test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (16)

BMW X7 přijíždí na trh s velkými očekáváními. Při prvním seznámení nás auto příjemně překvapilo, bylo to ale na neznámých silnicích a trochu zrychleně. I proto jsme se těšili na první český test, který už máme za sebou. A co jsme zjistili o vrcholné vznětové verzi M50d xDrive?

Je opravdu velké, ale jak moc vlastně?

Na BMW X7 vás zaujme samozřejmě hlavně jeho velikost. Tohle auto působí naživo vážně majestátně. Pokud bychom však nové BMW X7 srovnali s jeho nejbližšími konkurenty, kterými jsou bezpochyby Mercedes-Benz GLS, Range Rover, ale i Audi Q7, pak zjistíme poměrně zajímavé věci. Údaje jsme dali do tabulky, aby to bylo “černé na bílém” a pro zajímavost jsme také ještě přidali Rolls-Royce Cullinan.

Model BMW X7 Audi Q7 Mercedes-Benz GLS Range Rover Rolls-Royce Cullinan
Délka (mm): 5151 5063 5130 5000 5341
Šířka (mm): 2000 1970 1934 2073 2000
Výška (mm): 1805 1741 1850 1869 1835
Rozvor (mm): 3105 2994 3075 2922 3295

Říkali, že BMW X7 je prý velké… právě jsme se na pár stovek metrú svezli se 40tunovou soupravou Scania s 650koňovým motorem V8. Točivý moment je mamutích 3300 Nm.

Zveřejnil(a) auto-mania.cz dne Pondělí 1. července 2019

Ze všech konkurentů (Rolls-Royce vynecháme), je tak X7 celkově nejdelší, má největší rozvor a je druhé nejširší. Konkurenti ho tak – až na modernizované Audi Q7 – přerůstají na výšku. A jakkoliv by se to nemuselo zdát, tak X7 je ve všech směrech větší než Bentley Bentayga.

Jak vypadá?

Vnímání vzhledu je hodně subjektivní disciplína, jisté ale je, že BMW X7 vypadá naživo “jinak” než na fotkách. Přídi dominují opravdu velké ledvinky, kterých se přímo úzké hlavní světlomety. Naživo to vlastně tak špatně nevypadá. A nejlépe tohle auto vypadá ve zpětném zrcátku…

Z bočního pohledu je nejvýraznějším prvkem “hokejka” vedoucí z předního blatníku až k zadnímu kolu, což je prvek, s nímž poprvé přišlo aktuální BMW řady 7. Mělo ho před modernizací a ponechalo si ho i po ní. Menší pětka má “hokejku” jen naznačenou za předním kolem. A klasickou sedmičku připomíná X7 i zezadu, když má podobně tvarované světlomety. Jisté ale je, že si X7 z žádného úhlu nespletete s menším BMW X5, ale ani s žádným jiným autem.

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (26)

Jde o novou generaci BMW, takže po otevření dveří zjistíte, že je tu už “nový” interiér, který přichází s přepracovanou architekturou a ovladače, které byly “tady”, jsou jinde. Je to ale BMW, kde lidé u své práce myslí, a tak je i nové rozvržení intuitivní. Jen si ho musíte “osahat”. Jednotlivé ovladače jsou umístěny do tématických celků. Největší problém tak vlastně mám se startovacím tlačítkem a tlačítkem systému Start/stop, která se přesunula na středový tunel.

Ovšem na středovém tunelu je nových tlačítek více, protože X7 má standardně vzduchové odpružení s možností změny světlé výšky (viz fotky v galerii). Ale není to první bavorák, který tuto možnost nabídl – první bylo BMW X5 aktuální generace. X7 si ale (na rozdíl od X5) ani v testované verzi M Performace nemůžete pořídit s jiným, než právě se vzduchovým podvozkem.

A na středovém tunelu vás může zaujmout ještě další věc, protože i v případě X7 samozřejmě lze mít skleněné prvky “CraftedClarity”. Volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, ovladač iDrive, ale také tlačítko systému Start/Stop budou z ručně opracovaného, jemně zatmaveného křišťálového skla.

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (53)

Největší SUV z nabídky je standardně sedmimístné, ale pokud se podíváte na fotky testovaného auta, můžete si všimnout jen šesti sedadel. Tato konfigurace je příplatková a jde o komfortnější variantu. Všechna sedadla jsou elektricky ovládaná – ano, opravdu i ta úplně vzadu! V prvních dvou řadách je ovládání přímo z boku na sedadle a posez se na nich prakticky neliší. Pohodlná jsou stejně. Jde také o jedno z mála aut, kde se dá opravdu pohodlně sedět i úplně vzadu. Přístup sem není nejlepší, ale následnou jízdu tady lze zvládnout naprosto bez problémů. Vždyť je tu i kožené čalounění včetně loketních opěrek a vlastní nastavování klimatizace.

Nabité moderní výbavou

BMW X7 je vlajkovou lodí značky, tak se dá očekávat, že bude mít v nabídce nejnovější technologie. A ono je samozřejmě má. Nechcete s sebou nosit klíč od auta a potřebujete auto jen odemknout nebo zamknout? To není problém, to umí dnes všechna BMW přes aplikaci v telefonu. Chcete s ním ale bez klíče i odjet? Ani to není problém. Možnosti jsou dvě. Stačí mít chytrý telefon Samsung (podporovány jsou jen některé) a nechat si ho přes servis “spárovat” s autem. Pak na klíč (klidně i BMW display key) můžete zapomenout. Přes NFC totiž auto nejen odemknete a zamknete, ale po položení do slotu bezdrátového dobíjení i nastartujete. Nemáte Samsung? Nevadí? Vyřeší to kartička velikosti kreditky, kterou si můžete vsunout do pouzdra svého telefonu nebo třeba do peněženky. Anebo jí mít jen tak…

Ale to je samozřejmě jen kapka v moři. V X7 je kupa moderních aktivních jízdních asistentů, včetně těch parkovacích anebo couvací asistent, který si pamatuje až 50 metrů původní cesty popředu a sám pak přesně podle toho vycouvá zpět.

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (46)

Je ale škoda, že BMW na rozdíl od Mercedes-Benzu neumí české hlasové ovládání, protože díky rozšířené umělé inteligenci by dokázalo vyřešit rychle a jednoduše spoustu věcí. Funguje ale například v Němčině nebo v Angličtině, ale to byste v tomto jazyce museli mít celý infotainment. A ve výčtu výbavy bychom takhle mohli pokračovat ještě na opravdu hodně odstavců…

Za volantem

Na rozdíl od BMW řady 7 si X7 bude řídit asi více majitelů. A ti si to budou užívat. Díky standardně dodávanému vzduchovému podvozku je totiž tohle hodně vysoké SUV opravdu nečekaně pohodlné. Při prvních jízdách dokonce ještě více než limuzína řady 7. Ovšem ani tak není podvozek naprosto bezchybný a trpí typickým jevem pneumatických podvozků – prozradí krátké příčné nerovnosti. Jakmile jich je ale silnice prostá, komfort je bezkonkurenční.

Samozřejmostí jsou různé jízdní režimy, které zahrnují komfortní, ale na druhé straně i sportovní nastavení. K tomu je tady i “Adaptive”, které reaguje na aktuální řidičův styl jízdy a tomu se bleskově, v reálném čase přizpůsobuje. Když dlouhou dobu jedete klidně a rozvážně, klidně byste mohli mít komfortní režim, ale kdybyste pak chtěli rychle přidat, čekali byste na reakci převodovky a motoru. A přesně tohle adaptivní nastavení řeší.

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (46)

Nejoblíbenějším režimem ale pro mě byl Comfort. Na palubě BMW X7 se totiž člověku vlastně nechce nic řešit. Zavřením dveří – samozřejmě s nimi nemlátíte, ale jen je přivřete a servomotorky se o dotažení postarají samy – jste najednou v tichu. Úplném. Slyšeli byste i upadnutí špendlíku. Vlastně neslyšeli, protože tady jsou všude jen prvotřídní materiály, kterým vládne kožené čalounění. 

Změní se to, když verzi M Performance nastartujete. Testované M50d posílá do výfuků poměrně příjemný zvuk. Ten prozrazuje, že pod kapotou nebude nějakých pár koní, ale pořádné stovky plnokrevníků. Zvuk výfuků nijak neobtěžuje to, ale při jízdě o něm víte.

Ostatně víte i o těch koních. Označení M50d xDrive neprozrazuje přítomnost pětilitru, ale řadového třílitrového šestiválce s přeplňováním. Tipujete dvě turba? Málo! Tři? Pořád málo, jsou tu hned čtyři turba. Není to ale žádná novinka, vždyť tenhle motor už dostalo aktuální BMW 750d nebo M550d. Všechna kola dopředu žene fantastický osmistupňový automat silou 294 kW/400 koní, ale hlavně točivým momentem 760 Nm. Tento obrovský kus železa (a plastu, z něhož jsou některé díly karoserie) vážící takřka 2,5 tuny dokáže z 0 na 100 zrychlit za 5,4 sekundy a jede až elektronicky omezených 250 km/h. Stále se ale nemůžu ubránit pocitu, že by X7 slušel nějaký osmiválec – vždyť ho má třeba nové Audi SQ8 TDI anebo Volkswagen Touareg

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (30)

V praktickém životě to ale není potřeba, i přestože za jízdy budete mít občas v hlavě poměrně zajímavé stavy. Chvilkami by se vám totiž mohlo zdát, že tohle auto “nějak nejede”. Ale pozor, je to klam! To jen X7 tak neskutečně maskuje rychlost. Když se totiž potom podíváte na rychloměr, uvidíte hodnoty, za které byste řidičák snad chtěli raději odevzdat sami. A přitom jste tak rychle jet neplánovali.

Přehled o reálné rychlosti zkresluje nejen ticho v interiéru, ale i naladění podvozku. Vzduchový podvozek tu i s 22″ disky funguje opravdu skvěle. Pneumatické tlumiče pracují s přenosem hmotnosti a snaží se udržet auto stále v jediné poloze. Snaží se eliminovat ponořování přídě při brzdění i zvedání přední části při akceleraci.

Ale co když pak přepnete ovladač do režimu Sport? Fyzika samozřejmě funguje, ale je její pravidla jsou nějaká “pokřivená”. Nedá se samozřejmě čekat, že by se X7 skládala do zatáček jako dvojkové BMW, ale i díky natáčecí zadní nápravě a aktivním stabilizátorům rychlostí v obloucích překvapuje. V zatáčkách skoro nenaklání, působí mnohem menším a lehčím dojmem a celkově klame tělem. I tak je ale styl jízdy, který mě s tímhle autem vlastně nebavil.

test-2019-bmw-x7-m50d-xdrive- (28)

Velmi zajímavé byly hodnoty, které se ukazovaly v digitálním přístrojovém štítu u spotřeby paliva. S tímhle výkonným obrem není problém jezdit kolem i lehce pod 9 l/100 kilometrů. A to jsme ho testovali v týdnu, kdy padaly teplotní rekordy a klimatizace běžela naplno. Na delších cestách mimo město jsme se dostali i k 8 l/100 kilometrů.

Závěr a cena

BMW má s modely SUV bohaté zkušenosti, vždyť první BMW X5 vyjelo už před 20 lety. Mezitím se ale zvýšené modely (s výjimkou X6) jen zmenšovaly, až se zaplnilo označení “X” od “1” až do “6”. Jenže zákazníci mají SUV pořád raději a kupují všechna: malá, střední, ale i ta velká. A tam BMW chybělo. Ovšem hned první pokus se po týdenním testu povedl na jedničku.

Nakonec chybí už jen pohled do ceníku. Vzhledem k tomu, jak velké BMW X7 je a co umí, je jasné, že si za něj bavorská automobilka “něco” řekne. Ale překvapením je, že je v základu levnější než BMW řady 7. Ve verzi 30d xDrive startuje X7 na 2 172 300 Kč, zatímco BMW 730d s pohonem zadních kol začíná na 2 338 700 Kč. Cena testované X7 M50d xDrive je minimálně 2 837 900 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X7 M50d xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2993 ccm
Plnění motoru: 4x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 294 kW/400 koní při 4400 ot./min
Točivý moment: 760 Nm při 2000–3000ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 5.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.3 / 6.8 / 7.4
Emise CO2: 193 g/km
Objem nádrže: 80 litrů
Délka: 5151 mm
Šířka: 2000 mm
Výška: 1805 mm
Rozvor: 3105 mm
Provozní hmotnost: 2535 kg
Objem zavazadlového prostoru: 750 / 2120 litrů (bez VarioFlexu)
Ceník: ke stažení zde