test-2018-bmw-530i-xdrive-touring- (1)

Audi A6, Mercedes-Benz třídy E, BMW řady 5. Tahle německá trojčlenka má pokaždé jiné řešení, vždy pak přináší automobilovému světu stejné dilema. Kdo s koho? BMW řady 5 navíc s příchodem nejnovější, už sedmé generace svádí navíc boj s poněkud rozporuplným předchůdcem, nejen s mercedesem a audi. Aktuálně testovanou bavoráckou “pětku” v barvě makadamiového oleje nežene kupředu šestiválec, nýbrž čtyřhrnek s poměrně velkým apetitem a vysokým výkonem přes 250 koní. Můžeme ho pochválit?

Běloskvoucí

Škoda je ušpinit. Na takhle běloskvoucí koberečky v interiéru by se mělo jen dívat, nesahat a už vůbec na ně šlapat. Zujte si boty, nasedněte. Béžovobílé je v BMW 530i xDrive i čalounění sedaček, jen na palubce najdete syntetickou černou kůži Syntatec. Celé to spolu dokonale hraje. Přitom BMW zůstalo jako vždy věrné hodně konzervativní architektuře sdíleného předního prostoru řidiče a spolujezdce. A věrní příznivci mnichovských aut tu budou okamžitě jako doma.

Asi největší výstřelek je plně digitální přístrojový štít, kterému se v Mnichově dlouho bránili. Nakonec jde fakticky o překlopení typického analogového schématu na širokoúhlou obrazovku, což překvapivě celkem dobře funguje. Pravý tachometr dokáže proměnlivě volit média a být tedy částečně variabilní. BMW začátkem roku ukázalo příští generaci displeje za volantem, ten už tradiční tachometrové rozdělení „budíků“ plně opustil a ukáže po vzoru ostatních automobilek mnohem víc informací, zejména pozoruhodné bude zrcadlení map z navigace. Vyzkoušeli jsme si ho v novém BMW X5.

test-2018-bmw-530i-xdrive-touring- (24)

„Velkým cílem pro nás bylo optické zvětšení prostornosti interiéru. Toho jsme docílili jednak rozšířením palubního pruhu až do dveří a jednak zmenšením bloku ovládacích prvků na středu. Displej teď stojí volně nad ním,“ popsal interiérový designér Daniel Mayerle pro BMWBlog. Vskutku, prosto uvnitř je vzdušnější a decentnější, bez masivních ploch.

Větší, o dost

Naopak zvenku auto zmohutnělo. Opticky i na papíře, „pětka“ je vyšší, širší i delší než v minulosti. Na délku má kombíková verze Touring už 4942 milimetrů. Mimo to má BMW řady 5 i prostornější kufr se základním objemem 570 litrů. Design vznikl ještě pod lavičkou Karima Habiba, než odešel do Infiniti, aby uvolnil místo pro Jozefa Kabaně. Mezi základní poznávací znaky patří výraznější centrální ledvinky a sportovnější „look“.

Letem světem: zadní „elková“ světla mají asijské křivky; prémiová varianta Luxury Line stojí 85 tisíc a přidává chromové doplňky a jiná kola, uvnitř kontrastní švy a dřevěné dekory; Bowers & Wilkins reproduktory jsou famózní a hodně kvitujeme, že se automobilky teď snaží čím dál častěji spojovat se známými jmény audioprůmyslu, aby posádce dopřály co nejlepší „sound“. Á propos, naprosto parádní je bavorácký Display Key za necelý osm tisíc s malinkou obrazovkou a spoustou vzdálených funkcí, zkoušeli jsme ho například už v BMW i8 nebo BMW řady 6 GT.

test-2018-bmw-530i-xdrive-touring- (20)

Cenovka začíná u dané motorizace na milionu a půl, se všemi příplatky se auto, které vidíte na fotkách v článku a pod ním, vyšplhalo na 2 137 000 korun. A to bychom ještě rádi připlatili 34 tisíc za systém natáčení kol zadní nápravy.

Trochu Otesánek

Testované auto má čtyřválec s výkonem 252 koní, který (a říkáme to pořád) sice nedosahuje ušlechtilosti šestiválcové symfonie verze 540i s výkonem dokonce 340 koní, ale je naprosto dostačujícím pohonnou jednotkou na naprosto veškeré záležitosti. Od manažerských po ty rodinné. Přitom, pravda, nejde o nejslabší jednotku v nabídce, BMW má ještě verzi 520i s výkonem 184 koní.

Benzinová „třicítka“ ve čtyřkolce spotřebuje v kombinovaném režimu podle automobilky 6,7 litru na 100 kilometrů. Tahle spotřeba je ale naprosto nedostižná, zvlášť pokud jezdíte primárně po dálnicích. Ve městě totiž hravě přesáhne 10 litrů a na dlouhých trasách se dostanete na 9. Takže reálná žravost je kolem 8 litrů, závisí pochopitelně na podmínkách a rychlosti. Na okreskách se dostanete i k šesti litrům, a to je naopak velmi chvályhodný výsledek.

test-2018-bmw-530i-xdrive-touring- (6)

Vyšší spotřeba je vlastně jedinou výraznější chybou BMW 530i xDrive. Tohle auto jinak spojuje maximální cestovní pohodlí, užitečný prostor i krásu německých aut. Jízdně si zachovalo perfektní stabilitu, drží stopu i na limitu a zimních gumách. Osmistupňový automat je klidný, kvalty mění intuitivně a bez prodlevy. Auto nepůsobí těžkopádně (leč už zmíněné natáčení zadní nápravy by agilitě pomohlo), ale jeho rozměry za volantem cítíte. A umí jet hodně rychle, na stovce je za 6,3 vteřiny. Ale pořád to není třílitrový šestiválec, samozřejmě…

Přesto – odpovíme-li si na otázku z perexu, tak ano, BMW 530i pochválit můžeme. Jen by ji neuškodilo se tolik nepřecpávat, benzin teď není zrovna nejlevnější.​

+
Povedený design Spotřeba
Vnitřní prostor Cena příplatků
Krásná prémiovka Není to šestiválec
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 530i xDrive Touring
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 185 kW/252 koní při 5200–6500 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1450–4800 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.3 / 6.2 / 7.0
Emise CO2: 159 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4942 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1498 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1775 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570 litrů
Ceník: ke stažení zde