou má napříč uložený přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru. Podle papírového výkonu byste to ale možná netipovali, protože 70 kW/95 koní a točivý moment s hodnotou 220 Nm měly ještě před nějakou dobou motory s několika decilitry objemu navíc…

test-mini-one-d-p1

Byli jsme moc zvědaví na první start, hlavně ten studený, protože dřívější řadové naftové tříválce v jiných značkách neoplývaly dovrým vychováním. A po pravdě jsme byli příjemně překvapení. Po startu se sice motor mírně zaklepal, ale po chvíli se ustálil na volnoběžných otáčkách. Bylo sice poznat, že jde o tříválec, ale jeho projev je například s tříválcovými nafťáky koncernu Volkswagen nesrovnatelný. Do kabiny se vibrace a jemné dunění přenáší jen velmi málo, tak nějak z dálky. Po zahřátí motoru se kultura jeho chodu ještě zlepší a může směle konkurovat čtyřválcům.

Necelých 100 koní výkonu rozhodně nemůže slibovat sportovní zážitek ani ten správný motokárový pocit, ale ve srovnání s MINI Paceman Cooper SD ALL4 s automatickou převodovkou pocitově vlastně o tolik hůř nejede (i když zrychlení 0-100 km/j je o 2 s pomalejší). Svůj podíl na tom má zcela jistě manuální šestistupňová převodovka. Její dráhy jsou příjemně krátké a rychlosti na svá místa zapadají „jedna báseň“.

I díky hmotnosti ani ne jedné a čtvrt tuny je MINI docela obratné a svižné. Na známých okreskách vám ale výkon bude chybět, protože tradičně tužší podvozek i kola v rozích slibují velmi dobré jízdní vlastnosti. On je vlastně podvozek na kvalitních silnicích oproti motoru o tolik napřed, že prakticky nemáte šanci dostat se na jeho limity. Na nekvalitní silnici je však auto tvrdé. Alespoň, že v testované verzi mělo poměrně malá kola a vysoké pneumatiky, které ho „zpohodlněly“.

test-mini-one-d-p2

Ten, kdo zvolí základní naftový motor, asi primárně netouží po pilování jízdní stopy a ukrajování minut v čase dojezdu, spíše mu půjde o úsporu paliva. A v tom dokáže MINI One D příjemně potěšit. I když se reálné hodnoty s těmi papírovými rozcházejí, jezdit kolem pěti litrů na 100 kilometrů v kombinovaném režimu nevyžaduje speciální cvik ani umění. Na dálnici počítejte při tachometrových 130 km/h přibližně se šesti litry na 100 km.

Přečtěte si také:  MINI Sharing je nová aplikace, která umožní majitelům MINI sdílet své auto

I když auto mezigeneračně opět povyrostlo, v interiéru se roztahovat stále nemůžete, přesto jste-li průměrného vzrůstu, na předních sedadlech budete sedět bez problémů. Zadní sedadla jsou pouze pro dva pasažéry, ale příliš místa na nohy nebo pro hlavu nenabízejí. Hodí se spíše pro děti nebo podprůměrně vzrostlé dospělé. Navíc se na ně díky třídveřové karoserii hůře nastupuje i vystupuje. Přílišnou velikostí neoplývá ani zavazadelník. Jeho základní objem je 211 litrů. Sklopením opěradel zadních sedaček se dá zavazadelník zvětšit na 731 litrů, ale bude v něm schod.

MINI One D není pro řidiče, kteří vyhledávají rychlou jízdu, je pro řidiče klidnější povahy, kterým zálěží spíše na nízké spotřebě paliva. Zámerně se ale vyhýbám slovu „úspora„, protože pořizovací cena není lidová. Jde o stylovku, a za ty se platí. Základní cena této verze startuje na částce 514 800 Kč. Jistě je to auto pro lidi, kteří chtějí „frikulínské“ auto.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: One D
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 496 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední
Výkon: 70 kW/95koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 220 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.0 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 3.9 / 3.1 / 3.4
Emise CO2: 89 g/km
Objem nádrže: 44 litrů
Délka: 3 821 mm
Šířka: 1 727 mm
Výška: 1 414 mm
Rozvor: 2 495 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 115 – 1 190 kg
Objem zavazadlového prostoru: 211 / 731 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde

Comments are closed.