test-2018-bmw-m760i-xdrive-v12- (60)

BMW v příštích letech a desetiletích výrazně promění svoji nabídku. S tím už ostatně začalo. S některými motory se budeme muset poměrně brzy rozloučit, nahradí je elektromotory, zatímco jiné s námi prý zůstanou ještě desítky let.

To mimo jiné prozradil magazínu Automotive News Europe v rozhovoru šéf výzkumu a vývoje automobilky BMW Klaus Fröhlich. Rozhovor se točil hlavně o budoucnosti toho, co bude automobily nových generací pohánět.

BMW se na elektromobilitu připravilo už před pár lety, protože elektromobily a plug-in hybridy má v nabídce už dlouhou dobu. V současné produkci je jich velká spousta napříč celou modelovou paletou, čemuž pomáhá i fakt, že pro některé modely mnichovská značka používá platformu CLAR, s níž přijela v roce 2015 tehdejší nová generace řady 7, jež je na elektromobilitu připravena.

Test BMW 750i xDrive (2019)

Pro příští rok chystá BMW její modernizaci, protože za těch pět let se situace (nejen) v konstrukci baterií výrazně změnila. Baterie jsou nyní menší, přesto s větší kapacitou, takže je bude moci značka použít a uložit jinak. Dojezd plug-in hybridních modelů by se tak mohl zvednout na 80, 100, ale i 120 kilometrů. Současně s tím bude možné použít i větší palivové nádrže.

Současný problém elektromobilů vidí Klaus Fröhlich hlavně v ceně baterií a v tom, že zatím stále neexistuje dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. To mluvíme o Evropě, na východ od nás je to ještě horší. Třeba v Rusku jste s elektromobilem prakticky ztracení. I tak ale tvrdí, že přibližně půl milionu stávajících zákazníků značky, kteří si více či méně elektrifikované auto pořídili, jej nejčastěji nabíjí doma anebo v zaměstnání.

Klaus Fröhlich očekává, že do roku 2030 bude v Evropě pomyslný koláč prodeje modelů BMW tvořit přibližně čtvrtina plug-in hybridních modelů, polovina modelů se spalovacím motorem a zbytek budou elektromobily.

Policie bude jezdit hybridními luxusními limuzínami BMW

Šéf vývoje se rozpovídal také o tom, co lze očekávat v rámci nabídky spalovacích motorů. A pro nás, kdo máme rádi velké a výkonné motory, to nejsou úplně dobré zprávy. S jistotou skončí motor V12, který pohání BMW M760Li xDrive. Toho se totiž prodá jen několik tisíc kusů ročně, což není rentabilní.

Bez nástupce bude i motorizace M50d, což je řadový naftový šestiválec s objemem tří litrů a přeplňováním čtveřicí turbodmychadel. Překvapením může být také fakt, že z nabídky zmizí i dieselový 1.5litrový tříválec, jenž se montuje do malých modelů BMW a MINI. Nahnuté to má i osmiválec M50i, protože prakticky stejné hodnoty výkonu nabídne podle Fröhlicha šestiválcový plug-in hybrid, který má navíc výrazně nižší emise. 

Dobrou zprávou pro některé ale může být fakt, že spalovací motory tady s námi ještě několik desítek let prý budou. Klaus Fröhlich očekává, že v případě naftových čtyřválců a šestiválců to bude 20 let, u benzinových motorizací alespoň 30 let.

Diskuse zabředla i na téma vodíkového pohonu, který má v nabídce jen pár automobilek na světě a BMW mezi nimi není. Na vývoji vozidel s vodíkovým palivovým článkem prý značka spolupracuje s Toyotou, která nedávno uvedla druhou generaci vodíkového modelu Mirai. Problémem ale prý je, že taková auta jsou až 10x dražší než klasické elektromobily. V příštím desetiletí se prý vodíkových článků dočkáme pod kapotami SUV modelů X6 a X7.