Mercedes-Benz se rozhodl nabídnout kromě základních motorizací a vrcholného plnotučného AMG i verze, které budou stát někde mezi. Představil hned několik modelů 43 AMG.

Důvod je jednoduchý, kromě toho, že mezi obyčejnými modely a osmiválcovými verzemi AMG byla až příliš velká mezera, tak také nabídka konkurence. Biturbo šestiválce označované jako AMG 43 nabízí pro třídy C, GLC (včetně kupé), E, GLE (včetně kupé) a roadster SLC.

Třílitrový šestiválec nabízí čtyři stovky koní

Nová generace Mercedes-Benzu třídy E se nabízí se čtyřválcovými, šestiválcovými i osmiválcovými motorizacemi. Pro jednotky spalující naftu jde o čtyř- a šestiválce. Benzinové motory pro běžné verze jsou čtyřválcové, jedinou výjimku tvoří provedení E400 s biturbo šestiválcem s 333 koňmi. Zbylé motorizace jsou pro tří verze AMG, E 43 AMG je šestiválcové, E 63 AMG a E 63 AMG S jsou čtyřlitrové osmiválce.

Pro všechny verze AMG 43 se používá stejný motor, takže už jsme z nedávného testu C 43 AMG kombi věděli, na co se můžeme těšit. Na rozdíl od céčka je ale éčko o něco výkonnější. V tomto případě řidič pravou nohou ovládá 295 kW/401 koní a točivý moment 520 Nm. Značka udává zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h.

Standardem pro všechny AMG verze je v současné generaci třídy E pohon všech kol AMG Performance 4MATIC. Rozdělení hnací síly je na přední a zadní nápravu v poměru 31:69. I díky tomu nejde o žádné nebezpečně kousavé auto, ale zadní náprava v tomto případě pomáhá s agilitou, dlouhé drifty se nekonají a konat při běžných jízdních situacích ani nebudou.

Jedeme!

Mercedes-AMG E 43 4MATIC samozřejmě nabízí volbu jízdních režimů, kterými lze auto nastavit přesně tak, jak se pro danou chvíli hodí. V komfortním režimu je to vlastně docela pohodlné éčko, které se dá používat každý den. Motor má klidnější odezvu na plynový pedál, převodovka drží nízké otáčky, volantem se dá točit jedním prstem a podvozek? Podvozek je až překvapivě pohodlný, v základní výbavě je totiž pneumatické odpružení Air Body Control, ale o nízkém profilovém čísle pneumatik při jízdě vědět budete. Překvapí také ticho, jež se na palubě v komfortním režimu rozprostře. Takovým příjemným detailem na závěr je i velmi tichý motorek stahování oken.

Sportovní režim samozřejmě auto přitvrdí a zostří, rozhodně to ale není tak výrazné jako u menšího céčka. U větší třídy E je jasně znát, že má jít stále hlavně o limuzínu, se kterou je třeba jezdit i delší pracovní trasy. Ale pozor, to rozhodně neznamená, že by tohle auto bylo nějak vyměklé. To totiž rozhodně není. Vydejte se na svou oblíbenou okresku, sešlápněte plyn a budete se divit…

Ačkoliv je maximum točivého momentu k dispozici už od 2500 do 5000 ot./min, nejlepší projev má motor až nad 4000 ot./min. Mohutný zátah pak ale nepolevuje až k červenému poli, vždyť maximum výkonu leží v 6100 ot./min. Zvukový projev motoru je příjemný, sytý baryton nijak neobtěžuje posádku ani okolí. To oceníte zejména při klidné jízdě na dlouhé trasy, ale na druhou stranu př dynamické jízdě ani nijak neprská nebo nestřílí. A to je přece škoda, vždyť v každém manažerovi (a nebo klidně i manažerce) se přece čas od času může probudit rebel… Pro E 43 AMG se (narozdíl od verzí 63) žádný příplatkový výfukový systém přímo od mercedesu nenabízí.

Díky pohonu všech kol s preferovanou zadní nápravou je AMG jisté i pod plynem a jeho rychlost je až nebezpečná. On ji totiž servíruje nenápadně a navíc ji umně maskuje. Pocitově si připadáte při jízdě vlastně v rámci běžných povolených limitů, ale když se podíváte na rychloměr, zjistíte, že se pohybujete vysoce ilegálními rychlostmi. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Navíc je na středovém tunelu tlačítko, kterým se omezuje a nebo deaktivuje ESP.

Výkonné benzinové motory jsou podle mnohých zárukou vysoké spotřeby paliva, jak tomu je u testovaného AMG? Technické údaje slibují kombinovanou spotřebu paliva 8.2 l/100 km. Na takové hodnoty jsme se nedostali, ale ani 10litrové cifry nám nepřijdou nijak závratné. Platí to ale pro klidnou jízdu s důrazem na dodržování platných dopravních předpisů. Pokud se odvážete a budete si užívat působivých akcelerací, pak počítejte se spotřebou mnohem vyšší.

S klidnou jízdou pomůže také chytrý adaptivní tempomat. Ten umí samozřejmě nejen udržovat navolenou rychlost a vzdálenost, ale také umí číst dopravní značky. Dokáže tak například zpomalit v omezení a po jeho skončení opět zrychlit. Ve spojení s aktivním asistentem řízení tak dokáže jet prakticky sám, jen s vašima “kontrolujícíma” rukama na volantu. Pokud ruce sundáte, po okamžiku vás auto vyzve, abyste je tam vrátili. Ačkoliv funguje na stejném principu jako autopilot elektromobilů Tesla, tady musíte auto řídit vy, asistenty opravdu jen pomáhají.

Designově je to vlastně “obyčejné” éčko

O tom, že jde o verzi AMG, bude okolí informováno střídmě. Pokud byste sundali loga “AMG” z masky a z víka zavazadlového prostoru a emblémy “BITURBO 4Matic” z blatníků, mohlo byste si ho splést s pouhým AMG paketem. Rozdílné jsou pak totiž pouze detaily jako například kola, brzdiče, maska chladiče a nebo dvojité koncovky výfuků. Tohle auto svoji sílu do světa nekřičí.

Podobné je to i v interiéru, který hraje spíše na luxusní než na sportovní notu. Ačkoliv mají sedadla výraznější boční vedení, rozhodně nejsou přísně sportovní, ale spíše pohodlná. Také zbytek interiéru je vlastně jako v běžném éčku, jen v kapličce přístrojů lze nalézt logo AMG, které prozrazuje, že tohle auto není tak úplně obyčejné. Z pohledu prostoru je Mercedes-Benz třídy E dostatečný i pro pětici cestujících, ačkoliv pro toho vzadu uprostřed nebude cestování nejpříjemnějším zážitkem v jeho životě. Rozhodně je ale na zadních sedadlech více místa než v novém BMW řady 5.

Závěr

Mercedes-AMG není nápadné a brutální osmiválcové AMG, je to ale velmi schopný sedan, který za to umí pořádně vzít. Okresní silnice projede velmi rychle a přitom s lehkostí a na dálnici ho v rozletu velmi časně zastaví omezovač rychlosti. Ve finále je to ale spíše pohodlný a rychlý sedan než sportovní auto a tím se poměrně značně liší od menšího céčka. Pokud chcete trochu chuligánství, AMGéčkové É vám ho příliš nedopřeje, pokud ale naopak chcete opravdu rychlý a pohodlný sedan vyšší střední třídy, pak by to mohla být jedna z velmi dobrých voleb.

A na kolik Mercedes-AMG E 43 4MATIC vyjde? Cena v tuto chvíli startuje na 2 020 700 Kč, což je skoro přesně o třetinu méně než kolik chce české zastoupení za plnotučné osmiválcové E 63 AMG, za výkonnější S pak zaplatíte ještě o dalších 300 tisíc více. Jenže za svoje dva miliony (a pár dalších desítek nebo stovek tisíc korun) dostanete velmi svižné auto, které navíc do světa na první pohled nekřičí svoji příbuznost k AMG. A to je pro některé lidi velká výhoda, pro jiné naopak velká nevýhoda.

+
Velmi rychlé auto v přímce i v zatáčkách Sytý‚ ale nepříliš výrazný projev motoru a výfuků
V základu pohon všech kol Nutnost tankovat 98oktanový benzin
Nenápadný design Nenápadný design
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-AMG
Typ: E 43 4MATIC
Motor: zážehový vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců: 2 996 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: všech čtyř kol (4MATIC)
Výkon: 295 kW/401 koní při 6 100 ot./min
Točivý moment: 520 Nm při 2 500 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.6 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.9 / 6.7 / 8.2
Emise CO2: 187 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4 923 mm
Šířka: 1 852 mm
Výška: 1 468 mm
Rozvor: 2 939 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 765 kg
Objem zavazadlového prostoru: 540 litrů
Ceník: ke stažení ZDE