test-2018-audi-a6-50-tdi-quattro-p1

Audi má letos napilno. Němcům flotila dlouho stárla, teď dohání resty a obnovují několik modelových řad naráz. Mezi stále oblíbenějšími SUV a všelijakými crossovery se nové generace dočkal i celosvětově nejprodávanější model z Ingolstadtu – limuzína s označením A6. Vyzkoušeli jsme ji s nejsilnějším dieselem na cestě z Prahy do dánského Aarhusu a zpět.

Matrixy mít musíte

Když to vezmeme od přelomu roku, tak v Ingolstadtu na to jdou pěkně postupně – nejdřív nová A8, pak A7 Sportback a od léta přichází inovovaná A6. Postavte je všechny tři vedle sebe. Šestiuhelníková chromovaná maska s vyčuhujícími radary, úzké lampy s decentním světelným žebrováním… Jako “vejce vejci”? Možná, ale otočte je. A6 nemá propojená zadní světla, spolehlivě ji rozeznáte.

Audi skutečně přináší názorný příklad designové unifikace a její konzervativní smýšlení na cílovou klientelu platí. Byznys auto chcete v tmavě modré, černé, šedé nebo stříbrné. Chcete pěkně střižený sedan, podobný těm minulých řad. Protože už jeden máte, střídáte auto za auto. Ta filosofie je prostě a v Audi vědí, co dělají. Však se bavíme o dlouhodobě nejúspěšnějším “čtyřkruží” na světě.

test-2018-audi-a6-50-tdi-quattro-p4

Nová “šestka” je mimo to o fous delší, širší i vyšší, ale na první pohled to sotva poznáte. Vzadu je 21 milimetrů větší rozchod kol. Na fotografiích uvnitř článku a pod ním stojí na dvacítkách, k dispozici přitom můžete mít dokonce i jednadvacítky. Dopředu určitě pořiďte příplatková světla Matrix HD, s automatickými “dálkami” neoslňují protijedoucí auta a svítí jen tam, kam je potřeba. Fungují příkladně.

Hraje na city

Jsou novináři, kteří novodobou architekturu interiérů ingolstadstkých Audi zatracují. Po vzoru královské A8 přebírají dvoudisplejový střed palubky i levnější modely, včetně testované A6. Multimediální panel vrchní obrazovce (12,3 palce) a ovladač klimatizace na té pod ní mi přijde jako domyšlená náhrada za kvanta hardware tlačítek, ne vždy je ale nejpřesnější, i kvůli haptické odezvě. Tu lze ovšem manuálně nastavit.

A pokud se vám u BMW iDrive líbí zadávání adres kresbou písmen přes snímač na povrchu kruhového ovladače, Audi budete milovat – tady se v “Malování” promění celý spodní displej o velikosti 8,6 palce. Zápěstí zpevníte opřením o volič automatické převodovky a systém rozezná kdejaký paskvil i od sebevětšího dysgrafika.

test-2018-audi-a6-50-tdi-quattro-p3

Spojení venkovního modrého laku s hnědými potahy uvnitř je perfektní a povyšuje vnímanou kvalitu o level výš. S reprosoustavou Bang & Olufsen na cestě do Dánska je to sice jako s tou pověstnou říkankou o nošení dřeva kamsi, kde je ho hodně, ale zkuste se na chvíli zaposlouchat. Tenhle dánský audiosystém s 3D efektem má tak bohatý zvuk, že mu cenovku neskutečných 176 tisíc alespoň na papíře třeba odpustíte.

Jen příplatky (Audi se chlubí možností až 400 individuálních nastaveních) mimochodem vyšvihly cenu auta ze základu skoro o milion výše na celkových téměř 2 630 000 korun. Na dlouhé cesty dovnitř určitě pořiďte masážní sedačky za nějakých 45 tisíc a “cozy” pokojíček na čtyřech kolech dolaďte jedním ze 30 barevných odstínů “náladového osvětlení”. Audi hraje v interiéru na city. A to sakra dobře.

Nafta vs. punk

Testovaný třílitrový šestiválec má výkon 286 koní a automatickou osmistupňovou převodovku Tiptronic. Verze 50 TDI je nejsilnějším dieselem v nabídce, přičemž pořídít můžete i o 55 koní slabší 45 TDI nebo dvoulitrovou verzi 40 TDI s 204 koňmi pod kapotou, V takovém případě základní cenovka spadne oproti vrcholovému šestiválci na 1 400 000 korun. Nafta je u A6 základ, žádný punk. Na druhé straně bude stát výsostný šestiválcový benzin.

test-2018-audi-a6-50-tdi-quattro-p2

Mohutný točivý moment 620 Nm u nejsilnějšího dieselu je k dispozici už lehce za 2000 otáčkami. Největším minusem agregátu je znatelná prodleva od sešlápnutí pedálu k akceleraci. Spontánní předjíždění vyžaduje briskní reakce. Na druhou stranu stovky a tisíce kilometrů vám mimořádně zdařile zpříjemní 48V elektrická síť s řemenem poháněným generátorem, kterou má každý šestihrnek (čtyřválce pracují s 12 volty). Mild-hybrid systém dovolí A6 plachtit až do rychlosti 160 km/h a je to zážitek (tehdy o to víc oceníte výše zmiňovanou reprosoustavu tlumící aerodynamický svist ve vysokých rychlostech). Ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Šetří palivo i emise.

Protože valná většina cesty Praha–Dánsko je po dálnici, jízdu s vypnutým motorem ve vysokých rychlostech jsem si zamiloval. Mimo to, kdo jezdí podle českých předpisů i na německých dálnicích, zvládne jet za hodnoty mezi 6,5 až 7 litry. Kdo se trochu odváže, přes 7 půjde, ale nijak vysoko. Na podobné výpravy je pak určitě fajn připlatit si za zvětšenou nádrž, která může mít až 73 litrů. Tak vidíte, “nafta is not dead”.

+
Povedený design vozu Volant je komicky malý
Vnitřní prostor Chování podvozku na krátkých příčných nerovnostech
Ticho a klid na palubě Vhodný spíše pro klidné řidiče
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: A6
Motor: 50 TDI
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol
Výkon: 210 kW/286 koní při 3500–4000 ot./min
Točivý moment: 620 Nm při 2250–3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.5 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4 / 5.4 / 6.8
Emise CO2: 150 g/km
Objem nádrže: 73 litrů
Délka: 4939 mm
Šířka: 2110 mm
Výška: 1457 mm
Rozvor: 2924 mm
Pohotovostní hmotnost: 1900 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení zde